• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Alla som kör med övervikt ska givetvis sättas dit med dryga böter, precis som svartåkare o felparkerare.
Jäkla snyltare, särkilt de som inte har ett C- kort då de kör bil över 3500kg.

Någon jävla ordning får det vara, fan!!!:(:(:(
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Överlast

Är det någon som vet vilka märken som ingår i kategorin "sommarstugor på hjul"?
Gissar själv på Knaus oavsett årsmodell.
Tommy R
 
T

Teddi

Guest
Sv: Överlast

Alla som kör med övervikt ska givetvis sättas dit med dryga böter, precis som svartåkare o felparkerare.
Jäkla snyltare, särkilt de som inte har ett C- kort då de kör bil över 3500kg.

Någon jävla ordning får det vara, fan!!!:(:(:(



hej sörren,,ja tror inte att du e så arg:D kanske trött på ämnet,,själv e ja de i varje fall,,men om vi får samma regler som danmark--tyskland som någon skrev,,

då tror ja att vi måste känna oss nöjda,,ja menar,,även en brakskit har ju sin vikt:D oavsett vem som lägger av den:wink:

ja vet med mej att uppslutning till detta (ämnet) har varit massivt,,tror att det behövs många gånger,,ha de gött,,
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Överlast

Några tekniska tips hur du löst det hela ? så här i vintertider när systemet ska tömmas //Peter

12 V dränkbar pump från Biltemas båttillbehör. Borrade ett hål i mitten på inspektionslocket, och satte en mässingsgenomföring så högt det gick i hörnet på tanken. Sedan borrade jag hål genom golvet jämte överfyllnadsslangen (som för övrigt sitter lägre på tanken än den nya genomföringen).
Pumpen manövreras med en strömbrytare vid förarplatsen, och används flitigt när vi fyller vatten för att spola ur det "gamla" vattnet. :)
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

hej sörren,,ja tror inte att du e så arg:D kanske trött på ämnet,,själv e ja de i varje fall,,men om vi får samma regler som danmark--tyskland som någon skrev,,

då tror ja att vi måste känna oss nöjda,,ja menar,,även en brakskit har ju sin vikt:D oavsett vem som lägger av den:wink:

ja vet med mej att uppslutning till detta (ämnet) har varit massivt,,tror att det behövs många gånger,,ha de gött,,
Kan det bli en brakskit i Göteborg i kväll tror du?
2179:twitcy:
Jo Sören är skit förbannad med all rätt.
ha de på Norsk
Tänk en knapp till att trycka på tömma vatten tanken under drift i solsken kanske tvätta bilen bakom tänk om det är en cab bakom och polisen framför med hushållsvågen.
Då är det nog bäst att pysa fortare än en brakskit.
2179
 
Senast ändrad:

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Överlast

12 V dränkbar pump från Biltemas båttillbehör. Borrade ett hål i mitten på inspektionslocket, och satte en mässingsgenomföring så högt det gick i hörnet på tanken. Sedan borrade jag hål genom golvet jämte överfyllnadsslangen (som för övrigt sitter lägre på tanken än den nya genomföringen).
Pumpen manövreras med en strömbrytare vid förarplatsen, och används flitigt när vi fyller vatten för att spola ur det "gamla" vattnet. :)

Jag kan göra likadant med mina orginalmonterade el-ventiler som manövreras från förarplatsen. (både färsk- o grå-vatten)

Piraten
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Alla som kör med övervikt ska givetvis sättas dit med dryga böter, precis som svartåkare o felparkerare.
Jäkla snyltare, särkilt de som inte har ett C- kort då de kör bil över 3500kg.

