• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12volts router

F

F.d. 53814

Guest
De flesta "12V" routrar är väl anslutna via usb och är då drivna av 5V.
Det finns ett stort antal routrar för hemmabruk som kan hantera antingen data-SIM direkt eller 4G-USB-modem som drivs av 12V via trafo. Dessa är utmärkta även i husbilen.
Jag har t ex en Huawei 4G-router som ska ha 12V, men bara det, inte 13,8 vilket jag löst med en spänningsomvandlare som stabiliserar bilens spänning till just 12V.
För någon tid sedan var Dovados produkter väldigt spänningskänsliga, även dessa ville ha 12V.
Däremot små miniroutrar med inbyggt batteri laddas och drivs ofta av just 5V via mini/micro-USB.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Nåt man bör tänka på om man kopplar 12 volt utrustning till bildelens elsystem är att moderna fordon kan vid vissa tillfällen ladda 15 volt direkt efter start av motorn !
Dagens fordon har datorstyrd laddning och laddspänningen kan variera mellan 12,5 volt till över 15 volt beroende på olika situationer och programvaran.
Då kan vara bra med omvandlare som ger relativt stabil spänning till 12 volt elektronik.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi tar med hemroutern i husbilen och jag har då kopplat den via en transformator DC / DC 12-12, vilket innebär att routern alltid har jämn 12V anslutning, denna transformator har även ställbar strömstyrka och den är ställd till 2A eftersom denna router kräver det.
Jag skulle nog vara försiktig med att koppla den direkt på bilens 12V system som ibland kan ha toppar en bra bit över 12V och det är inte all elektronik som mår bra av det.

Jag har även ofta med en bärbar dator som jag kopplar via en transformator DC / DC 12 - 19V så vi är helt oberoende av eluppkoppling.
 
F

F.d. 4220

Guest
Att någon använt en för mig okänd router direkt på bilens 12V utan problem hade inte jag förlitat mig på som garanti för att just min router fungerar lika väl i just min bil.

Jag har en Dovado Tiny AC och den är känslig för överspänning, som nämnts i tråden ett par gånger. Detsamma gäller väldigt mycket av dagens finelektronik. Dovado själva har ingen (möjligt de tagit fram nu) 12V/12V omvandlare, så jag köpte en på Kjell&co.
Billig försäkring som jag ser det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det svakeste ledd er som regel den innebyggede strømforsyningen, de forskjellige deler av elektronikken kjører på forskjellige spenninger. Noen av disse spenningene er det svært lite forbruk så de kan reguleres med en seriemotstand, klart at denne løsningen fungerer suverent og billig med en stabil spenning inn. Men øker innspenningen med over 10% så blir situasjonen en helt annen. Spenningsfallet over en seriemotstand er avhengig av forbruket, samme forbruk gir samme spenningsfall. En økning på 2,5V for en cmos krets som forsynes med 3V er direkte katastrofe og ødelagt krets.

Uten å vite med sikkerhet at det finnes aktiv regulering av alle indre spenninger så vil ikke jeg forsyne med rå "12V" fra bilen. Har og målt endel medfølgende forsyninger, har de en høy tomgangsspenning så er det oftest aktiv regulering i boksen. Ligger spenningen prikk på den merkespenning som oppgis så er det meget mulig det er enkle løsninger inne i boksen.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Ibland ska man ha tur eller.....
Jag har också en Dovado Tiny AC. Har haft den i bilen i 2 år och kör direkt från bilens 12 volt. Peppar peppar har funkat perfekt.
Detsamma med tidigare Dovado Tiny och Dovado 4G
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Öhhh, nej! Ska den ha 12 V funkar den inte på 5 V.

Edit: Jag har problem med det nya forumet. Den verkar inte visa alla inlägg. När jag svarar på det sista jag ser, så dyker det upp många fler senare inlägg :-( Och mitt hamnar då sist, och inte efter det jag svarade på (som var det sista jag såg innan).
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
På insidan av en router så sitter det en dc/dc buck converter och dessa klarar i regel väldigt stora spänningsvariationer men vill ni vara helt säkra så en till mellan fordonets strömmatning och routern.
Dessa säljs för under 100:- på ebay.
 
