Att surfa utomlands....

Tråd startad i 'Detta hände mig!' av muskatten, 11 Januari 2019.

  1. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    1,599
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Tidigare köpte jag ett abonnemang till att surfa med i det land jag befann mig....
    Men nu är ju roamingen "fri" och priserna i Sverige har fallit till liknande prisnivå som i övriga Eu....
    Men tyvärr så har jag fått problem.... jag gick över till 3 i sept och band ett avtal i två år....
    I början fungerade allt ok .....med lite problem som löstes.... men sedan dec.-18 så fick jag nya problem... ,min uppkoppling stängs av efter ca 20 min .... och efter ca 7-8 min så har jag uppkoppling igen.... men sen försvinner den igen efter ca 5 min.... och kommer tillbaka efter 7-10 min.... för att hålla på så utan uppehåll....
    Så jag ringde kundservicen på 3.... första samtal så säger de att jag skall välja land Grekland (då jag just nu befinner mig där) och sen välja en annan operatör (APN),,, sen ville de inte prata mer med mig och sa att de har andra som också behöver hjälp.... allt detta efter att jag undrat om de väntar kvar i luren medan jag provar....
    Första operatör är Cosmote.... så jag väljer den.....allt ser ut att fungera bra...... allt utan att jag får ett ip nummer..... så de vill inte att jag kopplar upp....
    Sen blir det Vodafon´s tur..... här ser det också ut att fungera bra..... men efter ca 20 min så stänger jag av då jag än en gång inte får något ip nummer....
    Sen har vi VIND .... ett företag som jag inte gillar för om du köper förbetalt internet.... så är risken stor att dina pengar försvinner med vinden .... och du får ingen uppkoppling..... och som jag misstänkte så fick jag inget ip nummer här heller....
    några dagar senare ringer jag tre, för nu är jag lite trött på att det fungera så dåligt...
    Ganska snart informera 3 mig att de kan inte göra något åt min situation då de har ingen insikt eller kontroll över de utländska masterna (operatörer)....och sen säge de att jag får ta kontakt med de lokala operatörerna....Hmmm vänta nu lite ..... jag har ju ett avtal med er, så jag tänker inte ta kontakt med någon annan operatör, det får ni göra säger jag.... och så blir det en lång diskussion om vad som gäller..... efter att ha läst på 3 hemsida att .... så står det ungf. såhär.... du surfa lika bra utomlands som du gör hemma.... så jag undrade om detta stämde.... efter en lång fundering så säger 3 att det är inte detta som menas med texten, utan det menas att du inte behöver tänka på om du kan surfa när du befinner dig inom Eu för ditt avtal gäller inom hela Eu....
    Sen säger 3 att eftersom jag inte har ett abonnemang hos de operatörer i utlandet, utan använder mig av ett svensk abonnemang, så får jag inte samma prioritet som de lokala abonnemangen gör.... detta är det vanligaste problemet när man surfa utomlands.... okey..... men ni sa att ni inte hade insyn och kontroll över de utländska "masterna" så hur kan ni veta detta?....det blir en lång tystnad... och så bryter jag tystnaden och säger .... det låter mer som om det är det vanligaste svaret ni ger till era kunder.... Vi kan undersöka din trafik och se om vi hittar något fel.... ja.! tack säger jag.... kan ni också då skicka mig ett mail där ni bekräftar att ni kommer att göra en undersökning.... jodå.....
    Under tiden jag skrivit denna "storry" så har jag förlorat uppkopplingen två ggr.....
    Så... nu undrar jag om det stämmer vad 3 säger ...att "utlänningarna" blir ej prioriterad.... någon som har insikt i hur det verkligen ligger till kanske vill dela med sig så vi här på Hbk vet vad som gäller....

    När jag tryckte på knappen skapa tråd..... då hände inget så nu får jag vänta till jag får en uppkoppling. :mad::mad::mad:
     
  2. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,294
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Mycket snack, lite action muskatten! Dom flesta får problem nå’n gång med uppkopplingen oavsett om det är 3 eller vem det nu monde vara.
    Vi har också haft problem på vissa ställen vilket var som bortblåst bara några km ifrån. Om jag ska ge dig några råd av egen erfarenhet, ingen raketforskning och ungefär så som jag själv gör, då är det följande som gäller:
    - använd router för då kan du koppla på en antenn som ”förstärker” mottagningen
    - vid problem med uppkopplingen, flytta antenn runt bilen (på taket) tills det blir bättre. Vi har magnetfot på vår antenn!
    - stäng inte av routern för jämnan så sliper den söka mast & uppkoppling hela tiden
    - fungerar inget av ovanstående, ja då är det bara att flytta på sig nå’n kilometer och prova igen.
    Hur har du det med vädret i Grekland? Bara sol & varmt hoppas jag...

    Lycka till!
    /nattsuddare
     
    Ulf Långberg och Jorma gillar detta.
  3. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,546
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Andre operatører bruker hele tiden den svenske apn for svenske avtaler. Dette gir teleoperatøren kontroll på trafikken og kunden surfer virkelig som hemma med svensk ip-adresse. Men du kan velge forskjellige telefon netnetverk for radio-sambandet lokalt.

