• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Agenterna lurar - lura agenterna

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
muskatten var inne på ett intressant ämne nyligen. Det gällde den gången konsten att köpa en färjebiljett till någon destination i Grekland. Tydligen hade han beställt biljetten hos någon av alla de agenter som översvämmar nätet nuförtiden.

Ännu värre är det i hotellbranschen! Alla har väl sett den våldsamma reklamen i TV för Trivago, Momondo m.fl. m.fl. Söker man hotell på nätet är det svårt att ta sig förbi alla sidor med reklam för agenterna.

Ett sätt att få lägsta pris och hitta det "ideala" hotellet (Trivago) skulle ju kunna vara att kolla utbudet på agenternas nätsidor, där hämta de uppgifter man behöver och sedan kontakta hotellet direkt och på så vis fixa ett bra pris. Samma gäller naturligtvis färjebiljetter.

Jappe
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Tror det är mycket små chanser att man får samma eller lägre pris än agenterna om man själv ska förhandla med hotellen.
Hotellen vågar förmodligen inte riskera att dom inte få finnas med på agenternas söksidor.

Känner en som driver ett litet hotell i Sverige, han är ibland irriterad på agenterna, dom tar hand om bokningar och dubbelbokar samma rum, har hänt att han får hyra in gästerna på annat hotell. Annars tycker han det fungerar bra och han når kunder som aldrig ens skulle hitta hans lilla hotell.

Söker man på lägsta pris på en produkt, finns inte alla företag med i undersökningen, inte säkert det lägsta priset uppnås fast man tror det!
Det är bara det att det är svårare att hitta dom lägsta priserna för att agenterna hamnar högst upp i alla sökningar.

Alla stora nya bolag äger ingenting, dom förmedlar andras produkter och tjänar multum. Ex, Uber, Spotify, Airbnb och alla bokningsagenter för hotell/resor mm...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Det handlar mest om att man måste vara vaken som konsument och veta vad man köper.
Hur lätt skulle det vara att hitta ett hotell, rätt hotell med rätt läge, pris och standard utan dessa sajter, agenter, förmedlare eller vad vi väljer att kalla dem?
Dom är grymt användbara.

Den vakne använder givetvis sajterna för att hitta det man vill ha sen kan man luska fram hur och var man får det man vill ha till bästa pris.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Kanske jag tillhör den sista generationen när jag minns vad mjölken kostade, bion eller en bussbiljett… för att inte glömma busslinjerna de kunde man ju alla i sitt huvud…. Men en dag i den senare delen av 1900-talet hände något… Och jag glömmer aldrig den morgon jag skulle åka med bussen (som vanligt) till jobbet, plötsligt tog bussen en annan väg…. Vad händer nu varför åker jag i fel riktning tänkte jag… och insåg snart att jag var inte ensam om att bli förvirrad… jag mins också den gamla damen som skulle med flyget för att träffa familjen, nu grät hon högt för att hon blev så förvirrad och var rädd för att missa flyget… Det tog mig några dagar att komma underfund med vilka bussar jag skulle ta för att komma till mitt jobb, jag mins också att andra resenärer som jag ibland mötte på bussarna och hälsade på… inte var med på bussen längre…
Nära slutet på 1900-talet så var priset på en dator överkomligt så många fick datorn nu i hemmet … en dag dök något som heter Ebay upp… Det var häftigt att hitta så många olika saker på en och samma firma tänkte nog många… Men de fick tänka om…. Om där var tid för det efter att ”firman” hade lurat dem… och några konsument rättigheter fanns det inte i början av eBay… Men in på 2000-talet hände något som ingen hade trott tidigare på… 2013 införde (om jag inte mins fel) eBay något de kallade Moyne back guarantee…. Snart visade det sig att denna ”garant” inte var för att säkerställa köparens rättigheter hos eBay… nää.. eBay införde denna som en kvalitetssäkring för att inte förlora fler ”kunder”… för fortfarande har eBay en två månads tid ditt köp är ”öppet” där du kan klaga till eBay om du inte är nöjd med köpet… i och med att du bara har två månader med säkerhet när du handlar hos eBay så har nu eBay ändrat helt på vad jag fick lära mig om konsumenternas rättighet. Vist säger konsument EU att du har rätt till 2 års garanti när du köper inom EU (handlar du utifrån EU på eBay så gäller inte denna regel)… men hur många har inte handlat på eBay och sen har saken slutat att fungera… då är det nästintill omöjligt att klaga till säljaren (om du över huvud taget får tag i dem och oftast sänd varor utan kvitto)… så ser framtiden ut för oss konsumenter när vi handlar via ”agenter”….
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Jasså, det visste jag inte! Men jag har väl bara haft tur då med mina snart 300 köp på ebay. Garantin följer dessutom med om det är en ny vara som jag köper med Europa- eller värdsgaranti. Jag håller alltså inte med dig att det skulle vara så krångligt eller bedrägligt att handla på ebay.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Det är väl egentligen inget nytt som har dykt upp. Det är mest att "beskyddarsverige" håller på att försvinna i takt med att världen minskar.
Man kan inte längre utgå från att allt är kontrollerat och reglerat av någon myndighet. Inte heller att dom skall lösa problem som eventuellt dyker upp. Det gäller nu att själv läsa det finstilta och att kontrollera vad man får innan man köper(kliver på bussen) o.s.v.
Det är ju trots allt inte så ofta man blir riktigt lurad. Mer att man inte riktigt orkat kontrollera allt innan köp.
Mer frihet att köpa vad man vill ha men på köpet kommer också ett större eget ansvar.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Senast när skulle boka färja för oss, blev det betydligt billigare direkt hos rederiet. Så det lönar sig att leta en stund!

