• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Håller inte helt med WillerWalle, robotlådan segdrar irriterande lågt på växlarna, krävs manuell nedväxling eller trampa ned gasen, men så fort man släpper växlar den upp.
Sedan dessa upprepade upp/ned växlingar i uppförsbackar, ibland växlar den upp/ned med några sekunders intervall, skall vara så säger Fiat.
Tryck in knappen för tung last så slipper du alla dessa problem, kör alltid med den intryckt. En husbil går alltid med tung last.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Tack för tipsen om knappen! Har blivit med robotlåda för första gången och har suttit o petat i lägre växel när lådan envisats med att ligga på (i mitt tycke) alldeles för lågt varv o jag tycker motorn låter plågad. Annars nöjd nu när jag börjar vänja mig, i början var jag inte så glad åt den, men nya plåtisen hade den redan så det var bara att gilla läget.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Visst den växlar ned tidigare med tunglast nedtryckt, men dessa upprepade upp/ned växlingar i minsta motlut på 90 väg är irriterande, har haft bilen på verkstad för omprogrammering inget hjälper.
I lätt motlut kan den växla uppned ett 10 tal gånger med bara sekunder mellan.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har kört över 2000 mil med Robotlåda, 3.0 158 hk med min husbil som nu gått 5000 mil. Är jättenöjd och har inte upplevt att den ligger på fel växel eller växlar upp och ned. Körde en hel del i alperna och använde då "bergsknappen". Det fungerade bra både uppför och nedför. Tycker man kör mer avslappnat och lugnare med Robotlådan, och kan koncentrera sig på annat än att växla. Gillar när den växlar ned och motorbromsar när man saktar in. Skönt också när man hamnar i långa köer på autobahn:)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När det gäller kökörning så gäller det att lämmna lucka och sedan köra fram. att krypköra sakta överhettar kopplingen.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Att krypköra sakta är inga problem, när växeln går i. Däremot att "hänga" bilen med gaspedalen, som man kan göra med en konverterautomat, kan skada kopplingen. Foten på bromsen när man står still.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
När det gäller "tung last-knappen" verkar den fungera utmärkt förutom med farthållaren påslagen. Någon som gjort samma iakttagelse?
 

chsv17

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
14942
Medlemskap
2025
Andra bilen med robotlåda. Första bilen gick ca 6000 mil utan ett enda problem med lådan. Bil nummer 2 är nu uppe i ca 2500 mil. Helt suverän att köra.
 
F

F.d. 50176

Guest
Har robotlådan med 2,3 177hk på en 5 tons Frankia -18.

Kan tänka mig robotlådan fungerar bra på lättare ekipage. För vår del fungerar automatdelen ganska bra i stadstrafik och på "rak" landsväg. Så fort det blir lite mer kuperad terräng börjar lådan växla fram och tillbaka som skapar högre förbrukning och en otroligt ojämn gång (hastighetsmässigt).

Passar inte mig och detta fordon - i mitt tycke :)
(Automatlådan på personbilen funkar klockrent i alla lägen, så jag är för automat absolut.)

Växlar hellre manuellt 90-95% av tiden. Går billigare och bättre.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har robotlådan med 2,3 177hk på en 5 tons Frankia -18.

Kan tänka mig robotlådan fungerar bra på lättare ekipage. För vår del fungerar automatdelen ganska bra i stadstrafik och på "rak" landsväg. Så fort det blir lite mer kuperad terräng börjar lådan växla fram och tillbaka som skapar högre förbrukning och en otroligt ojämn gång (hastighetsmässigt).

Passar inte mig och detta fordon - i mitt tycke :)
(Automatlådan på personbilen funkar klockrent i alla lägen, så jag är för automat absolut.)

Växlar hellre manuellt 90-95% av tiden. Går billigare och bättre.

Har samma bil, tryck in knappen vid vxl spaken så går det bättre. Den ska alltid aktiveras vid körning med en tung bil.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Som jag skrivit tidigare har jag samma problem som toblin, tung last hjälper om det är backigt ,men ha den aktiverad hela tiden passar inte mej ,då den inte växlar upp utan ligger ofta kvar på 5an, kanske ska inte tunga bilar ha robotlåda, då väger ändå inte min mer än drygt 4ton.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Va gör det om du har 5:an i, det blir ju så om man kör saktare. Lite olika hastighet beroende på utv. Bilen drar inte mer på 5:an. Du vill ju ha motorn runt 2000 rpm +-10%. Där går motorn effektivast. Sen lär sig lådan din körstil till viss del, ge inte upp.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Låt automatiken sköta sei den vet oftast bättre än chauffören min håller sig på ca 1900 varv efter 160000 km en 3.0 motor.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50176

Guest
>Topaz

Yes jag har provat den knappen, men lådan jobbar ändå inte på ett sätt som jag riktigt gillar. Med så pass tunga fordon och kuperad terräng så möter man själv en uppförsbacke enklare manuellt, istället för att få nedväxling när motlutet redan är ett faktum.

Men som sagt, jag är ganska petig så det här är ett högst personligt tycke det vet jag :spinny:
Yes jag har provat den knappen,
 
Toppen