    Med 3 som operatør kan det noen steder være en fordel å velge en lokal operatør som eies av Orange for oppkoblingen.
     
  4. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    1,599
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6390
    Hej Ranko & Marianne....

    Nu är det så att allt som du föreslår har jag provat innan jag "klagar" .... kan också informera att jag kom till denna plats de första dagar i november, och då fungerade det perfekt.:) sen kom december på samma plats (även routern).... och då började det strula :(... jag hade tålamod och trodde att problemet var lokalt.... så december gick utan att jag kunde lösa problemet.... när dec. var slut så kände jag att mitt tålamod också börjar sina... och den 9 jan. insåg jag att jag kan inte göra mer.... och ringde 3.... och under samtalet så informerade de mig att "utlänningar" inte blir prioriterad av de lokala operatörerna (diskriminering !!!:eek:)....
    I början kunde jag ställa klockan när avbrotten kom.... och efter 22 min så försvann min uppkoppling :eek: för att komma tillbaka ung 5-8 min senare..... och sen försvann den efter 10 min.... o.s.v....
    Trots att jag kämpade hårt med att förbruka mina 30 Gb i Dec. så blev det bara ca 8 Gb..... inte ens Kalle Anka kunde jag se julafton.:mad:...
    Nu är avbrotten mer oregelbundna men jag har nästan gett upp att se på film vid läggdags :eek: ...
    Sen står det en annan H-bil bredvid mig och han är också en Hbk:are,... han har exakt samma router men har tele2 och har två abonnemang med totalt 50Gb som han använder varje månad (alt enligt honom) och han har inga problem med uppkopplingen...
    Jag har oftast över 50% signal och operatör masten står inte många km härifrån....
    Om jag lägger mobilen på bordet och låter den ligga där så ser jag tydligt hur signalen rör sig mellan noll till fem pinnar....
    Tidigare hade jag Tele2 och nästan aldrig dessa problem.... nä jag börja tro att jag är diskriminerad

    Sen angående vädret här nere så är det likadant som min internet uppkoppling.. :confused: med hopp om bättring ;)

    Hej Knut..... Jag har provat alla tre operatörerna här och ingen av dem ger mig ett ip-nummer så min uppkoppling måste gå via Sverige / TRE bredband .... och sen väljs automatisk en operatör, just nu är det Cosmote....även om min APN är TRE bredband..... min granne har fått samma operatör..... men där fungerar det.:eek:....

    Skickar med en bild på min uppkoppling.....

    uppkoppling med TRE.jpg
     
    callee och Marianne & Ranko gillar detta.
  5. Sander

    Sander HBK Medlem

    Inlägg:
    536
    Kommun:
    Mariestad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5894
    Om du provar ditt simkort i grannens utrustning så får du se om det blir någon förändring.
     
  6. håkansson2

    håkansson2 HBK Medlem

    Inlägg:
    341
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21121
    Jag hade tidigare ett Telia-abonnemang i en router och och det har fungerat utan anmärkning under våra resor i Tyskland ända tills utlandssurfingen stängdes av (men det är en annan historia). I Höstas använde vi surf från mitt 3-abonnemang via telefonen när vi åkte runt i trakten av Mosel och Rehn och det var ofta vi inte hade någon täckning. Vet inte om det beror på operatör eller geografi.
     
  7. Marianne & Ranko

    Marianne & Ranko HBK Medlem

    Inlägg:
    4,294
    Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12537
    Vi satsade på Telenor’s nät och ”deras” val av partners utomlands genom A3 (2 abonnemang x 345 kr á 40 GB/st. tidsobegränsat inom EU/EES). Visst har det krånglat, både med A3’s kundservice och fakturering, men det har varit klockrent med uppkopplingen och allt annat redes ut så småningom. Enda större problem vi hade var när vi hamnade på 2G och 3G nät vid Fransk-Spanska gränsen. Det var bara att glömma alla försök med TV Play, ungefär så som du har det i Grekland Peter!

    Sanders förslag låter bra! Testa gärna med din granne och meddela hur det har gått. Ibland blir man* ”färgblind” och lätt kan missa en bagatell...

    *man = ranko
     
  8. Knut

    Knut HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    16,546
    Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Når du nå muligens kan få testet om det er 3 eller din router/modem som er problemet så reduserer det feilsøkingen. Kan være greit å banke 3 sin support med at det fungerer helt fint med tele2 så hvorfor ikke med 3 - om dette er saken. Er det hardvaren din som struler så har du en annen løsning.
     
  9. benndix

    benndix HBK Medlem

    Inlägg:
    571
    Kommun:
    Nacka
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    106
    Ibland har jag stängt av Automatisk, provat olika op. Manuellt. Har upptäckt att routern är en bytetjuv, kör numera med intenetdelning och GB räcker mycket längre.
     
    Mats&Agneta och Björn & Lena gillar detta.
  10. Olof G

    Olof G HBK Medlem

    Inlägg:
    1,194
    Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Har aldrig haft problem med att routern skulle dra extra datamängd, Moseldalen är känd för dålig täckning men att välja operatör manuellt kan hjälpa.
    3 har infört fri roaming i 80 länder, hoppas att fler följer efter.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.