Med vänlig hälsning, Conny J

Helt rätt, det blir inte alltid billigare att utnyttja agenterna vilket jag iofs skrev om tidigare.

När vi köpte vår första och hittills enda husbil ville vi göra det enkelt för oss när det gällde billigaste försäkringen, fyllde vi i alla uppgifter på en sån där agentsida.

Efter någon dag ringde en agent upp och sa att den är ju importerad och därför blir försäkringen så här hög och la fram ett pris strax över 10.000kr.
Vi ringde 2 olika försäkringsbolag själva och fick ett pris som var ganska exakt hälften av vad agenten kunde erbjuda.

I början på 90-talet kom jag i kontakt med en sån där agent/säljare för ett försäkringsbolag och jag vet att jag redan då frågade min storebror som var hans kompis, hur fasiken tjänar agenten pengar? för då vet jag att han tjänade ruskigt bra. Det svar jag fick då var att han sålde försäkringar till olika bolag, OCH tänkte jag, förstod fortfarande inte hur han kunde få ut pengar för det.:confused:

Hursomhelst, det gäller att vara vaken, deras syfte är att tjäna pengar för någon annans tjänster.
Vem har inte sett dåtidens agenter stå och sälja lägenheter på stranden i Spanien, dom kanske fortfarande står där eller så har dom flyttat in på internet och säljer resor/färjebiljetter.;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Hej Michael...

Tja... nu handlar ju inte mitt inlägg om hur säkert eller osäkert det är att handla på eBay.... men eftersom här finns flera läsare på Hbk som ibland ifrågasätter trovärdigheten på saker och ting som skrivs (jag vill skarpt påpeka att jag inte syftar på dig Michael)... så kan jag i vart fall bevisa hur många ärende jag har haft de senaste 18 månader....

lägger också upp en lista där ni ser en del av fallen... ni kan ju se hur ofta jag har begärt hjälp av eBay.... Closed by Customer Support.
 

Bilagor

  • My case on eBay last 18 months.jpg
    My case on eBay last 18 months.jpg
    213,4 KB · Visningar: 45
  • lista.jpg
    lista.jpg
    219,2 KB · Visningar: 64
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Går tillbaka till starten av tråden som handlade om "agenter", eller kanske ett bättre namn är mellanhänder, mellan produkten och konsumenten, i resebranschen.

Jappe, när jag läser ditt inlägg så får jag känslan av att det var bättre förr, men var det verkligen det?

I min värld har den nya tekniken gett konkreta konsumentfördelar, ja t.o.m. ökad konsumentmakt, som skapat ett bredare utbud av service, tjänster och produkter, samt lägre priser.

Det har även gett de mindre företagen helt nya möjligheter att nå marknaden, som Chippen berättade om tidigare. Idag kan t.ex. det lilla hotellet, utan stora investeringar, nå ut i marknaden på precis samma effektiva sätt som bara de stora kedjehotellen tidigare var förunnade.

Resebranschen har också jämförelsesajter, s.k. "Affiliates" som de kallas i branschen, som kan jämföras med t.ex. Prisjakt, Pricerunner, Compricer och Insplanet.

I resebranschen är det t.ex. Trivago och Momondo som du nämner, men de finns flera. Nu är det här självklart inga filantroper bakom dessa sajter som bara har konsumentens väl för ögonen, men visst har de skapat ett viktigt och bra verktyg för oss konsumenter för att hitta den bästa dealen, när vi är ute för att handla.

