• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

All makt utgår från folket?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Här hade jag tänkt skriva något intressant och tankeväckande om denna i sig väldigt stiliga fras... men jag vågar inte!

Jappe
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
För dig som lever i Spanien är de här orden just nu mycket aktuella. Hur skall det gå för Spanien kontra Katalonien. Det verkar som om folket vill bryta sig loss, från Spanien, men är det bra för landet. Inte vet jag, men du kanske vet mera.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: All makt utgår från folket?

Jaha du min käre Jappe. Att all makt utgår från folket är ju en vacker tanke. Men, tänk efter, är det verkligen så. Fagra vallöften om får folket att rösta på "rätt" parti bryts. Vi pensionärer som en gång varit med & byggt upp detta fantastiska samhälle är inte påtänkta i en framtid även om det pratas om skattelättnader.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: All makt utgår från folket?

Världskrig? Var har du fått det ifrån? Det är väl att "måla fan på väggen". Dagens politiker vet nog bättre än så. Skärmytslingar & politiskt käbbel kan det nog bli men dom vet nog sina begråäsningar,

Bennie
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: All makt utgår från folket?

Som situationen är idag går vi mot ett världskrig Men det är inget något folk vill ha. Lik förbenat kan det bli så

Och detta beror enbart på dagens globala resitans mot kunskap om historia, erfarenhet, jämlikhet, ekologi och om hur man skapar en hållbar värld för alla.

Kort sagt så går ännu idag, 2017, den egoistiska täppan före allt som har att göra med en hållbar framtid för alla.

Vaknar vi inte i tid så är vi med stormsteg på väg mot en ny medeltid liknande den då ultrakonservativa ledare krigade av ren och skär idioti. Donald Trump och Kim Jong-Un är bara två som är likvärdiga med dessa...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: All makt utgår från folket?

Och detta beror enbart på dagens globala resitans mot kunskap om historia, erfarenhet, jämlikhet, ekologi och om hur man skapar en hållbar värld för alla.
..

Historielösheten är skrämmande, det verkar som om många redan glömt 30-talet och vad det förde med sig!
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: All makt utgår från folket?

Jo, och det värsta av allt är väl att herr H kom till makten genom allmänna val precis som alla de senaste kristokiga ledarna, fru Thatcher, Kennedy, Busch dä, Busch dy och herrar Trump och Putin.
ERIKPER
 
Z

zemlan

Guest
Sv: All makt utgår från folket?

Är det verkligen så att all makt utgår från folket? Det ska ju mycket till om man ska tro på det nu när politikerna vill dra undan mattan för alla som kör husbil. Om politikerna frågar sig vilka som kör husbil så kan de se att det är väldigt många pensionärer. Men om de tänker höja pensionen med så många kronor att många hamnar ÖVER gränsen för att få bostadsbidrag så kan de nog också göra denna manöver. Alla vet ju vem som tjänar på sådant. Jag tycker att detta är rena häxjakten! Kolla vilka som vill höja skatten på husbilar och rösta på de andra. Nån ordning ska det väl vara på politiken! Det verkar som om politikerna lurar i vassen tills tillräckligt många skaffat husbil så det lönar sig att slå till. Det är oförskämt!
RÖSTA PÅ NÅGOT ANNAT PARTI!
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: All makt utgår från folket?

Visst tycks det finnas stora resurser när politikerna öser ut pengar över vissa grupper. Alla har vi väl någon fattigpensionär i släkten som tvingas leva på sin garantipension. Kolla den budget en sådan lever på och tänk efter hur du skulle klara av att leva på den. Om det finns någon eftersaat grupp i Sverige, är det just fattigpensionärerna, och till råga på allt betalar hen tom skatt, skatt som är högre än om det var arbetsinkomster.
ERIKPER
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: All makt utgår från folket?

Visst tycks det finnas stora resurser när politikerna öser ut pengar över vissa grupper. Alla har vi väl någon fattigpensionär i släkten som tvingas leva på sin garantipension. Kolla den budget en sådan lever på och tänk efter hur du skulle klara av att leva på den. Om det finns någon eftersaat grupp i Sverige, är det just fattigpensionärerna, och till råga på allt betalar hen tom skatt, skatt som är högre än om det var arbetsinkomster.
ERIKPER

Precis! Och då blir man lite konfunderad då det verkar som om det finns dom som prioriterar lägre skatt på husbilar framför annat. Fast det var säkert skrivet som ett skämt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: All makt utgår från folket?

Du har lyckats att skapa debatt igen Jappe!
Och vi får väl aldrig någonsin reda på vad du tänkte skriva?

Jag skrev ett inlägg om Trumpens och Kim Jong-Uns eventuella samarbete när det gällde deras investeringar i olika finansiella instrument. Dessa båda figurer har verkligen möjligheter att skapa intressanta rörelser på börserna och därmed tillfälle att agera (via bulvaner) som insiders med korta positioner. Tråden försvann och jag blev sur för jag tyckte ämnet var intressant och mera ekonomi än politik och inget nytt om insiders som brukar nyttja sina kunskaper för att tjäna lite pengar på krig och hot om krig.

Så... jag måste hitta på något mera lättsmält... Kanske kan tråden utvecklas åt det håll som jag försökte nå först. :cool:

Jappe
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: All makt utgår från folket?

Ekonomi är idag intressantare än någonsin. För er som tror att affärsbankernas business är att låna ut spararnas pengar till lite högre ränta än inlåningen rekommenderas att spela upp "Money as debt" som kan hittas på nätet. En lika intressant video är att titta på de avsnitt gjorda av SVTs Vetenskapens Värld som handlar om hur pengar skapas idag. Intressant är också att läsa de kåserier och böcker SVDs ekonomireporter Andreas Cervenka har skrivit. Det är intressant att notera att de (nationalstaterna) som liksom garanterar värdet på en valuta har nästan noll koll på hur mycket nya pengar som skapas.

ERIKPER
 
Toppen