• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

500w till en 25A solladdare?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu när solen ligger låg så ser jag att det kan ta flera soliga dagar att ladda upp batterierna från ca 75%....
Jag har en Wotronic 350mppt 25A... men nu laddas det bara med ca 10A .... minus förbrukning, och det kan ta 2-4 dagars laddning från 75% till 100% med mina 350W, detta tycker jag är lite jobbigt och tänkte vad händer om jag ökar till 500W solpaneler.... nu på vintern är det nog inga problem, men om nu alla 500w vill gå till regulatorn, går då regulatorn sönder eller tar den bara emot vad den max kan ge (i mitt fall 25A).??? Kanske det finns någon kunnig som känner att han vill svara.... tack på förhand/ Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det jeg har sett av regulatorer overfører kun så mye som de klarer. Er det for mye tilgjengelig så forbrukes det ikke. Men klart alt blir varmere med maks effekt gjennom elektronikken.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Fick följande svar från Ctek avseende 250S dual:

”Det finns en övre gräns för spänningen. 23V
Det finns en gräns för hur mycket laddaren laddar med, 20A.

Ger solpanelen för hög spänning går laddaren sönder.

Finns det mer ström att tillgå, så kommer laddaren ändå bara att ladda med max 20A men den går inte sönder.”

Hälsar Kjell
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej, jag ställde frågan till en av lev. gällande gällande Epever's 20A.
Går inte sönder men nyttjar (såklart) inte överkapaciteten av "ström"....
Volten fick dock inte övergå 100v.

För säkerhets skull ställ frågan till säljare av Wotronic.

Vänligen,
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för alla svar... och de låter väldigt förnuftiga..... för det var just vad jag tänkte :rolleyes: att det är som om man laddar med en 230v 4A laddare från ett 25A uttag... laddaren tar inte alla 25A :eek:.... men det pratas inte om detta här på Hbk. så nu skall jag uppgradera till 500W :) så laddningen går snabbare på vintern :cool: även om vi har varmt här i Gythion just nu ingen vind och +24 :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En fråga när det gäller att utöka ytan av solceller, har det betydelse om man blandar mono/poly samt olika storlekar på solceller, skall man parallell eller seriekoppla?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, mono eller poly har nog ingen större betydelse, men om de har olika storlek så måste de parallellkopplas för att ge full gemensam effekt under förutsättning att alla är "12V" celler.
Det kan också vara effekten som är avgörande om man blandar 12 och 24V celler.......
Jag lånar och klistrar in några rader i stället :).
----------
• Vid seriekoppling ökar systemspänningen, strömmen bestäms av den solpanel som har lägst ström. Därför är det viktigt att solpaneler i serie har samma nominell ström.
• Det går att seriekoppla en 12V solpanel med en 24V solpanel bara de har samma ström, t.ex en 180W solpanel 24V går bra att seriekoppla med en 90W solpanel 12V.
----------
Lite rörigt kanske, men "12V" solceller skall i alla fall parallellkopplas om de är olika stora. Vid seriekoppling bromsar den minsta de andra enl. vad som finns att läsa.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
I exemplet ovan nämns att man kan seriekoppla en 24 V solpanel med en 12 V. Observera dock att spänningen då blir 36 V, så regulatorn måste tåla den högre spänningen (minst 50 V).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja man kan kanske fråga sig ibland varför man skall seriekoppla solceller, i alla fall på enklare anläggningar som en husbil eller liknande. Ok. man kan använda lite tunnare kablar med minskad Amp. i ledningarna fram till regulatorn, och det kanske också finns några tekniska fördelar som kopplingsdosor. Fast man kan ju parallellkoppla från solpanel till solpanel också, om det är öppningsbara dosor under dem så det också slutar med enbart två kablar om det är tillräcklig kvadrat på dem..
Vid många paneler på taket kan det ju ev. bli lite enklare med en blandning, seriekopplade grupper av samma storlek, som sedan parallellkopplas vid samma gemensamma spänning.

Det är ju samtidigt mycket lättare att hela anläggningen slås ut om allt är seriekopplat. Vid minsta skada på någon ledning, koppling eller kanske t.o.m. på någon platta inne i en panel så får man ju inte ut någonting alls.
Tyvärr är det säkert en hel del som har olika stora paneler som är seriekopplade på taket och inte har en aning om nerdragen effekt som resultat. Jag har träffat två där samtalen har gått vägen till solpaneler, och som hade olika stora solpaneler seriekopplade, och den ena var troligen kopplad på en husbilsfirma sa ägaren.........

Som en enklare förklaring om någon undrar varför så brukar jag nämna att om man har någon mindre pryl som skall ha ex. fyra seriekopplade 1,5V batterier för att prylen skall drivas med 6V.
Det är väl knappast någon i det läget som har en tanke på att blanda AAA, AA, någon C och D cell i serie.
Inte riktigt samma grej i.o.f. sig men liknande problem.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fel kan vi alla göra :eek: även jag gör fel ibland. :rolleyes:.... För ca 7 år sedan så kom ett äldre par med en h- bil till platsen där vi är just nu ( kamares beach) de var väldigt förtusta i Wovi och vi började prata..... Bl.a berättade de att de var inte nöjda med deras solpaneler, anläggningen blev monterad av firman som de köpte h- bilen av, de hade reklamerat panelerna två ggr, men firman sa att allt är ok....
Så jag frågade om jag kunde få se och mäta upp installationen.... Vist sa de.... Det visade sig när jag mätte att batteriet var inkopplad där solpanelerna skulle vara, och tvärt om med solpanelera... Inte konstigt att de var missnöjda, jag hjälpte dem och monterade allt rätt..... Sen fungerade solpanelerna och de hade gott om el :) ..... Så kan det också gå :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
500W? Ska du tapetsera om hela husbilen med solcellspaneler?

Visa bilaga 159203

Njaa!!!.... Jag har förståt att det är viktigt att ladda batterierna så fort det bara går.:eek:... För bor man i h- bilen så som jag gör då tror jag att man använder mer ström, än de som bara åker över vintern gör.:rolleyes:...
Jag har en "tomgångs ström" på ca 1,5Ah... Bara detta tar 36A om dygnet.:confused:... Sen tillkommer ju förbrukningen :eek:.... Så det blir en del att ladda nästan varje dag, på sommaren kan jag däremot sälja el.... Men nu på vintern så kan det ibland gå 1 vecka eller mer innan solen visar sig :cool:... Så därför anser jag att man skall försöka " kläma in". Så mycket ström så snabbt som möjligt när solen visar sig :eek:..... Och hade jag haft en större laddare så hade jag nog klätt hela taket med solpaneler... Så nu vet ni varför .:wink:
Jo en sak till..... Jag kan ju stå månader utan att köra en ända meter.:eek: Det har to.m. hänt att jag ståt över 1,5 år på samma plats så jag är beroende av att få min el från "han där uppe"...:swoon:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Fel kan vi alla göra :eek: även jag gör fel ibland............................... Så kan det också gå :twitcy:
-------------------------------------------------
Hejsan muskatten, ja visst kan vi alla göra något fel ibland..............
Jag har för mig att jag gjorde något mindre misstag en gång..... Hösten 1987 tror jag det var :p:p:p:).

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen