• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2,0 L BlueHDI 160 hk 2018

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Nu har jag suttit 1 timme i kö för att få reda på serviceintervaller för citroen 2,0 L BlueHDI 160 hk 2018 samt om det är kedja eller kamrem. Vill hjärna veta lite om denna motor innan vi slår till på en ny bil, vi har alltid haft fiat så känner mig lite osäker.
Nån som har denna motor som kan ge lite info, Hedin bil i Borås vägrar svara orkar inte sitta och vänta i telefon mer!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tysk och inte så bra på engelska så tänkte lösa detta själv med att ringa hedin bil, men man kommer inte fram där försökt 2 gånger nu.
Får bli ett mail till dem
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Ring en bilverkstad som kan Citroën !
Googla Videdals Bilservice I Malmö.
Prata med dom . Blanda inte in Hedin
Jag är ganska säker på att Citroën och peugot
delar motorer och växellådor fortfarande vilket dom gjort i många år
PSA motor J-V skottsäker resten av bilen har jag ingen uppfattning om
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Ring och prata med Envalls i Ljungby. Har flera vänner här som åker långväga för köp och service där. Dom är återförsäljare för Citroen, och kan bilar.......
Hälsningar, Thomas
 

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Vi har en Globecar Campscout Plus 2018 byggd på Citroen Jumper med den motor som efterfrågas i rubriken. I instruktionsboken går det inte att finna något om kamrem/kamkedja utan den hänvisar bara till indikationerna på instrumentpanelen, som skall tala om när det är dags för service. Däremot fick vi med ett papper vid leveransen, där serviceintervallen beskrivs. Jag bifogar detta blad och där framgår att det är en kamremssats, men att bytesintervallen är 15 000 mil/10 år alternativt 14 000 mil/10 år beroende på körförhållanden. För övrigt kan jag intyga att det är en mycket fin bil och bra motor att köra. Enda nackdelen kan vara att man behöver fylla Ad Blue, men det är inte så ofta. Jag har fyllt c:a 8 liter på 800 mil och tanken rymmer 15 liter, så det är inget betungande. Hoppas detta svar gett någon vägledning.

Om du vill ha ytterligare information om motorn så tror jag du kan få det från Henriksens bilservice i Göteborg. De är auktoriserade för Citroen och jag har god erfarenhet från dem, efteratt jag var tvungen att lämna in husbilen för skadereparation efter att vi blivit påkörda inne på en tappstation.
//Lennart
 

Bilagor

  • Serviceschema Citroen Jumper.pdf
    607,6 KB · Visningar: 210

Preben 123

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
27150
Medlemskap
2024
Vi har en Giottiline med den motor. Motorn går kanon fint servicen är 24 månader intervall
Fiat och Citroen ar samma bilen det är Fiat som bygger dom, motorn har kamrem denna motor är en euro 6 motor så den går ganska snålt ca 1L milen vid normal körning.Våran bil är på 4 ton
så vi är helnöjda ,är just nu i Spanien så vi har testat den båda uppför och nedför MVH Preben
Lycka till
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I serviceintervallet länkat ovan står det:
"Byte av kamremssatsen och vattenpumpen, intervall 150 000 km."

Detta bör inte kunna missförstås.
 
Toppen