• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Det är konstaterat att det var svänghjulet som gett upp. Dämpningen var slut. Bilen har ju inte 1000 mil än så det är ganska dåligt. Om det händer igen om ett och etthalft år så måste jag ta det på försäkringen. Jag får ju ingen förlängd garanti. Det tycker jag är ganska dåligt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.730
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda Fiat

Jag är med på ett par tyska forum, och där syns inte mycket om problem med Fiat:s robotväxellåda, så ert problem verkar ganska ovanligt. Det riktigt stora diskussionsämnet nu är Fords 2,2 dieselmotor som verkar rasa på löpande band, eventuellt p.g.a. felaktiga injektorer.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Jag är med på ett par tyska forum, och där syns inte mycket om problem med Fiat:s robotväxellåda, så ert problem verkar ganska ovanligt. Det riktigt stora diskussionsämnet nu är Fords 2,2 dieselmotor som verkar rasa på löpande band, eventuellt p.g.a. felaktiga injektorer.
Bra info, VAR HITTAR MAN DET.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

WOOOOPS! var blev Fiat AV???
Skit i Ford Håll er till saken!!
Jag Har också Fiat Autolåda så Spåra inte ur!!!
Fiat med vissa problem!!

Mvh.
 
Senast ändrad:

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Se Konsumentverkets hemsida:

"Konsumentköplagen gäller alltid
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara."
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Fiat chassie

Är det ingen mer än vi som har haft problem med kopplingen på en Fiat robotlåda. Haveri efter 1000 mil. Bilen är en boggie. MVH Kurt
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fiat chassie

Tror att det var en lång tråd för någon månad sedan om just det med mycket gissningar om orsaken men den som har bilen kanske fick reda på varför det hände, om vridet tog död på kopplingen som var det sista som jag hörde men det finns säkert någon med svaret på detta eminenta forum. Lycka till.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fiat chassie

Er ting jeg under på. Mao funderinger.... om dette....

Fiat lager chassis for egne produkter med max totalvekt 4000 kg ihht egen reklame på Fiat Professional, jeg finner ingen chassis over dette iallfall. Mao Fiat lager IKKE drivlinjer konstruert for mer enn 4t eller max 4,3t.

Påbyggerne kjøper chassis fra f.eks Fiat, og andre, og overtar alle vektgarantier. Dette ser man når man kjøper en ny husbil, at COC dokumentet, mao "bilens opprinnelse og DNA dokumentasjon er ikke ett Fiat dokument", istedet er utstedt av påbygger for hele kjøretøyet.

Fiat konstruerer mao chassis, motor og drivlinje for 4t og så kommer påbygger og lager påbygg på 4,5 og 5 t og faktisk går over Fiat sine egne grenser for hva redskapen er laget konstruert.

Om man i tillegg kjører redskapen ugunstig, og det ser jeg mye av. F.eks kjøring på for høye gear med tungt trekk, ikke alltid elektronikken velger det gear som gir best levetid på drivlinje. Rygging på steder man ikke bør rygge, f.eks kneiker for på avrette bilen tilfredstillende, om man har omtanke for bilens mekanikk osv... så er dette også en ytre påvirkning i feil retning mht holdbarhet.

Når man bruker slike manuelle robotstyrte kasser, for høy totalvekt og kanskje feil bruk så er ikke jeg overrasket om det blir trøbbel etterhvert.

Mine helt egne betraktninger om tema.... :)
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Haveri

Har inte följ hela tråden, så jag vet inte om det har fram kommit om motorn var "chippad".
Var under hösten hos en Fiatverkstad i Celle Tyskland, för ett garantijobb, ej växellåda.
Började resonera om dylikt ingrepp. Han var mycket bestämd i sin uppfattning, att lådorna inte pallar för det ökade vridmomentet, samt att växlingsautomatiken får "spel".
Han visade ett antal sönderslirade och förstörda både svänghjul och tryckplattor. orsakade av ett för högt vridmoment, så chippning eller optimering, som det heter ibland är ett äventyr. Kan kanske funger på en lätt byggnation, men på en 5-tonnare är det riskabelt.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Min bil var inte chippad och ej körd över 90 km tim. Kopplingen höll inte när dubbelmasse svänghjulet gav upp. Gå tillbaka i tråden och titta på bilderna. Det är löjligt vilka veka grejor. Verkstaden som böt koppling sa att det hade passat i en Fiat Punto. MVH Kurt.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Map rubriken och din kompletterande fråga; vi har en 5 tons Hobby TL75 boggie med nya 177 hästarn och aut-lådan, allt Åm 2012 (uttag apr). Vi har för vår del enbart positiva erfarenheter att rapportera om denna kombination från de >800 mil som vår bil hittills har rullat.

Självklart ledsamt när sådant händer som för Kurt & Birgitta men jag känner i likhet med Montreal, varken från bekanta eller på tyska eller engelska sajter, till några som helst problem med Fiats nya robotlådor. Tvärtom omdömena är enbart positiva - förbrukning, handling, komfort, ljud, mm!

Det jag noterat berör körning i kraftiga uppförsbackar, där vill aut-lådan gärna hålla kvar en hög växel resp växla upp tidigt (trol pga alt tack vare bra moment redan fr 1.400r/m). Våra erfarenheter härstammar från körning i tyska Hartz- och Hunsrückshöhe områdena i höstas. Obs i detta sammanhang den knapp på I-panelen med vilken man ställer om bilen/chassiet för körning i kuperad terräng/last, liksom att man som "motormänniska känner sig bekvämare med att växla manuellt" i de kraftigaste uppförsbackarna (blir lite ryckigt med sk "kickdowns"). I dessa sammanhang bör man inte heller "glömma bort" att husbilar ofta är lastade upp till sin tekniskt lagliga max vikt ... vilket i extrema fall kan bli för mycket för tekniken!

Principiellt tycker jag ur drivlinesynpunkt att man bör tänka sig extra noga för innan och hur man ger sig på "värstingbackarna"! Jfr P-bilar med aut-låda som drar tungt ex släp, bör enl tillv utrustas med extra oljekyl etc. Körde med en, 960 Volvo aut utan extra oljekyl med husvagn i dessa trakter för en del år sen och efter en backe växlade inte bilen upp igen förrän oljan kylts av igen (inbyggt transm-skydd).

När det gäller p-bilar i tyskl så finns map på drivlinan ofta uttalade begränsningar i hur branta backar man kan får/köra, har inte sett motsvarande för husbilar? Kanske för att motsvarande "grundnyttofordon" körs av yrkesförare som förväntas förstå vad fordonet (spec drivlinan) kan utsätts för i olika situationer vilket gäller både aut-/man växl bilar?
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Så fort det är kuperad teräng använder jag den knappen. Men bilen har inte gått många mil efter E 4 , det har mest varit backe upp och backe ner. Det skall den väl klara. Kopplingen skall väl vara anpassad efter vikten och vridmomentet.
 
F

F.d. 3998

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Kopplingen på en modern Fiat ( eller vilken märke som helst ) Har dubbelmassa svänghjul endast för att kopplingsfjädrar (som på gamla goda tiden) inte klarar av en modern diesel (eller direkt insprutad bensinare ) .
Och kopplingen är inte klent byggt för att tjockleken på godset behöver inte vara tjockare pga hållet motorn belastar kopplingen .
Även koppling specat för 1000 hk är inte materialet grövre .
Den här kopplingen har haverarad pga att svänghjulet pajat .
Svänghjulen går tyvärr sönder är en slitage del nuförtiden , varför denna del har gått sönder kan man bara spekulera .
Men oftast håller dom lika länge som kopplingen .

Hur man känner en trasig svänghjul . Oftast så får man konstiga vibrationer i bilen ( inte alltid)

Sök på dual mass wheel på google så ser ni att det är tyvärr ett förekommande fel hos ALLA biltillverkare
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Det vai inga vibrationer i bilen den slutade bara dra så det var bara att rulla in till vägkanten och ringa en bärgare. Tur att vi bara hade 15 mil hem-
 
F

F.d. 4379

Guest
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Jag var inne på service (3000mil) och fick veta att min låda hade massa felkoder och fick ny programvara samt även motorn fick sig en omgång då den larmade om fel så fort man kört dieselvärmaren.
Kabe 810i -12 med 180motor och robotlåda.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Har iofs inte haft haveri på min låda från 2012 ännu men under hösten tappade den helt plötsligt drivförmågan i tät stadstrafik. Efter lite trixande lyckades jag ta mig till en vändplats för bussar och starta om bilen. Då fungerade den igen men motorlampan tändes. Har inte kört med bilen mycket mer sedan dess och får se hur den uppför sig ivår. Min kamrat med ny bil och samma motor/låda har råkat ut för samma sak.

