• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepanna ur funktion på gasol

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi har en Niesmann Flair-96.
Idag har vi fått problem med gasoldriften till Aldepannan. Pannan går att köra på el men det är lite dålig effekt i den vid den här årstiden. Men det är inget nytt...
Men gasolen. Den fungerade förra helgen. Idag startade inte gasoldriften. Kontrolllampan lyste inte och ingenting hände när vi försökte tända pannan på gasol. Ingen reaktion alls i ögat.
Kylskåpet gick utan vidare att starta på gasol så det kommer fram gasol i systemet.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aldepanna ur funktion på gasol

Det er en alde 3000 panne, husker ikke om det er egen sikring for gasoldriften. Noen år siden jeg hadde av lokket på blikkboksen. Normalt om det er noe som helst problem med gasoldrift så tenner en rød lampe etter noen minutter. På min Flair 99 årgang måtte jeg bytte kontrolleren for gasoldrift til en med lengre tidskonstant, men den røde lampen fungerte!
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna ur funktion på gasol

Hej..
Säkringen sitter på bakre långsidan.. 5-7cm ner, svart knopp 7-9mm har den utlöst tror jag man trycker in den igen.. prova dig fram. Men sen kan man ju undra varför den utlöst.. Jag hade liknande fel, Efter felsökning med hjälp Aldepannan Fjälkinge kom vi fram till att det var kretskortet.. Lätt att byta själv, kostar runt 1000kr..
Lycka till
Libom
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
kolla om reduceringsventilen är tät risken är stor att den är olja i och då blir den tät då går bara kyl o spis som inte behöver så mycket gas som pannan .du fyller kanske gas på fyllstation och inte byter flaska då är risken stor att du får med olja i gasolen
 
Toppen