• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att flytta ut i husbil.

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Jo Henrik H
Jag har nog rört om i grytan, kopplade in facket som faktiskt försökte men kom ingen vart, skrev till VD men fick ingen respons, hon som är personalchef som skall vara till personalens väl är stenhård, det går inte att tala med henne, hon avsutar samtalet genast, hon är iskall och ger inte svar på varför.
Jag vet inte vad jag skall göra.
MVH KEJO
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Ojdå, hon har visst speciella egenskaper, eftersom det inte är chefen som bestämmer:confused:
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej, Ser att det finns ju 2 st campingar lite drygt en mil bort kan man inte förhandla med dom så man kan stå där helår??
Det blir visserligen längre bort men det går säkert bussar till ringhals.
Bosse
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

2010-10-27

Hej igen alla goa husbilsvänner.
Tänkte skriva av mig lite då det var ett tag sedan jag skrev om mina upplevelser att bo i husbil. Jag och frugan trivs fortfarande kanonbra med detta livet, vi hade en toppensemester på sex veckor, både med våra husbilskompisar som vi åkte tillsammans med i några veckor och sedan körde vi själva några veckor, vi hade fantastisk tur med vädret trotts att vi hade sen semester, var på Öland en vecka, när vi lämnat ön kom det skyfall där, snacka om timing, körde sedan över till västsidan i Skåne några dar sedan tillbaka till östsidan som vi följde upp till Stockholm, följde sedan Göta kanal hemmåt, träffade massor av nya husbilsvänner på resan, nästan alla var med i HBK.
Vad det gäller uppställningsplatts för mig så har det ordnat sig toppenbra, jag håller på att färdigställa en platts hos bästa kompisen, 10x12 meter, grävning är klar och söker nu billigt fylle för att få ett bra underlag att stå på, detta blir toppen, hoppas det snart är klart. Gjorde även en fräckis och skrev till bostadskontoret här på Ringhals och frågade om jag kunde få stå på campingen 1/11 2010 till 30/4 2011, döm om min förvåning när jag fick OK på detta, jag kommer INTE att fråga varför detta var ok nu helt plötsligt, det är ju toppen för oss med tillgång till tvättmaskin mm. Detta innebär ju att jag om inget annat händer fixar en Ringhalsträff nästa år igen.
Det som upptar lite av fritiden just nu är förberedelserna till Segloraträffen RATTMUFF PÅ, vi är sex stycken som hjälps åt med denna, det är kompisgänget Eddy o Madde, Bengt-Uno o Lotta, tur man har sådana kompisar, dom ställer verkligen upp, kan bara säga att jag och frugan älskar dom. Vi hoppas att alla som kommer skall trivas.
Sen har vi det här med Poste Restante, det fungerar fortfarande alldeles utmärkt, jag bara förlängde det hela ett år till och det var inga problem från postens sida, nu är man känd där så så fort jag sticker in näsan så sticker dom och hämtar i ”min låda”. Har inget att klaga på längre vad det gäller detta.
Så sammantaget go vänner, livet går vidare, vi stortrivs och ser fram emot vinterns turer med alla kompisar, ha det så gött.
Fortsättning följer.
 

Erik & Anna-Stina

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6883
Medlemskap
2025
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej!
Låter fantasikt spännande det ni har gjort, vi är nyblivna husbils ägare (har inte fått den ännu), så vi väntar med spänning på mars-april.
Hoppas att ni inte hargjort er av med alla jullampor utan att ni kan dekorera ett nya hem också, ni ligger ju nära Ringhals så nu blir det ju inte så dyrt. Jag har sålt många jullampor till er när jag arbetade på Cheapy Varberg. Hoppas att vi ses någonstans på vägen i sommar.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej kejo20
"Sitat" Sen har vi det här med Poste Restante, det fungerar fortfarande alldeles utmärkt, jag bara förlängde det hela ett år till och det var inga problem från postens sida, nu är man känd där så så fort jag sticker in näsan så sticker dom och hämtar i ”min låda”. Har inget att klaga på längre vad det gäller detta. "DS"
Har du fått någon reaktion (belöning utöver att du får posten) som tack för vad " dom" lärt sej
helt gratis tack vare dej?
Mvh!
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej Kenneth o Inger:spinny:
Lycka till med övervintringen i husbilen.:swoon:
Kram från oss i Spanien:twitcy:
Mona o Kjelle :):)
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Att flytta ut i husbil.

