• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010

L

Lali

Guest
Hej alla glada
Jag har tappat ur allt färskvatten ur husbilen,
Nu till frågan, kan jag starta värme pannan och värma upp husbilen
utan att fylla i färskvatten i tanken ?

Med vänlig hälsning, Lasse
 

Albus

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Arboga
HBK-Nr
25993
Medlemskap
2021
Alde går på ett slutet system med glykol.
Har ej med färskvatten att göra.

Ett tips byt ut glykolen vart femte år, men gör de t inte själv anlita en verkstad.

God Jul
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Alde går på ett slutet system med glykol.
Har ej med färskvatten att göra.

Ett tips byt ut glykolen vart femte år, men gör de t inte själv anlita en verkstad.

God Jul
Håller absolut med om ovanstående. Men har också bytt själv. Volym och procedur beror mycket på vilken bil det är och hur många böjar och krumbukter det är på slangarna. På en tidigare Benimar 7000 med alkov var det nästan omöjligt att få bort luften efter byte. Fick sätta dit många luftningsnipplar i krökarna kring alkoven. Vis av skadan hittade jag på en metod som funkar på min Concorde. Går ut på att inte tömma systemet utan 'knuffa' ut den gamla glykolen med ny. Jag gjorde så här: Tömde expansionskärlet med hävert. Lossade de båda slangarna från expansionskärlet. Notera flödesriktningen. Observera att det kan finnas en envägsventil i en av slangarna för att förhindra backgång. Den kanske behöver tas ut för att det skall gå någorlunda fort att byta. Möjligen är riktningen inte betydelsefull. Det kanske går lika bra att fylla 'baklänges' om man tar bort backventilen men jag tyckte det kändes bäst att fylla i flödesriktningen. Pumpen i expansionskärlet fungerar som en sugpump! 'Frånslangen' förlängdes med en tratt. 'Tillslangen' böjdes ner i en hink. Genom att försiktigt hälla ny glykolblandning i tratten pressades den gamla glykolen ut genom 'tillslangen ner i hinken. Det tog en stund eftersom volymen i mitt fall var ca 15 liter. Problemet är att se när den nya glykolen kommer fram. I mitt fall var det färgskillnad så det var rätt enkelt. Hällde litet extra för att vara säker. Efteråt kan man höja varvtalet på pumpen ett tag för att bättre riva med eventuella luftblåsor. Om man häller för fort i tratten kan det skapa luftblåsor. I mitt fall väldigt få och dom försvann kvickt. Man hör det på pumpen!
För verkstadsbruk finns det en tömningsanordning som består av två pumpar plus en massa rör och ventiler och som i princip arbetar enligt ovanstående. Tyvärr är bruksanvisningen så svårbegriplig att få verkstäder använder den. Dessutom är den rätt dyr.
Lycka till
God JUL
Claes
 
Toppen