• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Har iofs inte haft haveri på min låda från 2012 ännu men under hösten tappade den helt plötsligt drivförmågan i tät stadstrafik. Efter lite trixande lyckades jag ta mig till en vändplats för bussar och starta om bilen. Då fungerade den igen men motorlampan tändes. Har inte kört med bilen mycket mer sedan dess och får se hur den uppför sig ivår. Min kamrat med ny bil och samma motor/låda har råkat ut för samma sak.

I något sammanhang nämndes att denna låda är en MB-konstruktion som inte riktigt höll måttet i tänkt användningsområde. Vet inte om detta är en skröna.

Med vänlig hälsning,

JC
Min motorlampa tändes också samma dag som kopplingen gick sönder men bilen växlade som vanligt. Kan det ha något samband. MVH Kurt
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Min motorlampa har vart tänd sådär 700 mil av 1500 mil. Har vart inne 4 ggr på kontroll och det ända som kommit fran är någon givare vid katalysatorn och så har dom släkt lampan. Ska in till Clemens bil i Ludvika imorgon så får dom titta på detta lite mer seriöst // Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Då är det väl varning för oljebyte som du har fått? Brukar tydligen komma runt 800mil. Viktigt att göra eftersom dessa motorer gärna späder ut motoroljan när partikelfiltret regenereras.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Vi har en Carthago 2011 med största motorn och "automat". Ingn partikelfilter såvitt jag vet. Jag är inte så bra på motorer bilar.

Ingen avbrott på körning än, inga varningslampor på, men mycket konstiga problem.

Givetvis det vanliga med att backa bilen, nästan omöjlig, antingen rör den sig inte ut ur fläcken med att gasa normalt, eller sedan när du gasar mer så rusar han och hoppar... För att förhindra allt detta måsta man gasa mycket (för att få bilen att röra sig överhuvudtaget) och samtidigt bromsa för att den inte rusar bakåt med jäkla fart.

Detta är ju inte bra för kopplingen om det handlar om längre backning. Int lätt heller när det oftast är lite trångt!

Bilen uppför sig lika framåt, gasar du normalt så rör den sig inte alls, motorn går inte upp i varv tillräckligt, och sedan när man måste gasa mer så får motorn snabbt upp varven och bilen hoppar framåt. Om man inte bromsar och gasar samtidigt. Inte kul när man står i rödlysen i Stockholm eller dessa små vägar och gator i Portugal.

Någon gång när man startar bilen hörs ett himla klonk, man tror att nu föll motorn ner på gatan, den dör och man måste starta den igen. Andra gången inga problem.

Servicen har försökt att justera det ena och det andra men bättre har den inte blivit. Bultarna mellan växellådan och motorn skall också vara kontrollerade.Sedan man får den på vägen är bilen absolut den bästa att köra, växellådan växlar mjukt och rätt, motorn går tyst och har kraft så det räcker.

Skulle man få ordning i dessa små.. problem skulle vi aldrig byta bil!

Bilen är ju bara 6,30 lång och registrerad under 3,5 ton.

Hälsning
jyrki
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Problemet har vart med sen dom första 100 milen men har blivit oftare. Oljan är inte bytt. Få kolla med Clemens i morgon. Lampan kan slockna efter ett kortare stopp under en långkörning. Bilen beter sig helt normalt inga hopp i starten eller annat. // Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.718
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Detta med oljan är ett känt fenomen på bilarna med partikelfilter.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Till Montreal och alla andra:

För att undvika missförstånd:
Om det varnas för att oljan behöver bytas pga bilen har partikelfilter så är det oljetryckslampan som varnar med blinkningar. Om motorlampan lyser är det något annat fel.

Mvh / Roland
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Resultat av servicebesöket igår hos Clemens bil = Ny programvara intankad. En tempgivare vid partiklelfiltert hade fått för snäva gränser i den gamla programvaran enligt tekniker.
Frågade om oljebyte, svar ca 4500 mil beroende på partikelfiltret och hur det används.
Tänkte nog byta vid 2000 mil i alla fall.
Frågade om det skulle gå att justera kopplingen om den började bli skum. Svar nej, bara ladda ny proramvara om det finns sådan.
Frågade om hållbarheten på kopplingen, svar inga kända problem om man inte överlastade den, tex en husbil som dragit med sig en husvagn genom europa.

