• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Agm/fritidsbatteri

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Vad är det för skillnad mellan fritidsbatteri och AGM skall användas i bodelen och en solcell 100w
Vilket rekommenderar ni
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Märkligt att alla hela tiden hänvisar till CTEK.

Det finns andra produkter också (som en programledare på SVT nog hade sagt), och det finns andra lösningar också.

Att döma av andra trådar verkar det dessutom att vara en hel vetenskap att koppla ihop olika CTEK-produkter och få dessa att samspela på bästa sätt.

Eller är jag bara grinig...

Pålle
 
D

Deleted member 11118

Guest
Märkligt att alla hela tiden hänvisar till CTEK.

Det finns andra produkter också (som en programledare på SVT nog hade sagt), och det finns andra lösningar också.

Att döma av andra trådar verkar det dessutom att vara en hel vetenskap att koppla ihop olika CTEK-produkter och få dessa att samspela på bästa sätt.

Eller är jag bara grinig...

Pålle

Finns en hel del andra, att man nästan hela tiden hänvisar till CTEK kan bero på att de är stora på marknaden och sen har gjort sig ett namn. Kollar man på nätet finns det massor av andra märken.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Märkligt att alla hela tiden hänvisar till CTEK.

Det finns andra produkter också (som en programledare på SVT nog hade sagt), och det finns andra lösningar också.

Att döma av andra trådar verkar det dessutom att vara en hel vetenskap att koppla ihop olika CTEK-produkter och få dessa att samspela på bästa sätt.

Eller är jag bara grinig...

Pålle
Svar: Ja.
Förutom CTEK-delen finns där mycket information om batterier om dess fördelar och nackdelar, om man bara orkar läsa.
Man får väl sluta att kommentera inlägg så att alla blir nöjda.
I rest my case.
:(
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej!
Skillnaden mellan AGM batteri och vanlig fritidsbatteri är att i AGMbatteri är elektrolyten bunden i speciell glasullmatta.Där av namnet Absorbent Glass Matt.Den tål flera djupa urladdningar och kan monteras i vilken läge som helst utan att något rinner ut.Fritids batterier brukar vara vanliga blysyra batterier, dock underhållsfria.
Mvh s670sl

Ps.AGM batterier tillverkades i början till flygindustrin där det inte var så lämpligt med ev. läckande batterier.Då tillverkningen kom till lägre prisnivåer började man använda dem i fordonen.
Ps.2 Har 32års erfarenhet av husbils och husvagnsbranch som mekaniker och verkmästare.Främst Kabe,Cabby,Concorde,Adria,Carthago,Fiat
Nu när jag är pensionär delar jag gärna mina kunskaper men inte här, för här finns redan så många experter.Så gärna personlig hjälp.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad är det för skillnad mellan fritidsbatteri och AGM skall användas i bodelen och en solcell 100w
Vilket rekommenderar ni
AGM är bättre på att ta emot mycket(många A) laddning det är på det stora hela vad det handlar om i denna tillämpning så har du tex en CTEK DUAL som är kopplad mellan bilbatteriet och bodelsbatteriet så är AGM lite bättre, har du bara vanlig laddning och solcellerna så spelar det ingen roll.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vad är det för skillnad mellan fritidsbatteri och AGM skall användas i bodelen och en solcell 100w
Vilket rekommenderar ni
Beroende på hur du använder batteriet kan rekommendationen variera.
Om du t.ex. har en spänningsomvandlare (12V --> 230V) så kan det momentant bli ganska stora strömuttag.
I så fall inbillar jag mig att ett AGM batteri passar bättre.

Hälsar
Bettan o Einar
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej!
Skillnaden mellan AGM batteri och vanlig fritidsbatteri är att i AGMbatteri är elektrolyten bunden i speciell glasullmatta.Där av namnet Absorbent Glass Matt.Den tål flera djupa urladdningar och kan monteras i vilken läge som helst utan att något rinner ut.Fritids batterier brukar vara vanliga blysyra batterier, dock underhållsfria.
Mvh s670sl

Ps.AGM batterier tillverkades i början till flygindustrin där det inte var så lämpligt med ev. läckande batterier.Då tillverkningen kom till lägre prisnivåer började man använda dem i fordonen.
Ps.2 Har 32års erfarenhet av husbils och husvagnsbranch som mekaniker och verkmästare.Främst Kabe,Cabby,Concorde,Adria,Carthago,Fiat
Nu när jag är pensionär delar jag gärna mina kunskaper men inte här, för här finns redan så många experter.Så gärna personlig hjälp.
 
Toppen