• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övernatta i husbil / campa, skillnad?

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Kjell :::::
"Jag citerar:
Nu visste vi ju sedan förut att Gotlänningarna är negativa till husbilsturister.
Men,
Vet att Gotlänningarna inte tycker vad du skriver, har aldrig träffat någon som det inte
fungerat bra för. Men naturligtvis skriver du med masssor av erfarenhet av besök på Gotland.
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Kjell Webb, Har du varit på Gottland någon gång?? har själv varit på Gottland,
både med husvagn och senast med husbil , alltid fri campat, har alldrig mött några problem.
:music-icon:
 

tombyske

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

"Man saknar inte kon förrän båset är tomt"! Lägg resan till någon annan del av Sverige, där vi känner oss välkomna. Sverige är stort!
Jag förstår om gottlänningar känner sig kränkta av allt negativt skrivande, tror samtidigt att det är dom som skall öppna ögonen på sina förtroendevalda!
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Självklart finns det de som frikampat på ön, utan att åka fast, men det är ju knappast därför man åker dit med husbil, för att ständigt vara orolig om man ska få bilen bortforslad och betala böter och att ständigt behöva se sig över axeln... Man åker väl dit för miljön och avkopplingen.

Missförstå mig rätt, jag har alltid kännt mig välkommen på ön, men då har jag varit där med personbil, eller fritidsbåt... Apropå fitidsbåt, slår det mig, att det aldrig skulle komma på tal, att förbjuda fritidsbåtsfolket att övernatta i sin båt, oavsett var man gör sina strandhugg... utom på naturskyddsområden och vid militära skyddsområden förstås.

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Måste kännas härligt för en parkeringsvakt att kunna hänvisa till prostituerade i husvagnar vid Stockholms central för "länge sedan" för att kunna bötfälla pensionärer i en husbil 2009.
Blir så förb....

Håller med Dig!!!!

Lika förb...t så är det verklighet i Visby om man skall tro det man läser i en annan tråd....
-Jag skulle vilja se vad dom skriver/kryssar i för ruta på P-lappen och vad det står på spec-en från bärgningsfirman som släpar bort en....
Jag tror nästan att jag skall åka till Gotland (trots allt) och försöka en P-bot från där det står att mitt brott var: sovit i husbil !

Den "lappen" skulle kunna vara guld värd!!!!

Mvh
Lasse W
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Hej! Detsamma gäller för oss,var på Gottland i fjol i 10 dar, fricampade hela tiden mest vid fiskhamnar men även på Fårö.Vi upplevde inget motstånd av husbilar,pratade med massor av bofasta som vi tyckte var jättetrevliga o tillmötesgående.Vi hadde helt underbart väder hela tiden,så för våran del åker vi nog till Gottland igen. Mvh Leif
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Bra Leif, tror det inlägget behövdes.
Anders
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Frågan har varit föremål för diskussion här på forumet tidigare. Vill som tidigare påvisa att ordvalet för att inte använda (fri)-camping - om man inte använder campingplats. Ordet borde vara Friparkering - för det är ju vad vi gör. Vi använder oss av lagen som reglerar rätten att fritt parkera.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Hej o gomorron "brorsan"

Håller fullständigt med KuMaNi, självklart parkerar vi och följer dessa regler, camping betyder ju att man slår "läger" å det är ju inte det vi gör på P-platser, eller hur.

Nu far vi till TUR-mässan i Göteborg för att hämta inspiration till kommande semester

Ha de gott

Claes 105
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Jo, men de gotländska makthavarn gör ju den tolkningen att övernattning i husbil som står parkerad på allmän parkering, eller allmän plats, är liktydigt med camping och därmed grund för bötfällning och bortforsling... och så länge de vidhåller den tolkningen avstår iaf jag från att åka dit.

Mvh
Rolle
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Nu kan vi läsa att husbilsåkare välkomnas till Gotland Husbilsägare välkomna till Gotland | Gotland.net
Klipp från artikeln på hemsidan "Information från Gotlands Turistförening har lett till ett missförstånd om att Gotlands kommun skulle ha infört övernattningsförbud i husbilar på Gotland. Detta är helt felaktigt.

Alla husbilsägare är som vanligt välkomna att övernatta i sina fordon på Gotland. Undantag är övernattning på kommunens allmänna parkeringar och allmänna platser såsom på torg och i parker."

Tyvärr kommer det ett stycke till längre ner som förstärker förbudet beträffande allmänna parkeringar: ".... Inga nya beslut har tagits och allt fungerar precis som vanligt. Det innebär att husbilsägare är välkomna att både parkera och övernatta på Gotland, även om man förstås måste ta hänsyn till regeln om övernattningsförbud på allmänna parkeringar.".

Vän av ordning frågar sig då vad som avses med en allmän parkering. Är det möjligen p-platser med vita avskiljande markeringar som har övernattningsförbud eller gäller det alla parkeringar på Gotland med en p-skylt.

Husbilsåkare både får övernatta på parkeringar och inte får övernatta på allmänna parkeringar. Oklarare, röriga och motstridiga regler går nog inte att uppbringa.
V-backen :confused:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Har postat följande debattinlägg:¨
Vi är husbilsägare och hade tänkt besöka Gotland i sommar när kronan är så dåligt värderad att det kanske jämnar ut sig med färjebiljetten.

Vi har nu förstått att vi inte är särskilt välkomna. Vi vill inte stå på en camping vid badet. Det vi söker är dels naturupplevelser - dels stads/kulturupplevelser.

I naturen vill vi hitta någon stans där vi kan vara relativt ostörda och njuta av guds gröna natur.

I stan vill vi gärna stå i stan inom cykelavstånd från någorlunda anständiga krogar, teatrar mm.

När det gäller service är vi självförsörjande. Vi har El, dusch och toa med oss och vill inte betala för sådant. Var 3-4:dag behöver vi tömma tankar, tanka vatten och El. Då söker vi oss till en plats som ger den typen av service – i nödfall en camping. (max antal tecken 800-kan inte fortsätta)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Eftersom det talas om bötfällning och t.o.m. bortforsling av husbil i denna tråd är jag mycket nyfiken på sanningshalten i detta.
Vem har blivit bötfälld för övernattning i sin bil? Än värre vem har blivit bortforslad?
Var så god, träd fram, låt oss få höra detta! Spännande!:D
Julian van Hilst
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Som du ser Rolle, tydligen har ingen någonsin fått böter eller blivit bortforslad (bilen alltså! :) ), för att han/hon sovit i bilen på någon parkeringsplats.
Själv antar jag tills vidare att det är en skröna, motbevisa mig gärna!
Hörsägen duger inte! Det är böteslappen jag vill se, innan jag tro´t!
Julian van Hilst
PS Skriver detta mest för att aktualisera tråden. DS:cool:
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Mina föräldrar har fått böter när dom övernattade i husbilen. När dom ringde o klagade (Dom tyckte att Lapplisan hade kunnat knacka på o prata med dom istället) så var det för att det var en personbilsparkering (tom) o husbilen är lastbilsregad, jag tror ju inte att dom kollade det innan dom lappade.
men 500 kr fattigare blev dom iallafall
/Cecilia
 
F

F.d. 25119

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Tack för detta inlägg
 
F

F.d. 29289

Guest
Sv: Övernatta i husbil / campa, skillnad?

Märkligt detta med övernattning i bil husbil Om en chaufför sover i sin lastbil prg av att vilotiden är viktig lagstadgad ja då reagerar inte någon Ingen skulle komma på iden att påstå att lastbilen campade !!
Men vi husbilar vi campar i mångas ögon
Själva är vi noga med att ställa oss var vi vill bara vi inte blockerar eller stör någon kringboende om det finns sådana och att inte lämna saker bord grillar mm runt bilen när vi inte själva är där
och visst har vi blivit borkörda jo då men även vänligt bemöta och tacksamt sedda vi ökar ju säkerheten kring tex badplatser båthamnar och annat
 
Toppen