• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att fixa en Fendt och åka till Gibraltar

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Problemet är nog i stor utsträckning tidsschemat. Du är ju händig och vet vad du håller på med, riv ut allting och bygg ny stomme och vid den här tiden nästa år så har du en jättefin husbil för en billig peng.
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
hej . om det är en vanlig fördelare så har du centrifugalvikter som slungas u och ställer om tändningen , fjädrarna som håller dessa vikter får inte bli slaka då rycker motorn när den går i jämn hastighet.
Lycka till
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Hej igen allihopa! nu har det vart tre veckor med jobb och annat då det inte hänt så mycket, jobbade en söndag för två veckor sedan med att plocka ut det sista av inredningen för att komma åt den andra skadan. Nu är jag i alla fall föräldraledig tills vidare så nu tänkte jag köra 8-5 fram till påsk. Ni kommer nog att få dagliga uppdateringar.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Har ett svagt minne från gamla tider att ryckningar/ojämn gång kunde orsakas av glapp i förgasarspjällaxellagring (tjuvluft) och glapp i lagret i fördelardosan (timing och avstånd för brytarspetsar varierar då)
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Nu har jag fått väldigt många olika tips angående ryckningar i motorn, stort tack. Svårt att veta var man skall börja barao_O

20190325_104430.jpg
Så här ser det ut vid andra långsidan. Även här mycket värre än det såg ut.

20190325_112129.jpg
Blev tvungen att plocka bort varmvattenberedaren för att komma åt skadan.

20190325_114824.jpg
Råkade skada varmvattenberedaren. Den lilla pipen som slangen satt trädd på losnade från tanken när jag skulle kränga av den gamla slangen. Ser ut som att den får lödd fast men jag har inte så bra koll på sånt. Antar att jag får åka till någon som kan svetsa rostfritt men det kanske inte går i så tunn plåt?
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Hej Rufus!

Måste bara säga - vilket beundransvärt arbete du gör.

Jag och säkert många med mig hade sannolikt för länge sedan slängt yxan i sjön.
Med ditt utförligt dokumenterade arbete har du verkligen satt * fukt i husbil * på kartan.
Förhoppningsvis kommer du så småningom få rätsida på hela projektet. Du verkar ju kunna en del .
Sedan verkar det ju finnas hur mycket kunskap som helst inom HBK som är villig att ge dig ett ”handtag”.
All heder åt dessa. Önskar dig Lycka Till.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan säkert vara tennlödd eftersom den lätt lossnade från tanken, så en stor lödkolv eller en sån där liten blåslampa som finns att köpa överallt kan fixa det enkelt. Lödningen ser ut som tennlödning och den blir lätt dålig med åren. Värmer du på röret ser du lätt om det är tenn annars skulle det kunna vara silverlod. Inget stort problem för en som kan.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Jobbar man med byggnadsvård är man rätt van vid ruttet bös. Det jobbiga skulle jag säga är alla nya och ofta rätt kassa material (åldras fort, kemikalier, fukttäta o.s.v). Jag är van vid öppna material, naturmaterial som trä och lera, så det här är okända vatten..

20190325_151911.jpg
Nu har jag rivit ut det det mesta av skadan i väggen på andra sidan. Men jag misstänker att det fortsätter ned i golvet..

