• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 v Hårtork?

F

F.d. 3581

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Hej, Maggan..

Det beror på att en hårtork för att ge tillräcklig värme, drar minst 10 gånger så mycket ström som tex en Laptop.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Jag dryftar mig till att göra en jämförelse.
Nu är jag inte säker på vilken effekt som en hårfön har men tidigare i tråden har nämnts 100 Ampére. Om man då tänker på att en startmotor drar ca 300 Ampére så är det lättare att förstå varför man inte ska använda svagström till dylika applikationer.
Visseligen drar fönen bara 1/3-del jämfört med startmotorn men det skiljer lite i tid på hur länge man kör en startmotor och hur lång tid man fönar håret.
 

Ingela & Mats

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1674
Medlemskap
2024
Sv: 12 v Hårtork?

Tack för alla tips, eftersom jag vill behålla mitt hår ett tag till så har jag efter mycket letande äntligen fått tag på en hårfön med gaspatron. Har inte testat än men den som lever får se...

:snowman-2-icon:

Ingela
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 12 v Hårtork?

Det som drar mest ström är ju värmeslingorna och kan du stå ut med att bara fläkta håret så bör man ju kunna bara använda fläkten i en hårfön och koppla bort värmesingorna . det är ju rätt varmt på sommaren ändå .
Men med en 12 volts fläkt blir det nog inte så mycket blås .
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: 12 v Hårtork?

Är själv frisör och har en inventor på 1000w och det räcker gott till både hårtorken och kaffebryggarn (inte på samma gång) Men man kan ju köpa en hårblås som inte är på så många watt som min ,dom duger ju bra för privatbruk.Jag tänker mest på pris skillnaden på invetorerna min ligger på 1250:- på 1000 w,vet ej vad en 1400W kostar men det skiljer säkert en del.sussi
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

NU vet jag inte om länken till Biltema var denna? Art. nr: 40-420

EN kupefläkt som jag har. Den är faktiskt mycket effektiv. Kanske en billig alternativ för 199.- ?


40-420_l.jpg


www.biltema.se
 
S

saralisa

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

var köper man den gasol drivna hårfönen
 
Toppen