Någon jävla ordning får det vara, fan!!!:(:(:(
Och vet du vad de får även köra en turistbuss reggad PB-2 på B kortet 1-6-96 sedan hänga på en boggi husvagn på 10 meter ett ekipage över10 ton och 24 meter långt kallas dragbilen PB-2
På ett B kort det är ju inte klokt.
Huamej:wideeyed::twitcy::swoon::cool:
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Överlast

Och vet du vad de får även köra en turistbuss reggad PB-2 på B kortet 1-6-96 sedan hänga på en boggi husvagn på 10 meter ett ekipage över10 ton och 24 meter långt kallas dragbilen PB-2
På ett B kort det är ju inte klokt.
Huamej:wideeyed::twitcy::swoon::cool:


Har ni inte glömt alla som absolut inte borde sitta bakom ratten oxå ?????? :cool:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Överlast

Skönt att tråden har gått ner i varv, hoppas att förståelsen för problemet med lasten har ökat. När våren kommer får vi försöka minimera lasten lite till, men faktum kvarstår helt lagligt kommer vi inte att bli.
Nu väntar några veckors charter.
Tommy R
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Har ni inte glömt alla som absolut inte borde sitta bakom ratten oxå ?????? :cool:
Vi eller jag har inte den befogenheten var och en måste känna efter när det är dags att sluta sitta bakom ratten.
Bättre vore att sluta av egen vilja än bli tvingad.
2179:wideeyed:
======================================================
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Överlast

Och vet du vad de får även köra en turistbuss reggad PB-2 på B kortet 1-6-96 sedan hänga på en boggi husvagn på 10 meter ett ekipage över10 ton och 24 meter långt kallas dragbilen PB-2
På ett B kort det är ju inte klokt.
Huamej:wideeyed::twitcy::swoon::cool:

Högsta tillåtna totalvikt på släp/husvagn efter Pb2 är 750 kg med B-kort taget före 1-6-96. Gäller samma för C-kort :)

För tyngre släp krävs CE-kort.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Överlast

Högsta tillåtna totalvikt på släp/husvagn efter Pb2 är 750 kg med B-kort taget före 1-6-96. Gäller samma för C-kort :)

För tyngre släp krävs CE-kort.
Det är tillåtet att köra PB2 med ett tungt släp på ett BE-kort enl. övergångsbest. Frågan har varit uppe flera ggr. Jag pratade med Margareta Lannes-Ögren chefsjurist på Transportstyrelsen för ett par år sedan, hon sade då att rättsläget kring detta är oklart, att det kan vara olagligt då det inte är rättsligt prövat och att Transportstyrelsen inte har tolkningsföreträde.
Åke
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Är det någon som vet vilka märken som ingår i kategorin "sommarstugor på hjul"?
Gissar själv på Knaus oavsett årsmodell.
Tommy R
Det finns tyvärr sådan bilar från de flesta tillverkare dvs bilar utan realistisk lastvikt.
Min Knaus tillhör inte dem då jag har 900 kg i verklig lastvikt. Har dock själv haft två knaus tidigare och den första var en sommarstuga med nästan ingen verklig lastvikt. Det var ett dyrt misstag men sedan lärde jag mig att kolla före köp.:)
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Överlast

Högsta tillåtna totalvikt på släp/husvagn efter Pb2 är 750 kg med B-kort taget före 1-6-96. Gäller samma för C-kort :)

För tyngre släp krävs CE-kort.
Nej det räcker med BE för tyngre släp och en totalvikt över 3500 kg B -kort före 1-6-96 Dragbilen pb 2. Annars gäller CE eller DE. Vad jag menar är en husvagn ing:music-icon:et lastbils släp då gäller som Gunnar skriver CE.
Är lite insatt i jurediken så jag klarar mig.
När det gäller en del gråsoner som inte är prövat i domstol skall man inte vara för säker på vad rätten kommer fram till.:music-icon:En dom när det gäller pb -2 är inte att ta förgiven med 1-6-96. Övergångregel.
Men en dom kan vara vägledande så var försiktiga ni som kör på övergångsregeln det kan drabba många om något skulle gå fel.'
MVH
Reidar
2179
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Överlast

Betr. Gunnars inlägg nr 175 vill jag som jag i mitt tidigare inlägg, gällande vad som krävs för att få köra med en tung släpvagn efter ett PB2 ekipage över 3,5ton påstå att det räcker med behörighet att få framföra en PB2 över 3,5ton. och att föraren har BE(inte CE) i sitt körkort för att få köra en sådan fordonskombination. Detta kan ju kännas lite märkligt och det var därför jag ringde Transportstyrelsens verksjurist enl. mitt tidigare svar.
Åke
 
Toppen