20190325_154615.jpg
Efter att helgat vår fru med våfflor och fem sorters sylt så är det på-t igen, i alla fall ett par timmar..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
90% sikker på tinnlodding, var så i en gammel husbil jeg hadde. Som bengtic sier stor loddebolt eller liten blåselampe (type creeme brulee). Har selv også loddet med en varmluft pistol med innsnevret utblåsning, tinnet smelter et sted mellom 300 og 500 grader avhengig av hvor mye bly det er i blandingen. Det viktige blir å få til en god flyt hvor tinnet er smeltet rundt hele røret og strekker seg litt opp langs røret og utover på tanken. Har selv en gammel sak fra biltema som ligner på denne og egner seg bra for jobben, noe spissere flamme enn kjøkenvarianten så den varmer opp mindre områder raskere.
TS1667-pencil-butane-torchImageMain-515.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När man tennlöder så är renhet A & O. Tvätta med aceton eller sprit för att få bort allt fett & alla föroreningar, därefter putsa med smärgelduk & tvätta igen. Det lilla flussmedel som finns i tenntråden räcker inte utan beta med släckt saltsyra. Detta är speciellt viktigt om man skall löda ihop stålmaterial. Naturligtvis skall man värma ett större område kring lödstället & hålla lågan borta vid lödningen, lodet skall flyta som vatten annars murar man bara & det blir en kallödning som inte kommer att hålla. Mängden lod är av mindre betydelse bara det väter ordentligt & att det blir fina radier i lödstället. Lodet skall diffundera in i grundmaterialet.
Det finns även en andra lödmetod, nämligen silverlödning som kan vara enklare. Då är flussmedlet ett pulver som man lägger på lödområdet (går att fukta med vatten till en pasta också). Sedan värmer man tills flusset blir flytande & har man absolut rent så är det bara att ""dutta på" lodet på ett ställe så kryper det ut i lödskarven själv.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ja smältpunkten beror mycket på temperaturen vi hade 60/40 % tenn och bly tidigare som gick bra att löda med man får lägsta smältpunkten vid den blandningen.
Sen kom nya regler fick inte vara något bly i tennet, det krävde högre temperatur så man fick köpa nya lödstationer eller nya lödspetsar i vissa fall var svårare att löda och brände lätt sönder kopparen på kretskort.
Fördelen är att du nu kan använda vanligt lödtenn eftersom det inte finns något giftigt bly längre eftersom det ska användas till vattnet. Som Knut skriver det harts som finns i lödtråden är inte tillräckligt för metallödning det krävs bättre saker det vanligaste är lödpasta finns även starkare saker men eftersom det redan är lött där borde det räcka fast förmodligen är den lödningen inte bra enligt fotot som jag förstorade om det beror på ålder eller att det var dåligt gjort är svårt att säja. För att det ska gå lätt att montera / demontera plastslangen kan du värma lite då blir den mjuk och formbar ibland har jag lyckats öka innerdimensionen genom att värma och trä in en spetstång och dra isär slangen när den är mjuk.
Själv har jag lött upp ett antal kilometer lödtråd och fått i mej ganska mycket lödrök, man sa från chefshåll att det var ofarligt trots det så testade man de som lödde hela dagarna utan utsug och de hade höga halter av bly i kroppen som påverkar hjärnan och kan leda till väldigt dåligt humör vilket jag såg prov på angriper nervsystemet, tyvärr så ligger blyet kvar mycket länge i kroppen.
Förmodligen gjorde lödröken att jag inte fick upp min kondition mer än till en viss gräns så förmodligen hade lungkapaciteten försämrats, värre för dom som rökte samtidigt, de är säkert inte kvar i livet nu. Lite erfarenheter från min tid på Luxor och efter att ha haft otaliga lödkurser efteråt.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Då fick man en liten kurs i lödning också! Har hittills bara lött på nya kontakter på hörlurar, vi får väl se hur mycket ny kunskap som får plats i min hjärna innan jag börjar gå runt såhär --> o_O. Problemet med varmvattenberedaren sparar jag tills stommen är reparerad och tät.

Har stretat i tisdags och onsdags men var lite för uppe i det för att sätta mig ned och skriva om det hela. I tisdags rev jag upp golvet hela vägen ned och det var faktiskt inte så illa (?!:eek:) Jag har bytt den yttre "syllen" och lite av plywooden under men isoleringen såg ok ut och fick sitta kvar.
20190326_165422.jpg
Fick spendera ett antal timmar på att sitta på knä och skära bort ett lager med lim från en tidigare lagning.

