• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att läsa för margarinätare...

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Att läsa för margarinätare...

Sonic helt riktigt
Dessutom sá är Spañorer uppfödda med olivolja och tycker att ett grönaktigt olivsmakande margarin är det bästa.

Vad jag blir lite förargad över är att läsa en massa om en egentligen bagatell i olika svenska internetsidor om mat, Utskickat som en varning pá Facebook med detta om margarin. I en som handlar om barnens välfärd skrivs en massa om detta att ge inte barnen farligt margarin... Skrivet av en LCHF fanatiker. Hon skriver en massa om hur farligt smöret är. Hon skriver inget om hur farligt annat är som läskedrycker, godis, massa kakor, MC donalds mm.mm. Dessutom en massa föräldrar som tvingar i barn en massa mat.

Om dom här LCHF fanatikerna har ett intresse för barnens välfärd sá lägg dá tiden pá viktigare saker än endast smörätande istállet för margarin.
Lägg tiden pá att inte börja röka, fysisk träning, äta frukt grönsaker, undvika att äta sig proppmätta, mindre halvfabrikat i micron mm. listan är láng.

Varning Köp inte husbil den drar mer än en personbil.
Den är svárparkerad och illa ansedd att bruka utanför Campingar.
Dyrare att sova i än ett hotell, ingen städar eller bäddar sängarna.
Den har högre skatt och sliter mera av dácken än en personbil.
Den är svárare att använda pá vintern i det nordiska klimatet
Den kräver ett stort underháll elen máste man spara pá mm.
Mycket dyrare i inköp än en personbil.
Man behöver montera en massa utrustning i och pá den för att man överhuvudtaget skall kunna anvánda den.
Är den större behöver man ett mera anvacerat körkort.
Färger och vägavgifter är oftast dyrare.
Ett Hotell betalar du endast en liten summa per natt och har sedan inga mera avgifter.
Tryck pá gilla och lägg ut pá facebook och varna alla.
:mad:
Nej páverka inte váran frihet... Tänk logiskt och se sanningen
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Att läsa för margarinätare...

Smör innehåller grädde och salt, margarin innehåller olja och syntetiska substanser. Det är inte svårt att välja....:)

Jag undviker så gott det går livsmedel med syntetiska tillsatser.
Framförallt är det viktigt för mig att mina barn får så ren mat som möjligt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Att läsa för margarinätare...

Juan...vilken information är inte vinklad ??

Undrar om fabriken använder det "gamla receptet" fortfarande...
Vore intressant att veta var man får tag i det ;)

Lite margarin historia:

Napoleon III utlyste en tävling där han ville att uppfinnare skulle arbeta fram ett konstgjort smör som kunde användas till hans soldater. I början var framställningsprocessen enklare, men idag är den alltså ytterst komplicerad och kemikaliserad.

Orsaken till detta är att hela tanken bakom margarinet är att framställa en smörliknande imitation, där egenskaperna är helt andra än egenskaperna hos de ursprungliga råvarorna. Antag att vi skall göra margarin av olivolja. Olivoljan är grön, har karaktäristisk smak och lukt samt är flytande. Om man skall göra margarin av detta måste färgen ändras, smaken ändras, lukten ändras samt konsistensen ändras. Detta låter sig inte göras utan en omfattande kemisk bearbetning av de ursprungliga råvarorna. Man kan redan här konstatera att begreppet "naturlig" är svårt att förena med ambitionen att på kemisk väg göra en imitation av smör.
källa;Sveriges Konsumenter i Samverkan


Nu skall vi göra varmgrillad macka med olja, vitlök, tomathack, mozarella o pata negra :)
ha det


Men vaddå, smör görs väl av flytande vit grädde som blir ett gult klet.:twitcy:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Att läsa för margarinätare...

Smör innehåller grädde och salt, margarin innehåller olja och syntetiska substanser. Det är inte svårt att välja....:)

Jag undviker så gott det går livsmedel med syntetiska tillsatser.
Framförallt är det viktigt för mig att mina barn får så ren mat som möjligt.

Nej det är inte svárt att välja, inget av det. Kanske hemmagjort margarin.

Mjölken eller grädde inneháller 18 nyttiga ämnen som vi behöver. Detta talas det om hela tiden, men denna mjölk är till för en snabb uppväxt av en kalv tills den kan beta själv. Kalven har en helt annan matsmältning och hormoner. Vi människor är laktointoleranta till mer eller mindre nivá. Av komjölk getmjölk är bättre.
Detta har mycket med áldern att göra.
laktos är en sammansättning av glukos och galaktos. För att kunna bryta ner laktos sá vár kropp ska kunna ta upp det sá krävs det en enzym som kallas laktas.
Spädbarn kan bryta ner laktos väldigt lätt dá de är en hög mängd laktos i den áldern.
Frágan ár vad är nyttig mat?
Kött? nej köttet sprider mycket sjukdommar mm.
Grönsaker? frukt Nej sprutningar och gen manupilation.
Fisk? nej utsläpp tungmetaller mm.
Odla sin egen mat? kanske om man kan hitta nyttiga frön och vatten som inte ár kontaminerat och till och med luften. Jord utan konstgödsel och andra utsläpp.
Luddes svar Ren mat som möjligt láter bra.

Att fá sá ren mat som möjligt sá finns det en diet sedan massa ár sedan utan nágot ekonomiskt tänkande av livsmedel eller att sálja böcker.
Detta heter makrobiotisk kost Makrobiotisk mat
Själv började jag med detta för över 15 ár sedan efter en cancer. jag hade en expert indier/Japan som gjorde maten till mig varje dag under nágra mánader.
Det gick fort och jag blev frisk. Dessutom har jag lärt känna mánga som har blivit mycket bättre snabbare, vigare. bättre luktsinne mm.

Ludde en annan sak som jag reagerade övver i denna tráden är inlägg nº 1 bilden i Aftonbladet. Jag har jobbat litegrann med automatisering b.l.a i matfabriker. Och dár har jag alldrig sett nágot sá smutsigt. All personal har skydd för hár mm. det som hamnar utanför slängs direkt. Fabrikerna är livrädda för kontaminering som skulle stänga fabriken och kalla tillbaka alla varorna. frága nágon somm jabbar pá en sádan fabrik.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Att läsa för margarinätare...

Läste någonstans att citronsyra numera är kemisk och görs bl.a. av svartmögel
:mad::mad:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Att läsa för margarinätare...

Ja og vaniljsmaken kommer oftest fra vanilin et produkt som produseres fra spillvatn fra papirfabrikker.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Att läsa för margarinätare...

Tack för den här tråden..:mad:
Gick raka vägen ut till köket öppnade vårt nyinköpta Becel paket som är nyttigt för hjärtat, bredde en macka och insåg att det bara smakade skräp..

Kastade hela förpackningen och vill nu ha ersättning för förlorat margarinpaket, av er!!;)


Tänk så lurad jag blev av all reklam!!:yes:
 
Toppen