• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervikt, igen

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Finns hur många trådar som helst om övervikt,har dock inte kunnat hitta någon besvarar frågan: Skiljer sig beräkningen av böter om bilen är reggad som Pb2 eller lastbil? Lastvikt på Pb2 och totalvikt på lastbil? :confused:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt, igen

I praktiken är det så att det inte skiljer sig. Överskridande av maximilast regleras i Trafikförordningen 4 kap. 4 § och gäller för alla motordrivna fordon eller därtill kopplade fordon. Vid kontroller av lasten vägs fordonets totalvikt men däremot inte varje axel för sig.

Det som kan röra till begreppen är en lag som heter Lag om överlastavgift och gäller bland annat lastbilar. Här spelar axeltryck och boggitryck roll, men även vägens högsta tillåtna belastning in. Eventuella avgifter ska betalas av fordonets ägare. Denna lag har, som jag ser det, i praktiken ingen verkan för husbilar som är registrerade som lastbilar, för vid beräkningen av överlasten så ska det först göras ett avdrag för varje axel till närmast lägre hela hundratal kg och därefter även ett avdrag med för varje axel med 1000 kg.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Övervikt, igen

Har inte riktigt med saken att göra, men många skrattar åt det.
Syrran har mycket last i husvagnen, när de är på olika träffar inom deras hobbyintresse.
För att slippa böter för överlass, så har dom husvagnen på en bilvagn med 3500 kg totalvikt.
 
Z

zemlan

Guest
Sv: Övervikt, igen

Hej, jag har hört att man kan höja totalvikten på husbilen. Frågan är hur man gör det. Att det kostar mågot kan man ju förstå. Är det någon som vet hur man gör?

Zemlan
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Övervikt, igen

Du kontaktar tillverkaren, ev via en återförsäljare, som om det är möjligt utfärdar nya dokument som du använder dig av när du gör en ny registreringsbesiktning.

Mvh!
Niklas
 
Toppen