• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att flytta ut i husbil.

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Att bo i husbil !!!!!
Som ni alla vet tog jag och min hustru under våren beslutet att flytta ut i husbilen, detta trotts att jag har många långa år kvar att jobba innan pension.
Men beslutet är taget och nu finns ingen återvändo. Jag vill här berätta min och frugans resa mot detta mål samt även ge lite info då och då om hur det går för oss, det kan vara en källa till information för er som har samma tankar som vi.
Som sagt, det hela började med att vi var hos Bengt i Örkelljunga bara på skojj för att titta på bilar, trampade in i en Cartago Liner, den största dom hade tror jag, frugan utbrast genast, den här skulle jag kunna bo i, min skalle startade med en gång, vaaa, frugan brukade inte vara intresserad av detta när jag fört det på tal.
Nåväl tänkte jag, det var väl bara en släng av förtjusning av bilen, men, jag gick och pratade med en säljare, Christina, hon är toppen, vi pratade fram och tillbaka om detta med att flytta ut, hon gjorde en snabb kalkyl som visade att jag nog skulle ha råd om jag flyttade ut och la ”hyrespengarna” som avbetalning på Cartagon.
Vi funderade länge jag och frugan på detta förslag men kom efter mycket tankearbetande fram till att den blev nog för dyr, men nu var processen igång.
Inget kunde stoppa oss nu, vi ville flytta ut, vi bestämde oss för att bo i vår Hobby 750 tills vi hittade det vi sökte i husbilsväg. I den här vevan började jag undersöka Amerikanska husbilar, dom var stoooora och med massor av utrustning, jag kom faktiskt så långt att jag näst intill beställde en men när han som importerar dessa här i Sverige ringde över så var den redan såld, och med facit i hand är jag nog glad för det.
Jag började nu även kontakta olika myndigheter för att tala om mina planer, började med posten, det kan man väl inte sa dom, jooo sa jag, hur gör man då? Postbox sa dom, men efter att damen kollat så kom hon underfund med att då måste man ha ett företag, vi pratade länge fram och tillbaka men jag fick inget besked via telefon, jag bestämde mig för att åka in till posten här i Varberg, efter en timmes snack med den ansvarige, där hon sprang och ringde med jämna mellanrum konstaterades att jag kan ha en poste restante adress till det postkontor jag ville. Så fick det bli, kostar 400kr/år och måste förnyas varje år.
Nästa myndighet blev skatteverket!!!! Här blev det strul, damen som svarade skickade mig vidare till Varbergs församling 1 som jag tydligen tillhör, jag ringde dit och fick ett gapskratt tillbaka i luren, det är skatteverket som har hand om folkbokföringen sedan 1992 sa hon, skickade mig tillbaka till skatteverket. Ringde igen, flytta ut i husbil???? Det kan man väl inte?? Jooo sa jag vi skall göra det, tyst i luren, aha ni skall skriva er på en camping; nej svarade jag, vi åker omkring, men skall ni inte ha någon fast adress frågade damen, nej svarade jag, tyst i luren, då får du skriva ett personligt brev och tala om hur ni har tänkt er detta, ok sa jag och det har jag gjort, för tre veckor sedan, har ännu ej fått svar.
Sa upp den fasta telefonin hos Telia, inga problem, fixade en stooor mobiltelefon att ha i husbilen.
Sa upp lägenheten, inga problem.
Sa upp elen, inga problem.
Sa upp alla prenumerationer, inga problem.
Fick tag på ett förråd att ha prylar i (dyrt). Söker annat.
Fortsättning följer.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Kejo!
Vi ser fram emot fortsättningen.
Själva lämnar vi över huset i månadsskiftet.
En liten undran bara, hur blir det med "anna" den gröna du vet, följer hon med i bilen?
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Morning.
Jo Anna den gröna vill jag ha med, det är mitt favoritporslin.
Borde gå att ha med tycker jag.
MVH KEJO20
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

