• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ancestry med iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Min släktforskning började i fredags eftersom kyrkböcker och annat var fritt över Allhelgonahelgen.

Jag har redan matat in 198 personer, de flesta med både födelse- och dödsdatum och i vissa grenar kommit ned till mitten av 1600-talet.

Lätt som en plätt med iPad men det återstår en hel del, bl.a. husförhör och bouppteckningar m.m.. Det jobbiga var att barnafödandet var otroligt högt, rekordet hittills är nitton barn varav de flesta dog i barnaåldern. Den gubben, 4-5 generationer bort, hade visserligen 2 fruar, den andra lika gammal som hans äldsta dotter.

Eftersom jag fick en flygande start skall jag lösa ett Sverigeabonnemang a 995 kr/år för att komma vidare.

App Store - Ancestry
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry med iPad

För den som aldrig har släktforskat vill jag visa hur en antavla med 50-talet personer snart blir flera tusen.

Efter att ha namn på en person med maka (till höger) så har man plötsligt far och mor samt 12 barn. 2 har blivit 16! Utan att man ansträngt sig.

ancestry.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Ancestry med iPad

Kan bara hålla med Kåre, Anders.
Det är livsfarligt med släktforskning! Det är riktigt beroendeframkallande. :D
Själv har jag kört fast i Danmark. :mad: Gillar inte lösa trådar så vi får se vad som händer.
Vet inte om våra vänner Danskarna, förde kyrkböcker som våra präster gjorde.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Ancestry med iPad

Hej igen,
danskarna har inte riktigt våra kyrkböcker. De för oss släktforskare så ovärderliga husförhörslängderna saknas. Däremot finns längder för födelse, dop, konfirmation, trolovning, vigsel, död och begravning. Vad jag fick veta av en dansk så lär folkräkningarna vara till stor hjälp. Eftersom jag ännu inte forskat i Danmark vet jag inte riktigt hur. Men alla danska kyrkböcker som hittills digitaliserats finns på Arkivalieronline.de. Den är gratis, men man måste registrera sig.
Karin:wink:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry med iPad

Vår erfaring med danske kirkebøker er at de er bra komplette. Sammen med folketellingene finner en brukbart frem, største problemet kan være å velge rett kirkebok.

For vår del har vi hatt litt mer problemer med tyske stater på 1700 tallet. Skal egentlig ikke klage når vi har funnet nesten 10 000 forfedre og søsken til forfedre i løpet av under 2 år.

Men vanedannende og skadelig for nattesøvnen er slektsforskning :D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ancestry med iPad

Släktforskning känns som en mycket osäker historia och är inget jag har ägnat mig åt, men det kan nog tänkas vara intressant trots den uppenbara osäkerheten.
På den maternella sidan kan man väl veta rätt bra, frånsett en och annan bortbyting på barnabördshusen, men på svärdssidan?

Vår däggdjursart är ju inte direkt känd för att vara strikt monogam och även bland djurarter som har ansetts vara det (ett antal fågelarter) så har DNA-analyser visat att oftast kring 10% av ungarna har annan far än den ordinarie maken.

Någorlunda säker på det paternella arvet kan man nog endast vara om man finner en påtaglig fysisk likhet och det har man ju vanligen inte möjlighet att bedöma annat än vad gäller de närmast föregående generationerna.

Men det kanske gör detsamma? Huvudsyftet är måhända att få känna lite av historiens vingslag?

aake
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry med iPad

Knarrevik!
Du har alltså snabbt kunnat plocka in nästan 200 personer med namn och födelsedata.

En bra start, men detta är ju bara början på den "riktiga" släktforskningen.
När man börjar gräva djupare i en anas liv, hur bodde han, hade han något hyss för sig under sin levnad, var han bonde, präst, adel?

Det är nu jobbet börjar med Mantalslängder, domstolsprotokoll, kommunens räkenskaper.

Och se´n, när man hittat lite mer om den trakt personen levde i, ta Husbilen och åk dit.
Jag gjorde så i somras, och fick träffa nuvarande ägare till min Fff:s soldattorp. En fantastisk känsla att trampa samma golv som Fff gjorde för 150 år sedan.

Jobba på! Och lycka till, fallgroparna är många.

Tom
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry med iPad

Knarrevik!
Du har alltså snabbt kunnat plocka in nästan 200 personer med namn och födelsedata.Tom

Nu nästan 3 månader senare har de blivit 1400 trots att jag valde bort syskon. Jag upptäckte att en förfader 5 generationer bort hade 19 barn med 2 fruar, då sväller antavlan alltför mycket. Jag har ännu bara tittat i födelseböckerna på ett fåtal.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Ancestry med iPad

Knarrevik!

Detta med släktforskning är inget "race" där man på kortast möjliga tid ska lägga in så många personer som möjligt i sitt träd.
Var noga med att källan är trovärdig och att det verkligen är rätt person du kopplar vidare på.

Källkritiken är viktig, samt att du för framtida eventuella felsökningar anger vem du fått uppgifterna ifrån.

Lite information om personerna i trädet är mycket intressantare än ett enormt träd.
Så ge dej i kast med att till en början läsa lite i kyrkböckerna. Där finns mycket att läsa!

Hellre kvalite än kvantite, det är i alla fall min åsikt.

Lycka till med din fördjupning av släktarbetet!

Hälsar
Kåre
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Ancestry med iPad

Hej,
Jag håller verkligen med att det är intressantast när man kommit förfäderna inpå livet genom att läsa bouppteckningar, besöka platser där de levt m.m..
Vi har "snurrat" både på Kullahalvön, i Vadstenatrakten och i Åkers Bergsslag i Sörmland och tittat där mina förfäder på både mors och fars sida levt. På Välinge kyrkogård i nordvästra Skåne hittade vi i ett undangömt hörn gravstenen efter min morfars farfars bror, född 1822, död 1894. Då känner man sig ganska "liten". Dessutom har vi besökt trakterna i Östergötlands bergsslag som farmors fars släkt kommer från och sett var gårdarna funnits, även om de sedan länge är borta. Gården som farfar föddes på i Åkers Bergsslag fanns i släktens ägo från slutet av 1600-talet till mitten av 1950-talet. Den har vi också besökt även om vi inte hittade några som bodde där just då, men bara att ha sett den gav massor. Så fortsätt att leta, både i arkiven och i verkligheten, det ger massor.
Karin:wink:
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry med iPad

Jag får verkligen hålla med både Smeden och Keskendal.

Kvalitet före Kvantitet.

Näst efter Namn, Födelsedata och Födelseförsamling så är Källangivelse och Källkritik det viktigaste i en Släktforskning.

Det verkar otroligt att du på så kort tid fått ihop så många personer.
Har du verkligen kollat källorna ordentligt.

Jag kan bara se på min egen släktforskning där det finns oäkta barn med okänd far, präst där församlingsdokumenten brunnit på 1700-talet, felskrivna födelsedata i prästens "bokföring", felaktig församling etc.

Det tar hur mycket tid som helst att kolla och dubbelkolla alla fel i Kyrkböckerna genom att läsa Mantalsböcker, Kyrkans räkenskaper, Soldatregistret etc.

Jag kan naturligtvis inte recencera din Släktforskning. Men du måste verkligen ha haft ett heltidsjobb med detta för att vara säker på att du fått rätt på så många på så kort tid.

Och du, glöm inte Backupen. Jag skulle inte bara lita på en iPad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry med iPad

Jag hade turen att ha adel bland mina förfäder vilket innebar att andra släktforskare redan gjort grovjobbet långt tillbaka, faktiskt tillbaka till 400-talet bland lokala kungar i nuvarande Norditalien.

