• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Apropå husbilisters uppförandekod

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Vi fick in ett mejl från en förtvivlad husbilsplatsansvarig:

Kungl. Vitterhetsakademien äger (via donationer) Stensjö by. Jag noterade på ert forum att Stensjö by är nämnd som en ställplats. Det stämmer tyvärr inte längre. På grund av att 1% av alla trevliga husbils- och husvagns turister inte sköter sig så kommer vi ej att tillåta uppställning mellan kl 22-06. Ingen uppställning överhuvud taget kommer att vara tillåten vid sjön Stärringen. Det är inte roligt att detta ska behöva drabba alla trevliga och skötsamma besökare.

Men för er kännedom har det bl. a. handlat om att man vid tillfällen tömt septitankar i våra besökstoaletter (inte sällan med katastrofala följder) och ännu värre i en av våra brunnar (ej avloppsbrunn). Våra papperskorgar har blivit överfulla av hushållssopor som lockar till sig skadedjur. Vi har blivit avstulna handtvålar och toalettpapper (besökstoaletterna har alltså länsats under natten). Husbilar har kört ner på vår strand och slagit läger dikt an mot vår brygga. Andra turister och våra hyresgäster har inte känt sig välkomna där.

Men jag skulle verkligen uppskatta att ni korrigerade informationen så att vi inte behöver göra någon besviken när de kommer. Men alla är mer än gärna av besöka byn. Det är en liten pärla med fantastisk miljö där det också finns vandringsleder.

Med vänlig hälsning
X

Ingen trevlig läsning, eller hur? :(
Vi får väl hoppas att den enda procenten han skriver om inte är HBK-medlemmar. :)

Platsen är numera beskriven som Korttidsparkering, alltså ej övernattning. Vi låter alltså den stå kvar med tanke på att Stensjö By är värt ett besök (som han också skriver i mejlet).
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så här kommer det nog alltid att vara. Alla husbilsägare är ju inte med i någon husbilsklubb & kan inte läsa om sådant hät på något forum för att förstå. Förresten, inte ens vi medlemmar är ju överens i alla diskussioner typ denna & sedan finns det ju dom som skiter i allt & alla bara för att själva ha det enkelt & bekvämt. Dom som länsar toaletter på papper & tvål lider nog av kleptomani för inte gör man väl det för att tjäna några futtiga kronor. Men det är j.....ligt att den typen av människor skall finnas.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Hörde idag av en granne som har sommarhus på Fårö att man där är arga på husbilar. De parkerar i den sköra terrängen med sina tunga husbilar och skadar växtligheten. Det är dessutom mest svenskar. Terrängkörningslagen verkar obekant.
Nu ska man diskutera med myndigheterna vad som kan göras åt detta. Tråkigt att höra detta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Förslaget har varit uppe tidigare, förslaget att vi skulle gå före som goda exempel, genom att ha en "Code of Conduct/uppförandekod", som vi som medlemmar i HBK unisont ställer oss bakom.

Vet att det är lite som klimatdebatten, vi är bara en liten del och vad gör det då för nytta.....

Själv tror jag faktiskt att det skulle ge positiva signaler och förståelse, inte bara hos oss själva utan även bland andra husbilsåkare.

Det är en mycket trist utveckling som vi konkret ser, tyvärr gagnar den inte vårt fritidsintresse på sikt.

Förstår egentligen inte varför styrelsen inte visat något intresse för frågan, eftersom den troligen är viktig för vårt framtida husbilsliv,

TommyD
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Man ser ofta reality-program på TV där vissa röjer i andras garage, andra bygger stugor och uteplatser, sherpas från Nepal monterar stentrappor för turister på Norska bergstoppar, osv... Vad kan en del av resterande 99% "oss" ordentliga husbilister bidra med?

Läste här på forumet för ett tag sen, tror det var AMSTEL som skrev, om en aktion där han och flera andra husbilister städade en strand i Grekland. Tänk vilken PR för husbilsåkare och glädje för näste man som kommer till stranden... Själv har jag medverkat att städa kanalen mitt i Malmö på 80-talet tillsammans med klubbmedlemmar i vår dykarklubb. Vilken känsla när kanalen var befriad från alla shoppingvagnar, cyklar, paraplyer, stolpar och annat bråte!

