• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Nej man kan inte få överlastavgift (böter) innan totalvikten överskridits. Som diskuterats/nämnts tidigare i tråden.

Om man stoppas och vikt över totalvikten konstateras så har du överlastat bilen, du kan inte få överlast på bara lastvikten i sig själv.

Dvs. man kan välja själv hur mycket drivmedel vatten mm. man vill ha med sig. Praktiskt har man då skaffat sig lite mera lastutrymme.
Totalvikten är det som aldrig får överskridas.

/Leif

Är du verkligen helt säker? Då menar jag inte vad praxis ute på gatan är utan vad som gäller rent teoretiskt och enligt lagboken.

Det är trots allt den överstigna maxlasten man får böter för.

Bekräftas även av det Jokin saxat ut: "Om en viss maxilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet"
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Du får ju böter för överskriden totalvikt, men ologiskt beräknas bötesbeloppet baserat på procent övervikt jämfört med den lastvikt som finns angivet på registreringsbeviset.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Ju högre lastvikt man har enligt regbeviset så blir det billigare böter vid
Över last med uvarande regler det är därför hb byggarna väger in bilen så
Låg tjenstevikt som möjligt då får kunden stå för hur mycket hanvill bygga på
Bilen det är då andra hands kunden får problem när han inte vet vad som är
Orginal vid bygget
TOMMY
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Är du verkligen helt säker? Då menar jag inte vad praxis ute på gatan är utan vad som gäller rent teoretiskt och enligt lagboken.

Det är trots allt den överstigna maxlasten man får böter för.

Bekräftas även av det Jokin saxat ut: "Om en viss maxilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet"

Vi pratar om samma sak. Jag utryckte mig enkelt för att ingen ska göra misstaget att
råka ut för böter för överlast med sin husbil.

Tjänstevikten är fastslaget efter registreringbesiktning av fordonet. Den gäller alltid enligt registreringsintyget vid kontroll, något annat finns inte att kontrollera det på.
Om man blir vägd så infaller övelastning och överskridande av totalvikten samtidigt för en husbil.
Och ja, det är överlast man får böta för.
Vi behöver dock bara komma ihåg och kontrollera så bilen inte överskrider totalvikten då får vi inga böter för överlast.
Det kan man kolla själv på en våg.

Lastvikten kan överskridas i olika fordonskombinationer. Även vid max belastning på broar vägar mm. Det kallas också överlast.
Men det tråden handlade om i första inlägget var överlast på husbil och husvagn inget annat.

/Leif
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Så här står det i Transportstyrelsens fordonsuppgifter om min HB.
Längd 7242 mm, Bredd 2300 mm, Höjd 3080 mm.

Tjänstevikt (faktisk vikt) 3790 kg, Max lastvikt 710 kg, Totalvikt 4500 kg.

Ursprunglig totalvikt 4500 kg, Skattevikt 4500 kg.

3790 kg + 710 kg = 4500 kg! Kan det bli klarare än så?
När jag registreringsbesiktigade min HB så frågade jag hur han bestämde vad HB'n fick lasta. Svaret jag fick var att han väger bilen & drar denna vikt från totalvikten, det som blir kvar blir tillåten lastvikt. Utav vilken anledning skall polisen göra på annat vis?
Det sätt som han från Transportstyrelsen beskrev lagkravet kunde gjorts lite enklare & inte så invecklat, som synes så skapar det en massa förvirring & oro vilket denna tråden är ett bevis på. Det egentliga problemet är ju på vilka grunder polisen bestämmer den eventuella överlastens storlek.

Bennie
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Är du verkligen helt säker? Då menar jag inte vad praxis ute på gatan är utan vad som gäller rent teoretiskt och enligt lagboken.

Det är trots allt den överstigna maxlasten man får böter för.

Bekräftas även av det Jokin saxat ut: "Om en viss maxilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet"

Jag tror jag förstår hur ditt tankesätt är, men vad säger du om jag spinner vidare på det och i så fall påstår att man som förare inte kan lastas för att bilen är regad med fel tjänstevikt?

Ett exempel: Du blir invinkad för kontroll, tar ut ALLT som inte tillhör tjänstevikten och ställer det på vågen (hur opraktiskt/omöjligt det än må vara), då får du en siffra på hur mycket last du har och jämför det sedan med din max lastvikt på regbeviset. Detta är väl ett resonemang fört på samma sätt?

På samma sätt kan man ju då fråga sig vad/var det står i lagen att du är ansvarig för tillverkarens typade tjänstevikt?

//Peter
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Jag vet att många retar sig på att det diskuteras detaljer och möjliga regeltolkningar när det praktiska och väsentliga är klart som korvspad men det skiter vi i :D

Ja i ditt exempel blir ju allt som tagits ut ur bilen sådant som inte hör till tjänstevikten utan det hör då rimligen till last. Något annat kan det ju inte bli. Hur mycket bilen får ta i form av last står ju exakt i regbeviset och om lasten väger mer än detta blir det rimligen överlast enligt regelboken.

