Auktoriserad verkstad i Altea, för våra FIAT och Mercedes husbilar.”

Tråd startad i 'Under Markisen' av Los Suecos, 29 November 2018.

1. JuHol

JuHol HBK Medlem

Kommun:
    Ulricehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    26826
    Fantastiskt bra jobbat!!!

Träsko, Los Suecos och Åsa o Hasse gillar detta.
  2. Jorma

Jorma HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2263
    just nu befinner vi oss på Higinio Fiat service parkering Altea, i morgon blir de kamremsbyte som Tommy Dyner har bokat in oss på, Tack Tommy, Ni som varit här och fått något åtgärdat på er husbil, har ni väntat på verkstaden medans jobbet pågår? För de verkar svårt att promenera till dom centrala delarna utan trottoarer utmed N 322!

fiwo och Los Suecos gillar detta.
  3. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Välkomna,

Försöker ringa men kommer inte fram.

Skulle komma och kört in er till stan, men ligger till sängs sedan min vurpa på vespan i onsdags.

Om ni går utefter motsatta sidan av vägen så kommer ni snabbt och säkert ner till strandpromenaden. När ni kommit ner till strandpromenaden, kan ni längre fram ta er upp till Gamla stan.

Som sagt, mycket välkomna till Altea.

Tommy

Jorma, Åsa o Hasse, Arne44 och 1 annan gillar detta.
  4. Jorma

Jorma HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2263
    De är väl inte allvarligt efter vurpan? De låter inte bra, hoppas att du tillfrisknar med de snaraste! Skall testa ditt vägval till strandpromenaden imorgon!

5. SirMcLain

SirMcLain HBK Medlem

Kommun:
    Spanien
    Medlemskap:
    2026
    HBK-Nr:
    4832
    En effektiv svensktalande kundtjänst i Spanien. Vilken service. Dessutom sparar tusenlappar åt HBK:are. En eloge till dig Tommy. Krya på dig.

Ralph & Louise

Anders W, Fincan, Mats&Agneta och 8 andra gillar detta.
  6. Gork

Gork HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25396
    Skal det være higino eller higinio ??
    Hva er rett adress ?? Jeg brukte den over her og fikk følgende svar..

The mail system
    <t.higino@hotmail.com>: host
    hotmail-com.olc.protection.outlook.com[104.47.33.33] said: 550 5.5.0
    Requested action not taken: mailbox unavailable. (in reply to RCPT TO
    command)

7. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Det skall vara precis som K & P Express uppmärksamt noterat:

t.higinio@hotmail.com

Tack

Tommy

8. Gork

Gork HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25396
    Takk for det Tommy..
    Ser at det skulle være korrigert, men da er det korrigert til feil adresse..

Los Suecos gillar detta.
  9. Gork

Gork HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25396
    Det var den epost adressen K&P Express har noterad som jeg brukte. Hvis du ser etter så er den feil. Også den i ditt innlegg er feeil. Men knut har noterad som fixad.. Da er den fixad til fel adress.. :)

Los Suecos gillar detta.
  10. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Har anmält att det har blivit fel i inlägget nr.27 och förutsätter att WEBB nu öppnar inlägget och korrigerar adressen till den korrekta:

t.higinio@hotmail.com

TommyD

Anders W och Gork gillar detta.
  11. fiwo

fiwo HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17560
    Hei, hvordan gikk kamremsbytet?
    Jeg er spent for jeg skal ha komplett kamremsbyte, med vattenpump, og liten service førstkommende mandag hos Higinio Fiat Altea.
    Takk, hilsen Finn

12. Jorma

Jorma HBK Medlem

Kommun:
    Härryda
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2263
    Jodå ! Mekaniken gjorde ett gott intryck, under arbetets gång visade han alla delar som byttes ut. Men däremot ville dom behålla bilen hela dagen, vilket vi inte godtog.
    Men vi kom överens att bilen skullevara klar till 14 00, lämnade in bilen 09 00, alltså 5 Tim, men fakturerade 7 Tim för kamremsbyte, trots att Tommy fått en uppgift på 4 timmars arbetstid,,( se tidigare info) men hur som helst blev de billigare än i Sverige.

Los Suecos och fiwo gillar detta.
  13. fiwo

fiwo HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17560
    OK, takk.
    Merkelig at de fakturerer for så mange timer, det er jo ikke normalt - og mitt tilbud fra verkstedet baserer seg på 4 timers forbruk....

14. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Skall ta kritiken, den beror på mig.

Det är så att när jag pratade med båda verkstäderna, så har jag velat att man skulle ge en fingervisning vad kostnaden ungefär hamnar. Eftersom det alltid är första frågan...

Att begära ett garanterat pris eller maxpris, är inte att rekommendera eftersom det alltid blir ett högre pris.

