• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

F

F.d. 29801

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Spanien har nu godkänt husbilar och hästrtansporter med en totalvikt upp till 4000kg.detta innebär att dom husbilar som ligger på gränsen kan med tillverkarens tillstånd nu höja totalvikten upp till 4000Kg med en B licens.

Hej Juan!

Vet du vad som måste göras för att höja vikten till 4000 kg.
Roland.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

det stämmer inte du får inte köra bil över 3,5 ton i Norge på b-kort .ringde själv både svenska och norska vägmyndigheterna om detta punkt slut på ryktena om detta
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

En gammal tråd det här, men som läget är nu kan du inte köra en husbil över 3500kg i Norge på något körkort, det finns dom som blivit bötfällda med C kort
eftersom husbilen inte är registrerad som lastbil.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

En gammal tråd det här, men som läget är nu kan du inte köra en husbil över 3500kg i Norge på något körkort, det finns dom som blivit bötfällda med C kort
eftersom husbilen inte är registrerad som lastbil.
Det verkar ju klarlagt att det inte är ok att köra tung husbil på B kort taget före 1996 i Norge. Däremot att man inte skulle kunna köra tung husbil där på C eller C1 kort pga att husbilen ej är registrerad som lastbil undrar jag över. Jag har bara sett en person på detta forum som påstår att en bekant till honom hade fått böter för detta, har inte sett något om detta någon annan stans.
Har du mer info ang detta helst från norskt vegvesen så vore det kanon om du ville länka till detta. Man vill ju inte åka dit om detta mot all förmodan skulle stämma.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Jag kan bara säga några saker om Norge. Hade vi haft större bil, över 3,5 ton, då hade vi haft C/C1 båda 2, kostar vad det kostar! (Jag har det redan iofs!)

1) Norge är värt allt besvär för att kunna åka dit under sommarperioden (juni-september). Vissa gillar vintermiljön och har skrivit långa spalter om det på forumet!
2) Norge är inte Europas billigaste land precis och kommer förmodligen ALDRIG att bli det heller under vår levnadstid (med eller utan olja)
3) Det är inte helt fel att ha C/C1 för tung lastbil/husbil, oavsett vart du än åker i Europa. Det finns flera länder som följer samma "gamla" C-regler som Norge, det är "vi" som är undantag.
4) 1996 regel är en regel som kommer från Svenska beslutsfattare utifrån förhållanden från hur vi har haft det "en gång i tiden"... Tider ändras och då måste vi också tyvärr ändras trotts våra geners inbyggda MMF (Motstånd Mot Förändringar).

Övrig kommentar: lite utanför tråden...
Att vi valde en bakhjulsdriven 3,5 ton HB är inte slump. Den räcker för oss 2 gott och väl och den skuttar på Norska bergstoppar som en bergs-get, vi har lägst taxa på färjor och kan parkera nästan var vi vill. Hade vi dessutom haft 4x4 då hade vi vågat oss på viss terrängkörning också, men är tyvärr inte beredda att gå upp i vikt eller högre driftskostnader (framför allt inte nu längre som pensionärer).
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Håller med Marianne o Ranko att Norge är värt en del besvär, otroligt härligt land.
Har C1 kort så det är inget problem, undrar mer över detta med att det inte skulle vara ok med PB2 registrering på tung HB i Norge.
Har mailat Statens Vegvesen ang detta så får vi se vad de svarar.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Jag kan bara säga några saker om Norge. Hade vi haft större bil, över 3,5 ton, då hade vi haft C/C1 båda 2, kostar vad det kostar! (Jag har det redan iofs!)

1) Norge är värt allt besvär för att kunna åka dit under sommarperioden (juni-september). Vissa gillar vintermiljön och har skrivit långa spalter om det på forumet!
2) Norge är inte Europas billigaste land precis och kommer förmodligen ALDRIG att bli det heller under vår levnadstid (med eller utan olja)
3) Det är inte helt fel att ha C/C1 för tung lastbil/husbil, oavsett vart du än åker i Europa. Det finns flera länder som följer samma "gamla" C-regler som Norge, det är "vi" som är undantag.
4) 1996 regel är en regel som kommer från Svenska beslutsfattare utifrån förhållanden från hur vi har haft det "en gång i tiden"... Tider ändras och då måste vi också tyvärr ändras trotts våra geners inbyggda MMF (Motstånd Mot Förändringar).

Övrig kommentar: lite utanför tråden...
Att vi valde en bakhjulsdriven 3,5 ton HB är inte slump. Den räcker för oss 2 gott och väl och den skuttar på Norska bergstoppar som en bergs-get, vi har lägst taxa på färjor och kan parkera nästan var vi vill. Hade vi dessutom haft 4x4 då hade vi vågat oss på viss terrängkörning också, men är tyvärr inte beredda att gå upp i vikt eller högre driftskostnader (framför allt inte nu längre som pensionärer).

Vilka är "flera länder" på punkt 3?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Bl.a. Serbien som vissa använder för att transportera sig söderut mot Grekland m.m. Det var en HBK:are som undrade förra året så jag skrev till den Serbiska motsvarigheten till Motormännens och fick svar: det blir böter och körförbud om man kör över 3,5 ton med "B" kort. Vet ej om Serbien är med i EU/EES...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Norske kjørkortregler for bil er enkle, de er 100% basert på vekt og sitteplasser i følge hovedregel fra EU.

Norske bobiler over 3500 kg totalvekt er og med kode M1 (personbil-campingbil).
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Norske kjørkortregler for bil er enkle, de er 100% basert på vekt og sitteplasser i følge hovedregel fra EU.

Norske bobiler over 3500 kg totalvekt er og med kode M1 (personbil-campingbil).

Ok, då borde det inte vara något problem med en svensk bobil registrerad som PB2 och totalvikt 5000 kg?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Nei ikke når en har C eller C1.

Grunnet bilavgifter i Norge var det populært med store van over 3500 kg totalvekt registrert som lastbil på 1990 tallet, hadde selv en slik og fikk bråk med svensk polis fordi jeg ikke hadde lastbilskjørkort men norsk kjørkort for bil opp til 7500 kg. Sjekket med tysk trafikkpoliti om jeg kunne kjøre i Tyskland og fikk til svar at når jeg kunne kjøre min bil hjemme så var det ok i Tyskland også. Norge fikk ikke lov til å beholde sin gamle rettighet, men kunne konvertere til C1 da dette ble ny EU klasse i 1996 etter at Tyskland krevde en slik felles klasse.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Man kan ju även åka personbil till Norge, skall man fjällvandra går det lika bra med tält.:)
 

Bilagor

  • Besseggen 2.JPG
    Besseggen 2.JPG
    3,5 MB · Visningar: 3
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Det händer nog inget förrän det kommer svar från EU-myndigheten. Så här ett par bilder från årets bravader, Besseggen och Galhöpiggen.
 

Bilagor

  • Besseggen 9.JPG
    Besseggen 9.JPG
    3,9 MB · Visningar: 2
  • 8. Toppstugan.JPG
    8. Toppstugan.JPG
    1,8 MB · Visningar: 2

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Dessa länder ingår i EU:
EU har 28 medlemsländer. Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
EU-länder.JPG

Dessa länder är med i EES:
Island, Liechtenstein, Norge

Efta-länderna är följande:
Norge
Island
Liechtenstein
Schweiz (Schweiz är inte med i EES)

Kandidatländerna är:
Serbien, Montenegro, Makedonien, Albanien, Turkiet.

Potentiella kandidatländer är:
Bosnien-Hercegovina, Kosovo

EES, medlemsländer - Tullverket
 
Senast ändrad:

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Nei ikke når en har C eller C1.

Grunnet bilavgifter i Norge var det populært med store van over 3500 kg totalvekt registrert som lastbil på 1990 tallet, hadde selv en slik og fikk bråk med svensk polis fordi jeg ikke hadde lastbilskjørkort men norsk kjørkort for bil opp til 7500 kg. Sjekket med tysk trafikkpoliti om jeg kunne kjøre i Tyskland og fikk til svar at når jeg kunne kjøre min bil hjemme så var det ok i Tyskland også. Norge fikk ikke lov til å beholde sin gamle rettighet, men kunne konvertere til C1 da dette ble ny EU klasse i 1996 etter at Tyskland krevde en slik felles klasse.
Tack för svar, då kan man besöka Norge nästa sommar också då. :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Dessa länder ingår i EU:
EU har 28 medlemsländer. Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
Visa bilaga 117166

Dessa länder är med i EES:
Island, Liechtenstein, Norge

Efta-länderna är följande:
Norge
Island
Liechtenstein
Schweiz (Schweiz är inte med i EES)

Kandidatländerna är:
Serbien, Montenegro, Makedonien, Albanien, Turkiet.

Potentiella kandidatländer är:
Bosnien-Hercegovina, Kosovo

EES, medlemsländer - Tullverket

Det finns ett par ställen till där man inte är med i EU och dit man kan köra med husbil.
Åland och Andorra är båda trevliga ställen för husbilsbesök. Undrar och de erkänner undantaget eller om de kräver C kort.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Åland:
När Finland anslöts till Europeiska unionen 1995 krävdes Ålands lagting samtycke för att även Åland skulle anslutas till EU. Lagtinget gav sitt samtycke sedan ålänningarna sagt sitt i två olika folkomröstningar och efter att det stod klart att Ålands förhållande till EU:s regelverk skulle regleras i ett särskilt protokoll som ingår i Finlands anslutningsfördrag. Valuta Euro.

Andorra:
Andorra är inte medlem i EU, men åtnjuter genom avtal ett speciellt förhållande gentemot EU. Exempelvis har landet samma förmåner som EU-medlemmar vad gäller varuhandel (inga tullar utom för jordbruksprodukter). Andorra saknar egen valuta och använde tidigare både spanska pesetas och franska franc, men har numera euro som valuta. Landet tillverkar sedan 2015 egna andorranska euromynt.
 

jite55

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Borås
HBK-Nr
8446
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hur är det med Schweiz då. Vad gäller där? Någon som vet
 
Toppen