När vi tackat nej till Cartagon så sökte jag runt på nätet efter annat, var ju inne på spåret om Amerikanskt men släppte detta av olika anledningar. Sökte nu Concorde eller annan likvärdig kärra, och det roliga var att Bengt i Örkelljunga hade en till salu för kunds räkning, jag ringde genast och bestämde att vi kom helgen efter för att kolla.
Sagt och gjort, frugan och jag åkte ner för att titta, trodde väl inte att det var den rätta men vi ville se hur den var. Vi övernattade på Bengts ställplatts och inväntade söndagen då ägaren skulle komma och visa den.
När han rullade in med bilen fick jag en sådan där pirrande känsla i magen, alltså i positiv mening. Den såg fin ut, frugan instämde. Vi skakade tass med ägaren och han förevisade stolt sin bil för oss, jag blev mer och mer tyst, ville ropa JAAAA, JAG TAR DEN, men man skall ju inte göra så har jag hört. Frugan var tyst hon med, jag märkte att hon var nöjd med vad hon såg.
Efter förevisningen och att ägaren kört sin väg så tittade säljaren hos firman på vår bil och gjorde därefter en kalkyl som vi fick med oss hem att sova på.
Sova sket ju sig direkt, vi ville ha bilen både frugan och jag, så dagen efter ringde jag Bengt-Åke (säljaren) och sa att vi tar den.
Både jag och han som ägde bilen ville skjuta affären framåt i tiden, jag för att jag har tre månaders uppsägning på lägenheten, och han för att han köpt en bostadsrätt med inflyttning 1/9.
Nu ringde vi ungarna, vi har tre stycken, och sa åt dom att komma och hämta vad dom ville ha, dom är väl lite skeptiska till våra planer men säger att vi alltid varit lite tokiga. Dom fick skriva var sin önskelista på de saker de ville ha, sen gick jag och Inger (frugan) igenom dessa och försökte vara så rättvisa som möjligt, vi tror vi har varit det. En rolig grejj i sammanhanget är att en kompis till ett av våra barn beklagade sorgen när hon sa att dom skulle tömma hemmet.
Allt verkade nu falla på platts, men, nu är vi framme vid dags datum, jag hade igår visning på lägenheten, han som stod först i kön tog den, och vill flytta in 27/6????, plötsligt är det panik!!!, där är jag nu, vi får bilen den 18/6 så Hobbyn skall rensas omgående, sen skall allt i lägenheten ut och det skall städas, det är tur att vi har underbara kompisar sedan gammalt och även nya som vi träffat via HBK (en underbart fin klubb), dom hjälper oss som tur är annars vet jag inte hur det ska gå.
Så idag har jag kontaktat alla instanser igen och tidigarelagt min flytt, det verkar ha fungerat.

Fortsättning följer.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej!

Lyckans ostar!

Antar att ni just nu svävar lite på moln inför ert stora äventyr:music-icon:

Vill bara säga ........LYCKA TILL!

Vi kanske hittar på nåt liknande i framtiden, vem vet.:confused:
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Som jag tidigare kommenterat så kommer ni inte att ångra er - talar av egen erfarenhet eftersom vi gjort samma resa.

Vi vill bara önska er lycka till - hoppas vi att vi ses i sommar.

Kurt & Margot
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Spännande!

Vi är inte riktigt där än, men börjar fundera på att släppa huset i Landvetter för ett mindre penningkrävande boende på landet så att Viola kan gå i pension. Planen är att avveckla huset under hösten (om bostadsmarknaden håller i sig) och köpa nåt närmare släkten i Blekinge, Sölvesborg/Bromölla.

Det ser ut som att man kan få ett litet, men ganska bra hus där, för under en mille.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Sova säger du kejo20. :twitcy:

Här är en annan som definitivt skall flytta ut och in i sin rullande bostad redan nu på fredag (den.12/6 -09).

