• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Då har jag ägnat större delen av påskhelgen att kapa till och montera frigolit. Trodde först att jag även skulle hinna med det stora fogskumstaberaset men det får bli i veckan.

Uppe i takkanten där ambulansens gamla sidoljus sitter har jag använt sån där mjuk "cellplast" som ofta finns i förpackningar. var tvungen att lirka in dem på plats bakom balkar och kablar.

IMG_0570.JPG

IMG_0571.JPG

IMG_0567.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Borde kanske besparat er dessa bilder, ni kan ju själva tänka er hur kladdigt det var....


IMG_0576.JPG


IMG_0577.JPG


Lyckades dock endast få kladd på händerna och en lite klick på halsen, resten hamnade på skyddskläderna.

Svårt att få lagom mycket till att börja med men inköp efter av en fogskumspistol från biltema vart i alla fall betydligt mkt lättare. Det gick att spruta uppåt med snedställd spruta under den 1:a fjärdedelen i flaskan.

Köpa mer fogskum idag. Skall dock skära bort överflöd innan jag börjar spruta så jag ser exakt var det behövs mer.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Hej
För att komma åt på svårtillgängliga ställen kan du förlänga slangen en bit så att du kan hålla flaskan upprätt.
Klas
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Körde först med vanlig fogskumsflaska förlängd med slang i taket. (kört så tidigare vid husisolering)

Svårt att regelera lagom mängd samt att ju längre slangen/röret är så fortsätter det att komma ut skum långt efter att man släpt avtryckaren.

Grannen kom och rekomenderade bilbuttriks pistol (har tidigare bara sett mkt dyra dito i bygghandeln) och den var klart värd pengarna då det är mkt lättare att reglera mängden samt att den stannar direkt man släpper avtryckaren.

Går även att gåra uppehåll längre tid utan att det torkar ihop i röret som vanliga fogskum.

Och... det går att spruta uppåt om en bara med nyöppnad tub.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Kapat dän all överflödig fogskum och sen fortsatt att fylla ut där det saknades. nu är alla skarvar och hålrum fyllda.


IMG_0589.JPG




Köpte ett specialverktyg på Bilbuttricks som efter lite justering i slipen blev perfekt att ta bort överflödet jäms med frigolit/stålbalksytan.


IMG_0587.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu är allt fogskum i väggar och tak renskuret.

IMG_0595.JPG

IMG_0592.JPG


Dags att börja isolera golvet. Lite fnul att få jämn höjd hela vägen. Vid bakdörrarna och lastluckorna i sidorna kör jag en trälist i rätt höjd liksom under skarvarna i plyfan.

IMG_0596.JPG

IMG_0600.JPG


I morgon är det dags att åka och hämta alla 129 plywoodbitarna som skall bli inredningen. riktigt kul och nu känns det som jag bygger bobil på alvar!


Dottern och mågen åkte E3-E4 mot Stockholm i dag. Mellan Västertorp och Västberga ramlar det ner snö från skyltportalen ovan motorvägen. Resultatet en vindruta med klart begränsad sikt. Ett moln inne i bilen av mkt små, närmast nålar, av glas i och under kläder och massa småsår. Och två rätt omskakade trafikanter.

IMG_0597.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Varit och hämtat plywood samt ett kompressorskåp som stått i ett källarföråd och väntat på denna dagen i typ 12 år.

Blev nog närapå överlast på lilla firmaRenaulten. Ja jag vet att lastförankringen på taket har en del att önska men vi åkte inte långt och i 20 km/h.


IMG_0601.JPG



IMG_0602.JPG
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Ambulansen!

Krisla!

Bilden på din avtar? Är det din bil? Blir nyfiken. Kan du fixa en bild som går att förstora?

Hälsningar
Alve
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Letat fram kylskåpet som stått i många år och väntat.

Tycks inte som denna modell finns sortimentet numera.

80 Liter kompressorskåp med en accumulatorfunktion som laddar ett "kylbatteri" när det finns tillgång till laddström (motorn går eller landström, Solcell???) och denna laddning sparas antingen tills dess att batterierna är så urladdade att kylskåpet slår ifrån p.g.a. låg spänning (skydda batterierna) eller så kan man med en knapp aktivera användning av denna kylreserv och på så sätt spara ström.

Vet ej hur detta kommer fungera i verkligheten. Kanske kan man trycka in knappen när man går o lägger sig för att slippa höra kompressorn?



IMG_0607.JPG



IMG_0608.JPG
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Tjabba Pontus!

Detta är ett kanonbra kylskåp. Vi hade ett sådant i båten för 15-20 år sedan. Funkade perfekt.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Hej Åke!

Hur och när använde du den där urladdningsfunktionen? (av kylacumulatorn)

Eller använde ni den endast som en extra säkerhet för kall mat om batterierna inte räckte till?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Hej!

Skåpet finns i två varianter. Ett med kylaccumulatorfunktionen och ett utan.

Vi hade skåpet utan den funktionen. Det funkade mycket bra och drog betydligt mindre ström än det gamla som satt i tidigare. Dessutom gick det tystare och kompressorn gick inte lika ofta.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Okej jag får prova mig fram hur jag kan ha användning av accumulatorfunktionen.

Kanske att det är overkill och inget jag behvöer fundera på så länge bilens körs skapligt mycket + solcellen laddar vid stillestånd.

I min förra lilla bil hade jag ett termoelektriskt kylskåp. Den hade liknande funktion men utan accumulator. Istället kopplades termostaten förbi så fort spänningen översteg typ 13,5 volt. Det innebar att när motorn gick så kyldes alla matvarorna ner till närmare 0 grader och när motorns stängdes av så drog inte skåpet nån ström alls på många timmar tills inställt termostatvärde uppnåddes (typ 6 grader)
Dock under förutsättning att inte dörren öppnades för länge förståss.

Funkade rätt bra vid längre körpass men smöret vart rätt hårt och ölen duktigt kall:)
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Då var fogskumningen klar. Och därmed all isolering förutom i dörrar samt runt bakdörrarna där det får bli någon form av ull eller så för att komma åt kablar och kopplingar i framtiden.



IMG_0621.JPG



IMG_0627.JPG


Nu skall det bli spännande och se hur pass alla plyfabitarna skapade ur en teoretisk ritning vid köksbordet kommer passa? blir nog en hel del justerande. Vet redan att en golvbit inte stämmer men det beror på snickarn och inte ritingen. Har dock en del överbliven plywood att ta av.
 
Toppen