Tänk om man kunder samla ett gäng HBK-medlemmar som ger sig (helst aviserat) ut på en "städ-safari" i en kommun som lidit pga husbilisternas nedskräpning (Stensjö by kanske? mitt emot Öland). Ett par handskar, några sopsäckar och gott humör, svårare än så behöver det inte bli, eller hur? Jag ställer upp.

Belöning då?, en gemensam fika i det fria och kanske en liten dekal med rätten att ha den på husbilen. ...och vad ska det stå för text på den, fundera själv...

Skrämmande bild:
upload_2018-8-23_22-55-7.png
Källa: Internet
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag blir så ledsen och förbannad varje gång jag läser om hur vissa husbilsägare parasiterar på fina ställplatser etc... Tanken är väl ändå att husbilsägare ska "samverka" med ställplatser, campingar, etc.

Visst vore det säkert bra att ta fram en uppförandekod som gäller för oss medlemmar. Jag tror dock att det är något fundamentalt fel hos dessa personer som gör på detta sätt. Med all respekt...jag tror inte att de bryr sig om uppförandekoder...tyvärr. Det är ju inte heller alla som är med i denna klubb och har möjligheten att läsa om hur de uppfattas av andra personer, eller ta till sig dessa koder.

Min personliga uppfattning är att man måste vädja till varje individs egna "sunda förnuft". Uppförande måste komma innefrån. Hur detta ska gå till har jag dock ingen aning om... Upplysningar i media är väl givetvis en väg att gå. Kanske borde man införa en kampanj lika den tidigare "Håll Sverige rent", men med inriktning mot husbilsåkarna. Det är ju lite åt det hållet som Marianne & Ranko föreslår :)

Man kan bara vädja till folks inneboende godhet samt välvilja till att alltid försöka tänka ett steg längre.
Det kommer även att gynna dem själva i en framtid.

fimp_0.jpg

//Jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Her i Australia startet CMCA (den største husbilsklubben med over 70 000 medlemmer) for om lag 10 år siden et program Leave no trace (LNT). Dette hadde en del krav til husbilen og en forpliktelse for å være med. Forpliktelsene var i korthet: Etterlat ikke annet enn hjulspor og ta ikke med annet enn minner. Krav for bilen var at den var utstyrt slik at en kunne klare seg i minst 2 døgn uten å bryte forpliktelsene.

Et resultat er at mange nasjonalparker og andre har åpnet for husbiler med LNT oblaten som en får som medlem av programmet. Bryter en koden så kan Ranger fjerne oblaten og rapportere bruddet til programmets administrasjon.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Man läser aldrig om att husvagnscampare bär sig illa åt. Alltid husbilscampare. OBS att jag skriver "campare". Antalet husbilar ökar hela tiden och jag tror att resultatet blir: Totalt förbud mot övernattning i husbil på annan plats än ställplats eller campingplats.
 
F

F.d. 24550

Guest
Det verkar vara en del av samhällsutvecklingen, inte bara gällande husbilar. Verkar som att folk slutat tänka. Förut trodde jag att folk tömde på olämpliga ställen för att det finns för få tömningsplatser, men efter att ha sett folk köra genom tätort med öppen gråvattenkran från en ställplats med alla faciliteter för tömning, så får man nog konstatera att det snarare handlar om lättja och den egna bekvämligheten. Och när får de egentligen mothugg? Så länge det inte får några konsekvenser lär det fortsätta.
 
F

F.d. 55374

Guest
Man läser aldrig om att husvagnscampare bär sig illa åt. Alltid husbilscampare. OBS att jag skriver "campare". Antalet husbilar ökar hela tiden och jag tror att resultatet blir: Totalt förbud mot övernattning i husbil på annan plats än ställplats eller campingplats.

Ställplats kan vara enl. oss en fin naturplats utan service.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Kanske något för alla som säljer och marknadsför det fina med husbil att engagera sig. Visst skulle det gå att skicka med en folder samtidigt som fritidsfordon säljs med lite enkla regler beträffande uppförandekoder. Alla reklamutskick och annonsering kan också innehålla lite angående våra förpliktelser. Borde inte vara så svårt. Hälsningar Göran Hellman
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Typ av husbilsplats (OT, sorry): Så här definierar vi de olika typerna av husbilsplats när vi lägger upp nya i vårt register (plus att definitionerna finns med i kravspecen för ett nytt system för husbilsplatserna):

03.png

Alltså, en ställplats är en husbilsplats avsedd för husbilar (gärna med uppmärkta/markerade ytor).
 
Toppen