Andra grenar är betydligt svårare.

bild-732267.PNG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry med iPad

Ja det hjelper på kildematerialet å finne adel og kongelige i treet, flere av våre grener kom inn på grener av det spindelvevet hvor alle var i slekt. Rundt 400 stopper de fleste "sikre" kilder, men det er lett å bli lurt av like namn på søsken på 1500 tallet. Vi har måttet rydde opp i endel info fra andre trær i forbindelse med verifisering av kilder. Greit å ha et namn og omtrentlige datoer når en skal sjekke bakgrunnsmaterial. På mange av våre tidlige forfedre har vi samlet store mengder med informasjon om hver enkelt, en utskrift av slektstreet med all info blir i dag på over 5000 sider med alle kryssreferanser og bilder.

Det systemet vi benytter er MyHeritage som finnes på svært mange språk og har en tillegstjeneste SmartMatch som sammenligner trær hos de forskjellige medlemmene og oppfordrer hver til å bekrefte eller avkrefte hver match. For 90% av SmartMatchene er det enkelt å si ja eller nei, men for de siste så må en se på trærne over og under hver enkelt person.

Det finnes app for iPhone/iPad og Android til MyHeritage - på de respektive app-stores. Produktene er gratis, men skal en øke antall i treet utover noen få hundre så må en kjøpe abonnement på lagring og SmartMatch - disse finnes i to utgaver - til 2500 og ubegrenset antall i treet. Senere kan en abonere på backup til en backupsite i annet land enn hovedserveren og tillgang til et stort antall eksterne databaser over hele verden.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry med iPad

För dem som ännu inte börjat släktforska, så här kan det se ut när man får tips via Ancestry om en förfader åtskilliga generationer tillbaka.

photo-788038.jpg


photo-786373.jpg


photo-785265.jpg


Här hittade jag alltså föräldrar till en avlägsen släkting på 800-talet.
Kanske skulle man söka upp slottet? och göra anspråk på en del av ev. kvarlåtenskap?
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ancestry med iPad

Jag instämmer i Knarreviks positiva omdömen beträffande Ancestry. Efter att tidigare har jobbat med Holger så är Ancestry rena drömmen. Nu får jag automatisk hjälp av andra som forskar i samma släktträd. Håller som bäst på med att lägga över och kolla upp tidigare mödosamma forskning.
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry med iPad

Knarrevik!
Naturligtvis helt riktigt. Någon egen backup behövs ju inte.
Det är ju bl a därför jag nu testar både Ancestry och GeneaNet.

Och Ancestry skall ha kredit för att dom i många fall har bättre bilder än Geneline.

Men en sak undrar jag. Hur gör du med en Sambo?
Jag ser det som att det bara går att registrera en Sambo som Make/Make.
Det går visserligen att i Ansedeln ange Sambo", men i Släktträdet står Sambon som Make/Maka.

Detta har jag påtalat för ett år sedan. Men inget händer.

Denna brist ser jag som huvudorsak till att jag är tveksam till Ancestry.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ancestry med iPad

Men en sak undrar jag. Hur gör du med en Sambo?

Är inte sambo ett modernt påfund?

Men visst fanns det många oäktingar bland torpare och backstugusittare. Det var ingen ordning på den tiden heller.

Bland mina förnäma förfäder hette det "frilla" och dom hamnade nog inte i antavlan.
 
F

F.d. 8863

Guest
Sv: Ancestry med iPad

Nu hittade jag att Ancestry finns som App även för Androidtelefoner.

För mig var denna avsaknad tidigare och en brist för mig. Men nu tycks det hända saker.

Bra!

Jag skall börja testa det.

Det finns ju olika inriktning hur man vill Släktforska. Antingen går man på rena "blodslinjer", eller också försöker man få med livets händelser i sin helhet för en person.
Huruvida det ena eller det andra är mest rätt kan ju alltid diskuteras.
Jag föredrar det senare. Alltså vill jag även få med en Sambo eller Partner.
 
Toppen