• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Det jag menar är att vi verkar ju vara överrens om att det som är olagligt är att överskrida lastvikten, inte att överskrida totalvikten (i teorin då..)

Med detta sagt så tror jag att man i väldigt många husbilsfall överskrider totalvikten trots att man inte överskrider lastviken beroende på att det mer eller mindre fuskas med tjänstevikterna från tillverkarhåll.

Slutsatsen av detta är ju att man inte har något underlag för bötfällning om inte lastvikten överstigs även om totalvikten möjligen gör det.

//Peter

Hmm.. intressant. Jag förstår vad du menar.

Undrar vad som skulle hända om man överklagade ett sådant ärende och även kan bevisa att själva lastvikten inte har överskridits. 

Förmodligen skulle man ändå åka på det i någon form då man överskridit totalvikten.
Kanske t.o.m. att man skulle få körförbud och bli tvingad till en ny registreringsbesiktning för att väga om bilen och få rätt tjänste och lastvikt.
Sen landar det väl också i att vi som förare ytterst är ansvariga för att hålla koll på alla vikter så dom inte överskrids eller är felaktiga. Även tjänstevikten. Precis som att kontrollera att däcken inte är för breda o.s.v.

Tur att det är enklare i praktiken:D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Tänk om polisen bestämde sig en vacker dag (mitt i HB säsongen) att plocka in alla HB & husvagnar på E6:an för vägning. Det kanske är fullt möjligt, har sett flera lastbil-razzior vid Heberg (nära Falkenberg), och vad skulle detta innebära i praktiken? Undrar hur många som hade "åkt dit" för överlast och hur den stora P-ytan på området skulle se ut. Var skulle man dumpa eventuell överlast, tömma vattentankar, slänga ölburkar och annat som går att slänga, osv.? Att kontrollera just alla förefaller nästan som en omöjlighet...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Precis detta råkade vi ut för på E45'an utanför Silkeborg. Polisen ledde all södergående trafik in på en rastplats. Alla fick göra nykterhetskontroll & visa körkort & reg.bevis. Alla HB, HV & lastbilar vägdes. Man hade 8 filer som jobbade parallellt så det gick väldigt fort-

Bennie
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej leja4!
Du hade inte kunnat tjäna något på att läsa på, som gundj skriver. Dels har inte Tyskland tjänstevikt, utan bara något snarlik. Och den går inte att direkt att överföra, även om det finns undantag.

Att bilen vägdes beror på att tjänstvikten skall inkludera all utrustning då bilen förs in i Sverige. Vilket i dag motsvaras av att fabriksmonterad tillval/extrautrusting för nya bilar ingår i Tjänstevikten. Sedan spelar det ingen roll att din bils eventuella tillval/extrautrusting kanske monterats i efterhand och inte borde ingått i Tjänsteviken.
//Conny
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej leja4!
Du hade inte kunnat tjäna något på att läsa på, som gundj skriver. Dels har inte Tyskland tjänstevikt, utan bara något snarlik. Och den går inte att direkt att överföra, även om det finns undantag.

Att bilen vägdes beror på att tjänstvikten skall inkludera all utrustning då bilen förs in i Sverige. Vilket i dag motsvaras av att fabriksmonterad tillval/extrautrusting för nya bilar ingår i Tjänstevikten. Sedan spelar det ingen roll att din bils eventuella tillval/extrautrusting kanske monterats i efterhand och inte borde ingått i Tjänsteviken.
//Conny

Jo vitsen med att tänka till innan fastställande av tjänstevikt är att om man t ex tar ur sitt extrabatteri, tar bort markisen osv så får du en högre angiven lastvikt.
Att du inte kan nyttja den så fort du återmonterar det du tog bort är en sak men blir du stoppad och vägd och har 100kg övervikt så gör det skillnad på böterna om det är 100kg över 200kg eller 400kg. I första fallet är det 50% överlast och i andra 25%.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej leja4!
Du hade inte kunnat tjäna något på att läsa på, som gundj skriver. Dels har inte Tyskland tjänstevikt, utan bara något snarlik. Och den går inte att direkt att överföra, även om det finns undantag.

Att bilen vägdes beror på att tjänstvikten skall inkludera all utrustning då bilen förs in i Sverige. Vilket i dag motsvaras av att fabriksmonterad tillval/extrautrusting för nya bilar ingår i Tjänstevikten. Sedan spelar det ingen roll att din bils eventuella tillval/extrautrusting kanske monterats i efterhand och inte borde ingått i Tjänsteviken.
//Conny

Enligt Transportstyrelsen avser fältet G i registreringsbeviset tjänstevikt. Detta gäller inom EU. Det behövs därför ingen ny uppgift avseende tjänstevikt inom EU. I mitt fall vägdes markis, batteri tallrikar, verktyg och sängkläder osv.
BBa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Min Flair 8000 hadde 200 kg høyere tjenstevikt med svensk registrering enn med norsk. Nå går den norske skilter igjen og har 1200 kg lastvikt :rolleyes:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Enligt Transportstyrelsen avser fältet G i registreringsbeviset tjänstevikt. Detta gäller inom EU. Det behövs därför ingen ny uppgift avseende tjänstevikt inom EU. I mitt fall vägdes markis, batteri tallrikar, verktyg och sängkläder osv.
BBa.

Hej,
Fält G heter "Masse des in Betrieb befindlichen Fahrzeugs in kg Leermasse" vilket lär vara "Vikt i körklart skick". Medan vi i dag använder "Faktisk vikt" som underlag till Tjänstevikt.
//Conny
PS
gundj har naturligvis rätt i sitt senaste utvecklade svar.
DS
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hur gör man här?
Enligt handeln kan vikten på en ny husbil variera +/-5% inom varje modell.
Vägs varje husbil in vid registreringsbesiktningen och får en egen tjänstevikt, eller vägs bara en bil i varje modellserie, och alla bilar i samma serie får samma vikt?

Krister.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Min Flair 8000 hadde 200 kg høyere tjenstevikt med svensk registrering enn med norsk. Nå går den norske skilter igjen og har 1200 kg lastvikt :rolleyes:

Hej Knut
Har precis köpt en likadan bil som din senaste Flair. Vikterna där verkar vara ett spännande ämne. Min är nyligen uppvägd till 6500 kg totalvikt men har bara 869 kg lastvikt ändå. Skall bli kul att se vad den väger på vågen när vi semesterpackat den. Gissar att jag har 250 kg kvar till diverse shopping.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Högsta domstolens referat NJA 1982 s 193 (nr 35) - Notisum
Lagbevakning med Notisum och Rättsnätet › rnp › domar

Eftersom jag hävdar att övervikt alltid infaller samtidigt med att totalvikten överskrids och att detta räknas ut från tjänstevikten och inte kan göras på annat sätt, googlade jag lite.

Hittade då ovanstående dom från hösta domstolen,
Det gällde en olovlig körning med tjänstevikten inblandad. Läs hela eller titta på det jag klippt ut här nedanför om hur högsta domstolen ser på bara just tjänstevikten och dömt i ärendet efter det.


///Mot bakgrund av syftet med tjänsteviktens fastställande och av regelsystemets uppbyggnad måste enligt trafiksäkerhetsverkets mening vid tillämpningen av vägtrafiklagstiftningen med tjänstevikt förstås den i bilregistret införda tjänstevikten. Härvid måste även beaktas det icke oväsentliga mått av schablonmässighet som ingår vid bestämningen av tjänstevikten. En motsatt ståndpunkt skulle komma att leda till betydande svårigheter ur kontroll- och övervakningssynpunkt och därmed också till en försämrad trafiksäkerhet///.

/Leif
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hur gör man här?
Enligt handeln kan vikten på en ny husbil variera +/-5% inom varje modell.
Vägs varje husbil in vid registreringsbesiktningen och får en egen tjänstevikt, eller vägs bara en bil i varje modellserie, och alla bilar i samma serie får samma vikt?
Krister.
Hej!
Som framgår av tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t98564/ och bilagan CC 8aug.pdf i andra inägget, så finns det ingen tolerans på tjänstevikten.

Sedan förra våren har Transportstyrelsen registerat det enskiljda fordonets Faktiska vikt som Tjänstevikt, även om förordningen först trädde i kraft 2016-01-01.
Som Bennsan visar i inlägg 47 så framgår det också av registreringsbeviset.
//Conny

PS
I bilagan finns även denna beskrivning av Transportstyrelsen
Vid en poliskontroll med vägning av fordonet tas ingen hänsyn till några toleranser. Den siffra som vågen visar jämförs med fordonets totalvikt. En eventuell övervikt räknas sedan i procent av den maxlast som anges i registreringsbeviset. Det är totalvikten minus tjänstevikten som ger siffran för maxlast.
DS
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Jag ställer mig ytterst tveksam till att det ligger någon sanning i det men kan å andra sidan inte dementera det med några klara bevis.

Ovan citerat från trådstarten, har själv inga klara bevis men tror mig ha en god uppfattning om hur det går till och fungerar i praktiken, även jag ställer mig ytterst tveksam till den här "nya" frågeställningen, sen känner jag att jag eventuellt blev lite dummare efter att ha hört svaren i filmen. :oops:

Texten Conny citerar i inlägget ovanför är väl det närmaste bevis jag sett hittills och personligen tycker jag att den texten passar rätt bra med min egen uppfattning:

Vid en poliskontroll med vägning av fordonet tas ingen hänsyn till några toleranser. Den siffra som vågen visar jämförs med fordonets totalvikt. En eventuell övervikt räknas sedan i procent av den maxlast som anges i registreringsbeviset. Det är totalvikten minus tjänstevikten som ger siffran för maxlast.

Om polisen hade möjligheten att dryga ut böterna genom att tillföra mer vikt till siffran som vågen visar, exempelvis genom att fylla på med mer vatten eller fylla på en mängd teoretiskt vatten, så tror jag att det hade nämnts i den bilagan.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej!
Som framgår av tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t98564/ och bilagan CC 8aug.pdf i andra inägget, så finns det ingen tolerans på tjänstevikten.

Sedan förra våren har Transportstyrelsen registerat det enskiljda fordonets Faktiska vikt som Tjänstevikt, även om förordningen först trädde i kraft 2016-01-01.
Som Bennsan visar i inlägg 47 så framgår det också av registreringsbeviset.
//Conny

PS
I bilagan finns även denna beskrivning av Transportstyrelsen
Vid en poliskontroll med vägning av fordonet tas ingen hänsyn till några toleranser. Den siffra som vågen visar jämförs med fordonets totalvikt. En eventuell övervikt räknas sedan i procent av den maxlast som anges i registreringsbeviset. Det är totalvikten minus tjänstevikten som ger siffran för maxlast.

Vi är av samma åsikt, du hade hittat ett utdrag som styrkte detta & jag var med när min lastvikt bestämdes & hur man går tillväga förklarat av besiktningsman. Vad mer finns att säga om maxlasts fastställande & överskridande av denna. Nya åsikter om detta är nog att betrakta som tyckande & tänkande alltså inte relevanta.

Bennie
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Högsta domstolens referat NJA 1982 s 193 (nr 35) - Notisum
Lagbevakning med Notisum och Rättsnätet › rnp › domar

///Mot bakgrund av syftet med tjänsteviktens fastställande och av regelsystemets uppbyggnad måste enligt trafiksäkerhetsverkets mening vid tillämpningen av vägtrafiklagstiftningen med tjänstevikt förstås den i bilregistret införda tjänstevikten. Härvid måste även beaktas det icke oväsentliga mått av schablonmässighet som ingår vid bestämningen av tjänstevikten. En motsatt ståndpunkt skulle komma att leda till betydande svårigheter ur kontroll- och övervakningssynpunkt och därmed också till en försämrad trafiksäkerhet///.

/Leif

Rätt mig om jag tolkar texten fel men det står väl i princip: Det är praktisk last/teoretisk last som är det egentliga måttet för överlast men för att få kontroller att funka i praktiken så gör vi på det smidiga och allmänt vedertagna sättet. :D

Ovan citerat från trådstarten, har själv inga klara bevis men tror mig ha en god uppfattning om hur det går till och fungerar i praktiken, även jag ställer mig ytterst tveksam till den här "nya" frågeställningen, sen känner jag att jag eventuellt blev lite dummare efter att ha hört svaren i filmen. :oops:

Texten Conny citerar i inlägget ovanför är väl det närmaste bevis jag sett hittills och personligen tycker jag att den texten passar rätt bra med min egen uppfattning:



Om polisen hade möjligheten att dryga ut böterna genom att tillföra mer vikt till siffran som vågen visar, exempelvis genom att fylla på med mer vatten eller fylla på en mängd teoretiskt vatten, så tror jag att det hade nämnts i den bilagan.

mvh jocke

Jag tycket ändå tråden har varit bra, vi har ju benat ut att det nog egentligen är det "nya påstådda" sättet som gäller rent lagteoretiskt men samtidigt fått fram flera bra källor som gör gällande att man med stor säkerhet kan fortsätta att resonera på det vedertagna sättet utan att riskera några andra konstigheter.

Jag tackar för en bra diskussion!

//Peter
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej,
Även om vi märkte att uttalandet av Hans Cassepierre kan tolkas på flera sätt och kanske också att Gomer Svans frågor var felformulerade, så hade Hans påpekande att man bör räkna passagerare inför kontraktsskrivningen sin poäng.

Tanken är god, och även om det finns en minsta stipulera lastförmåga baserat på antal passagerare och billängden så summerar vi vikten av eftermonterad extrautrustning, verkliga passagerare, packning vid olika tillfällen, resmål och årstiden. Och presentar det för återförsäljaren.

Jo då, fler fabriker väger bilarna med utrustning då de lämnar fabriken och Concord är inget undantag som PeterK skriver. Problemet är bara det att vi främst inte vill veta vad bilen väger, utan att skillnaden till totalvikten motsvarar vår kalkylerade lastförmåga.

I ett fall med LMC som jag följt upp, har fabriken i en orderbekräftelse accepterat att montera extrautrustning och sedan vägt bilen. Därefter har man adderat minsta lastförmåga och fick 25 kg kvar till totalvikten. Och som grädda på mosen så reserverar man sig för en ”marginal på +- 5%", utan att ange på vad- hepp!
Däremot får jag inget svar på hur jag på förhand kan försäkra mig om lastförmågan.
Det är där fokus på diskussionen borde vara.
//Conny

PS
Skillnaden mellan om överträdelse baseras på Maxlast eller Totalvikt har inte så stor betydelse som många tycks tro. Vilket framgår om vi jämför med Tyskland och Danmark som använder Totalvikt. Fördelen är främst att Totalvikt som bas är mindre ”känslig” för övervikt.
DS
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej N.gång jag ev kommer i läge för ett ny köp så har man i denna tråden lärt sig att man bör ta med sig goda vänner o all utrustning som man behöver, plocka på bilen allt som är ett måste. Sen ta med sig säljaren o åka till vägning.
Om man då kan lagenligt köra därifrån så kan man också fullfölja köpet.
:twitcy::twitcy::twitcy:
 
Toppen