Skriver redan för tiden bara flyger i väg. Jobbar ju på natt. Men, att gå och lägga seg efter en nattjobb är svårt. Tankarna bara virrar omkring...

Har hållit på nu? I nästan tre veckor och lastat in och ut olika saker i husbilen, och i den husvagnen jag kommer att använda. Först lastat in och därefter insett att här gäller det att gallra bort allt onödigt. Ni tror inte vad mycket onödigt baggage man egentligen har. Behöver jag verkligen denna eller denna? Släng... släng.... släng... Bort... bort... bort...

Det gäller att vara hård mot seg själv. Det går inte att ta med allt möjligt då man måste tänka på lastvikten. Få det gärna långt under lastvikten då man helt klart kommer att köpa något nytt ändå.

Det som jag har haft som har vägt mest är alla dessa papper.... Manualer till ditt och datt... broschyrer som man bara inte kan leva utan... Prenumationer.... NEJ.... släng, släng, släng.

Kläder... Förvisso så väger det inte så mycket.... Men, där gäller samma sak.... Gallra... :twitcy:


Tur är att jag har två fordon att lasta i. :D


Så nu står man där alltså.... -Lite Panik här ochså... :p


Men, nu har jag gjort allt som maktas kan... Nu får morgondagen komma som den vill... Tror jag är redo?

En eloge till KuMaNi och deras berättelse i en husbilstidning som fick, i alla fall meg att våga ta steget ut. Vågade först inte, för man hade ju jobb och allt det där.... Men, fick höra att det går att bo i husbil även om man jobbar. Så.... Kan andra så skall jag nog ochså... Våga. :eek:


Firar det hela med att nu kommande helg åka till Sverige. Till Ullared för att handla lite basvaror. Ta en lung helg för meg själv och njuta av god vin. Därefter tillbaka till Norge och min nya säsongplats för husvagnen.

På återseende.... ;)
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

Godmorgon Markus o KuMaNi.
Jo jag håller med Markus, KuMaNi hade en viss inverkan på vårat beslut, jag är dock fortfarande lite orolig för var jag skall kunna stå under arbetsdagarna, har en jättekompis som jag får stå hos men man känner sig lite påträngande, men hoppas att han inte ångrar sig, jag vill inte in på camping, det blir för dyrt här nere på västkusten.
Man har ju inte så mycket över i plånboken när man köper en Concorde.
Men jag och frugan hoppas allt löser sig efter hand, jagkommer att fortsätta min historia om detta litet då och då.
Ha en fin dag alla HBK:are.
MVH KEJO
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej Kejo m Familj

Klokt beslut, gör Ni det inte nu, så ångrar Ni er, Visst klarar Ni det, Ni är ju inbitna Husbilsmänniskor, ta vara på alla kompisarnas råd. Vi önskar Er Lycka till.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

10/6 2009
Idag small det till igen, jag satte mig ner för att ringa runt till bensinmackar mm för att kolla om min adressändring var ok, en del banker, mackar, postorderfirmor mm. får sina uppgifter från Svensk Adressändring helt automatiskt, andra skall få informationen om adressändring från skatteverket, de som får från Svensk Adressändring hade fått besked om min flytt men inte de som får från skatteverket, skit, slänger mig på luren och ringer skatteverket, efter att ha blivit kopplad till olika personer fick jag till slut tala med den som hade mitt ”ärende” som han sa. Jag påtalade saknaden av adressändring till flera företag, jo sa han men du har ju ingen adress, nej sa jag det har jag inte, så hur vill du göra nu??? Tyst i luren, hur har du gjort med posten frågade han, Poste Restante sa jag, ja det går ju sa han, så skriver vi dig på den församling du nu tillhör, sagt och gjort, nu är även skattemyndigheten med på spåret.
11/6 2009
Kvällsaktivitet nummer 1 är att packa numer, vi har kört ut massor av flyttlådor till förrådet, igår började vi att rensa i husbilen, detta är otroligt men sant, vi har fyllt 6 lådor hitintills och är ännu ej klara, tur jag vägde upp bilen till 4500kg, innan fick jag lasta 250kg, nu 1250kg, frågan är om det räckte, men det spelar ju ingen roll nu, nästa får lasta mer.
15/6 2009
Hmmm, det blev 9 flyttlådor, då är inte stolar och bord, tält mm. inräknat, undrar vart allt fick platts, här gäller att rensa till nya bilen även om den är större, det är inte klokt vad man samlar på sig, men jag erkänner att jag är en hamster i världsklass, kan inte slänga någonting nästan.
I går (söndag) var vi och hälsade på ägaren till den bil vi köpt, vi gick igenom allt i flera timmar så det bara snurrade i huvvet på mig, undrar hur jag skall kunna lära mig allt detta nya, massor av finesser som jag måste lära mig, han sa även att man inte växlar riktigt på samma sätt som med Fiaten vi har nu, det går inta att slita i växlarna då det är hydrauliskt på den nya bilen, det är ju en lastbil, blir lite orolig för detta men det är väl bara att ta det lugnt. Annars var det samma goa känsla denna gången vi såg vårat nya hem, nu längtar vi till torsdag, hämtdagen.

