• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC i bilen

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Har en HB Carthago ( Iveco ) 2012. Nyligen gjorde en service vid 500 mil.
Allt är OK, men nyligen tändes en lampa som talar att det är fel om jag mins rätt 130 dvs brist på kylmedium.
Men det konstiga är att lampan ibland tänds och ibland inte. Nu stor jag en vecka stilla , så jag kan ej om nuvarande statusen.
Har någon fyll den vätskan och vad kan det kosta, vill ha en pris som
jämförelse ( vill inte bli lurad ) ???
Mvh
Tackam för svar.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Man fyller inte på kylmedia på det sättet egentligen. Det går på vikt, inte tryck (då det är temperaturberoende). Man tömmer, vakuumsuger för att testa att allt är helt, och återfyller media. Går på allt från 2-3000 till 5-6000 om inget annat är fel.

Alternativet är att du fyller (toppar) själv, då det inte är olagligt på egen anläggning som är så liten. Problemet är att hitta media som är licensbelagt i Sverige. (Ett flertal länder i övriga Europa är lite mer lösa med regelverket).

Du behöver skaffa, eller låna ett manometerställ också för att ha nån form av kontroll.

Du känner ingen som jobbar på en bilverkstad, det blir alltid enklast/billigast om dom kan fylla på kvällen eller helgen?

Kontrollera felkoderna riktigt först, så du ser att det verkligen median som är låg, normalt sitter både låg och högtrycksventiler som stoppar systemet innan något skadas.

Ser du om kompressorn går när varningen dyker upp?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är inte så att det inte är AC'ns kylmedium det gäller utan motorns kylvätska. Jag googlade på Iveco felkod 130 & hittade detta.
Hej
jag har en sen 2010 Iveco Daily 65C 17 driven 2011 byggd husbil. På vår första resa hade vi väldigt kallt väder (-3C) en natt. När jag startade bilen på morgonen visades en motor felkod 130 och temperaturmätaren stannade på noll i över 15 minuter. Plötsvis visade temperaturmätaren rätt motor temp och varningsljuset samt felkoden gick av. Nästa 5 dagar, (med temps strax över + 3C) fungerade inga varningar och tempmätare bra.
Anti-frys i kylmedel, det var inte fryst.

Det verkar som det kan vara en av 3 saker;
Termostat fast
Diesel för kall.
Kylvätsketemperaturgivaren, eventuell dålig kontakt till kontakten.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Haha, läste bara kylmedia, då förutsatte jag r134a
Arbetsmiljöskadad tydligen..


Mitt misstag..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det sitter en føler i ekspansjonstanken for glykol, denne utløser 130 koden. Så etterfyll med rett type glykolblanding.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.235
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I vår fd Iveco 2007a med 177 hk motor finns det även en tryckgivare!! i expansionstanken.
Även denna givare kan utlösa en kod, minns inte vilken.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej,och tack för alla svar, jag blir inte klokare, det är beviset på att :är man inte en duktigt mekaniker så återstår
att lämna bilen till en känd pålitligt firma som man kan lita på.
Men om man känner ingen så är det som att köpa en lott på lotteriet.

Mvh
 
Toppen