• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aj aj aj, det gör så ont...

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hero fast i ett kvinnligare uttryck blir Heroina.

Heroina kan köra i 180 kmh med huvudet längst fram, dessutom på en två-hjuls leksak . Det tog inte många minuter innan hastigheten på husbilen låg runt 120-125 kmh men att åka utförsåkning och slå stjärten i snö, det är farligt.:confused: När jag överlämnade rodret körde Heroina säkerligen förbi 30-40 husbilar första dagen, körde igenom vägarbeten, in via betalstationer/passtationer samt in/ut på färjan, det som tagit MIG en hel sommar att göra gjordes nu inom loppet av 1 dygn.

Idag när vi lämnade Ängelholm "Rögle-land" så åkte vi mot Jönköping, ca 10 mil innan Jönköping började jag fundera, låter verkligen bilen såhär eller är det bara för att jag sitter på passagerarsidan. Det kanske är annan asfalt, som skapar ett annorlunda ljud. Väl i Jönköping så skulle vi stanna och köpa kaffe och en smörgås och precis innan motorn stängs av, faaan det är ett metalliskt ljud, finns det ingen olja i motorn var första tanken.

Hoppar ut baklänges genom bodelsdörren och sen vidare på ett ben till motorhuven, nje, visst kunde jag fylla på lite olja, in i husbilen igen och sen hoppa baklänges ut genom bodelsdörren för att hoppa fram till motorhuven. Hur har dom tänkt nu, hur ska jag få i oljan i det hålet som ligger så långt in.

Stor engångsmugg, hoppar tillbaka in i husbilen och sen, ja det blir tjatigt! Hoppar jag baklänges ut genom bodelsdörren, fyller på oljan och hoppar på ett ben bort till papperskorgen för att slänga skräpet. Först då inser jag att jag hela tiden hoppar omkring på ett ben och drar upp kalsongerna bredvid en bensinstation och Mc Donalds.

När det väl är klart vill jag höra om det metalliska ljudet från motorn har försvunnit så jag vred om nyckeln, WOW säger jag bara, V12:a på en husbil. Jag har iofs alltid tyckt att det varit ett bra drag i husbilen men aldrig tidigare fått höra dess urkraft så tydligt.:)

Skönt då var det iallafall inget fel på motor eller växellåda, förmodligen bara ett hål i avgassystemet. När Heroina kom tillbaka ville jag lokalisera vart hålet är så jag ber henne titta under husbilen medans jag startar, innan jag hinner starta tittar hon upp och in genom sidorutan, DET HÄNGER, avgassystemet hänger sägs med en stirrig blick.

Fasiken tänkte jag och började fundera på assistans, men vad fasiken jag kanske kan krypa under och få det att sitta kvar tills vi kommer hem, ber Heroina att hämta najtråden eller ståltråden och det letas febrilt men det finns ingenting annat än nylontråd. Ber henne köpa ståltråd eller najtråd på macken men dom säljer bara smörgåsar, sallad och dricka, det vi har till bilen är det här och visar henne ingenting, det är skillnad på bensinstationer från det att jag var lite tills nu.

För att få nylontråden att hålla tills vi hittar bättre affär så rullar vi runt folie och även en folieform som är lite tjockare sen knöt jag fast röret med nylontråden. Vi hade verkligen supertur, Biltema ligger endast 2 km från platsen och där köper vi värmeband och najtråd. Snurrar på värmebandet och sedan nylontråden samt ett par varv med najtråd.

Sen fick spedy-madame stränga order att inte varva ur hårdare än 2500 varv, det tog bara några sekunder, sen låg hon på det varvtalet i ca 3 timmar. Redan efter någon mil säger jag, du har blivit omkörd av 3 husbilar. men vad fan!! det är inte mitt fel säger hon med glittrande ögon och stort leende.

Den provisoriska lagningen höll ända hem, när vi närmar oss hemmet frågar jag om hon inte är stolt över vad hon klarat av med husbilen? JOOO, fick jag till svar!

Vi åkte strax under 500 mil på 15 dagar och vi upplever INTE att vi bara har suttit i husbilen, fast nästa gång är vi två som samsas om körningen, så får det bli tills vi är tidsmiljonärer.

Och då har jag inte ens nämnt vattenslangen som jag glömde hemma, det är historia i sig och den kommer kanske en annan gång!

Slå stjärten i snö, det är farligt!:swoon:
 
Toppen