12volts router

Tråd startad i 'Internet o Dator' av Olof G, 26 Januari 2018.

1. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Har köpt en 4G router som drivs av 12V via 230v spänningsomvandlare, frågan är kan jag klippa kabeln och koppla in den direkt på bilens 12v, spänningen variera ju mellan 11-14V?

Arne44 gillar detta.
  2. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Första förslaget: Fråga tillverkaren.

Jag ställde precis den frågan till Dovado för några år sedan och de avrådde. Antagligen för att de inte hade testat det och inte ville lova något som eventuellt kunde sluta med en trasig router.

Prova den här: 12 V spänningsomvandlare DC/DC 18 W - VANSON | Clas Ohlson
    Den skall enligt specen inte funka med 12V in och 12V ut men en motsvarande tidigare modell gjorde det. Finns kanske någon på Kjell & Co också.

Elfa har grejor som fixar stabiliserad 12V från 9 - 18V DC (art. nr. 169-06-010)

Hans

Olof G och BoEr gillar detta.
  3. Bettan o Einar

Bettan o Einar HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7470
    Har haft en Dovado Tiny AC inkopplad på husbilens 12V med en ställbar spänningsomvandlare i cirka 2år.
    Spänningsomvandlaren som är köpt på Kjell & Co klarar inspänning mellan 12-13,8V och utspänningen kan ställas mellan 1,6-12V
    Var ju ett tag sen jag köpte den och hittar den inte i sortimentet.
    Är helt säker på att du kan få hjälp av personalen på Kjell & Co.

Olof G gillar detta.
  4. Göran B

Göran B HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17402
    Har gjort precis så både i båt och husbil, dvs klippt kabeln och det har alltid funkat för mig. Dessutom med oiika routrar så det bör vara rätt säkert (men kan naturligtvis inte garantera... :9)

mlaajanen och Ingrid & Thomas gillar detta.
  5. Gork

Gork HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25396
    Jeg har Huawei 4g router fra Telia. Den drivs hjemme med 230V adapter, og 12V i bilen. Uten problemer. Den er på både under kjøring og når vi parkerer. Ingen problem. Jeg ville ikke klipt kabel. Men heller prøvd å få tak i en 12 V sigarett uttak kontakt som passer til router. Jag kjøpte løse plugger på kjell.com og loddet sammen selv.

mlaajanen gillar detta.
  6. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Tack, tittat på spänningsomvandlare tex. ClaesO dessa verkar mycket enkla vet inte vad som finns under skalet, så frågan är om dom är bättre än köra direkt in12V.

Ingrid & Thomas gillar detta.
  7. Gork

Gork HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25396
  8. Gork

Gork HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25396
    Slike ting som router og annen elektronikk skal klare 12V +-10%. Har kjørt min router helt ned i 11,5V uten problem. Har ikke sjekket spenning når jeg har vært tilkoblet strøm på c.plasser, men ladespenningen er da over 14V. Router har klart seg fint.

Olof G gillar detta.
  9. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Om en er usikker og ikke får et godt svar så finnes det billige DC-DC convertere med justerbar utspenning fra et bredt spennings område, har selv et par med innspenning 8 til 30 V og justerbar ut fra 5 til 32 V. Mine er små 5W - men de finnes med mer effekt. Jeg kjøpte mine på ebay.

Stig och Olof G gillar detta.
  10. Frankia

Frankia HBK Styrelse

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    549
    Hej

Har en Dovado Tiny AC. Har den kopplad direkt till bilens 12V system. Har inte varit några problem på alla år.

kenjon, Joho och Olof G gillar detta.
  11. David & Mia

David & Mia HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    15047
    Hej. Kör med en Asus 4g router inkopplad rätt på 12v sidan i bilen, inga bekymmer.
    Är helt övertygad om att det kommer fungera felfritt för dig!

Olof G gillar detta.
  12. JonasS

JonasS HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9235
    Har en Dovado Tiny ac som efter att varit inkopplad direkt på 12V i husbilen ett tag började krångla. Startar numera aldrig på första försöket utan man måste sätta på och av den några gånger innan den fungerar. Har efter detta kopplat in spänningsbegränsare för att undvika att den går sönder helt.

13. Gork

Gork HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25396
    Har du prøvd factory reset ?
    Det kan være problem i SW.

14. JonasS

JonasS HBK Medlem

Kommun:
    Växjö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9235
    Har uppdaterat mjukvaran utan att det hjälpt.

15. mlaajanen

mlaajanen HBK Medlem

Kommun:
    Håbo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23263
    Som jag ser det så är det endast att möjligen routern skulle kunna bli instabil när motorn laddar, dvs att den tex bootar om osv men fö så ska det fungera klockrent, har själv haft så i säkert 10-15 år utanb problem på ett antal olika routrar.

Anledningen till att den skulle kunna bli instabil är att spänningen i bilen är ruskigt fylld av störningar.

Glöm inte att sätta en hängsäkring(glas) på kanske ca 1A.

16. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Tyder på en svært enkel spenningsdeler for de forskjellige driftsspenninger internt - dette fungerer kun med en presis spenning på matningen. Oftest får slike problem når matningen kommer litt under det den skal være.

17. Janil46

Janil46 HBK Intresserad

Kommun:
    Vallentuna
    Det är inte så enkelt att besvara! Förutom 12V, är det AC eller DC (växelström eller likström) in i routern Vad är det för kontakter? Har du inte en USB-kabel, de flesta moderna enheter har ju det numera. Har den det finns ju adaptrar att sätta i ciguttaget i bilen. De kostar inte många kronor. Vill tillägga att USB är inte 12V utan 5V har jag för mig så att bara fixa en matning med 12V går nog inte så bra!

18. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Jodå 12V går bra, inga USB anslutningar finns ,utan frågan är om bilens 12V (11-14V) duger, men dom flesta verkar mena att det duger, så jag har kopplat in den direkt på elsystemet.

19. M&J-H

M&J-H HBK Medlem

Kommun:
    Jönköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2376
    Hej.
    Har en TP-link Archer MR200 4G-router med modem AC750 som är kopplat på 12 volt av Kabe. vi har inte haft några problem med den.

Olof G gillar detta.
  20. boanke

boanke HBK Intresserad

Kommun:
    Laholm
    De flesta "12V" routrar är väl anslutna via usb och är då drivna av 5V.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.