Detta är också ganska logiskt eftersom bötesmodellen för överlast idag struntar totalt i eventuell tjänstevikt eller totalvikt utan baseras helt och hållet på procentuellt överskridande av bilens registrerade tillåtna lastvikt.

Jag vet inte ansvaret när det gäller korrektheten på den typade tjänstevikten men jag vet att föraren är fullt ansvarig för att ha koll på vad han lastar i bilen och för att totalvikten inte överskrids.
En felaktigt angiven tjänstevikt kan alltså aldrig fungera som en ursäkt för överlast eller ett överskridande av totalvikten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Også støv, skitt og snø/is regnes som last. Et vogntog kan ha mange hundre kilo med slikt. Selv på en husbil kan det fort bli hundre kilo.

Andre land benytter prosent av totalvekt som grunnlag når en beregner reaksjon på overlast.

Men de svenske reglene forklarer hvorfor de fleste flyttebiler jeg har sett i Sverige et biler med avtagbar kontainer. Her er også kontaineren en del av lasten, men om den hadde vært permanent sveiset fast hadde den vært en del av bilen og lastvikten på papirene hadde vært redusert tilsvarende. Her snakker vi fort om tonn i forskjell på lastvikt!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Att plocka ur lasten för att väga och för att fastslå ev överlast faller på sin egen orimlighet.
Då skulle man behöva skruva bort markis, cykelställ, TV mm mm då dessa attiraljer oftast inte finns med i tjänstevikten.
Det har blivit lite av en "tvist om påvens skägg" tycker jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Ja som du skriver så måste i princip nästan alla husbilar vägas om med fastskruvad last, och därifrån få en ny riktig tjänstevikt.

Dock finns det undantag, t.ex. Concorde väger in sina husbilar MED utrustning. :)
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Jag vet inte ansvaret när det gäller korrektheten på den typade tjänstevikten men jag vet att föraren är fullt ansvarig för att ha koll på vad han lastar i bilen och för att totalvikten inte överskrids.
En felaktigt angiven tjänstevikt kan alltså aldrig fungera som en ursäkt för överlast eller ett överskridande av totalvikten.

Nu fortsätter jag bara för att det är roligt!:D

För att beivra det fetstilta kan man ju knappas åberopa det du skrev innan:

"Om en viss maxilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet"

Men det finns kanske någon annan skrivning som behandlar totalvikten?

//Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

:)
Ja som du skriver så måste i princip nästan alla husbilar vägas om med fastskruvad last, och därifrån få en ny riktig tjänstevikt.

Dock finns det undantag, t.ex. Concorde väger in sina husbilar MED utrustning. :)

Men bara med originalmonterad utrustning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Att plocka ur lasten för att väga och för att fastslå ev överlast faller på sin egen orimlighet.
Då skulle man behöva skruva bort markis, cykelställ, TV mm mm då dessa attiraljer oftast inte finns med i tjänstevikten.
Det har blivit lite av en "tvist om påvens skägg" tycker jag.

Äsch det här är väl ingen tvist. Hur det fungerar och mäts i praktiken är väl alla överens om.
Det här är bara lite onödigt nedbrytande för att komma fram till hur de formella reglerna egentligen är uppbyggda :D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Nu fortsätter jag bara för att det är roligt!:D

För att beivra det fetstilta kan man ju knappas åberopa det du skrev innan:

"Om en viss maxilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet"

Men det finns kanske någon annan skrivning som behandlar totalvikten?

//Peter

Vet inte om jag förstår exakt vad du menar men totalvikten är egentligen helt ointressant i det här fallet.

Maxlasten har ju blivit bestämd i samband med registreringen. Det är just den vikten man sen inte får överskrida med det som klassas som last i bilen.
Att totalvikten ofta kommer med i sammanhanget är bara för att den används för att på ett enkelt sätt kunna identifiera eventuell överlast.
Sättet är dock inte helt exakt eftersom det inte visar exakt fördelning mellan det som hör till tjänstevikten och det som räknas som last.

Överlast du skall bötfällas för är ju efter hur mycket du överskrider den tillåtna lastvikten och inte efter hur mycket över totalvikten du väger. Även om den med dagens sätt att väga och räkna alltid blir densamma eftersom man utgår från att det som ingår i tjänstevikten alltid är med.

"Om en viss maxilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet"

Så i princip skulle man kunna få böter för att man väljer att ha mer last i bilen istället för full vattentank.
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Vet inte om jag förstår exakt vad du menar men totalvikten är egentligen helt ointressant i det här fallet.