Det känns lite trist att jag stöter på tidigare skador i princip på exakt samma ställen som jag är på och lagar nu. Det är som en liten nedsänkning på taket för takräcket och det verkar vara där det har läkt. Det blir massa skruvar uppifrån i.o.m. takräcket samtidigt som det blir massa knäckar och dylikt i tätningslisten och så kan det bli stående vatten om man parkerar framåtlutat. Så jag har bestämt att jag skall försöka byta tätningslisterna. Därmed har jag också vågat öppna upp plåten lite för att komma åt. Det satt massa skruvar utifrån också som jag behövde skruva ur

20190327_113335.jpg 20190326_172433.jpg
20190326_172759.jpg
Det kanske räcker att laga med blå-tejp eller vad tror ni?

20190327_172522.jpg
20190327_172533.jpg
20190328_095903.jpg
Det är i alla fall skönt med lite nytt trä i bilen. Jag var och köpte lite rostfri skruv igår eftersom att jag tänkte att jag inte ville lämna samma skruvelände bakom mig.. Men tyvärr var den alldeles för spröd, det är väl delvis en vanesak, men man är ju van att kunna dra ihop saker rätt rejält. Jag köpte i alla fall lite 30mm rostfri skruv som jag kan ha invändigt.

Jag har just limmat på ny plywood invändigt men den sitter i spänn just nu så då tänkte jag passa på att käka lunch och skriva en uppdatering. När den har härdat om någon timme så kan jag börja byta ut reglarna. Jag har köpt lim från imex som jag tänkte använda för att limma trästommen och isoleringen mot aluminiumplåten. Jag ringde till en av deras säljare som menade att man skulle lägga på med en tandad spackel och att åtgången var ca 3-4 patroner per m2, med tanke på att de kostar typ 200kr/st så känns det lite väl häftigt , måste verkligen frigoliten limmas över hela ytan? räcker det inte med att dra strängar istället?



20190328_115007.jpg
Jag funderar också på förarbete innan man kan börja limma. Såhär ser det ut lite överallt. Jag har skrapat med en hårdmetall skrapa så att jag kommer ned till aluminium men blåsorna är ju fortfarande fyllda av gammalt lim och bös (osäker på vad det är för lim, det är lite blågrönt). borde jag tvätta med typ T-röd/Aceton eller använda någon primer eller liknande?

Hälsningar från grishuset.
 

Bilagor

  • 20190325_113500.jpg
    20190325_113500.jpg
    3,6 MB · Visningar: 199
  • 20190327_104730.jpg
    20190327_104730.jpg
    3,2 MB · Visningar: 200

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag gillar Casco polyuretanlim att använda till trä. Casco tycker jag jäser och håller bättre än andra.
Till frigolit/aluplåt kan Biltemas Multibond fungera bra, är lika bra som tex. Tec7 och mycket billigare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De fleste PU masser kan anvendes, er det ruglete plåt så er det liten vits i å hellime - hverken plåten eller isolajonen er bærende. Men legg stengene med lim ganske tett, selv ville jeg bruke maks 10 cm mellom strengene for å gi minst mulig rom for kondens i området.

Noe helt annet er det i husbiler med slett plåt og sluttede celler isolasjon XPS. Her er det normalt en bæring i kombinasjonen isolasjon og plåt - og null treverk annet enn for skruefester. Nyere har hdpe i stedet for tre i skruefestene, disse områdene blir det heller ikke fuktskadede.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Det där med uppdatering varje dag har ju inte gått så bra. Arbetet med husbilen har gått hyfsat. Jag är rätt så klar med trälagningarna på ena sidan nu.



20190328_150817.jpg
Efter att jag rivigt det mesta som var kasst och tagit bort tätningslisterna så blev allt ganska sladdrigt.. Den lilla domkraften jag köpte för att ha med på resan visade sig ganska bra för att spänna upp plåten innan jag limmade fast trät på plåten

20190330_163731.jpg
Försöker göra långa skarvar halvt i halvt, förstärker ibland med rostfri skruv

20190331_175814.jpg20190331_175914.jpg
En fördel med att ta bort tätningslisterna var att det var mycket enklare att komma åt och tvinga ihop plåten mot trästomen

20190331_182748.jpg 20190331_182934.jpg 20190331_183223.jpg 20190331_183316.jpg
Har även lagat en del småhål med aluminiumplåt och kontaktlim, när limet väl har härdat borde jag kunna skära av överflödet utåt och få en ganska snygg lagning.

