• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bältes bock, var hittar jag den?

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Någon som har tips på var jag kan köpa en bältesbock med 3-punkts bälten till passagerarsäte?
Helst begagnad.
Tacksam för alla tips!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En snabbkoll hos Returbilen visar, att de i dagsläget har 2 krockade husbilar. Dessa står strax utafnför Västerås, båda är av märket Pilote. Båda är av 1987 års modell, och på den tiden fanns inga bältesbockar.

Problemet med att hitta en begagnad bältesbock är, att detta är en relativt ny uppfinning och husbilar är ganska gamla (den första toppen kommer vid 18-20 års ålder) när de skrotas av åldersskäl.

Skrotade husbilar av yngre modell är vanligtvis krockade eller brunna, och vem vågar satsa på en bältesbock från en sådan?

Dessutom är bältesbockar inte någon "standardvara", utan de specialtillverkas utifrån varje husbilstillverkares önskemål.

Pålle


Här kommer ett litet tillägg/tillrättaläggande:
Tyska Reimo har 4 olika bältesbockar i universalutförande på sitt program (https://www.reimo.com/se/D-campingt...P-besfaestningssystem_foer_saekerhetsbaelten/).

("Universal" = Passar inte någonstans utan vissa modifieringar.)
 
Senast ändrad:

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Om man vill ha något från bilskroten så får man kolla regelbundet eftersom det kommer in nytt hela tiden. Är bocken du vill ha svår att få tag kan du även behöva kolla på ett större avstånd.
 
Toppen