Vi har gjort lika dant, fr.o.m. 1/11 har vi ej någon bostad utan har bara vår concorde att bo i. Skillnaden är att vi redan flytt till Spanien och är just nu i norra delen för vidare färd till Portugal och sedan till södra Sp för att komma upp till Sverige till våren. Då får vi se vad som händer med bostad. Jag tror att vi förblir i husbilen och lever där vi är. Ha det skönt och var rädda om er där uppe.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Även vi är ju som sagt utflyttade till husbilen sedan den 1/9, vi bor på den lokala campingen och trivs ganska bra får jag väl tillägga.
Skillnaden från en del andra är att vi väntar på att få flytta in i en ny lägenhet som är klar först den 1/4 -11, och tills dess så får man gilla läget, efter snart 2 månader så upptäcker man att det gäller att ha ordning och reda på saker och inte ställa upp/stöka som man kan "unna" sej i ett större boende.
Vår husbil är av medelstorlek och alltså inte någon concord med betydligt större boendemått, en annan sak som vi kanske är lite rädda för är ju att husbilen är starkt förknippat med fritid/ledighet och utflyckter och att när man bor permanent så kanske den känslan skulle försvinna....men hitills tycker vi att det är helt underbart att som vanligt dra iväg på fredagarna för att sedan återvända till campingen under söndagen, just detta att byta miljö under ett par dagar får både mej och hustrun att känna att "batterierna" blir laddade inför en ny arbetsvecka!

//Pilot:rolleyes:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hejsan klubbkompisar
Svar till flor16: nej jag har inte fått något för att dom lärt sig detta, inte mer än glada miner när jag kommer in och det räcker för mig.
Angående att man tappar känslan för fritiden när man bor permanent i bilen så känner inte jag och frugan det så, vi är ju ute och åker varje helg och det är en ny upplevelse varje gång, så även att vi bor i bilen så blir det skönt att komma iväg.
Ha en go helg alla.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hejsan klubbkompisar
Svar till flor16: nej jag har inte fått något för att dom lärt sig detta, inte mer än glada miner när jag kommer in och det räcker för mig.
Angående att man tappar känslan för fritiden när man bor permanent i bilen så känner inte jag och frugan det så, vi är ju ute och åker varje helg och det är en ny upplevelse varje gång, så även att vi bor i bilen så blir det skönt att komma iväg.
Ha en go helg alla.
MVH KEJO 20

Skönt att höra Kejo!
Ha de, Pilot:)
 
F

F.d. 11721

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Tjenare Kejo20. Grymt kul se att detta inte var så ovanligt som jag trodde! Har själv startat en tråd här http://www.husbilsklubben.se/forums/t44776/ som jag har lite frågor och funderingar. Kanske har du lust att gå in där och berätta lite mer kring hur dina månadskostnader ser ut. Jag vill väldigt gärna veta vad det kostar med husbil/år för skatt, slitage, diesel försäkring osv osv då jag inte har någon erfarenhet om detta.

Lycka till med det fria livet!

MVH Henrik
 
F

F.d. 15906

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Det här var intressant att läsa, även vi har planer att flytta ut i husbilen.Hoppas vi får läsa mer snart.

Carpe Diem :msn_sunglasses:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Tjenare Kejo20. Grymt kul se att detta inte var så ovanligt som jag trodde! Har själv startat en tråd här http://www.husbilsklubben.se/forums/t44776/ som jag har lite frågor och funderingar. Kanske har du lust att gå in där och berätta lite mer kring hur dina månadskostnader ser ut. Jag vill väldigt gärna veta vad det kostar med husbil/år för skatt, slitage, diesel försäkring osv osv då jag inte har någon erfarenhet om detta.

Lycka till med det fria livet!

MVH Henrik

Hejsan Henrik
Vad det gäller kostnader så är de väl varken mer eller mindre, det jag kallar hyra är vad jag amorterar på husbilen varje månad, sedan är det de vanliga utgifterna med försäkring, bensin, skatt, mat mm.
Kostnaderna för detta beror ju mycket på vilken husbil man har.
MVH KEJO
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

2011-05-23
Ojj det var länge sedan jag skrev något om vårt liv i husbilen, vi har det toppen och är ute och åker i stort sätt varje helg, vi är ju ett starkt sammansvetsat kompisgäng som kör hela året, vintern var lite jobbig tycker jag med tidig kyla och lång vintersäsong, inte för att det var krångligt med bilen utan jag trivs inte med kyla.

Vår underbara Concorde har äntligen börjat fungera som jag vill, har ju länge klagat på att den är slö, den väger ju 6 ton så det är ingen racerbil precis men jag har varit lite missnöjd med detta, Bengt i Örkelljunga har på alla sätt försökt att hjälpa mig med detta problemet och när jag var nere hos honom i april så provkörde han bilen, han tyckte som jag att den var lite väl slö men kunde inte svara på om det var något fel, han jämförde med en Cartago som är betydligt lättare än min, hur som hällst så kunde inte den datorn som han har på sin verkstad kopplas in på min bil så han bad mig kolla med en Iveco-verkstad på hans bekostnad, han är toppen Bengt-Åke.

Jag har ju länge misstänkt att kamremmen stod fel med ett hack så en koll på Iveco-verkstad var ju toppen, anlitade Dennis Maskin i Kungsbacka som är mycket duktiga på Iveco, snackade med en mycket duktig mekaniker där, han kopplade in datorn men hittade inga aktiva fel som han sa, däremot låg det en massa gamla felkoder kvar som han raderade, detta var en fredag så jag och min goa hustru var på väg till helgträff med kompisarna, döm om min förvåning när jag kom ut på motorvägen och bilen accelererad i uppförslut på 5:ans växel, det var en helt ny bil jag satt i, jag körde om långtradare lekande lätt, mekanikern ville även att jag skulle återkomma fredagen efter för att kolla om några nya felkoder dök upp, vid mitt besök då så hade han under veckan som gick gått in och kollat lite noggrannare i verkstadshandboken för min motor, där fanns en beskrivning hur man lätt kollade att kamremmen satt rätt vilket han kollade och allt var OK, hur många mekaniker lägger ner sådan möda, det fanns även inga nya felkoder, så nu trivs jag ännu bättre med vårt hem.

Jag har nu även installerat ett dieseltrim på bilen och nu är den ännu piggare, en riktig toppenbil, så nu ser man fram emot varje helg då man får köra lite. Har även lyckats få 8 veckor sammanhängande semester då vi hänger med kompisarna till övre delen av Sverige, skall bli kul.

Flera av våra närmaste kompisar är även dom på väg att flytta ut i sina bilar, jag är övertygad om att dom kommer att trivas med detta, toppen är ju för dom som kan övervintra i varmare trakter, det ser jag fram emot då jag blir pensionär.

Så mina vänner, livet går vidare, allt känns bra, och snart är det semester.

Ha en underbar sommar alla ni som läser detta.

Fortsättning följer kanske.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej kejo!
OOOOO vad jag njuter av din berättelse om det rullande hemmet, nu blev jag orolig Vadå " citat" Fortsättning följer kanske slut " citat"

Att Bengt i Ö-ljunga är en "hyvens" kille den uppfattningen har jag också!
Nä inga men utan fortsätt att skriva, myndigheterna har mycket att lära ännu!!!
Mvh


2011-05-23
Ojj det var länge sedan jag skrev något om vårt liv i husbilen, vi har det toppen och är ute och åker i stort sätt varje helg, vi är ju ett starkt sammansvetsat kompisgäng som kör hela året, vintern var lite jobbig tycker jag med tidig kyla och lång vintersäsong, inte för att det var krångligt med bilen utan jag trivs inte med kyla.

Vår underbara Concorde har äntligen börjat fungera som jag vill, har ju länge klagat på att den är slö, den väger ju 6 ton så det är ingen racerbil precis men jag har varit lite missnöjd med detta, Bengt i Örkelljunga har på alla sätt försökt att hjälpa mig med detta problemet och när jag var nere hos honom i april så provkörde han bilen, han tyckte som jag att den var lite väl slö men kunde inte svara på om det var något fel, han jämförde med en Cartago som är betydligt lättare än min, hur som hällst så kunde inte den datorn som han har på sin verkstad kopplas in på min bil så han bad mig kolla med en Iveco-verkstad på hans bekostnad, han är toppen Bengt-Åke.