Dom här svaren kanske kan skifta beroende på vem man frågar, men det är ju alltid intressant att höra på folk som jobbar med detta.

//Peter
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Jag har lite erfarenhet av robotlådor. Jag har ett Taxibolag varav en del handikappbussar med robotlådor.

Bekymret med dessa chassin är att de är byggda för normala 1,5 till 2 ton med maxlast 3,5 - 4,5 ton. HK bussarna jag har överstiger sällan 2 ton. 90% av dessa chassin används för distribution av gods.

Jag kommer inte att köpa fler robotlådor till mina bilar då reparationskostnaderna är för höga. Alla robotlådor Sprinter, Master, Fiat har kortare livslängd än manuellt växlade. Ingen har överlevt 16000 mil, medan manuellt växlade HKbussar normalt håller 40-45000 mil. När robotarna rasar är det mycket dyra reparationer på mellan 30-80000 kr. Så jag vågar inte ha kvar dem efter garantin gått ut.

Problemet med att husbilar använder dessa lådor är att de alltid ligger på chassits maxlast dvs 3,5 - 4,5 ton och därför kan man förvänta sig en ytterligare kortare livslängd.

Det borde vara riktiga lastbilsautomater i dem istället. Dom håller hur länge som helst.


Komplettering.

Jag har även erfarenhet att att det är svårt att hitta rätt kompetens när robotarna krånglar. De ska programmeras och det klarar inte alla verkstäder. Och de brukar krångla lite de första 1000 milen med garantibesök som följd. (En Hk buss går ca: 10000mil/år så det är bara de första månaderna) Jag har även haft problem med bilar som stått strömlösa under vintertid, att de måste programmeras om efter starthjälp. Bara för 4 veckor sedan slutade backen, samt 3:an att fungera på en Master med robot. Dom körde över programmet en gång till så kom alla växlar tillbaka.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Denna tråd har verkligen belyst Fiats robotlåda på ett utmärkt sätt, särskit inlägg 111, detta inlägg får mig verkligen att tänka efter, innan man utrustar husbilen med denna robotlåda. mycket värdefull information i detta inlägg.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -E

Det är ju inte så rolig läsning för oss som köpt denna hemska växellåda. Men det finns ju lika många positiva synpunkter. Har idag surfar runt lite och kan konstatera att 2012 skedde en viss förändring av lådan inför att lådan också installerats i 130 och 150 hk versionerna. Mycket handlar också om körstil. Känner mig dock lugn om lådan håller i 16000 tusen mil. Det innebär körning i 16 år för min del.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Bilen vi har är också en 12a. Men vad man kan förstå så är den inte anpassad för en bil på 5 ton,så vi får väl se vad fortsättningen blir.Det är bara att hoppas att vi inte är så långt bort om det händer igen.Det är inte så roligt att åka bärgare. MVH Kurt.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Bilen vi har är också en 12a. Men vad man kan förstå så är den inte anpassad för en bil på 5 ton,så vi får väl se vad fortsättningen blir.Det är bara att hoppas att vi inte är så långt bort om det händer igen.Det är inte så roligt att åka bärgare. MVH Kurt.

Jag förstår fullständigt. Men jag har inte ens hämtat den nya bilen. Det är en 3,5 tonnare. Och jag hoppas den kommer att funka bra. Måste ha en automat pga knäskada i kopplingsbenet. Hoppas vi slipper bärgning.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Jag förstår fullständigt. Men jag har inte ens hämtat den nya bilen. Det är en 3,5 tonnare. Och jag hoppas den kommer att funka bra. Måste ha en automat pga knäskada i kopplingsbenet. Hoppas vi slipper bärgning.
Jag tror inte det är nå problem,det är många 3,5 tons bilar som går.Det håller säkert kopplingen för.MVH Kurt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -E