Fortsättning följer
 

murphy

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
3678
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

:spinny: väntar spänt på fortsättningen av denna berättelse. Vad modiga ni är och vad kul och intressant att få följa Eran resa mot målet, för detta är nåt vi också pratat mycket om. Ett stort Grattis och Lycka till.

Trevlig midsommar förresten också :bye::bye::bye: Eva, Janne och murphy
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

:cool: Det blir nog bra till slut Kejo, bara du inte har hysteriska växlar på Banken.
 

Leammi

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

kejo20;

Att bo i husbil !!!!!

Lycka till Inger och Kenneth med Er nya husbil. Skall bli intressant att höra hur det är att leva hela tiden i ett begränsat utrymme. Hoppas att allt går som det skall. Önskar Er en trevlig midsommar i Kaxholmen och hälsade andra . Hoppas Ni kan komma hälsa på i höst, tyvärr utan husbil, den kommer inte igenom våra gator. Men ring så kommer vi och hämtar Er. Glad Midsommar till Er alla. Vi åker onsdag middag till Frankrike för 6 veckor.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Att flytta ut i husbil.

22/6 2009
Idag skriver vi måndag den 22 juni 2009, nu är nya hemmet hämtat hos Bengt i Örkelljunga, vi for ner tidigt torsdag morgon, jag var väldigt nervös för att detta skulle klaffa ordentligt, vi skulle ju åka till Ragges i Jönköping direkt efter bytet, tankarna for runt i huvudet, hade han hunnit fixa allt jag ville? , monterat solcell, bytt kamrem och oljor mm, hade han hunnit besiktiga den?, ja det snurrade rejält i skallen.
Vi var nere vid 9:30 tiden, en timme tidigare än planerat, men sån är jag, alltid för tidig. Dom hade redan öppnat så jag gick in och snackade med tjejjen som stod i affären där, förklarade mitt ärende så hon släppte in mig på gården bakom så jag kunde flytta över mina prylar, vi hade inte med oss allt från Hobbyn utan min underbara kompis Bengt-Uno och hans sambo Lotta hade packat in massor med grejjor som var mina och tog med dom upp till Ragges så jag slapp ta allt på en gång, det är härligt med kompisar.
Det visade sig att allt var fixat på bilen, dom hade jobbat intensivt för att få den klar och det hade dom lyckats med, dom har gett mig ett mycket positivt intryck, verkar vara en mycket bra firma. Vi skrev papper och nu skulle vi köra iväg för första gången i ”huset”, jag har aldrig kört något så stort så nervös var jag ju, missade första växlingen som jag var orolig för, fick ju tipps om detta av föregående ägare, men sen har det gått bra, ”huset” gich som en klocka, jag måste ha tag i en skyllt jag sett tidigare där det står ”HUR FORT GÅR DITT HUS” hade varit kul att ha bak.
Vi firade en underbar midsommar i glada vänners lag och intrycket av ”huset” är hitintills bara positivt, sängen var underbar, mycket bättre än Hobbyn:s, Jag sov som en stock, tror inte det var snappsens fel, vi har så sakteliga börjat plocka in i skåp och garderober, det tar ett tag innan man vet var allt skall stå, har ju mycket bra garage nu där jag skall sätta in backar, Frank och Yvonne hade gjort ett mycket bra system i sin bil, jag skall kopiera detta, för det var jättebra.
Sen var det ju en ”gubbe” på träffen som fick igång skallen på mig igen, han sa att man nog bör vara skriven någonstans, inte på församlingen som jag gjort, nu är man ju bostadslös, kan bli problem med kontokort mm. Jag skall kolla upp detta lite noggrannare, vet ju inte om det t.ex. kan inverka på bostadsbidrag hos den jag skriver mig hos. Om någon därute som läser detta har något tips om detta så är jag tacksam.
Jag är även fundersam på hur jag skall få bredbandet att fungera i husbilen, vill ha trådlöst så att fler datorer samt en internetradio kan vara igång samtidigt, någon som har tipps om detta???
Denna veckan är slutvecka för lägenheten med, flyttlasset (det jag sparar) går till förrådet på torsdag 25/6, sen är det städning på fredagen, därefter är det husbilen som gäller. Så nu hoppas jag att allt med post mm kommer att fungera, jag kommer att rapportera efter hand.
Fortsättning följer.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej Kejo20,

