• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

F

F.d. 8036

Guest
Det skulle vara mycket intressant att höra om någon varit utsatt för poliskkontroll utanför Sveriges gränser och hur det i så fall gick med att överbevisa vederbörande polis om att man har rätt att framföra ett fordon över 3500 kg med ett B-kort.

Är inte så övertygad om att dom accepterar ett eget medfört papper som
visar detta. I dagens läge så kan man ju lätt själv fixa till ett sådant i sin egen dator även om det inte hade funnits något undantag så man får nog i alla fall räkna med att det skall kontrolleras och därmed ochså förseningar och strul i största allmänhet.

Hoppas i all fall att vi får höra om eventuella erfarenheter här på forumet.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Vi åker snart ned till Tyskland och om vi inte blir stoppade i någon kontroll, kommer jag att söka kontakt själv och ställa frågan med papperet i handen. Återkommer. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej, Skipper.
Jag har skrivit lite om min erfarenhet från Schweiztullpolisen här nånstans på forumet, som i korthet gick ut på att jag fick betala en liten tidsbaserad vägskatt för 3850 kgs bilen.
Kostade ca 350:- SEK för fyra veckor.
I samband med samtalet med tullpolisen så frågade jag även hur dom ser på detta med B-körkortet som jag visade upp, och körande av bil över 3500kg i Schweiz.

Svaret blev att det är inget som den Schweiziska polisen invänder mot. Tydligen så var man bekant med de Svenska reglerna. (åtminstone denne tullpolis)

DS
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Det var ju en positiv nyhet att i alla fall någon känner till det.

AndersW, det blir spännande att höra om vad svaret blir. Nu har jag i och för sig fixat ett C-kort (körde upp igår) men det hade ju sina andra randiga skäl och rutiga orsaker.

Körde in på vågen på E22 när jag körde upp till intensivkursen i måndags och då vägde bilen 3660 kg. Jag var ensam men hade cykel, generator, gavlar till
markisen, mat och kläder och kanske 40 liter vatten med men i alla fall. Nu skall jag snart tömma bilen och upp till Bossings och väga upp bilen till 4000 kg och det skall bli kul att se vad vikten är då. Tror du hade nåt på 3450 eller?

Jag kan i alla fall räkna ut att när jag lastar in fru, hundar, mera mat och kläder och 1 cykel till så närmar vi oss 3850-3900 kg.

Men först är det ju mässa på Elmia.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Ja Du Skipper, man är tyngre än man tror. Vi vägde oss fullastade och fulltankade nu i sommar och vågen visade 3.950 kg. Skönt med en marginal om än på blott 50 kg upp till de 4.000 som vi får väga. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Jomenvisst.
Är det inte som vi många anar - dvs leverantörerna bluffar med viktangivelserna.
Testerna som Husvagn o Camping gör av husbilarna borde kompletteras med en realistisk vägning av körklar bil.

Hoppas HoC läser detta och sätter fart med vägning i testerna.
Se bara i en av KABEs broschyrer - där uppger man bara att bilen får köras med B-kort.
Dvs ingen viktangivelse och vilket B-kort kan man undra ?

DS
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Skipper,

Under den tiden som jag har bott i Belgien har jag blivit stoppade 2 ganger. Bagge ganger samma sak overvikt ca 150kg. For mig var det bara att slappa ut 150 liter farskvatten och jag fick aka vidare. Dessa kontroller hander mest i semester tiden utanfor det har jag aldrig rakat ut for vikt kontroller.

Vid ett annat tillfalle stod det en Hollandare intill mig med en totaal vikt pa 3900kg, for honom blev det dryga boter plus att allting skulle lastas ut over 3500kg, vilket han inte kunde sa han fick ringa slaktningar och hamta allt overvikt.

Polisen harnere tillampar en regel 3500kg +10% = en liten avgift i form av boter men det ar ingen regel man ska fasta sig vid eftersom 3500kg ar 3500kg vill dom bli dj*vliga ja da aker man dit. Vissa tillampar 3500kg + 5% ... bast av allt ar att halla sig inom ramen eller tag C-kort om husbilen tal vikten > 3500kg.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3883

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej !

Jag är har hängt med på forumen nån månad nu och nu är det väl dags att posta ett inlägg då jag har lite info. Har beställt en Kabe WL som jag kommer att få Maj -08 och enligt uppgifterna jag har fått så kommer totalvikten på den att vara 4250 kg och man hade inte riktigt klart med tjänstevikten men den skulle bli antingen 3150 eller 3200 kg. Ska enligt uppgift vara baserad på 70 kg förare och Diesel, färskvattentank och slasktank till 90 % fyllda. Har fyllt mig med viss förhoppning att jag inte kommer att råka ut för så mycket problem med extravikt.