För mig är det mera en WIN-WIN-situation för både konsumenten och jämförelsesajten, där båda parter tjänar en slant. För leverantören är det en mindre kostnad, men i många fall mindre än den kostnad han hade tidigare i den "gamla världen, innan internet".

Leverantörerna i resebranschen, hotell, färjor, flyg, hyrbilar, restauranger, osv har alltid varit i händerna på "mellanhänder". Deras produkter är tjänster, upplevelser, som man inte kan ta på, äta, eller ens handla direkt i sin närhet.

Det har varit researrangörer, resebyråer, GDS (Global Distribution Sytem) och till och med inkastare som hjälpt till att distribuera och sälja leverantörens produkter till konsumenten.

Det har varit dyrt och det har ofta skapat osunda relationer där leverantören helt varit i händerna på återförsäljaren/agenten. Där leverantörens eget handlingsutrymme blivit mycket begränsat eftersom återförsäljaren ur sin styrkeposition bestämt både pris och produktinnehåll.

Men visst förstår jag att många ser den nya resebranschen som en djungel av nya aktörer som skapar osäkerhet för konsumenten. Exemplet med "muskatten", i en annan tråd, där han kände sig lurad eftersom han inte förstått var han köpt biljetten, är sånt som uppstår när man inte är observant.

Nu var hans exempel lite speciellt, eller kanske "grekiskt" eftersom mellanhanden fördyrade biljetten med 20% om jag kommer ihåg rätt. Normalt är att man inte får en fördyrad produkt när man köper av en s.k. "onlineresebolag". Tvärtom

Men som Roger67 skriver i inlägget nr 7 här i tråden, så ställs det idag högre krav på oss själva, konsumentens svenska skyddsnät är inte längre lika finmaskigt som tidigare.

Men visst har vi konsumenter fått mera att välja på, ökad flexibilitet i vårt resande utan att det kostar mera och generellt lägre priser.

Förlorarna är de traditionella resebyråerna, researrangörerna och kanske inkastaren. :) Dessa aktörer har fått se om sitt hus, eller så har de redan dött sotdöden eftersom de inte kunde anpassa sig efter de nya spelreglerna.

TommyD
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Tommy! Tack för historielektionen!

Jag konstaterade bara att det är gratis att nyttja agenternas tjänster för att hitta lämplig resa, hotell eller vad det kan vara. Därefter vänder man sig direkt till det företag man vill utnyttja för resan, hotellet o.s.v. Enda nackdelen är dessa förjolade cookies som förpestar livet på nätet för närvarande och reklamförtrycket har blivit värre på sistone men där finns ju motmedel.

Jappe
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Men ibland erbjuder "agenterna" bättre pris än vad företaget kan erbjuda, även lojalitetsprogram mm.

För övrigt har ju många företag "dynamisk prissättning" dvs när många söker på samma flyg, resa, eller hotell så stiger priserna.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

När jag kikade på att köpa radiatorer från Polen så blev det dyrare och dyrare för varje gång jag var inne och tittade. Det vet jag eftersom jag hela tiden skrev upp priserna!

Fick åsknedslag och vår routern kraschade, nytt ip nummer!
När jag sen skulle beställa från Polen så var priserna nere på samma låga nivå som första gången.:confused: En besparing på ca 7000kr!!! Tack Tor för det!:)

Det är nog det som kallas dynamisk prissättning.;)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

När jag kikade på att köpa radiatorer från Polen så blev det dyrare och dyrare för varje gång jag var inne och tittade. Det vet jag eftersom jag hela tiden skrev upp priserna!

Fick åsknedslag och vår routern kraschade, nytt ip nummer!
När jag sen skulle beställa från Polen så var priserna nere på samma låga nivå som första gången.:confused: En besparing på ca 7000kr!!! Tack Tor för det!:)

Det är nog det som kallas dynamisk prissättning.;)

Rensa cookies så brukar priset sjunka.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Ickeförty (vilket ord) gäller inte ett bättre pris enbart för att man kontaktar "leverantören" direkt. Har erfarit, att det istället råkat kunna bli lite dyrare ....
Priserbjudandet gällde endast vid bokning via den aktuella sajten :( Så kan det gå ...

Å andra sidan har vi en fantastisk tillgång till utbud, erbjudanden och information, just tack vare "agenterna" eller den nya tidens s.k. "ombud på nätet", sajterna.

Lätt som en plätt att boka logi, resor och annat. Bara att välja läge, prisnivå och faciliteter, man kan t.o.m välja sin egen sittplats på tåg och flyg.