Det är ju inte så rolig läsning för oss som köpt denna hemska växellåda. Men det finns ju lika många positiva synpunkter. Har idag surfar runt lite och kan konstatera att 2012 skedde en viss förändring av lådan inför att lådan också installerats i 130 och 150 hk versionerna. Mycket handlar också om körstil. Känner mig dock lugn om lådan håller i 16000 tusen mil. Det innebär körning i 16 år för min del.
----------------------------------------------------------------------------------------------------


Hej, jag tror nog att du kan ha ännu större marginal än 16.000 mil. En transportbil går ju oftast innom ett mindre område och ibland nästan bara inom stadsgränser, med ett evigt växlande hela tiden. Jag är ganska säker på att om man räknar antal växlingar på en firma-/transportbil kontra en husbil vid det miltalet så leder nog firma-/transportbilen flera gånger om, om slitaget sker vid varje växlingstillfälle och inte vid mil efter mil på landsväg.
Men visst när en robotlåda bråkar eller lägger av så sitter man i sk.... till skillnad mot en manuell som också kan bråka, men mycket sällan så man blir stående vid vägkanten bara p.g.av den.

M.v.h. JANKRO.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Jag förstår fullständigt. Men jag har inte ens hämtat den nya bilen. Det är en 3,5 tonnare. Och jag hoppas den kommer att funka bra. Måste ha en automat pga knäskada i kopplingsbenet. Hoppas vi slipper bärgning.

Gokväll

Har en Comfortmatic låda sen ett par år, och är helnöjd, växlar " nästan" som en hydraulautomat.
Har haft ett problem, när säkringen till backljuset gick åt skogen, så gick bilen i nödläge(30km/Tim på tvåans växel".
Det visade sig att strömmatningen till vxl lådans styrbox ligger på samma säkring som backljuset, idiotiskt, men det är ju knappast växellådans fel.
Skulle utan tvekan välja Comfortmaticlådan igen om vi skulle byta bil, mycket bekvämt.

Hejs

Claes 105
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Jag har haft två husbilar med Iveco robotväxellåda och har inte haft några problem med någon av dem än, får man tillägga.
Den första körde jag 3000 mil årsmodell 2008 och nu den nuvarande har jag kört 2000 mil årg -11.

Iveco har ändå gjort en modifiering på den senaste växellådan, man har drevat ner den sjätte växeln.
Den nya växellådan gör 2400 rpm i 90km/h, den gamla gjorde 1800 rpm på samma hastighet, och det är en väldig skillnad.
Personligen tycker jag att man har tagit i lite väl mycket med drevningen, men detta har nog sin förklaring, nu rasar kanske inte 6:ans drev längre, får man hoppas.

En sak som jag inte är riktigt nöjd med är hur den lägger in växlarna.
Den oljan som Iveco rekommenderar förmår inte synkroniseringsringarna att stanna dreven, speciellt när den är kall.

Efter att ha experimenterat 5-6 gånger med olika oljor har jag kommit fram till följande oljeblandning i växellådan.
Helsyntetisk Castrol Syntrax Longlife 75W-90 inblandat med 20 % X1-R ( www.bofastening.se/x1r.htm ) fungera betydligt bättre än den olja Iveco rekommenderar.
Nu lägger robotlådan in växlarna mjukt utan skrap, har bara hunnit köra 50 mil än men det märkets direkt, så det är bara att hoppas det håller i sig över tid.

En sak som förvånat mig mycket vid varje oljebyte är mängden metallspån som sitter på den magnetiska olje-avtappningspluggen, trots det ringa miltalet.
Oljepluggen har sett ut som liten rakborste vid varje byte, så växellådan ser ut att leva ett hårt liv.

En sak till:
Byt ut original-oljan i bakaxeln på era Iveco.
En svartare sörja finns inte, den har samma konsistensen som tjära och detta efter endast 1500 mil.

Ps. Mixtra inte med motoroljan, den måste vara efter Iveco:s specifikationer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Säkert inga problem ju mindre vikt desto större livslängd, eftersom FIAT är kända att ha samma låda till samtliga modeller och då är den minsta säkert bäst att äga.
 
Toppen