• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

I

ingjo

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej Robert,

Svarar på ett gammalt inlägg, men frågan är lika aktuell. GällerB-körkort för personbil över 3,5 ton? Var hittar man ditt utdrag, jag kan inte finna det.

Hälsningar
Ingo
 
F

F.d. 14701

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Vad gäller för att köra med husbil med max last 4250 kg i Norge? Jag har vanligt körkort sedan ca 50 år, har aldrig fått det indraget. Måste man ha s k busskort för att få köra sin husbil i Norge? Väldigt tacksam för svar.
"Mamman"
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Här finns länken till körkortsreglerna för svenska körkort.
Driving licences - Transport regulations and safety

Välj PDF, språk och Download content.

Filerna är stora så det tar ett tag att ladda ner dem.
Skriv bara ut sidan 1 och sidan 24-25 (kan variera mellan de olika språken men leta rätt på avsnittet "SVERIGE (S) så ser du vilka sidor som avhandlar de svenska reglerna) på de olika språk som du kan ha användning för.

Som svar på frågan om PbII > 3,5ton i Norge så följer Norge EU-reglerna.
Texten är "ModellS1. Körkortsinnehavare som förvärvade ett körkort i kategori B före den 1 juli 1996 är berättigade att köra personbilar med en högsta tillåten totalvikt som överstiger 3 500kg, under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil."
Körkortet får inte vara indraget, då upphör denna regel och ursprunglig regel för B-körkort gäller då i framtiden.

Är det svar på din fråga?
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Någon som känner till någon aktuell sammanställning över vad som gäller för husbil över 3.5 ton i Europas olika länder? Hastigheter, avgifter etc.
Motormännens sida som hänvisas till i vissa forumsvarkräver medlemsskap för de intressantaste länderna.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Det är många inlägg i detta ärende,har ej läst allt så det jag nu skriver kanske står någonstans.
Har varit i kontakt med Transportstyrelsen och de påstår att svenska övergångsreglerna gäller endast i vårt land så ska man åka utomlands så får man ansöka i resp. Land om tillstånd att framföra sitt fordon.
Får man nobben tex. I Tyskland så får man ej köra där med sitt B-kort och över 3,5 ton.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Det är många inlägg i detta ärende,har ej läst allt så det jag nu skriver kanske står någonstans.
Har varit i kontakt med Transportstyrelsen och de påstår att svenska övergångsreglerna gäller endast i vårt land så ska man åka utomlands så får man ansöka i resp. Land om tillstånd att framföra sitt fordon.
Får man nobben tex. I Tyskland så får man ej köra där med sitt B-kort och över 3,5 ton.

Man kan tydligen få många olika svar från en myndighet som Transportstyrelsen, men om du försöker att läsa allt som har skrivits om just behörigheter är det nog så att det som gäller i Sverige gäller även i alla andra EES-länder.

Vill du ha svar som du skall kunna lita på i kontakt med myndighet är det det skrivna ordet som har betydelse, ringa är ingen bra grund att fatta beslut på.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Det är inga övergångsregler.Det gäller livet ut om det inte blir indraget av någon anledning. Körkortet gäller väl i princip överallt, Europa, USA mfl länder, finns nog konventioner.
Däremot bestämmelsen om att innehavare av körkort utfärdade 1996 och tidigare får köra personbil med obegränsad totalvikt kräver ju att fordonet är registrerat som personbil, vilket kanske inte är fallet utanför Europa.
I Sverige och Tyskland är husbilar registrerade som M1 vilket är personbil. troligen samma i alla EU-länder. Är din bil personbil i Sverige så är den personbil överallt och du kan köra jorden runt med den. Kan möjligen bli svårt att övertyga enskild polisman om reglerna, varför det hade underlättat om alla med B-körkort före 1996 par automatik fick C1 körkort (efter ansökan)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Ett automatiskt byte till C1 skulle innebära en begränsning av nuvarande behörighet (om körkortet är utfärdat före 1 juli 1996), eftersom C1 "bara" räcker till 7,5 ton medan "gammalt" B-kort inte har någon viktbegränsning alls.

Dessutom: C1 kommer inte att införas förrän den 19 januari 2013.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Som Sander skriver skulle en övergång till C1 ske efter ansökan och då är det väl OK.
Tyskland och även Norge har väl fått C1 utan det normala byråkratiska krånglet.

Men som sagt varför göra det enkelt om man kan krångla till det.:rolleyes:
 
F

F.d. 2123

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Efter lite spaning på nätet så fann jag denna sida som kan vara behjälplig för er som har körkortsklass b och ni tog körkortet innan 1996. Ni kan ladda hem informationen på en hel del olika språk.

Utomlands med husbilen?
 
F

F.d. 2123

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Har idag haft ett långt samtal med transportstyrelsen där de fick be mig om ursäkt för felaktig information som jag fick igår. Transportstyrelsen kommer framöver att hänvisa alla som ringer och frågar om man får köra med sin husbil som väger över 3,5 ton på B kort taget innan 1996 i Europa till de dokument som faktiskt finns och har funnits sedan 2005.

Så nu behöver ingen oroa sig för att få fel information hos transportstyrelsen utan nu ska korrekt information lämnas ut.

Önskar alla min husbilsvänner en underbart trevlig sommar
 
F

F.d. 50198

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Är just nu på resa från Spanien geonom Frankrike. Har ibland tröttnat på de vanliga vägarn ochvalt att köra betalväg. Jag har en husbil dom väger 3 500 kg och är klassad som personbil klass 2 i Sverige.
Vid alla tillfällen med ett undantag och jag fått betala motorvägsavgift för klasse 3. De flesta betalstationer är obemannade så det finns ingen att fråga.
Kan någon ge besked om hur avgiftsklasserna är i de olika länderna?:spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

I Frankrike ser de på høyden først, er du over 2m så er du ikke klasse 1 Deretter ser de på lengden og antall akslinger. Har du mer enn 2 akslinger så er du klasse 4 og må betale høyeste avgift - husker ikke lengdegrensen mellom klasse 2 og 3. Egentlig skal biler over 3500 kg totalvekt alltid inn i klasse 3 eller 4, men for automatstasjonene er det enklere å bruke lengdemåling.
 
F

F.d. 50198

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Vår bil har endast 2 axlar, men den är 3,10 hög. Detta är nog förklaringen till att vi hamnar i klass 3.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Spanien har nu godkänt husbilar och hästrtansporter med en totalvikt upp till 4000kg.detta innebär att dom husbilar som ligger på gränsen kan med tillverkarens tillstånd nu höja totalvikten upp till 4000Kg med en B licens.
 
K

Kurt Lindgren

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Oj mina vänner. Har läst alla inlägg här(nästan). Kontentan av alla inlägg är mao. åk inte ned genom Europa med en last över 3500 kg med AB kort. Stämmer det? Var och vägde HBn på tippen och fick med full tanka av färskvatten + disel cyklar och mat m.m. en vikt på 3660 kg samt att jag drar nu på söndag. Håller på att banta men det blir jävligt svårt att komma ned till godkänt antal kilo. Vad är att göra?
Tömma tanken skippa cyklar osv. eller chansa? :):confused: Kurt
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Risken att "torska" är nog rätt liten, men om, så blir det med garanti böter, dessutom får du nog räkna med att lätta bilen till under 3,5t innan du kan tänka på vidare resa.
Men kolla för säkerhets skull även med en våg på bilprovningen, kostar kanske en 50-lapp.
 
K

Kurt Lindgren

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Bra Decker. Eftersom det är vår premier tur neråt idag så vill jag inte torska dit.
Jag tar av allt som är onödigt och ser hur det går. :mad: Kurt
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Oj mina vänner. Har läst alla inlägg här(nästan). Kontentan av alla inlägg är mao. åk inte ned genom Europa med en last över 3500 kg med AB kort. Stämmer det? Var och vägde HBn på tippen och fick med full tanka av färskvatten + disel cyklar och mat m.m. en vikt på 3660 kg samt att jag drar nu på söndag. Håller på att banta men det blir jävligt svårt att komma ned till godkänt antal kilo. Vad är att göra?
Tömma tanken skippa cyklar osv. eller chansa? :):confused: Kurt

Fulla tankar, varför?
Vi fyller upp till max ca 50 liter diesel.
Vatten tar vi med runt 40 liter sen fyller vi på efter hand, får dessutom färskare vatten hela tiden.
Trots att vi gör så har det aldrig varit på grund av dessa "snålt fyllda tankar" som vi gör stopp på resan, det är vi som vill ha paus.
På detta viset ökar vi lastutrymmet med runt 100 kg, vi har alltid vägt under 3400 kg på vågen.

Lycka till på resan. /Leif
 
Toppen