• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

F

F.d. 51529

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej

Det finns ettformulär hos transportstyrelsen som är på flera språk som förklarar den svenska behörigheten.
Har själv den med mig på resor och har aldrig haft något problem.

Lycka till
 
C

Claes o Monica

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Har du en länk till dokumentet, det finns en hel del att välja på...
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej!
Oificial journal of the European union L120. Är det dokument som är lämpligt att ha med sig om man reser med tung pb 2 bil inom eu. jag har den engelska upplagan med men den går att skriva ut på alla eu språk. Detta gäller för Sverige.

"Licence holders who obtained a category B license before 1 July 1996 are entitled to drive private cars with a maximum authorised mass EXCEEDING 3.5 tonnes as long as the vehicle is registred as a private car and not as a light lorry. This right remains until the driving licence expires".

Detta är inte på något sätt märkligt dom flesta EU-länder har på liknade sätt fått undantag från gällande grundregler.
BBa.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Läs på dokumentet längst ned på B

Men det är inte något dokument som har bäring och stöd på vår lagstiftning.
Transortstyrelsen har utfärdat en samling dokument på olika språk. Skriv ut den, den samlingen har lagstöd. Det hänvisas också till beslutsnummer etc. De dokument som är utfärdade av våra intresseorganisationer duger inte, och då menar jag rent juridiskt. För vill vi hävda vår rätt måste vi också ha dokument som styrker detta.
EUR-Lex - L:2014:120:TOC - EN - EUR-Lex här finns en länk som man kan hämta hem info om lagstiftningen i Sverige på olika språk. Använd denna så blir det inte några komplikationer och det går att fortsätta att köra.
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej !
Svensk lagstiftning gäller endast i Sverige. Eu-dokument gäller i Europa.
BBa
 
Toppen