Otroligt roligt att läsa om eran flytt och spännande! Jag ser fram emot att få se bilder på nya bilen!

Gällande bredbandet så finns det numera trådlösa routers för ca 1500:- där du kan koppla in din usb sticka/eller mobil telefon för att kunna köra trådlöst på flera datorer.

Jag vet att expert håller på att förhandla med en leverantör och jag tror att det skulle vara klart för någon vecka sedan!

Annars finns det redan nu på internet att beställa! (frågan är väl bara var de ska skicka den! ;) )

Gällande att ha en adress så är det mycket riktigt så att du kan påverkas negativt av att inte vara mantals skriven på en bostadsadress för exempelvis krediter etc.

Jag jobbar bland annat mot finans marknaden och vet att det till och med finns såna kontroller i deras IT system som godkänner dig som låntagare.

Stort lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

swemat

FD HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Enköping
HBK-Nr
3917
Medlemskap
2023
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hej, och tackar för titten på nya pärlan i söndags. Hälsa trim gubbarna att nu går Euran super så ser ni ett vitt streck som kör om så kan det vara en Eura -)

Angående bredband så kör jag med en Dovado UMR 3G router för USB-modem, funkar perfekt och klarar så gott som alla USB stickor. Kjell & copmany säljer dom för 1099 :-, du kan då köra trådlöst eller via kabel, och dessutom fjärrstyra prylar via SMS. Funkar så bra att jag skall säga upp mitt andra bredband och bara köra via den.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

”HUR FORT GÅR DITT HUS”

Kul! sådan skylt vill jag ochså ha. :)


Annars kan jag berätta att mitt flyttande till en rullande bostad har gått alldeles utmärkt. Fast jag har mindre att tänka på än kejo, då jag har flyttat in i en camping plus lite fricamping med husbilen eller med båda... Campomobilen och Campohome.

-Viva libre!

Förresten! Har väl aldrig varit så mycket ute i det fria som nu. :twitcy:


Känns så som många redan tidigare har påpekat; Skulle gjort detta för länge sedan. :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Att flytta ut i husbil.

Hallå Kejo 20!

Glömde Du kameran i Varberg? Ni har ju haft husbilen i flera dagar nu!!!

Grattis förresten till Erat beslut och till en fantastisk bil.

Hälsningar

Marianne & Bosse HBK 1812
 
Toppen