Maxlasten har ju blivit bestämd i samband med registreringen. Det är just den vikten man sen inte får överskrida med det som klassas som last i bilen.
Att totalvikten ofta kommer med i sammanhanget är bara för att den används för att på ett enkelt sätt kunna identifiera eventuell överlast.
Sättet är dock inte helt exakt eftersom det inte visar exakt fördelning mellan det som hör till tjänstevikten och det som räknas som last.

Överlast du skall bötfällas för är ju efter hur mycket du överskrider den tillåtna lastvikten och inte efter hur mycket över totalvikten du väger. Även om den med dagens sätt att väga och räkna alltid blir densamma eftersom man utgår från att det som ingår i tjänstevikten alltid är med.

"Om en viss maxilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet"

Så i princip skulle man kunna få böter för att man väljer att ha mer last i bilen istället för full vattentank.

Om jag förstått saken rätt så stämmer sista raderna med lagen. Du kan inte kompensera liten vattenmängd med tjänstevikten då det är lastvikten som räknas. Tjänstevikten är alltid konstant. / Hasse
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Vet inte om jag förstår exakt vad du menar men totalvikten är egentligen helt ointressant i det här fallet.

Maxlasten har ju blivit bestämd i samband med registreringen. Det är just den vikten man sen inte får överskrida med det som klassas som last i bilen.
Att totalvikten ofta kommer med i sammanhanget är bara för att den används för att på ett enkelt sätt kunna identifiera eventuell överlast.
Sättet är dock inte helt exakt eftersom det inte visar exakt fördelning mellan det som hör till tjänstevikten och det som räknas som last.

Överlast du skall bötfällas för är ju efter hur mycket du överskrider den tillåtna lastvikten och inte efter hur mycket över totalvikten du väger. Även om den med dagens sätt att väga och räkna alltid blir densamma eftersom man utgår från att det som ingår i tjänstevikten alltid är med.

"Om en viss maxilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet"

Så i princip skulle man kunna få böter för att man väljer att ha mer last i bilen istället för full vattentank.

Det jag menar är att vi verkar ju vara överrens om att det som är olagligt är att överskrida lastvikten, inte att överskrida totalvikten (i teorin då..)

Med detta sagt så tror jag att man i väldigt många husbilsfall överskrider totalvikten trots att man inte överskrider lastviken beroende på att det mer eller mindre fuskas med tjänstevikterna från tillverkarhåll.

Slutsatsen av detta är ju att man inte har något underlag för bötfällning om inte lastvikten överstigs även om totalvikten möjligen gör det.

//Peter
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Om jag förstått saken rätt så stämmer sista raderna med lagen. Du kan inte kompensera liten vattenmängd med tjänstevikten då det är lastvikten som räknas. Tjänstevikten är alltid konstant. / Hasse
Hej !
När jag registreringsbesiktigade min HB i Sverige trodde jag att vikterna skulle överföras från de Tyska originalhandlingarna men så var det inte,förutom för fordonets totalvikt som bestäms av fordonstillverkaren, den vikten får endast ändras efter tillstånd från tillverkaren.
I mitt fall vägdes bilen med markis extra batteri samt allt annat som fans i bilen, sen lade besiktningsmannen på ytterligare 75 kg som avsåg förarvikt. det hela slutade på 3200kg fordonets maxvikt var av tillverkaren satt till 3500kg. Jag fick alltså max lasta 300kg för att hålla mig inom ramarna för den maxvikt som fordonet konstruerats för. Dessa vikter fördes in i fordonshandlingarna.
Ps Den Tyska tjänstevikten kod g var 3075kg DS
BBa.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Överlast, Tjänstevikt och köra med lite vatten.

Hej !
När jag registreringsbesiktigade min HB i Sverige trodde jag att vikterna skulle överföras från de Tyska originalhandlingarna men så var det inte,förutom för fordonets totalvikt som bestäms av fordonstillverkaren, den vikten får endast ändras efter tillstånd från tillverkaren.
I mitt fall vägdes bilen med markis extra batteri samt allt annat som fans i bilen, sen lade besiktningsmannen på ytterligare 75 kg som avsåg förarvikt. det hela slutade på 3200kg fordonets maxvikt var av tillverkaren satt till 3500kg. Jag fick alltså max lasta 300kg för att hålla mig inom ramarna för den maxvikt som fordonet konstruerats för. Dessa vikter fördes in i fordonshandlingarna.
Ps Den Tyska tjänstevikten kod g var 3075kg DS
BBa.
Det var väl utmärkt, nu vet du ju exakt hur mycket du kan stoppa i bilen utan att få övervikt.
Nackdelen är ju att om du hade läst på lite innan så kunde du ökat lastvikten kanske 100kg och då minskat den procentuella överlasten och sparat lite böter om oturen är framme.
Jag har vägt vår bil i körklart skick, d v s allt utom mat, dryck, hundar, hustru och kläder men all köksutrustning, vatten mm. Skönt att veta hur mycket man kan få med sig.
 
Toppen