I något sammanhang nämndes att denna låda är en MB-konstruktion som inte riktigt höll måttet i tänkt användningsområde. Vet inte om detta är en skröna.

Med vänlig hälsning,

JC
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Hej !
Jag kan tänka att ni har problem!
Jag med min 2010 visserligen bara totalvikt 4000 kg "bara" 4000 mil Norge upp & ner några gånger, vad är problemet.
Automaten sköter det mesta resten sköter jag med höger foten!
Jag har peppar & salt inte haft problem m. Automaten Det var den bästa investering jag gjorde, t.o.m. backningen inga problem med att det hackar eller går fortaren än jag bestämmer!
Men det är klart det kostar att ligga på "topp".
Mvh.



QUOTE=Relax;511621]Map rubriken och din kompletterande fråga; vi har en 5 tons Hobby TL75 boggie med nya 177 hästarn och aut-lådan, allt Åm 2012 (uttag apr). Vi har för vår del enbart positiva erfarenheter att rapportera om denna kombination från de >800 mil som vår bil hittills har rullat.

Självklart ledsamt när sådant händer som för Kurt & Birgitta men jag känner i likhet med Montreal, varken från bekanta eller på tyska eller engelska sajter, till några som helst problem med Fiats nya robotlådor. Tvärtom omdömena är enbart positiva - förbrukning, handling, komfort, ljud, mm!

Det jag noterat berör körning i kraftiga uppförsbackar, där vill aut-lådan gärna hålla kvar en hög växel resp växla upp tidigt (trol pga alt tack vare bra moment redan fr 1.400r/m). Våra erfarenheter härstammar från körning i tyska Hartz- och Hunsrückshöhe områdena i höstas. Obs i detta sammanhang den knapp på I-panelen med vilken man ställer om bilen/chassiet för körning i kuperad terräng/last, liksom att man som "motormänniska känner sig bekvämare med att växla manuellt" i de kraftigaste uppförsbackarna (blir lite ryckigt med sk "kickdowns"). I dessa sammanhang bör man inte heller "glömma bort" att husbilar ofta är lastade upp till sin tekniskt lagliga max vikt ... vilket i extrema fall kan bli för mycket för tekniken!

Principiellt tycker jag ur drivlinesynpunkt att man bör tänka sig extra noga för innan och hur man ger sig på "värstingbackarna"! Jfr P-bilar med aut-låda som drar tungt ex släp, bör enl tillv utrustas med extra oljekyl etc. Körde med en, 960 Volvo aut utan extra oljekyl med husvagn i dessa trakter för en del år sen och efter en backe växlade inte bilen upp igen förrän oljan kylts av igen (inbyggt transm-skydd).

När det gäller p-bilar i tyskl så finns map på drivlinan ofta uttalade begränsningar i hur branta backar man kan får/köra, har inte sett motsvarande för husbilar? Kanske för att motsvarande "grundnyttofordon" körs av yrkesförare som förväntas förstå vad fordonet (spec drivlinan) kan utsätts för i olika situationer vilket gäller både aut-/man växl bilar? [/QUOTE]
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Har kört 1500 mil med min 2012va 5 ton boggi fiat 180 automat. Inga problem i nuläget. Kommer att rapportera om det uppstår några konstigheter // Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.579
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

bil och samma motor/låda har råkat ut för samma sak.----------------------------------
I något sammanhang nämndes att denna låda är en MB-konstruktion som inte riktigt höll måttet i tänkt användningsområde. Vet inte om detta är en skröna.

Med vänlig hälsning,

JC
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, vet inte om du syftar på ett tidigare inlägg som jag skrev om olika fabrikat av robotlådor.

Varken lådan eller robotväxlingen har något gemensamt med Mercedes mer än idén att få en vanlig manuell låda att växla själv.
Robotlådan i Fiat är samma som sitter i de manuellt sexväxlade bilarna och robotsystemet är av annan konstruktion än Mercedes, som övergav sitt robotsystem och övergick till "riktiga" automatlådor ca. år 2006.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen