• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Observera Ralph att jag inte redigerade min felskrivning i inlägg 235, från 18€ till 34€! Det vore inte just mot dig! Då har du inget att "bråka"med mig om! :D
Nu har vi badat i havet, det var nog inte mer än 23, hade ingen temp.meter med mig, så jag kan ha fel där också!:) Gott var det i alla fall! Vi har max. sol men moln hänger i fjärran, må de hålla sig borta! Temp. i skuggan närmar sig 20. Det går åt rätt håll, här i Grekland igen.
Drinken blev inte bättre än en Radler (2%). Det kallas visst öl ändå!
Skål på dig!:D
 

Hagaborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
600
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hej Julian och övriga GrekSvenskar.
Först ett stort tack för all info som vi kunnat läsa i denna tråd. Den har hjälpt oss enormt och är nog orsaken till att vi valde Grekland i år istället för sedvanliga södra Iberia halvön. Vi, Sally och Christer har just parkerat oss i Ioannina, norra Grekland ca 50km från Albanska gränsen, efter en "rätt" upplevelserik tur längs SH4. Ni som kan området, vilken camping vill ni rekommendera om man vill stanna på samma plats 1 månad och slappa? Vi avser att flyga hem till Sverige över julen för att så återkomma i Januari.
Christer/Sally i Gefanina V.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hej, Sally och Christer! Mig veterligen finns inga vinteröppna campingar på det Grekiska fastlandet annat än Apollon i Delphi men där kommer det att bli kallt redan nästa månad. Södra Peloponnesos är enda vettiga alternativet under vintermånaderna (december-januari-februari) i Grekland.
Aginara i Glifa är trevlig men ligger ödsligt (finns inte mycket att göra på cykelavstånd) och även där blir vädret sämre i december.
Bäst väder hittar man statistiskt på södra Peloponnesos i Kalamata och Gythion. Där finns även den i vårt tycke bästa campingen Gythion Bay i Mavrovouni, 4km söder om Gytheion som är en mycket trevlig liten stad med affärer och restauranger. Det är även mest liv (genomströmning av husbilar av alla nationaliteter) på Gytheon Bay (just nu ca. 30 gäster). Vi har precis varit där två dagar för att göra stortvätten. Kan man nöja sig med lite lägre standard och någon € lägre pris, ligger Mani Beach Camping alldeles bredvid, där finns dock inte många vintergäster (tiotal). Det finns fler vinteröppna campingar på Peloponnesos, men inga jag vill rekommendera. Vill du veta mer om priser o.d. får du gärna höra av dig!
Hälsningar Julian
 

Hagaborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
600
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hej Julian, tack för hurtig info. Fick kontakt med Mani Beach med månadspriset 380€, inget från Gythion Bay ännu. Vi åker mot området. Ser att Archies har 2 öppna campingar i norra Peloponnesos längs väg 8A, Tsoli's - Lambiri (01/01-31/12) och Akrata Beach - Porrovitsa (01/01-31/12). Lagom 300km dagstur. Sedan bäst väg till Gythion frågas?
Ha det bra. Christer/Sally.
Adrift in Sweden
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hej, Christer&Sally!
Campingarna du nämner känner jag inte till, men ligger de på norra Peloponnesos, ger jag inte mycket för dem, att bo där under vintermånaderna alltså!
Bästa vägen ner till Gytheion? Kommer du från Patras? Betalmotorvägen går fort, men du ser inte mycket och de börjar bli dyra. Tripolis-Sparti bra väg. Sparti-Gyttheion enkelt. Kustvägen är vackrast och gratis. Avsnittet Kalamata-Gytheion är seg. Kalamata-Sparti vacker. I Koroni finns också en öppen camping.
Priserna du nämnde är samma på Gytheion men tänk på att de lägger till el ca. 0,20€ /KWh. Gå in på campingarna och jämför, de är ganska olika.
Jag står 2 dagar på Mani Beach just nu för att kurera, en ögoninflammation på hunden. Betalar 14€/dag inkl. el. På Gytheion Bay 15€ för högre standard men dålig Wifi. F.o.m. söndag parkerar vi fritt igen. Hör av er när ni är i trakten! Kul att träffas.
SBJ / Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

2014-10-27 - 31
Genast, efter vi träffade Peter på Kamaresstranden, skulle det fiskas, man hann knappt äta middag förrän spöna var framme.
https://www.google.com/maps/place/3...,22.5228,959m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
Vi hade sett någon stor fisk alldeles intill strandkanten, den var faktiskt väldigt stor och då hamnar Peter i extas, in med gummibåten och ut på jakt efter denna stora fisk. Som det brukar, när jag är med och fiskar, så fångas det inget. Men kul var det! Vi hade två trevliga dagar på stranden men eftersom vi kom på söndag då allt är stängt och mat och dryck började ta slut på måndag, så fick vi för oss att åka till Skala på tisdag för att storhandla på Lidl och Carrefour. Tisdagen var den 28e, någon hade förvarnat mig men jag hade glömt det. "Ochidagen", nationell helgdag i Grekland. Den firas till åminnelse av det rungande nej (Ochi) som Mussolini fick till svar när han krävde Grekernas kapitulation 1940. "Ochi" blev det också för oss, förutom att det var svårt att komma fram med husbilen p.g.a. alla parader och folkmassor på gatorna så var ju allt stängd för dagen. Vi körde till stranden vid Paralia Kokkinia,
https://www.google.com/maps/place/3...,22.7831,950m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
utanför Skala, där vi stod en natt för att avvakta affärernas öppnande dagen efter. I Skala fick jag även påfyllning med 10GByte på mitt Wind-simkort för 20€.
Fortfarande har vi inte gjort stortvätten! Efter att ha fylld alla förråd åkte vi tillbaka till Gytheion för att ordna med tvätten på Gythion Bay Camping. Här träffar vi även en annan HBK-medlem från Bua, Varberg.
Bonnie har fått en elak ögoninflammation som behöver vård och en lugn och ren sjukstuga så vi stannar här. Wifi dog på campingen, de gjorde inget åt det trots flera påpekanden, samma sak hände förra året! Wind håller bara 2G i Mavrovouni. När vi var klara med tvätten flyttar vi till granncampingen, Mani Beach, där vi har utmärkt Wifi inne i husbilen. Bonnie börjar tillfriskna så vi står kvar här till veckoslutet.
Vädret är inte dåligt men heller inte vad vi förväntar oss, det är betydligt sämre än vid samma tid förra året, enklast går det att beskriva som årets augustiväder i Sverige.
SBJ / Julian

Kamares01.JPG
Knölsvanar vid stranden
Kamares02.JPG

Kamares03.JPG
En och annan landsköldpadda behöver hjälp över vägen

Kamares04.JPG
På väg söderut på Peloponnesos
Kamares05.JPG
Kamares06.JPG

Kamares07.JPG
Kärt återseende på Kamares

Kamares08.JPG
Den stora fiskejakten
Kamares09.JPG
Kamares10.JPG
"Fick du nån fisk Wovi?" frågar Bonnie nyfiket.
 

Hagaborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
600
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Hej Julian, för 3 dagar sedan, 1 nov, körde vi över Rio bron , €13:50 och du hade rätt angående de campingarna på norra Peloponnesos. Vi fortsatte den halvfärdiga motorvägen mot Corinth, €6 och hittade Camper Stop "Afrodites Waters". Trevligt ställe vid Venuskällan, €10/natt. Stannade 2 dagar och besökte bl.a Temple of Apollo. Tog så motorvägen ner mot Gythion, €12:20, via Corinth kanalen som var mycket sevärd. Efter att gått/kört runt på både Mani Camping och Gythion Bay Camping står vi nu på Mani Camping. Fick nytt månadspris på €250, el och wifi incl. Värdinnan inviterade igår hela campingen på en mycket trevlig afton med fri drink och spinatpaj, ca 15 personer. Nu 23/22/21 inne/ute/havet.
Christer/Sally
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Då får du hälsa till Stavroula och Rio från Stina & Julian.
Vi är i Monemvasia nu och trots att jag redan har sett det två gånger tidigare så blev jag begeistrat idag igen. För oss är Monemvasia en av de absoluta höjdpunkterna i Grekland vad gäller sevärdheter. Här står vi med en annan HBKmedlem på parkeringen strax efter bron och avvaktar högre temperatur och mera solsken. Vädret är lite disigt och endast 18 gr, på natten går det ner till 15. Havet har nu snabbt gått ner till 21. Men maten på restaurang Aktaion vid lilla fiskebåtshamnen är god och billig. Ouzo'n smakar bra och en Amstel går altid ner.
Julian
PS Priset är väldigt bra om det är inkl. el, gratulerar!DS
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

I förrgår åkte Kurt&Ingela vidare riktning Aten och igår lämnade vi Peter i Monemvasia och skulle egentligen köra raka vägen till Pyrgos men något håller oss kvar så efter Lidl och Carrefour i Skala råkade vi köra fel, västerut istället för norrut och hamnade i Gythion. Vi gillar Gythion!
Fortsatte förbi Mani Beach Camping och kunde inte köra förbi, utan att hälsa på Christer och Sally. Stavroula blev väldigt glad och i nästa stund besviken när hon insåg att vi inte skulle stanna. Men Christer och Sally blev något förvånade när vi parkerade vår "röda Ferrari" mitt framför näsan. En trevlig bekantskap som vi hoppas få fördjupa, framöver. Tack Christer&Sally! Very nice meeting you!
Dagen är snart slut så vi vill hinna till Dirosstranden vi Areopoli innan mörker.
Skulle vädret bli bra, kan vi tänka oss göra Mani en gång till men först låter vi kommande oväder dra över oss, här på den underbara dinosauriäggstranden. Dag 22, natt 20, havet 22. Vi behöver ingen sol för att bada här men vågorna är lite väl häftiga just nu och den steniga stranden är inte att leka med. Vår tid kommer!
Här på stranden fungerar Wind 3G maximalt, vi kanske skall stanna här ett tag!:) Jag får väl passa på att uppdatera dagboken idag. Det kommer mera!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

2014-11-01 - 03
På lördag lämnade vi Mani Beach Camping för att åka till Kamaresstranden igen. Här träffar vi även Barbara och Harry från Tyskland som bor i närheten av Kamares. På kvällen grillar vi två av de tre Sinagrida som Peter har fångat medans vi var i Gythion. Det var en mumsig middag vi fick här på stranden. Nästa morgon åker Peter och vi till ett annat fint ställe som heter Skoutari. Vi har varit där förra året men då regnade det och fick inte den behålning vi får denna dagen. https://www.google.com/maps/place/3...22.49937,951m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
Här är väldigt bra att stå på betongunderlag, god belysning, lätt att komma till och från. Fin badstrand på båda sidor om betongpiren. Fina fiskevatten, tycker Peter som hade fångat sina Sinagridor här men då glömde han att jag var med idag. Vi fick napp två gånger, Stenbitar! Vädret är helt fantastiskt hela dagen men vi har bristande matförråd så nästa dag drar vi vidare till Skala och Monemvasia. Peter kommer efter på kvällen.
I Monemvasia träffar vi Kurt & Ingela från Bua, HBK12549, som vi redan hade träffat på Gythion Bay Camping. Förra året träffade vi inga andra Svenskar än Peter och Bosse & Gunilla men väldigt många Holländare och Tyskar. I år träffar vi fler Tyskar, färre Holländare men fler Svenskar. Och vi har sett flera svenska husbilar i förbifarten. Vi ser fram mot en trevlig vecka på Monemvasia, vår favorit!
Hälsningar, SBJ / Julian

Kamares-Skoutari01.JPG
På Kamaresstranden träffar Bonnie sin rasfrände Lisa, en österikisk Schapendoes, de trivdes bra trots åldersskilnaden. Vi träffar ett trevligt österikiskt par i husbil.

Kamares-Skoutari02.JPG
Campingen har sin egen lilla kyrka.
Kamares-Skoutari03.JPG
Den stora fiskaren med två Sinagrida.

Kamares-Skoutari04.JPG
Peter rensar fisken, Wovi kollar renset.

Kamares-Skoutari05.JPG
2 st 2Kg och 1st. 2,5 Kg Sinagrida. Smakar fisk. :)

Kamares-Skoutari06.JPG
Vår fina parkering i Skoutari.

Kamares-Skoutari07.JPG
Västra stranden i Skoutari.

Kamares-Skoutari08.JPG
Storfiskarna på väg ut.

Kamares-Skoutari09.JPG
Storfiskarna på väg in, kommer tomhänt tillbaka.

Kamares-Skoutari10.JPG
Östra stranden vid Skoutari
 

Hagaborg

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
600
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Tusen tack Julian och Stina, för att ni stannade till så vi fick en "Eyeball contact" och höra Sveriges skönaste dialekt. Vi önskar god vind hemöver.
Christer&Sally.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

2014-11-04 - 07
Det första vi gör när vi kommer till Monemvasia är att hälsa på Maria i restaurang Aktaion. Självklart passar vi på att äta deras goda mat, alltid färska råvaror t.o.m. pommes friten är hemmagjord, inga frysta varor här inte. Peter kommer hit och även Kurt & Ingela tittar in. Vi har en himla trevlig kväll och Ouzon låter sig väl smakas. Dagen efter blir det bad utanför Hotel Lazareto och långpromenaden genom mysiga gamlestan Monemvasia är en självklarhet. https://www.google.com/maps/place/3...0431389,2165m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
Vi vet ingen annan europeisk medeltida stad innanför fästingmurar som tilltalar oss så mycket som Monemvasia, möjligtvis Monsaraz i Portugal. Några dagar senare har Kurt & Ingela rest vidare till Aten och även vi tar avsked från Peter och Monemvasia. Vi äter lunch vid den vackra stranden Valtaki Beach vid vraket av Dimitrios / Klintholm. Paralia Valtaki (Glyfada)
Tråkväder är på väg igen och vi har svårt att bedöma var det är lämpligast att vistas medans ovädret drar förbi, vi väljer Paralia Diros vid Areapoli på västra Mani, där är bra lä när vinden inte kommer från syd. Vi hinner säga "hello!" till Christer och Sally på Mani Beach Camping, innan mörkret faller över oss på Paralia Diros https://www.google.com/maps/place/3...22.38319,952m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
Womo-Schultz kallar den dinosaurieäggstranden p.g.a. att stranden består av ovanligt stora rundade vita stenar. Första natten gungar bilen i den hårda vinden ända till morgonen. Dagen är lugn, regnfritt och solen tittar något ansträngt fram mellan molnen då och då. Temperaturen är rel. hög, 22 på dagen och 19 på natten, havet är 22 men vågorna förblir för höga för at vi skall våga bada. På kvällen vid 21-tiden brakar åskan lös och snart står vi i ett störtregn som håller på till midnatt. Nu på morgonen blåser det ännu men solen lyser mellan molnöppningarna. Havet är uppror så om en stund drar vi vidare norrut förbi Kalamata till Kalo Nero eller Elea, där lyser solen på en blå himmel.:D
Hälsningar från SBJ / Julian

Monemvasia-Mani20.JPG
Vårt fantastiska läge vid Paralia Diros
Monemvasia-Mani21.JPG

Monemvasia-Mani22.JPG
En något säregen strand av huvudsakligen knytnävsstora vita marmor stenar
Monemvasia-Mani23.JPG

Monemvasia-Mani24.JPG
En mycket bra, lugn och säker husbilsparkering på gångavstånd till ingången till de berömda, enastående vackra Dirosgrottorna.
Monemvasia-Mani25.JPG
Många fina vandringsleder finns runt omkring.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Monemvasia-Mani11.JPG
Många vackra oaser finns bakom gränderna i medeltida Monemvasia

Monemvasia-Mani12.JPG
Stiliga trappor leder till en gata längre upp

Monemvasia-Mani13.JPG
En 40 cm bred gränd / genväg, leder till andra bostadsgator

Monemvasia-Mani14.JPG
De vågade sig igenom och kom fram

Monemvasia-Mani15.JPG
Hotel Lazareto vid foten av berget

Monemvasia-Mani16.JPG
Översiktsbild av Gefyra och Monemvasia

Monemvasia-Mani17.JPG
Sista bilden (för i år) av Julian och Peter (alias Amstel och Muskatten) i Gefyrahamn
Wovi inte att förglömma!

Monemvasia-Mani18.JPG
Danskt byggde Klintholm slutade sina dagar som Dimitrios på stranden vid Gytheion

Monemvasia-Mani19.JPG
Skrovet är nu så genomrostat att risken är stor att hon kollapsar vid nästa storm
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Monemvasia-Mani01.JPG
Typiskt Mani-byggstil i Kamares

Monemvasia-Mani02.JPG
Maria som driver Restaurant Aktaion vid lilla fiskehamnen

Monemvasia-Mani03.JPG
Gefyra fiskehamn

Monemvasia-Mani04.JPG
Bron från Gefyra till ön Monemvasia

Monemvasia-Mani05.JPG
Vackert restaurerade byggnader från medeltiden
Monemvasia-Mani06.JPG
Monemvasia-Mani07.JPG

Monemvasia-Mani08.JPG
Byggmaterial måste transporteras med häst genom gator och gränder
Monemvasia-Mani09.JPG

Monemvasia-Mani10.JPG
Katter har en särställning i Monemvasia av känd anledning
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25310

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Detta är bara för bra.
Skitkul att läs denna reseberättelse.
Tack
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Amstel i Grekland

Håller verkligen med om att få följa Er resa i Grekland är toppen att få läsa, och ser fram till nästa reseberättelse. Hälsningar Göran Hellman.
 
F

F.d. 29870

Guest
Sv: Amstel i Grekland

Er resa i Grekland är toppen att få läsa.har planer for neste år at overvintra i grekland hur er det med gasoltuberna ? kan man fylle norske eller tyske tuber der. det er spennende å følge med era på resan.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Amstel i Grekland

Er resa i Grekland är toppen att få läsa.har planer for neste år at overvintra i grekland hur er det med gasoltuberna ? kan man fylle norske eller tyske tuber der. det er spennende å følge med era på resan.
Tjenare Franken! "Long time no see!"
Jag vet faktiskt inte hur det är med bytesgasoltuber. Det är överkurs för mig!:)
Vi har LPG fyllstopptankar med utvändig påfyllning, går att fylla enkelt, billigt och finns på var och varannan tappstation i hela Europa, även i Grekland (ca. 300 st.) Sämst är det i Sverige med ca. 30 st. men där räcker det med två för oss. Jag kan förstå att det kan bli ett problem om man vill stå still en längre tid men det kan också vara en bra anledning att röra på sig ibland. Själva rör vi oss mycket och då är LPG-tankar den ultimata lösningen.
Ha de' gôtt! Var du än är!
Julian
 
F

F.d. 29870

Guest
Sv: Amstel i Grekland

LPG fyllstopptankar er nok det beste jag får vel invistere i slike.Ja det er lenge siden vi møttes det blir vel snart 2 år siden på Orange grove i Bennidorm

I vinter blir vi hemma at jobba med snøen hehe,vi planlegger en resa til neste sommer over et år .takker for fine bilder & mange gode tips.
ni må ha en fortsatt fin resa

kram fra oss i kalde nord;)
 
Toppen