När jag diskuterade det här med prisindikation så var båda verkstäderna helt ovilliga, med motiveringen, man aldrig vet hur lång tid det tar, det kan ta 4 timmar, men även 10 eftersom förutsättningarna helt enkelt är olika,

Av egen erfarenhet bad jag därför att verkstan skulle ge mig en prisoffert på en helt problemfri service, i det här fallet beräkna på 4 timmars arbete, som jag kunde lägga in som prisexempel.

Det är ju så om jag bett dem ge ett pris på t.ex. 6 timmars arbete, så tror jag att det blivit lika med den ”billigaste servicen” oavsett om det varit 4 eller 6 timmars arbete.

Förstår nu att jag inte förklarat tydligt nog att det var ett exempel. Precis som i Sverige debiterar man den tid som varit nödvändigt för arbetet.

Fick själv ett upprört mail från vekstan i måndags, eftersom man fått uppfattningen; att jag lovat att kamremsbyte alltid skulle gå att genomföra på 4 timmar. Nu hade man blivit tvingade att omplanera personalen och sätta 2 man för att fixa Jormas bil, vilket också förklarar att man fakturerat 7 timmar, när bilen stått verkstan i 5 timmar.

Vid kamremsbyte vill man ha tillgång till bilen en hel dag, för säkerhets skull.

Vill poängtera att jag själv har ingenting med verkstan att göra. Har inte ens egna erfarenheter, som jag t,ex. har med andra Mercedesverkstan, där vi servade vår PB1 Mercedes, men som visade sig vara mycket dyrare än den här verkstan.

Däremot har jag upplevt dem både som mycket tillmötesgående vad gäller att ta emot oss, prissättning och kunniga på FIAT och husbilar.

TommyD

Anders W, Runnestad, Tommy-59 och 4 andra gillar detta.
  15. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    En fråga.

Har en HBK’are som vill få sin ”2 års service” gjord medan de är här.

Själv har jag inte hört talas om den, eller sett det tidigare.

Ingen billig service är det, över 8000 kr kostar den i Sverige.

Vad jag förstår är det den första lilla servicen, men även med byte av luftfilter, pollenfilter, byte av broms-/kopplingsvätska och i de här fallet smörjning av AL-KO bakaxel.

Här verkar man inte känna till begreppet 2-årsservicen, men visst kan man göra det. Men jag får en känsla att man inte verkar tycka att det är tid att byta allt det där?

Är det bara en av verkstäderna egen konstruerad serviceintervall för att tjäna mera pengar på oss, eller är det viktigt.

TommyD

Tillägg: Har fått mer information och som nog förklarar.
    - Bilen är från 2015, dvs 4 år
    - Bilen har gått 3900 mil
    - Den enda servicen tidigare är ett oljebyte.

Då förstår jag bättre....

Senast ändrad: 6 Mars 2019
    Bengt & Pia gillar detta.
  16. Gork

Gork HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25396
    Jeg sendte en forespørsel på bytte av oljefilter, olje, luftfilter, olje på girkasse, og smøring av bakaksling Al-KO.. Sendte en forespørsel på engelsk på mandag. Ingen svar. Sendte en i går på spansk.(Google translate). Fortsatt ingen svar.. Bil Fiat Ducato 3.0 2009 mod. Al-Ko chassis..

17. Los Suecos

Los Suecos HBK Redaktör

Kommun:
    Gävle - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3853
    Åker förbi verkstan och kollar.

Tommy

Gork gillar detta.
  18. fiwo

fiwo HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17560
    Takk for utfyllende og oppklarende svar, Tommy.
    For meg er kvalitet, trygghet og sikkerhets viktigere enn om bilen er ferdig innen 4 timer.
    Bilen må fungere godt i tiden etter service og bytte av kamrem og vattenpump, og da hjelper det ikke med hastverk på verkstedet.
    Jeg leverer bilen inn på verkstedet mandag morgen kl. 09.00 og så blir det spennende og følge utviklingen utover dagen. :)

Los Suecos gillar detta.
  19. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Varför så brått? Är det inte bättre att få ett bra jobb gjort?

chiquita och Los Suecos gillar detta.
  20. mattsson81

mattsson81 HBK Medlem

Kommun:
    Tingsryd
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    18019
    När man byter vattenpump oavsett bil så är det viktigt att man lyckas lufta kylsystemet riktigt efteråt. ofta får man efterfylla lite kylarvätska när bilen har gått några uppvärmingar å termostaten har öppnat. ibland behöver bilen svalna av riktigt innan man får till rätt nivå. därför brukar jag aldrig lämna ut en bil samma dag som den blir klar utan jag låter den stå och svalna över natten och sedan varmköra en gång till för att se att allt är 100% rätt. nu är det ju inte så praktiskt om ägaren bor i bilen då får man komma överens så att ägaren själv kontrollerar nivån efter någon dag.
    Därför kan det vara bra om verkstaden får mer tid på sig än vad själva jobbet tar.

fiwo, Göte J, WillerWalle och 3 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.