• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel i Grekland

Hej igen!

När bästa hälften måste jobba kvällspass och yngsta sonen dragit till kompisar, pussat på barnbarnet, och nu har jag inget att göra...

Då får vi hitta lite bilder åt Amstel...

sommar 2014 248.JPG
Ville göra en jämförelse sommar/vinter på Dinosaurieäggstranden!! Lite mer grönt kan man säga! Där kommer vi nog att stanna nästa gång vi är i dom trakterna, i år blåste det alldeles för mycket, så det fick bli skeppsvraket och Greklands bästa wifi säger sonen, tror inte han sov många timmar dom dagarna vi var där...

sommar 2014 och dop 089.JPG

Porto Katsiki på Lefkas, bara så underbart, och vi har bildbevis, det går att ta sig dit med husbil!
sommar 2014 och dop 114.JPG

För att återgå till polishistorien, så kan jag säga att vi "campade" inte på Golden Beach när vi blev lappade, stod i ett hörn och hade vare sig markis eller stolar ute, satt inne och tittade på film när dom kom, gissa om vi slängde oss på kontrollen och stängde av!
Självklart betalade vi inte...

En fråga Amstel, beachen på bilden i mitten i ditt inlägg 148 var är det?
Greklandskartan har en reklamkille gjort åt oss, han laddade ner en karta som han sen gjorde om till den färgen vi ville ha, fråga mig inte hur...den första blev för liten, så vi har två, den andra sitter mellan kylskåp/frysgallren!
Inte billigt, men nu ska jag beställa två små flaggor också, för tro`t eller ej, alla ser inte vad det föreställer, konstigt...

Nästa stora grej blir en STOR bild på bakluckan, men jag kan inte bestämma mig för vilket foto jag ska ta...

Nu får Carina och Christer lägga in lite om Albanien, så jag blir övertygad om att det går att åka med stora bilar där...

Vid tangenterna, Anette
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Ville göra en jämförelse sommar/vinter på Dinosaurieäggstranden!! Lite mer grönt kan man säga!
Porto Katsiki på Lefkas, bara så underbart, och vi har bildbevis, det går att ta sig dit med husbil!
En fråga Amstel, beachen på bilden i mitten i ditt inlägg 148 var är det?
Tack Anette & Robert!
På Dinosaurieäggstranden badade vi flera gånger i mitten på februari, ofattbart! Fantastiskt vad grönskan växer fort! Men tydligen gott om plats även på sommarn!
Porto Katsiki har noterats, ifall vi skall "göra" Lefkas.
Bilden (inlägg 49) är enligt uppgift, Agia Paraskevi, Karystos, längst ner i södra Evia. Ett av våra mål för kommande resa!
Resfebern stiger!:)
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hej. Hur se Amstels planer ut i år? Vi finns på Lefkas 18/9 till 25/10. Kaffe?
Det är inte planerat så men vi kanske ändrar oss! Vi bör vara i närheten efter första vecka i oktober och Porto Katsiki lockar. Vi får se! Lite för tidigt att bestämma sig. Tack för erbjudandet! Får gärna stå kvar!??! Kul! Skall fråga befälhavaren!
Julian
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel i Grekland

Hej!

Vill bara önska God tur och trevligt husbilsliv till Amstel och medpassagerarna, eller hur det nu var...

sommar 2014 och dop 237.JPG

Vi hoppas ni får sitta så här och ha det bra!!!

Avundsjuka, gissa...

Anette och Robert
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Nu börjar det likna n'åt!!! Mera! Mera!
Tack Carina, tipset skall följas upp! Dina ord om Albanien värmer, Albanerna behöver, och är väl värde, mera uppmärksamhet. Fördomarna är legio!
Stina är duktig på att charma grekiska poliser, vi har aldrig dom problemen. :D Polisen jagar inte oss heller. Det är vi som jagar polisen och håller långa diskussioner (läs tjôtar!), tills dom tröttnar och försvinner.;)
Mera Grekland! Tack!:)
Julian

Hur roligt är det att vara på en plats som enligt alla skrifter förbjuder "fri camping " och där man kan övernatta på nåder i bilen?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hur roligt är det att vara på en plats som enligt alla skrifter förbjuder "fri camping " och där man kan övernatta på nåder i bilen?
Vilken plats menar du? Vilka skrifter refererar du till?
Vi har i alla fall aldrig någonsin "övernattat", någonstans på nåder, inte i något europeiskt land. Vi har aldrig någonsin blivit ombedda att dra vidare med husbilen, annat än den 15 mars 2010 i Alvor, Portugal. Jag har väldigt svårt att förstå meningen med din kommentar!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

SAQ anropar HBK!
"Grekland, Amstel är på väg igen!"

Som sagt, alltid händer nå't oväntat, t.ex. kan man stuka foten. Ingen katastrof men fördröjande! Jag hade också kunnat bryta den, då hade vi nog stannat hemma. Nåväl i onsdags kom vi äntligen iväg, bara två dagar försenade. Klockan blev 14.00, först till soptippen för att väga husbilen. Någon eller något kan inte följa med! Nästan 90 kg för mycket! Jag eller Stina + Bonnie???
Alla får följa med om vi tömmer vattentanken, men det kan vi vänta med!
Först skall vi hälsa på "unghundarna och deras valpar" i Svanesund resp. Stenungsund. Äta middag och försöka komma iväg.
Kl.20.00 tankar vi 41 liter LPG för 400 kr. vid Preem i Järnbrott, Gbg.
Äntligen är vi på väg! Väl utanför Bohuslän kommer man till Halland och vid nio tiden tycker vi att det räcker för idag. Var skall vi sova? Ett lugnt ställe, utan oväsen! Vi har alltid haft Världsarvet Grimeton som ett resmål men det har aldrig blivit av, lugnare ställe kan man leta efter, finns inte! SAQ är alltså den världsberömda anropssignalen till Grimeton Radiostation. Men det visste ni väl redan!?! Besök världsarvet
Här står vi alldeles ensamma, inte en kotte inom synhåll! Lagom belysning och väldigt tyst!
http://maps.google.com/maps?q=57.11282,12.40522&iwloc=A
Vi är på väg igen!
Stina, Bonnie & Julian
/Julian
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Fricamping i Grekland är förbjuden. Det har jag läst i PRO mobile och i camping cheque katalogen. Följer även muskatten. Han har ju klarlagt att man inte får sätta ut stolar och markis mm.
I ditt egna inslag nr 146 i denna tråd nämner du samma sak!!

Hur kul är det att semestra utan att kunna sitta utanför bilen ?
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Nu är det flera HBKare som står i begrepp att resa till Grekland.
För dem bifogar jag GoogleMaps-filen med 326 husbilsplatser i Grekland.
https://maps.google.nl/maps/ms?msid=201125779379303213290.0004ea4ae5505dee5372e&msa=0&ll=37.905199,22.208862&spn=3.111849,5.020752&dg=feature
Jag har lagt in den en gång tidigare, så helt okänd är den inte.

I vänster sida på GoogleMaps-kartan finns två symboler (inringat) för nedladdning av beståndet till andra navigatorer. Det är bara att omvandla KML-filen till något lämpligare för TomTom, Garmin, m.fl.
Visa bilaga 85790
Beståndet är sammansatt av holländska, tyska, franska och engelska platser.
Jag har översatt den inledande texten till svenska för dem som har svårt för holländskan.

Grekiska husbilsplatser 2014
326 grekiska husbilsplatser (tolererade platser)
Den alfabetiska listan består av två sidor. Scrolla neråt i listan och välj sida 2 (/nästa)
Det går att importera KML-filen till Google Earth. Eller ladda ner enbart KML-filen för att omvandla den till det egna navigationssystemet.
OBS! I Grekland är det officiellt inte tillåtet att campa fritt! Den oftast mycket vänliga polisen får och kan alltså skicka bort dig om den finner det nödvändigt. Denne uppmaning följer man då självklart lika vänligt och utan protester.
Endast parkering utan ”campingbeteende” tolereras i allmänhet nästan överallt, även om man övernattar i husbilen.

Anm: Vi själva har inte blivit ”bortkörda” en enda gång under fem månader (lågsäsong).
Även under högsäsong händer det sällan med undantag av några platser där husbilstrycket helt enkelt blir för stort och hindrar parkering för vanliga bilar. T.ex. Drepano och Ammoudia i juli-augusti.
Önskar alla en trevlig Greklandsresa!
För oss själva finns nu en öppning till hösten, vilket vi ser framemot.:)
VH Julian

Repeterar det jag skrev!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Att det " gått bra " innebär inte att fricamping är tillåtet. Men det kommer kanske privata alternativ som kostar några kronor.

Jag upprepar att det sämsta med husbil är att stå på platser där man inte är
välkommen alternativt där man riskerar att bli bortkörd.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Amstel i Grekland

Vi stannar aldrig på platser där vi inte känner oss välkomna och ser till att vi inte stör omgivningen.

Frågar man myndigheter i Sverige och i utlandet om man för "fricampa" med husbil så är svaret nästan alltid; Nej.

Detta är mer ett tyckande av dem än sanningen, än så länge. :)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Att det " gått bra " innebär inte att fricamping är tillåtet. Men det kommer kanske privata alternativ som kostar några kronor.

Jag upprepar att det sämsta med husbil är att stå på platser där man inte är
välkommen alternativt där man riskerar att bli bortkörd.

Jag vet inte vad Du har för erfarenheter och vad du menar med "fricamping" men vi campar inte någon annanstans än på camping. I övrigt parkerar vi väldigt mycket. Varför skulle inte det "gå bra" om vi står lagligen parkerat? Jag ser till att jag alltid är välkommen, t.ex. genom att äta lunch eller middag vid tavernan/restaurang som äger parkeringen eller genom att fråga och samtala med befolkningen på platsen. Vi har nog aldrig känt oss ovälkomna någonstans! Vad andra har för erfarenheter är andras problem! Våra erfarenheter är enbart positiva och vi blir aldrig "bortkörda"!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hur kul är det att semestra utan att kunna sitta utanför bilen ?
Varifrån har du fått den felaktiga informationen att man inte kan sitta utanför bilen? Klart att man inte kan sitta utanför sin bil och uppta en parkeringsplats där andra vill parkera men i övrigt kan du ställa dina stolar var du vill. Så gör de flesta människor som bor runt medelhavet. Tar bilen till strandparkeringen och sätter sig under en tamarisk vid stranden. Vad är problemet?
Du skapar ett problem för dig själv som inte finns!
Julian
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Läs vilka besked Husbilsklubben Muskatten skriver i sina inlägg. Han har driver dessa frågor och sin rätt.

Att ensidigt tolka andra länders lagar leder bara till förbud i framtiden. Titta bara på Franska rivieran där det i många fall pga bommar är omöjligt att parkera en husbil.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Läs vilka besked Husbilsklubben Muskatten skriver i sina inlägg. Han har driver dessa frågor och sin rätt.
Att ensidigt tolka andra länders lagar leder bara till förbud i framtiden. Titta bara på Franska rivieran där det i många fall pga bommar är omöjligt att parkera en husbil.
"Ensidig tolkning av lagar" får stå för dig! Jag personligen tolkar inga lagar, jag läser lagen och följer lagen. Jag tänker absolut inte gå i polemik med dig om andra länders lagar.
Den här tråden handlar om resande i Grekland, om du inte tycker om den, låt bli att läsa den! Vill du gå i polemik om lämpligheten eller lagligheten kring parkering kontra camping med husbil i Europa, så ber jag dig vänligen att starta en egen tråd i ämnet.
Har du sann information om Grekland, är du självklart välkommen att förmedla den här.
Vänliga hälsningar, Julian
 
Toppen