• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgasbroms

Status
Stängd för vidare inlägg.

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
God morgon alla HBK:are ! Har varit utsatt för den dåliga motorbromseffekten i Fiat Ducato 2,3 l med totalvikt 4.250 kg på alpvägar och har därför funderingar på att bygga på "avgasbroms" som man hade i lastbilar där ett spjäll stänger avgaserna nästan helt ca: 80-90 % detta efter turbon, har själv kört yrkesmässigt mer än 40 år och använt denna frekvent med bra resultat
I dag finns bättre broms sk. "retarder" och "thelmabroms" men dessa är inte användbara på Fiat då dom byggs in på kardanaxeln, återstår "avgasbroms" miin fråga här blir finns det någon/några som har detta inbyggt på någon HB ?
Jag söker efter dessa och det finns till mindre lastbilar som jag bedömer skulle kunna passa men problemet är manövreringen då detta i lastbilsutförandet sköts med tryckluft, kanske kan fungera med någon sorts elmanövrering ? Tacksam för svar hälsar

Hasse
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Vet ej om det går med avgasreningen. Det tillverkas ju inte med avgasbroms nu längre. Spjället var ju ihopkopplat med turbo på lastbilarna.
Mats
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Beror på, om det var VGT så stämmer det, men en eftermarknadslösning som är Tüf godkänd lär funka.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Många grenrörspackningar gick det åt på den tiden.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Lite skillnad kanske. Lastbilarna större modell ha gått ifrån avgasbroms för länge sen . Det är retader som gäller.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På Fiat så har en EGR ventiler, disse og partikkelfilter gjør bruk av asgasbroms meget problemfyllt muligens destruktiv.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Lite skillnad kanske. Lastbilarna större modell ha gått ifrån avgasbroms för länge sen . Det är retader som gäller.

Helt fel.
Lastbilar (Volvo) har avgasbroms och kompressionsbroms kombinerat.
Volvo FH – Volvos dieselmotorer | Volvo Lastvagnar

På min husbil har jag avgasbroms med en enklare form av kompressionsbroms.

Vad gäller EGR och DPF tillsammans med avgas och kompressionsbroms är det inga problem att kombinera, tex maskinen ovan (A60H) har detta.
Se länken ovan till Volvo lastbilar.
Däremot att eftermontera avgas och kompressionsbroms på en motor som inte har med detta i mjukvaran är nog "lurigt".
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
God morgon i tråden ! Tack för svar alla och särskilt Pålle, den länken ser väldigt lovande ut, har skickat mejl till dom och väntar på svar, sedan angående avgasbroms på lastbilar/bussar samt även VCE:s maskiner så jo dom är fortfarande utrustade med denna och den fungerar alldeles utmärkt men naturligtvis är den dimensionerad efter motorerna i lastbilar med upp till 750 Hk (Volvo)
Då retarder/thelmabroms är extrautrustning väljer många åkare inte dessa samt det faktum att avgasbromsen fungerar så bra, har som jag skrev i trådstarten själv kört lastbil sedan 1966 med kortare avbrott och inte har jag varit utsatt för några blåsta grenrörspackningar, men har säkert förekommit

Hälsningar från ett i dag soligt Kungsör
Hasse & Ingegerd
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Har ni hört talas om "Jakes Braekes" ?
alltså att man öppnar avgasventilerna i slutet av kompressionstakten och släpper ut den komprimerade luften,så att motorn går som en luftkompressor och bromsar!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har ni hört talas om "Jakes Braekes" ?
alltså att man öppnar avgasventilerna i slutet av kompressionstakten och släpper ut den komprimerade luften,så att motorn går som en luftkompressor och bromsar!

Det är nog svårt att förena med avgasrening. Syresensorn (lambdasonden) kommer att visa helt galet värde. Katalysator och partikelfilter kommer att kylas ned och inte fungera under en tid efter motorbromsning.
Tittar man på färddatorn på Fiat ser man att bränsleförbrukningen inte är noll vid motorbroms. Jag förmodar att det är för att man man inte vill kyla ner cylindrar mm vid motorbromsning utan sprutar in en viss minimal mängd bränsle. Därav den dåliga bromseffekten.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Hej jag har avgasbroms på min buss kanon inga problem,jag har det på lastbilarna och där finns det olika steg inga problem där heller
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Volvo, och andra, klarar den strängaste avgasreningen för lastbilar (med DOC, DPF, SCR, EGR) i kombination med motorbroms/kompressionsbroms.

Som sagt, som eftermontering blir det värre.
(mjukvaran omedveten om att det sitter avgasbroms på motorn)
 
F

F.d. 53814

Guest
Och om det inte räcker att motorbromsa på ettan? Vilken växel kör ni på då?

//Peter
Jag har aldrig varit med om att inte komma ned på ett säkert sätt.
Om det är skitbrant så får man göra som jag skrev i förra inlägget, använda växel och motorbroms och innan bromsarna blir för varma stannar man och låter allt svalna.
Det kan faktiskt hända att det får ta en stund att komma ner säkert, jag hade en sådan resa i Norge i somras, där det gick åt två stopp för att inte bromsarna skulle bli för varma, trots ettan och motorbroms.
Jag trodde det var självklart att göra så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen