• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ancestry släktforskarprogram

F

F.d. 8863

Guest
Som huvudprogram för att registrera min släktforskning har jag hittills haft Disgen.
Disgen är väldigt bra, men det börjar bli lite gammalmodigt. Därför har jag under en tid testat andra Släktregisterprogram, Myheritage, GeneaNet, Ancestry.
Alla har sin små svagheter, men trots allt har jag funnit att Ancestry bäst motsvarar mina önskemål.

En svaghet med Ancestry är att vid Gedcomimport följer inga bilder med från det ursprungliga programmet. Det gör det t ex med GeneaNet.

Mitt syfte med denna tråden är att vi skall kunna diskutera våra erfarenheter av just Ancestry, posditiva och negativa.
Och jag tycker inte det är att falla utanför tråden om man gör jämförelser med andra program.

Så, kom igen, skriv vad du tycker.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Jag gillar Ancestry mycket tack vare att det finns en app till iPad vilket gör det mer lättanvänt.
Jag har bara använt det några månader och det är spännande när man inser att man har romerska kejsare i släkten.

ancestry-728078.jpg
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Som huvudprogram för att registrera min släktforskning har jag hittills haft Disgen.
Disgen är väldigt bra, men det börjar bli lite gammalmodigt. Därför har jag under en tid testat andra Släktregisterprogram, Myheritage, GeneaNet, Ancestry.
Alla har sin små svagheter, men trots allt har jag funnit att Ancestry bäst motsvarar mina önskemål.

En svaghet med Ancestry är att vid Gedcomimport följer inga bilder med från det ursprungliga programmet. Det gör det t ex med GeneaNet.

Mitt syfte med denna tråden är att vi skall kunna diskutera våra erfarenheter av just Ancestry, posditiva och negativa.
Och jag tycker inte det är att falla utanför tråden om man gör jämförelser med andra program.

Så, kom igen, skriv vad du tycker.

Hej Tom

Jag är en gammal användare av Disgen. Jag tycker att programmet är mycket användbart, men dess svaghet är att det är svårt att se släktträdet i dess helhet.

Av den anledningen har jag provat mej fram och fastnat för just Ancestry, som ger en mycket bra överskådlighet av släkten, men tyvärr har den inte samma presentationsmöjlighet av det du laddar in i form av text och bilder av släktmedlemmarna. Exempelvis då levnadsbeskrivningarna.

Om man sedan kopplar till "Family Tree Maker" till Ancestry, så får du en mängd olika utskriftsmöjligheter av ditt släktträd.

Geni bör man kanske tänka sig för fler gånger innan man använder. Uppbyggnaden av ditt träd kommer också att göras av andra, som kopplar till nya grenar. Detta gör att du inte kan demontera ditt träd där, om du skulle som jag inte längre skulle vilja vara med.
Andra användare låser då ett eventuellt raderande.

När det gäller import/export med hjälp av gedcom-filer, så är det min erfarenhet att det INTE följer med några bildfiler, ENDAST textmassan kommer med.

Detta har jag fått bekräftat. Tror det var i DIS-forum.

Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Man kan släktforska enligt två huvudprinciper, antingen bara efter blodslinjer, eller ta med också personhändelser. Jag hyllar det andra sättet, då jag gärna vill få med hur livet såg ut för mina anor.

Då kommer jag till första problemet med Ancestry.
Om man vill registrera en Sambo så går inte det. Det finns bara Make/Maka.
Och sedan får man ändra till t ex Partner.
Men Släktträdet visar Sambon som Make/Make. Det är först om man går in i "Ansedeln" som det framgår att det är en Partner.
I Sverige kallar vi inte heller en Sambo för Partner. En Partner innebär väl ett samkönat förhållande, eller hur.

Det är ett år sedan jag påpekade detta förhållande att Sambo inte gick att registrera. Men inget händer.

Möjligheten som nu föreligger är att registrera för de två personerna särskilt en Personlig händelse och sätta rubriken Sambo.
Men då finns det ingen koppling mellan oss två, utan det blir två olika Släktträd.
Då uppstår också ett annat poroblem. Men det återkommer jag till.

Har Du något smart sätt att registrera Din Sambo?
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Tom

Har du provat denna vägen?

Hälsar
Kåre
 

Bilagor

  • Sambo.jpg
    Sambo.jpg
    184,6 KB · Visningar: 12
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Hm? Jag undrar om den där rubriken Sambo funnits förut.
Jag skall testa.
Bara inte Släktträdet fortfarande rubricerar Sambon som Make/maka är jag nöjd.
Återkommer om någon dag, skall bort nu.
Tom
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Smeden!
Nej det funkar inte. Släktträdet/Släkttavlan visar Sambon som Make/Maka.

Hur gör du för att få in en sådan där bild?
Jag gjorde ett urklipp med Skärmklippverktyget, som jag la på skrivbordet. Men se¨n då?
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Skärmklipp.PNG

Ser man på, nu gick det!

"Jakobsson Barckman" är alltså min lagvigda hustru (numera frånskilda), och "May K G Jönsson" är min Sambo.
Men som du ser så står båda som Make/maka. Och det är ju helt fel.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Hej Tom!

Ja du kan ju! :)

Jag ser inte problemet på samma sätt som du.
Jag använder jag i stort sett bara "Family-view", och där blir den raka linjen mellan två senare skilda personer streckad, som du ser på mitt klipp.

Men visst skulle man önska att det som i ditt fall, man skiljer på Maka/make och Sambo.

Har du haft kontakt med supporten på senare tid?

Jag tycker man får snabba och bra svar via den svenska kanalen i Ancestry.

Jag har en mejladress om du behöver!


Lycka till
Kåre
 

Bilagor

  • Fredrik.jpg
    Fredrik.jpg
    57 KB · Visningar: 729

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Tom, jag kom och tänka på en sak.

Har du gått in och "begärt" skilsmässa för din förra fru?

Det är den vägen man måste gå för att få den streckade linjen i mitt fall.

Tror också att det inte bara räckte med att ange "Händelse" "Skilsmässa", utan jag tror att jag angav platsen för att få det "exekverat".

Platsen fick då bli "Sverige". Sedan blev det en streckad linje för skilda par.
Utan angivelse av platsen blev den alltså fortfarande rak.

F´låt, mycket svammel Tom, men hoppas du reder ut detta.


Hälsar
Kåre
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Hej Smeden!

Allt stämmer precis som hos dig.
Min frånskilda hustru anges med streckad linje, min nuvarande Sambo med hel linje.
Och när man använder Släktöversikten (som din ovan) anges ju inte om Sambon är maka eller sambo eller nåt. Det är bara linjen som anger att förhållandet finns.

Men på Släkttavlan, och då du vill redigera dig själv anges Sambon som Make/maka, och det är det jag hänger upp mig på.

Supporten har fram tills nyligen varat hyfsad med relativd snabba svar. Inget att klaga på där, egentligen. Men just denna fråga hänvisas för 3/4 år sedan till andra, sedan har det varit tyst.
Och jag har ytterligare en sak (som jag kommer till senare) där inget svar alls kom trots tre påminnelser om att få svar. Det tog 1 månad innan beskedet kom att "det jobbas på det".
Så just nu är jag inte nöjd med Supporten.

Åter till Slakttavlan, jag får väl göra som du, använda Släktöversikten istället.

Tack för alla dina svar. Inget svammel alls. Det är bra att få frågan belyst från flera håll, även om man inte får helt rätsida på problemet.
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Det har tagit ett tag, men trädgården har tarvat min uppmärksamhet.

Jag har talat om två problem. Det vi ovan talat om betr. Maka/Make och Sambo kvarstår. men jag använder Släktöversikten numera så slipper jag reta mig.

Det andra problemet är att alla uppgifter jag lägger in i trädet inte visas genom Appen i mobilen (gäller både Android och iPhone)

Det gäller "Personlig händelse". Den kan ju ges en egen rubrik, och detta visas helt OK i Ancestry. Men den finns inte alls, med i mobilen. Andra Levnadsbeskrivningar införda senare visas.

Även detta problem har jag påtalat för Ancestry men inget händer. Det bara har vid ett tillfälle för mer än en månad sedan, och efter mycket tjat från min sidan, sagts att man undersöker problemet.

Inte mycket till hjälp.
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Dublett borttagen.

Varför blir det så?

TomB
 
Senast redigerad av en moderator:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Helt annan synpunkt.

Vad som får mig att tycka mindre bra om Ancestry är att vi skall lägga in information. Sedan hittar bolaget förslag på släktskap med andra användare. Men se för att se detta skall man betala! Och ganska mycket.

Vi gör jobbet, de tar vinsten!

Jag använder själv bara programmet för att få en enkel översikt över blodslinjerna.
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Och det där att Ancestry hittar släktingar funkar inte så där väldigt bra. Dom hittar mycket som inte har där att göra.

Det finns andra program som är bättre på det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Vi fant myheritage bra, en kan en tid bruke den gratis (grense på antall personer i treet) og over denne grensen har en 2 nivåer + mulighet for tillgang til stor dokumentbase (omlag de samme som ancestry tillbyr). På pluss nivåe kommer smartmatches inn som sammenligner ditt tre med alle andre og du kan se og avgjøre om det er personer i de andre treene som burde inn i ditt eget.

PC klienten kan benyttes frittstående eller med lagring til nettet, ipad og android apps som jobber mot nettkopien er mest brukbare for å lese i treet.

Selv har vi etter endel jobb kommet tilbake til 700 før kristus, men har lagt inn kommentarer på noen få punkter om at det er svak dokumentasjon på noen ledd underveis.
 
F

F.d. 11368

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Jag rekommenderar programmet Min Släkt, som är lättarbetat, överskådligt och roligt att arbeta med. se min släktsida Untitled 1
 
F

F.d. 11368

Guest
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Jag rekommenderar programmet Min Släkt, som är lättarbetat, överskådligt och roligt att arbeta med. se min släktsida Untitled 1
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Kan man få den att fungera med iPad?
Eller finns en app som gjort Ancestry så populär?
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry släktforskarprogram

Men Knarrevik, måste allting gå att köra på platta för att du ska vara nöjd?

Jag vet att du är lyrisk över appen för Ancestry, men om du jämför den med vad Ancestry för "vanligt" bruk i datorn kan göra, så är det inte så mycket man kan utföra där.

Jag har provat appen, och det är verkligen en "snikmodell" som man inte har så stor glädje av.

Jag kommer aldrig att överge släktarbete i Ancestry, för släktarbete med appen!

Never!

Tror nog att du går i taket nu, men det finns faktiskt annat än appar och plattor!


Hälsar
Kåre
 
Toppen