Jag har ju länge misstänkt att kamremmen stod fel med ett hack så en koll på Iveco-verkstad var ju toppen, anlitade Dennis Maskin i Kungsbacka som är mycket duktiga på Iveco, snackade med en mycket duktig mekaniker där, han kopplade in datorn men hittade inga aktiva fel som han sa, däremot låg det en massa gamla felkoder kvar som han raderade, detta var en fredag så jag och min goa hustru var på väg till helgträff med kompisarna, döm om min förvåning när jag kom ut på motorvägen och bilen accelererad i uppförslut på 5:ans växel, det var en helt ny bil jag satt i, jag körde om långtradare lekande lätt, mekanikern ville även att jag skulle återkomma fredagen efter för att kolla om några nya felkoder dök upp, vid mitt besök då så hade han under veckan som gick gått in och kollat lite noggrannare i verkstadshandboken för min motor, där fanns en beskrivning hur man lätt kollade att kamremmen satt rätt vilket han kollade och allt var OK, hur många mekaniker lägger ner sådan möda, det fanns även inga nya felkoder, så nu trivs jag ännu bättre med vårt hem.

Jag har nu även installerat ett dieseltrim på bilen och nu är den ännu piggare, en riktig toppenbil, så nu ser man fram emot varje helg då man får köra lite. Har även lyckats få 8 veckor sammanhängande semester då vi hänger med kompisarna till övre delen av Sverige, skall bli kul.

Flera av våra närmaste kompisar är även dom på väg att flytta ut i sina bilar, jag är övertygad om att dom kommer att trivas med detta, toppen är ju för dom som kan övervintra i varmare trakter, det ser jag fram emot då jag blir pensionär.

Så mina vänner, livet går vidare, allt känns bra, och snart är det semester.

Ha en underbar sommar alla ni som läser detta.

Fortsättning följer kanske.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Godmorgon.
Klart jag skriver om det händer något intressant, särskillt med myndigheter.
Ha en underbar dag.
MVH KEJO
 
B

brell51

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Än så länge är det väl godmorgon? Började läsa eran tråd om flytten och alla vedermödor om detta. 2 timmar senare har jag läst alltihop kunde inte sluta,all min beundran har ni.
Lycka till i fortsättningen.
Med vänliga hälsningar Kjell
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