Tack vare sajten "Mobile.de" fann jag min nuvarande husbil och gjorde en hyfsad affär med ett mindre företag, som jag aldrig skulle kommit i kontakt med utan denna sökhjälp.

Har också själv sålt via Blocket med positivt resultat varje gång och förundrats över hur mina gamla ägodelar hittat rätt köpare.

Visst kan man sakna den lokala handeln, småbutikerna och den personliga servicen.
Konkurrensen är stenhård, men när man t.ex upptäcker att en original EGR-ventil säljs för c:a 2600 kr på EBay och motsvarande pris från den svenske leverantören är 5.000 kr, då har jag svårt för att försvara patriotismen ...

Vill bara med detta inlägg belysa det positiva för oss som konsumenter, att just dessa internetsajter verkligen finns tillgängliga.
Sedan är det upp till var och en att välja i utbudet efter egen övertygelse.
Billigast är inte i alla lägen det bästa alternativet. :)
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Ser att det finns flera olika upplevelser. Själv kan jag bidra med att det nästan "alltid"varit billigare för oss, att först använda sökmotorer och sedan ringa något av objekten. Fått för mig att det beror på provisionen tjänsterna tar ut? Eftersom vi nyttjar mc är det mer regel än undantag vi söker sovplats online, vet sällan hur långt vi kan, vill eller kommer att åka under dagen. Söker gärna Formule1 som nu försvunnit i Tyskland, minns i England låg det alltid ett Ibis (dyrare) precis bredvid. När vi åkte direkt till Formule1 var det alltid fullt, men Ibis hade plats. Flera gången det inträffade trots att parkeringarna stod ganska öde, beställde vi via nätet. Det fanns då plats, och utan att vara konspiratoriskt lagd, så blev det online beställningar resten av resan. Skall tilläggas att det alltid är fasta priser så i det fallet spelade det ingen roll.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Ser att det finns flera olika upplevelser. Själv kan jag bidra med att det nästan "alltid"varit billigare för oss, att först använda sökmotorer och sedan ringa något av objekten. Fått för mig att det beror på provisionen tjänsterna tar ut? Eftersom vi nyttjar mc är det mer regel än undantag vi söker sovplats online, vet sällan hur långt vi kan, vill eller kommer att åka under dagen. Söker gärna Formule1 som nu försvunnit i Tyskland, minns i England låg det alltid ett Ibis (dyrare) precis bredvid. När vi åkte direkt till Formule1 var det alltid fullt, men Ibis hade plats. Flera gången det inträffade trots att parkeringarna stod ganska öde, beställde vi via nätet. Det fanns då plats, och utan att vara konspiratoriskt lagd, så blev det online beställningar resten av resan. Skall tilläggas att det alltid är fasta priser så i det fallet spelade det ingen roll.

Dina erfarenheter och misstanke vad gäller Hotel Formule1 tror jag är helt korrekt. Både Formule 1 och grannen Hotel Ibis tillhör båda världens största hotellkedja Accor Hotels.

Accor Hotels äger och driver ett helt knippe varumärken som Formule1, Ibis, Novotel, Sofitel, ja t.o.m. exklusiva Raffles ingår numera i gruppen.

Formule 1 är en produkt som man lanserade för ca. 30 år sedan och som lanserades som framtidens Hotel. Ett Hotel som kräver förbokning, utan reception och personal, men extremt låga priser. Tror aldrig det blev den stora succén och jag tror det finns färre F1 idag än för 30 år sedan.

Men affärsidén var att inte ta emot "walk in" gäster, dvs. gäster utan bokning och förklarar varför det var "fullt" när ni kom och hänvisades till systerhotel IBIS som var något dyrare.

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Her i Australia er alle F1 blitt gjort om til Ibis i løpet de siste årene. I første omgang byttet de bare ut skiltene og bemannet resepsjonen.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Agenterna lurar - lura agenterna

Har egen erfarenhet av att först i efterhand upptäcka "felaktiga" rabatter på dessa bokningssajter. Man blir gärna "lite lätt förb....d" när man upptäcker, att "erbjudandet" egentligen är hotellets gängse priser. Kunde ju lika gärna bokat direkt... och gynnat hotellägaren.
Å andra sidan är det ett smidigt sätt att se utbudet av lediga rum, prisnivå och tillgänglighet. Jag tror inte det var bättre förr, när man fick gå till resebyrån och boka. Den här "aggressiva" marknadsföringen på nätet är nog något vi får lära oss att leva med.
För det tredje så är det inte så aktuellt nu längre, nu när man liksom en vinbärssnigel blivit med "eget boende" på resan. Kan inte bli bättre... :cool:
 
Toppen