• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Arbetsdag i vägföreningen och en ordentlig 40 års skiva har tagit på både krafterna och tiden denna helg.

Lite pyssel har dock hunnits med.



"bjälklaget" är färdigt.

IMG_0637.JPG

Bärjat limma upp plyfa i taket. 4mm plywood blir rätt "sladdrig" när den skall monteras slätt och fint.

IMG_0638.JPG

Använde vilkeljärn och självborrande takplåtskruv för att hålla plyfan på plats i kanterna.

IMG_0639.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Sista lilla takbiten på plats.

Förhoppningsvis kan jag limma motstående väggskivor samtidigt:)

Dags att krypa till kojs tidigt och kurera förkyling så man orkar med jobbet, kommer trots allt i första rummet.

IMG_0650.JPG

Visst är det kul att köra Jeep på dåliga eller helst obefintliga vägar men detta verkar befängt:swoon:


IMG_0647.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Skolkade från garaget idag. Gjorde lätt vårservice och hjulbyte på Pontiacen och åkte till stan en sväng.

Hann dock med att få upp en väggsida till i kväll.

IMG_0658.JPG

Ja, jag vet, ni har sett dessa bilder förr men nu är de röda pinnarna på andra ledden.:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Då var sista stora väggskivan på plats. Lagom bynglig innan den fixerats. Div småbitar kvar att limma.

Funderar över resten av inredningen och hur den skall monteras och målas/kläs.

Över diskbänk/spis vill jag ha något skivmaterial som är lätt avtorkbart, inte repas allt för lätt, måttlig vikt och enkelt att jobba med. Nån som har nåt förslag?


IMG_0663.JPG



IMG_0662.JPG
 

ludde72

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Haninge
HBK-Nr
10342
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Det finns skivor i diverse olika mönster på tex Bauhaus som är gjorda för att sätta ovanför diskbänkar mm. Har ju visserligen ingen koll på vikten men jag skulle tro att dom inte e så tunga...

Lasse
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Har sett nån slags våtrumsväggar på Bauhaus men de är ganska tjocka och tunga. Nu spelar vikten kanske inte så stor roll, det blir någ inte mer än ca en dryg kvm. Skall kolla en runda till på Bauhaus.

Funderar på nån sorts laminat typ "perstorp" men inte hel tjock skiva utan nåt betydligt tunnare.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Du kan få tag i Perstorp som ej är laminerat på annat material. Det är då endast ca 2 mm.
Jag köpte för några år sedan en bit från en byggmaterialhandlare. Du kan även kolla med ett snickeri.
Lasse
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ja snickeri, där sa du något, skall kolla med bror min som jobbar på snickeri i Göteborg.
Det var han som sågade (eller rättare sagt fräste) och grundade alla plyfabitarna som är stomen till den blivande inredningen för typ 12 år sen. Han vet så klart.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

IKEA har kvadratiske tynne laminatskiver med forskjellig mønster eller farg på båda sidor, de har og skinner for feste elelr en kan limma skivorna på veggen. Størrelsen passer mellom benk og overskap. Kan deles med såg.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Ja Alve du har rätt ang. värmen.

I min förra skruttomobil hade jag köket på tväven bakom förarutrymmet. Mellan kök och förarhytt satt en skiva med en lucka i. Detta var gjort av sån där grå träliknande plastbelags plyfa från Reimo. Luckan var oftast uppfälld (framåt) vid matlagning men det fanns en mindre kant framför köket (6-7 cm) där plastfolien blev skadad av värmen när stekpanna stod på spisen. Gorde därför liten plåtkant som monterades med distanser.

Hade alldeles glömt bort problemet men det känns som det får bli någon plåtlösning som klarar värmen. Tyvärr hittar jag inte de plåtar du har runt köket på Aldes hemsida, kanske utgått ur sortimentet.

Rostfritt hellre än aluminium tror jag då aluminium ju oxiderar och blir rätt ful med tiden. + att den skitar av sig.



Limbo?


IMG_0667.JPG
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Plåtarna som du behöver borde väl en plåtslagare kunna fixa.

//Tommy
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Sista små väggbitarna på plats.

Måtte ha mätt/tänkt fel då de är något för smala. Får fixas med täcklist.
Dessutom kommer det knappast synas då detta är inne i draperigaragen.

IMG_0674.JPG


och jo.... det bidde inget igår söndag:(
 
Toppen