F

F.d. 50728

Guest
Hejsan! Jag har använt flera olika Huawei-routrar och ni behöver inte känna er oroliga för att koppla in dessa. Det går att köpa färdiga kablar med ciggtändarkontakt, alternativt bara den 5,5 mm plugg som ska in i routern. Den pluggen är för övrigt standard på massvis med olika saker man har i hemmet så har du en låda med gammal elektronik som ska till återvinningen har du troligtvis en passande kontakt där.
(Däremot har jag fått berättat för mig att det går mindre bra när man av gammal vana pluggar in samma kabel i ett uttag med 24V så det ska vi nog avråda ifrån)
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är bra länge sedan jag använde routrar, man måste ju krångla med simkort både telefonen och routern, idag har jag en av huawei största telefoner där kan jag ringa surfa med datorn och titta på youtube på 4K tv samtidigt och ibland ligger surfplattan på med wifi och då är den inkopplad samtidigt.
Fungerar bra batteriet är på 4000mah så det räcker minst en hel dag och sen har jag 20000mah powerpack som jag kan koppla in till telefonen om jag inte vill eller kan ansluta telefonen till laddare.
Har liksom inte förstått vitsen med en särskild router telefonen har man ju alltid med sej och det är aldrig telefonen som sätter upp begränsningarna utan nätet, men nu är ju huawei bra mycket bättre än min lika gamla samsung både på wifi gps och samtal, de kan det här med kommunikation. Står man på camping kan man ju växla till deras wifi men ska man titta på svensk tv så måste man ju fejka ipnumret går knappast med en router, med telenor så är man ju alltid i stockholm även i spanien så där fungerar allt utan fejk.
Köpte en ganska billig dc-dc omvandlare ställbar från 5-19v på jula kör datorn på 19v direkt istället för att gå över 12-230v via laddare blir ju mer sladdar och krångel, men det gäller ju att titta på displayen så att den står på rätt spänning. Den går ju alldeles utmärkt att köra 12v ut med stabilt, de reade ut den för 60kr men det var 50% då. Följde med ett antal adapterkontakter och jag hittade en som passade direkt i datorn fast den var ovanlig.
 
F

F.d. 50728

Guest
Har liksom inte förstått vitsen med en särskild router telefonen har man ju alltid med sej och det är aldrig telefonen som sätter upp begränsningarna utan nätet, men nu är ju huawei bra mycket bättre än min lika gamla samsung både på wifi gps och samtal, de kan det här med kommunikation.

I många fall kommer telefonen att begränsa hastigheten för datatrafiken till enbart 2G under tiden man har ett vanligt röstsamtal så om en dator är uppkopplad samtidigt kommer den inte ha mycket hastighet alls tills man lagt på. Likaså är mottagningen ofta bättre i routrarna än i mobilerna. (Om det beror på effekten eller antennerna får någon mer insatt svara på)
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ju haft allt igång och telefonen är ställd på 4G inte automatiskt, hårdvaran har ju samma kapacitet som en hyfsad bärbar dator. Antennen kan nog vara lite på undantag i de mindre telefonerna, men altså det är nog just min huawei som är lite bättre än de flesta enl. tester med kommunikationen. Har ett gammalt huawei modem som alla operatörer levererade för några år sedan, men det var på 3gtiden när man hade modemet i fickan. Har laddat ned en film 1,5M bytes/ sek. Men det beror nog väldigt mycket på vilken telefon man använder läste väldigt mycket tester eftersom jag var missnöjd med min ett år gamla samsung och jag tänkte just på routingen mottagningen och gps mottagningen, lade ner rätt många timmar på recensioner på utländska sidor som hade riktiga tester inte det blaha som cirkulerar i dagspressen.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Man kan ju vara fler som vill använda Internet. Om jag då går iväg och duschar/handlar eller något annat, är en router bättre än att använda mobilen som hotspot. Plus att man kan ha en yttre antenn som kraftigt förbättrar hastigheten. Och inte drar ur mobilens batteri....
En hel del routrar har stöd för VPN, har man tvillingkort i routern är det heller inget krångel med SIM.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag förstår inte logiken, går man iväg från husbilen så kan man ju inte surfa i vilket fall man sitter väl inte ensam någonstans ensam och surfar om man är två, jag som är själv har ju inga problem. Om man är två och den andra har en operatör som inte fungerar så bra utomlands så kan man ju ringa via wifi med skype, det fungerar precis som en router att dela ut wifi skulle tro att det sitter ungefär samma kretsar i routern. Själv har jag stöd för två simkort men ingen användning om jag inte skulle ha firma eller vilja ha ett dolt nr, min husbil har plastkaross märker ingen skillnad inne eller ute, märker heller inte att batteriet skulle gå ner speciellt fort, man har ju samma problem med en mobil router att den måste laddas. Min telefon har stöd för vpn men det är avstängt med telenor behöver jag inte dölja var jag är, men appar finns till alla telefoner som gömmer var man är osv.
Moderna telefoner har processorer med flera kärnor och Gbit frekvenser på processorn, jag tror det där med routerns överlägsenhet är en gammal sanning som inte följt med den tekniska utvecklingen.
Ligger inte i branchens intresse att meddela detta när man kan sälja ett extra simkort som håvar in pengar varje månad och de allra flesta är ganska ovetande om det tekniska i hårdvaran, det handlar mest om rundade hörn och skal och färger och sen ska det helst vara halvätet äpple då är det riktigt fint fast man betalar mer för mindre.
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En fast monterad router med 4G antenner har betydligt bättre mottagning än en telefon, jag kan ha surfplatta telefon osv. uppkopplad mot en punkt och ett abonnemang.
 
Toppen