• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Kalispéra!
”One can’t trust men who don’t like to dance!” sa den söta servitrisen till mig när jag satt kvar vid bordet, medan Stina dansade ”Zorba” med Grekerna. Inte vågade jag sitta kvar, inte!
Vi fick med oss tio liter olivolja från Kreta, alltså oljan kommer från Kreta. Nu efter att vi använd den ett tag märks det att det är något speciellt med den. Plötsligt har vi bestämd att vi skall gå på grekisk danskurs inför nästa husbilsresa till Kreta!
Tills dess får vi hålla tillgodo med detta: Hela hamnen i Chania dansar!
OPA!:D
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Till Anette och Robert! Några ”guldkorn” till er!
Självklart även till alla andra HBK:are som åker till Grekland.
Berätta gärna när ni kommer tillbaka!

TripInView
Gerekas Port:
http://maps.google.com/maps?q=36.785653,23.086755&iwloc=A
Inga problem med 8,5m husbil men skulle det bli för många (>3) husbilar som hindrar trafiken vid vändplanen i slutet av hamnkajen, då finns det en bra bilparkering här:
http://maps.google.com/maps?q=36.788200,23.082256&iwloc=A
Vatten finns men ej tömning. Vi tömde vid sopstationen på berget, innan Gerekas.
Gerakas1.JPG Gerakas2.JPG

TripInView
Cape Tenaro:
http://maps.google.com/maps?q=36.402556,22.486170&iwloc=A
Inga problem med 8,5m husbil. Inget vatten eller tömning. Vid hotellet stod någon och tvättade bilen, fråga!
Cape Tenaro1.JPG

TripInView
Dinosauriäggstranden:
http://maps.google.com/maps?q=36.642055,22.383293&iwloc=A
Vatten finns i byn Lefkias (Pyrgos Dirou) vid bageriet. För tömning fråga!
Ca. 2,5km innan grottorna svänger vägen vänster vid en restaurang, här skall du köra rakt fram för att komma till stranden. Grottorna är en sevärdhet för sig.
TripInView
PyrgosDirou1.JPG

TripInView
Karavostasi:
http://maps.google.com/maps?q=36.696127,22.377479&iwloc=A
Tavernan heter Faros och bjuder på god mat, gratis parkering för husbilen, vatten och tömning. Inga krav eller villkor för hur länge man vill stanna. En mycket trevlig ägare som har "fattat galoppen"!
Karavostasi1.JPG Karavostasi2.JPG

Julian
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Amstel i Grekland

Tack för en riktigt bra och trevlig reseberättelse med fina bilder och storys tillsammans med Muskatten som man inte kunde låta bli att följa med...
å all möda för att visa ställplatser m.m...en skatt att gräva i. :bock:
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel i Grekland

Amstel, du är en pärla!

Gissa om vi ska åka till dom här guldkornen!
Och alla ni andra som ska till Grekland i sommar, hoppas vi syns, i år har vi dock tidig semester, och tänker tom fira midsommar i Grekland, det blir första gången!

Måste dock träna på att dansa, så kanske vi kan dra en Zorba när vi träffas Julian och Stina!

Nu ska vi planera för fullt, för om mindre än 30 dagar åker vi neråt mot värmen och den grekiska gemytligheten, ska bli väldigt skönt!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Nu är det flera HBKare som står i begrepp att resa till Grekland.
För dem bifogar jag GoogleMaps-filen med 326 husbilsplatser i Grekland.
https://maps.google.nl/maps/ms?msid=201125779379303213290.0004ea4ae5505dee5372e&msa=0&ll=37.905199,22.208862&spn=3.111849,5.020752&dg=feature
Jag har lagt in den en gång tidigare, så helt okänd är den inte.

I vänster sida på GoogleMaps-kartan finns två symboler (inringat) för nedladdning av beståndet till andra navigatorer. Det är bara att omvandla KML-filen till något lämpligare för TomTom, Garmin, m.fl.
GMGr.JPG
Beståndet är sammansatt av holländska, tyska, franska och engelska platser.
Jag har översatt den inledande texten till svenska för dem som har svårt för holländskan.

Grekiska husbilsplatser 2014
326 grekiska husbilsplatser (tolererade platser)
Den alfabetiska listan består av två sidor. Scrolla neråt i listan och välj sida 2 (/nästa)
Det går att importera KML-filen till Google Earth. Eller ladda ner enbart KML-filen för att omvandla den till det egna navigationssystemet.
OBS! I Grekland är det officiellt inte tillåtet att campa fritt! Den oftast mycket vänliga polisen får och kan alltså skicka bort dig om den finner det nödvändigt. Denne uppmaning följer man då självklart lika vänligt och utan protester.
Endast parkering utan ”campingbeteende” tolereras i allmänhet nästan överallt, även om man övernattar i husbilen.


Anm: Vi själva har inte blivit ”bortkörda” en enda gång under fem månader (lågsäsong).
Även under högsäsong händer det sällan med undantag av några platser där husbilstrycket helt enkelt blir för stort och hindrar parkering för vanliga bilar. T.ex. Drepano och Ammoudia i juli-augusti.
Önskar alla en trevlig Greklandsresa!
För oss själva finns nu en öppning till hösten, vilket vi ser framemot.:)
VH Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

StreetView i GoogleMaps, nu även i Grekland.
Hittills har man inte kunnat se grekiska gatuscener och panoramabilder ur fotgängarperspektiv, med hjälp av Googles StreetView. Grekland har n.l. en strängare sekreteslagstiftning och integritetsregler än de flesta övriga EU-länderna.
Grekerna själva vill gärna framhäva att de är världens äldsta demokrati.
På grund av den strikta regimen (läs diktatur) som länge har tryckt ner de demokratiska grekerna är de nu försiktiga med ett nytt ”Big Brother”-liknande samhälle. Detta gör det också mycket svårt att installera övervakningskameror i offentliga lokaler. Först när Google kunde visa att StreetView-tjänsten uppfyller de strängare grekiska lagar och regler, fick kamerabilarna köra runt igen, även I Grekland.
Efter omfattande och detaljerade förhandlingar med de grekiska myndigheterna har Google nu visat att de vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att garantera integriteten med Google Street View. Detta har medfört att grekerna inte längre har några invändningar. Grekiska kulturministern uttryckte en förhoppning om att tjänsten gagnar turismen i Grekland som han kallar en "oändlig arkeologisk park”.
Under de år som StreetView inte var tillåten i Grekland, fick Google ändå tillstånd att ta bilder. Detta har lett till att det redan vid lanseringen av tjänsten i förrgår (5 juni 2014), fanns många gatunivåbilder över stora delar av landet i GoogleMaps. Sextio procent av Grekland har kartlagts. Ioniska öarna, Kreta, Cykladerna, Attika och Thessaloniki går redan att se på Street View. Även arkeologiska platser som Akropolis finns på gatunivå.
Bilderna är tagna under perioden 2011-2012 och kommer att ersättas var tredje till fjärde år enligt Google.
Greece-Google-Street-View.jpg
Källa: Google Finally Launches Street View in Greece After Spat

Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Kalispera!
Nu är det bara tre veckor kvar tills vår husbil rullar söderut igen.
Efter förra vinterns mycket positiva erfarenheter är det ingen som helst tvekan vart vi sätter kursen i år.
Åter föredrar vi vägen ner över land och följer kusten genom Albanien, vi har mera att utforska i det trevliga, men ack så fattiga Albanien. Rutten i grova drag ser ut så här: Orust-Hamburg-Würzburg-Passau-Graz-Zagreb-Dubrovnik på ca. en vecka, därefter lite långsammare: Kotor(Montenegro)-Ulcinj-Shkodër(Albanien)-Durrës-Vlorë-Dhërmi-Himarë-Sarande.
Ca. 1e oktober i Sagiada (Grekland). Efter Mesolonghi följer vi nordkusten av Korintiska viken och avser att irra runt på Greklands näst största ö (efter Kreta), Evia som ligger norr om Aten.
Vägen tillbaka åker vi ner på Peloponnesos igen för att se om vi kan hitta katten som jagar musen i Monemvasia. Ca. 1e december tar vi en färja från Igoumenitsa till Brindisi. Södra Italien är ett måste! Holland däremot är inte nödvändigt just nu, för senast 15 december kör vi över Öresundsbron igen. I år skall det bli en äkta svensk jul med en riktig grann gran i motsats till förra årets parodiska julafton!
Planen och tidtabell är inlämnade och godkända av denna resans nya befälhavare. Det är bara att lasta, tuta och köra. Någon som vill följa med? Jag menar förståss följa resan hemifrån på datorn! Vi skall försöka göra så gott vi kan och rapportera det väsentliga här i denna tråden om det nu skulle finnas intresse för det? Men jag lovar inget! Efter sommarens alla aktiviteter skall det bli så gott att parkera vid en Grekisk taverna med vacker strand, äta god mat, dricka en kall öl i kvällssolen och ta ett dopp i havet.
Hälsningar från ressugna Stina, Bonnie & Julian.:)

131209-3.jpg:D

Evia-Greece.jpg

grekland_211.jpg
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel i Grekland

Självklart vill vi höra vad som händer och sker på er resa!!!

Har faktiskt väntat på att du/ni skulle vakna till liv, och att greklandstråden skulle bli levande igen!
Ska försöka leverera lite bilder från våra fem veckor i Grekland, ja det blev ju en långsam färd hemåt med lite tyskt öl och vin också, så totalt var vi "bara" borta sex veckor, och husbilslivet har fortsatt i kära svedala, var ju varmt som sjutton när vi kom hem!sommar 2014 och dop 182.JPG
En favorit vi fick, Mitikas strax nedanför Paleros, klart och fint vatten,lite dyrare på sommaren kan vi säga...sommar 2014 och dop 218.JPG
Här, i fiskehamnen i Agios Andreas kunde man verkligen bara sitta och njuta av en kall! Speciellt efter att ha läst någons reseberättelse att det är bara att åka över berget till Leonidio/Plaka, hualigen, aldrig mer!
sommar 2014 och dop 239.JPG
Helt underbart var det!

Avslutar med en solnedgång från camping Paradise i Palouki, en helt ok resa i år med, vill gärna tillbaka, men det får bli nästa år, vill gärna se och höra hur man klarar av att åka genom Albanien, är inte övertygad om den biten än, sorry CoC!!!

Vid tangenterna, Anette, men Robert hänger över axeln och godkänner allt!
 

Bilagor

  • sommar 2014 och dop 231.JPG
    sommar 2014 och dop 231.JPG
    6,9 MB · Visningar: 9

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Kalispéra!
Göran Hellman! Vänta inte för länge! Tiden går!
Visst dricker vi även Mythos den bästa av de äkta grekiska ölen! Den andre, Fix, smakar som det låter, klister. :rolleyes: Men Mythos är en bra öl som smakar bäst i Grekland. Samma med Ouzo, man tar med sig en flaska hem, den står i kylskåpet, dricker det sällan men i Grekland nästan dagligen. :cool: Tyvärr har Amstel ca. 75% av den grekiska marknaden, :( särskild Amstel Radler är populär på barer och tavernor vid stranden.

Anette & Robert!
Vi vill höra och se mera! Berätta! Var har ni varit? Äventyr? Vad som helst!
Vi har väntad i två månader att få höra av er!
Ni har nitton dagar på er att fylla tråden, sedan tar jag över!:)

Boo! Fy&Bi! Noynoy! Vad har ni att berätta om Grekland?
Är det några andra som skall dit?
Det är inte lika roligt att dricka Mythos eller Ouzo ensam!:D
Kalinýchta!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Nya befälhavare? Där hänger jag inte med.
Oops! Får se hur jag klarar mig ur detta?:(
När vi seglar, är jag navigatör och skeppare/befälhavare, Stina är styrman och Bonnie ligger mest och grinar på durken i sittbrunnen, oftast i vägen. När vi ligger i hamn får jag vila, Stina står i byssan och leker kock och Bonnie som nu har blivit jävligt kaxig, är utkik och vakt. Hon skäller och morrar på alla som kommer för nära utan tillstånd.
När vi är ute med husbilen blir det andra bullar! Hon, har nu högre behörighet än jag och alla vet väl antagligen hur det blir med kvinnor som ser möjligheten till kontroll! Helt plötsligt vet hon allting bättre (än jag). Inte vill hon bara vara styrman och kock längre, hon vill vara både överstyrman och befälhavare och jag blir degraderat till navigatör och andre styrman. Endast Bonnie har begripit sin uppgift som utkik och vakthållare.
Nu är jag inte mindre begåvat än att jag har vett på att foga mig i den nya situationen därför att jag som navigatör ändå kan "lura dom till Skåne" samtidigt som jag kan dricka mera Amstel och får då en bra ursäkt att köra mindre. Det är faktiskt mycket arbetsamt och tröttande att vara navigatör i den här besättningen och dessutom åker jag på detta med matlagningen! Därför tar vi alla chanser att äta ute och det gör vi faktiskt sällan på sjön.

Om nu någon mot förmodan skulle ta illa vid sig av mina ojämnlika värderingar, kan jag härmed bekräfta att det inte är så illa som det låter och att jag lätt kan medge att jag värderar både Stina och Bonnie mycket högt och med respekt!
Men medlemmen "husbilar" ville ha ett förtydligande! Hoppas han förstår!
Fasiken! Det här var inte helt enkelt!
Julian:D
0222-25.JPG
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Amstel i Grekland

Jaa du, var har vi varit och vad har hänt? Blivit jagade av polisen tre gånger, och sista gången blev det böter - surt sa räven!
Första gången var vi här
sommar 2014 053.JPG
Golden Beach Killini, men då flyttade vi oss allihopa till närmsta camping och firade midsommar, så det var helt okej ändå!
Andra gången var vi ute på rekognoceringsresa enligt Amstels platser! Och på vägen ner till stranden i Elia fick vi en polisbil bakom oss...vi stannade och tog lite bilder, han åkte, och vi åkte, så här såg det ut, och vilken perfekt fotbollsplan att stå på..
sommar 2014 082.JPG

Tredje gången fick vi skylla oss själva, vi kom tillbaka till Golden Beach, och när tom italienarna åkte framemot kvällen, borde vi ha förstått, men det är så fint där och solnedgången går inte av för hackor, så givetvis blev vi lappade! Mest synd var det nog om tre franska husbilar som precis kommit till Grekland för första gången och trodde att dom kunde göra som dom ville, jaja, sura läropengar!
sommar 2014 077.JPG

Men vi älskar Grekland och det gör vår husbil också!
sommar 2014 och dop 071.JPG

En till bild på vårt rullande motorhem,

sommar 2014 199.JPG

Vid tangenterna, Anette
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Amstel i Grekland

till Amstel:
Men medlemmen "husbilar" ville ha ett förtydligande! Hoppas han förstår!

Han förstår!
Varför tror du att signaturen "husbilar" är en han? :):):)
 

carina jk

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Tänkte att få hänga med denna tråd om Grekland,och väntar med spänning att få läsa om era kommande resa till Grekland nu i höst.
20140619_083831.jpg
Hängde med Anette och Robert till Golden Beach när vi kom till Grekland, men som dom skrev så var polisen inte på direkt charmhumör;) så vi fick förflytta oss till campingen och fira midsommar.Fick inte ens äta färdigt fast vi hade 4 barn med oss. Men vilken plats :)
20140628_193609_Richtone(HDR).jpg
Åkte sedan ner till Finikunda för mer sol och bad innan vi åkte norr ut där vi mötte upp några fler HBKare och hade en miniträff i Parga.
20140702_071419_Richtone(HDR).jpg
Åkte sedan upp till Perdika,men det var lite för mycket solstolar för våran smak ( typ Parga fast mindre) så det blev att vi hamnade uppe i norr på Saigida och där fanns det gott om plats:)
20140705_095221_Richtone(HDR).jpg
Du skrev tidigare att ni kommer att utforska lite mer av Albanien så då kan vi tipsa er om Syri Kalter (blue eye) som ligger några mil öster om Sarande.
Vi ska försöka ta oss tid att lägga in mer om Albanien så fler tar och åker dit och får uppleva detta land.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Jaa du, var har vi varit och vad har hänt? Blivit jagade av polisen tre gånger, och sista gången blev det böter - surt sa räven!
Första gången var vi här Golden Beach Killini, men då flyttade vi oss allihopa till närmsta camping och firade midsommar, så det var helt okej ändå!
Andra gången var vi ute på rekognoceringsresa enligt Amstels platser! Och på vägen ner till stranden i Elia fick vi en polisbil bakom oss...vi stannade och tog lite bilder, han åkte, och vi åkte, så här såg det ut, och vilken perfekt fotbollsplan att stå på.. Tredje gången fick vi skylla oss själva, vi kom tillbaka till Golden Beach, och när tom italienarna åkte framemot kvällen, borde vi ha förstått, men det är så fint där och solnedgången går inte av för hackor, så givetvis blev vi lappade! Mest synd var det nog om tre franska husbilar som precis kommit till Grekland för första gången och trodde att dom kunde göra som dom ville, jaja, sura läropengar! Men vi älskar Grekland och det gör vår husbil också! En till bild på vårt rullande motorhem,
Vid tangenterna, Anette
Hej Anette!
Vilken camping var ni på efter Killini?
Jag känner till att husbilar jagas bort vid Elea under högsäsong men då kan där stå ca. 100 husbilar på (faktiskt) privat mark, bonden vill sälja marken till ett byggföretag som skall bygga ett femtiotal megastora lyxvillor. Under lågsäsong står där ett tjugotal husbilar (D, A, NL) i flera månader och övervintrar. Utan problem. Där körde vi rejält fast i sanden :oops:
Stränderna vid Golden Beach, där regerar lyxhotellen. Blir man uppmanat att åka vidare, skall man helst lämna kommunen. Vad fick ni i böter? Hur betalade ni? Nej, ni betalade väl inte?
Så länge man står lagligen parkerat, och det är enkelt i Grekland, kan man inte bli bötfälld annat än då man begagnar campingbeteende, vad man gör inne i sin parkerade husbil har polisen inte med att göra. Man kan ju alltid säga att "Vi kramas!" eller "Jag sitter på toa!" "Är det förbjudet!" "Jag är sjuk och kräks!" funkar också bra!:) Vi brukar hålla oss borta från fler än 5-6 husbilar och undviker campingbeteende (emellanåt gör vi det gärna!).
Ett sånt klistermärke på Grekland vill jag också ha, var fick ni det?
Hälsningar,
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Tänkte att få hänga med denna tråd om Grekland,och väntar med spänning att få läsa om era kommande resa till Grekland nu i höst. Hängde med Anette och Robert till Golden Beach när vi kom till Grekland, men som dom skrev så var polisen inte på direkt charmhumör;) så vi fick förflytta oss till campingen och fira midsommar.Fick inte ens äta färdigt fast vi hade 4 barn med oss. Men vilken plats :)
Åkte sedan ner till Finikunda för mer sol och bad innan vi åkte norr ut där vi mötte upp några fler HBKare och hade en miniträff i Parga.
Åkte sedan upp till Perdika,men det var lite för mycket solstolar för våran smak ( typ Parga fast mindre) så det blev att vi hamnade uppe i norr på Saigida och där fanns det gott om plats:)
Du skrev tidigare att ni kommer att utforska lite mer av Albanien så då kan vi tipsa er om Syri Kalter (blue eye) som ligger några mil öster om Sarande.
Vi ska försöka ta oss tid att lägga in mer om Albanien så fler tar och åker dit och får uppleva detta land.
Nu börjar det likna n'åt!!! Mera! Mera!
Tack Carina, tipset skall följas upp! Dina ord om Albanien värmer, Albanerna behöver, och är väl värde, mera uppmärksamhet. Fördomarna är legio!
Stina är duktig på att charma grekiska poliser, vi har aldrig dom problemen. :D Polisen jagar inte oss heller. Det är vi som jagar polisen och håller långa diskussioner (läs tjôtar!), tills dom tröttnar och försvinner.;)
Mera Grekland! Tack!:)
Julian
 
Toppen