• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arduino/Domoticz något för husbilen?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.801
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag har börjat intressera mig för Arduino samt Domoticz som ett verktyg för att övervaka o styra husbilen och även hemmet när vi är ute o åker med husbilen. Finns det några fler som är intresserade av detta och känner för att hjälpas åt med att utveckla detta så vore det trevligt om ni hörde av er i denna tråd eller direkt till mig.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Kul att andra delar mina intressen. Lyckas inte skriva till dig direkt. Av erfarenhet vet jag att alla inte uppskattar uppskattar "avvikande" ämnen ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kult, har lekt litt med diverse varianter i arduino familien, men kun for spesifikke problemer. ESP8266 og ESP32 er en hyggelig sidegren med sin innebygde wifi støtte og endel io pinner for generell bruk. Dette sammen med ekstrem lav pris gjør det ekstra hyggelig.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Gör en del med både arduino och raspberry. Bägge har sina sidor och är mycket trevliga att bygga runt..

// Christer
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.801
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Kul att andra delar mina intressen. Lyckas inte skriva till dig direkt. Av erfarenhet vet jag att alla inte uppskattar uppskattar "avvikande" ämnen ;)
Gör en del med både arduino och raspberry. Bägge har sina sidor och är mycket trevliga att bygga runt..

// Christer
Jag har packat Arduino o Raspberry samt lödkolv i husbilen och div motstånd o kondingar samt 8266 moduler och ström o temp moduler. Så nu ska jag testa om det kan fungera. Har någon av er gjort något liknande för husbilen så får ni gärna dela med er av koden.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag har för avsikt, en vision att bygga en Arduino för att mäta spänning i bodelen, temperatur och sist men inte minst koppla in mig på min Truma duo C så att jag ser om det är grön eller röd diod som får signal. Signalen ska jag ta från kabeln som går till fjärrpanelen ifrån gasolutrymmet. Detta ska exponeras i Arduino webserver ansluten till husbilens WIFI för tunneling eller länkas upp till mitt webbhotell.

Köpte i tisdags ett startkit hos Kjell & Co, får se hur det går
Tänkte vara lat och köpa deras spänningmätare som dividerar med 5 för att slippa hålla på med motstånd. Truma fjärr har tre kablar så det ska jag nog lura ut...

Tidsplanen är mycket flexibel eftersom jag måste översätta mina kunskaper i java, html och VB till C+ eller vad det blir.

/Tommy
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
För voltmätare mha motstånd finns det bra beskrivningar med exempelkod på nätet, har dock missat att bokmärka dom
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En enkel spenningsdeler for dette lages i prinsippet med 2 motstander i serie hvor en kobler midtpunktet til ADC inngangen og toppen til den for høye spenningen en vil måle og bunnen til null lederen. Om en bruker en 2k og en 1k motstand - den største på topp så måler en på en trdjedel av opprinnelig spenning. Om jeg husker rett kan en benytte større motstander enn dette så strømtyven blir mye mindre. Så til det kule - en trenger ikke bekymre seg over presisjonen på motstandene da en uansett må regne om ved hjelp av en konstant så det er bare å måle spenningen med et multimeter og justere konstanten til en får samme resultat.
 

jbella

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Växjö
HBK-Nr
24256
Medlemskap
2021
Har gjort en hel del med Arduino tidigare men inte i husbilen. Har lekt med tanken att bygga nåt för bättre avläsning av vattentankarna, men jag har inte kommit till skott än..
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Fråga till Truma om DuoC...

Hej / Hi,
Gällande DuoC. Skulle ni kunna hjälpa mig med vilken kabel som har spänning (och vilken V) när reservtuben är aktiv? Jag har för avsikt att låna en signal därifrån för att initiera ett larm via ett minirelä. Jag vet att ni har ”iNet Box” men är inte beredd att den kostnaden då jag redan har en Alde 3020HE, Alde Smart Control och en Alde panel ihopkopplad med Saphir comfort RC (ACC) och ofta använder kompsitflaska.
Regarding DuoC. Would you be able to help me with which cable has voltage (and which V) when the spare tube is active? I intend to lend a signal from there to initiate an alarm via a mini relay. I know you have "iNet Box" but I can not accept the cost when I already have an Alde 3020HE, Alde Smart Control and an Alde panel connected to Saphir Comfort RC (ACC) and often use a composite bottle.
Stort tack på förhand! / Kind regards!

Svar:
Kretsen som detta handlar om är i sig helt potentialfri.

Det handlar om att panelen skickar ut en spänning & ström (som för mig i skrivande stund är okänd)
som en växlande kontakt skiftar mellan två trådar.

Så om du själv väljer ett relä som jobbar med vanlig 12V så har du lösingen där.

Slutsats: Det finns hopp :)
 

Vikfors

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
20996
Medlemskap
2024
Hej
Vi kör en helintegrerad Adria.
Som många andra helintegrerade bilar så är det lite si och så med vad man ser av instrumenten...
Jag har en inbyggd Kenwood medialåda med GPS, men när solen skiner ser man inte mycket där heller.
Så för att undvika att åka för fortkörning så har jag byggt ihop en Arduino Uno med ett Adafruit GPS shield och två sevenseg display. Ett display visar hastighet och det andra växlar mellan att visa tid och kurs. Det kan vara ganska bra när man hamnar i en umleitung ;)
Sedan har jag en Arduino på skrivbordet som är kopplad till ethernet.
Med hjälp av en app som heter Cayenne kan jag anropa den och kolla dom sensorer som är inkopplade.
Just nu är det bara temp och ljus som jag kollar, men med Cayenne kan man också aktivera relän och ha en massa annat kul.
Med Arduino är det bara fantasin sm sätter gränser

PS: blev ändå fotograferad i Tyskland...
 

Familjen-linder

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
26284
Medlemskap
2023
Hej alla glada Arduino användare, jag är ganska nyfiken och har samlat på mig lite olika kort men aldrig haft tiden att göra något vettigt. Har typ kopplat in en display och visat temperatur. Jag kommer följa tråden och se vilka projekt som diskuteras. Väl mött på vägarna. 10405381_10152637788600000_4723736778545703225_n.jpg
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag har börjat intressera mig för Arduino samt Domoticz som ett verktyg för att övervaka o styra husbilen och även hemmet när vi är ute o åker med husbilen. Finns det några fler som är intresserade av detta och känner för att hjälpas åt med att utveckla detta så vore det trevligt om ni hörde av er i denna tråd eller direkt till mig.

Jag funderar nu på en övervakningslösning för husbilen men vet inte riktigt vad jag vill övervaka. Kanske rörelse vid utsidan av bilens dörrar eller rörelse inne i husbilen när man själv är ute?? Tacksam för förslag. Har tidigare byggt en våg med temperatursensorer där en Wemos D1 mini Pro (ESP8266) är hjärnan. Vågen används för att övervaka en bikupa under sommaren när vi är ute med husbilen. Den sänder realtidsdata via en MQTT-broker och vidare till min mobil. Det går också att sätta triggers om något gränsvärde överskrids. Sms-larm och/eller mail går då till mobilen.

dashb3.png
 
Toppen