2011-08-18
Hallå igen alla husbilskompisar.
Nu har man haft semester, hade tagit åtta veckor men är nu tillbaka på jobbet efter bara sex veckor, tänkte att jag sparar till hösten istället, tar en vecka vid Elmiamässan t.ex.
Semestern tillbringades i stora delar av vårt fina land, från Lappland till Skåne, vi har kört runt lite överallt och sammanstrålat med kompisar lite var stans, vi började dock semestern med att tillbringa första dagen på verkstad hos Bengt i Örkelljunga, bromsarna skulle fixas igen då dom skrek hela tiden, visade sig vara handbromsbackarna samt en bromsskiva som behövde bytas, även ABS-sensorn hade gått sönder då handbromsbackarna hade släppt. Reparationen tog längre tid än beräknat så vi stannade över natten på Bengts ställplatts, körde därefter till Skruv där vi stod i två dagar, jag tycker det är mysigt där, körde sen till Valdemarsvik där vi stod en natt, därefter var det dags för att hälsa på svärmor i Norrköping, käkade lunch och drog därefter till Nyköping för att träffa en vän som har Sushiresturang där, det är så gott med sushi, sen körde vi till Stockholm och hälsade på svågern, jag hatar att köra i den stan, man blir hypernervös, var glad när kosan styrdes norrut mot Gävle, stannade vid något kinesisk jättebygge som låg nära vägen, var inne och käkade där, toppenmat.
Nu närmade vi oss kompisarna som väntade på oss i närheten av Åsele, vi skulle besöka den marknaden hade vi bestämt, kompisarna hade hittat en toppenplats några mil före Åsele, vi stod där ett par dagar, när vi kom dit såg det för jä---igt ut, skräp och sopor överallt, folk hade till och med fyllt torrdasset med sopor i påsar och säckar, vi städade upp hela ställplatsen tillsammans och eldade upp det som var brännbart, platsen var ren och fin när vi lämnade den.
När vi nu körde mot Åsele inträffade det första missödet på denna semester, avgasröret gick av efter ljuddämparen fram, det blev ett himla liv under bilen, tvärstopp och krypa under för att kolla, som tur var hade kompisen som körde efter mig några remmar jag fick så jag kunde binda upp resterna under bilen, det var ju tur att dämparen var någorlunda ok så bilen brötade inte men avgaserna gick ju ut under bilen. Försökte på alla sätt få detta löst i Norrland men lyckades inte så det fick hänga så tills jag kom tillfälligt till Varberg på vägen ner igen, det svetsades ihop och är nu helt igen.
Efter Åsele-marknad körde vi upp till Ankarvattnet för att fiska, jag fick två Rödingar och en Öring, kompisarna Bengt-Uno och Ewald hade varit uppe där tidigare så dom hade fått massor av fisk, han är helt otrolig Bengan när det gäller att fiska. Det var jätteroligt att fiska där, vi hyrde båt och var ute hela dagen, vi trivdes jag och Bengan.
Efter detta så åkte vi mot Sala där vi skulle hälsa på Ewald som åkt före hem, blev bjudna på vildsvin som Else-Marie tillagat, toppengött.
Därifrån åkte jag och frugan vidare själva då vi skulle ta oss ner mot Varberg och sammanstråla med två av våra barn samt ett barnbarn, vi hade lovat att campa med dom, hade hyrt platts på Hanatorps camping för tält och husbil, trotts att jag betalat i förskott så tog det en herrans tid att bli inbokad då hon som skulle skriva in oss envisades med att vi inte hade någon adress, man blir så trött, kön bakom växte och hon upplyste högt och tydligt att vi inte hade någon adress, detta trotts att jag betalat en månad i förväg, jag åker aldrig dit mera.
Trotts detta så hade ju barnbarnet det mysigt och han var nöjd med dagarna där med bad och minigolf.
Sedan körde vi ”hem” och tvättade och fixade avgasröret och stack sedan iväg mot Skåne tänkte vi, när vi började köra så lät det konstigt bakifrån bilen, jag tankade på macken och såg att ett däck såg ut att ha lite luft, körde till en däckverkstad och bad dom kolla, killen började med att konstatera att slangen till det inre däcket var trasig, pust tänkte jag det blev inte så dyrt, han monterade en ny men då han skulle fylla luft tyckte han det lät konstigt, så han monterade av däcken, då fick jag chocken, båda däcken vilka är nästan nya, har nog bara rullar 300mil, var kassa, det visade sig att slangen till det inre däcket ej varit monterat på rätt sätt vilket gjort att den legat mellan däcken och gnagt ett hål på det ena vilket gjort att det blivit en stor bubbla på det andra då det fick för mycket belastning, skit tänkte jag, där rök stora delar av semesterkassan, måste ju ha nya, så jag köpte billiga Hankook däck så vi kunde komma iväg igen, kontaktade Bengt i Örkelljunga då det var dom som felmonterat däcken då dom fixade mina bromsar. Fick svar idag (2011-08-18) att dom står för kostnaden av nya däck. Den firman är underbar, dom tar verkligen sitt ansvar.
Vi avslutade vår semester med Ölandsbesök samt en liten runda i Skåne, därefter sammanstrålade vi med kompisarna i Seglora, är nu tillbaka på jobbet och vardagen är här igen, nu blir det helgresor som gäller, kör nog till Krokis i helgen.
Så go vänner, vi bor ännu kvar i husbilen och det livet trivs vi verkligen med, firade ju två år i midsomras, vi får se hur det går nu när frugan antagligen får två nya knän då de gamla är utslitna och hon har mycket ont av artros, det kan ju bli besvärligt att ta sig ut och in i bilen i början då den ju är rätt så hög. Har hon tur får hon operation i höst.
Ha det gött.
Fortsättning följer kanske.
 
Toppen