Jag använder "Imex ms 40" som någon rekommenderade här. Nackdelen med det limmet är att det härdar extremt dåligt i låga temperaturer. Efter ett par dygn var det fortfarande kladdigt så nu kör jag med en kupévärmare. Fick tejpa ihop bilen med wellpapp inatt för att värmen inte bara skulle blåsa rätt ut men det verkar som att det gjorde nytta för limmet var mycket bättre i morse. inser också att det går åt väldigt mycket kontaktlim.. Jag köpte 3 tuber först och de gick ju åt i ett nafs, men nu hittade jag en företagsåterförsäljare som bara tog 106:- så då blir det ju ändå uthärdligt.

Nu är i alla fall det mesta av trälagningarna på vänstersidan färdiga och isoleringen jag beställde skall hämtas upp inom kort. Jag har börjat fundera på att byta den övre plåten då den verkar vara rätt så slut. Har väl hittat ca 30 hål nu så alternativen är att limma på en ny plåt invändigt, går att köpa aluminiumplåt som är 1x2m 1mmtjock på den lokala smedjan, så skulle kanske kunna limma på en 2m lån lagningsbit men då känns det nästan lika bra att byta hela plåten. Det är svårt att få tag på plåt bara, en lokal husbilsverkstad tog 600kr m2 vilket kändes väldigt dyrt för en ganska enkel vara (o-lackad slätplåt 1mm kostar ca 100kr/m2). Någon som har tips?

Börjar även fundera på att byta takplåten vid "lastplattan" och i så fall kanske ta bort takräcket vilket verkar ha varit med och ställt till det från början.. I så fall behöver jag hitta en vitlackad slätplåt som är 2,2*1,6m får jaga efter det imorgon..

Såhär såg det ut precis innan jag tejpade ihop väggen för kvällen:
20190402_180956.jpg 20190402_180951.jpg 20190402_180934.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den ruglete aluplåten er 0,6mm om jeg husker rett - ble mye benyttet tidligere da den var billig og ujamnheter synes ikke like mye som på slett plåt. Sjekk priser i Tyskland, der er det mer konkuranse så påslaget er ikke like stort som i de nordiske land. Taket krever den tykkere slettplåten eller en armert plastskive, 1mm alu eller 2 til 4 mm plast.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jösses Rufus!
Vilket arbete du har påtagit dig :eek:
Jag gissar att energin går lite upp och ner i perioder, men ge inte upp!
Om du orkar hela vägen kommer du att få en mycket fin bil som känner utan och innan när den är klar.
Nu börjar ju även våren närma sig, så temperaturen stiger och det känns lite lättare att gå ut och bygga på ditt projekt:yes:



Ha de gott!

//Jocke
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Jag fick i morse tag på en leverantör av husvagnsplåt som tog 350:-/m för 1600mm bred 0,5mm plåt på rulle. Finns i Frölunda för avhämtning så kanske får ta mig en tur till Göteborg snart. De saluförde även 2,5m takplåt vilket var helt perfekt och allt till mindre än halva priset mot alla andra jag hittat. Det kommer antagligen bli lite nyanskrock men det skiter jag helt enkelt i.

Nu till expertfrågorna: Är det kontaktlim som gäller? Jag tycker att det känns svårt att få det bra när det tar så lång tid att härda, Det känns inte som att suget skulle räcka för att hålla plåten på plats? Finns det något annat som fäster snabbare?

Jag tänker mig att jag kan kapa rullen med vinkelslip till 65cm (lite övermått åt alla håll) och snörslå en tunn linje som är höjden på nederänden och sedan rulla på plåten hela vägen över limmet och stryka ut luftbubblor allt eftersom. när allt väl härdat är det bara att skära efter husbilens konturer och sätta på nya tätningslister

Plåt KULHAMMRAD VIT BREDD:1600 – Hiltmann Industri produkter AB
 
Toppen