Mvh Jörgen.:cool:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej JJ--- och välkommen! Kul att du valt en Kabe Travel Master. Jag har märkt att Kabe inte anger tjänstevikt i sina broschyrer och jag har noterat samma sak i andra märkens presentationer. Möjligen kan orsaken vara att det ofta skruvas på rätt tunga tillbehör i samband med försäljningen, vilket formellt sett ska ingå i tjänstevikten; i mitt fall drygt 100 kg. Hur som helst, i registreringsbeviset finns tjänstevikten med. Enligt Bilprovningen centralt ingår fr o m 1 april i år följande i tjänstevikten: Fordon, förare (75kg), reservhjul, verktyg (domkraft etc) samt fyllda bränsle och färskvattentankar. Hälsn/AndersW
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej!

Det här med vikter är ju väldigt olika beroende på vad man har för bil. Vår MCLouis Steel 464 viktade vi i Svanvik alldeles nyss. Vi var tre personer, fylld fäskvattentank, bra med bränsle, två P11, all utrustning vi behövde, en cykel, vågen stannade på 3180 kg och totalvikten är satt till 3300.

Campinghälningar Curt.
 
F

F.d. 6424

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Är inte så övertygad om att dom accepterar ett eget medfört papper som
visar detta. I dagens läge så kan man ju lätt själv fixa till ett sådant i sin egen dator även om det inte hade funnits något undantag så man får nog i alla fall räkna med att det skall kontrolleras och därmed ochså förseningar och strul i största allmänhet.

Hej Skipper och alla andra också. Vad är det för papper du pratar om?

Finns det något papper som säger att det är ok att framföra ett fordon över 3500 kg på ett vanligt B körkort?

Rickard
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

hej Rickard,

det vi refererar till är den s.k. modellhandboken som innehåller alla länders bestämmelser, läs här vad vägverket skriver

QUOTE
Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.

Den övergångsbestämmelse som är den springande punkten i detta med personbil klass II är i dagsläget rättsligt oprövad. Viktigt i detta sammanhang är att det inte är Vägverket utan rättstillämpande dömande myndigheter som ska avgöra om B-kort utfärdat före den 1 juli 1996 gäller för dessa husbilar. Vi kan inte informera om vad som "gäller". Den ändring av körkortslagen som gjordes var en anpassning till EU-gemensamma körkortsregler, dvs att det infördes en totalviktsgräns på 3500 för personbil för en B-behörighet. Följden av detta blir att Vägerket inte kan garantera att en resa med en "tung" personbil klass II i en annan EU-stat blir helt problemfri. Du har i sak rätt att en behörighet är giltig i andra EU-länder enligt de svenska bestämmelserna, men det förutsätter att de i andra länder känner till de svenska reglerna. Gör de inte det kan det bli problem för dig i den situationen. Därav uttalande att vill du slippa problem, skaffa en behörighet som garanterat gäller för det fordon du framför. I detta fall en C-behörighet eftersom fordonets totalvikt överstiger 3500 kilo och passagerarantalet inte överstiger 8 personer


Det finns en modellhandbok över alla olika körkort som finns inom EU där en referens till övergångsbestämmelsen är införd, se länken nedan. Den kan fungera som en hänvisning till den svenska övergångsbestämmelsen, men den är ingen garanti för att man bedömmer den som giltig i utlandet. Där kan du ladda ner pdf:er på de språk som är aktuella för er.

Länk till modellhandbok: EU Bookshop


Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

Bo Nilsson

Vägverket
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
Välkommen till Vägverket / Vägverket
0771-119 119

UNQUOTE

I modellhandboken står det svenska undantaget för framförande av personbil över 3500 kg för dom som har ett körkort taget innan den 1 juli 1996 och som inte senare varit återkallat.

För att försöka att inte få problem utomlnads har många kopierat det som står angående detta i modellhandboken på de språk vars länder de tänkt besöka. Om det fungerar vet vi inte, ingen har lagt in nägot på forumet om att de använt dessa papper om de blivit stoppade.

Det finns sidovis skrivit om detta i tråden 'Husbilsvikter' i samma forumavdelning som denna.
 
F

F.d. 6424

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Tack Skipper. Precis det svaret som jag ville ha.

Du e en pärla.


Rickard
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej Skipper.
Kanske en dum fråga, men vilka sidor är det man skriver ut??
Del 2 har ju 256 sidor! ursäkta min okunskap:swoon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Har fulgt med på debattene rundt PB2 og klasse B. Tydlig at Sverige ahr valgt en annen overgangsløsning enn Norge, Tyskland og UK - hvor de gamle kjørkortene kunne byttes til et C1E mot en legekontroll hvis kortet var fra før en bestemt dato. C1 klassen er for kjøretøy opp til 7500 kg totalvekt, og C1E er for vogntog på maks 12000 kg. Førerkort fra før datoen var for biler med disse grenser, dvs. i Norge ble nye kort med 7500 ikke utstedt etter 1990 og utbytting av kort måtte skje før 1. okt 2000, Tyskland hadde overgangen i 2005 og UK nå. Slik går det når en ikke er med i EU men underlagt Brussel på det meste, vi kan ikke finne på egne regler eller utsette innføringen.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Skipper,

Jag har kopt boken € 47 incl moms och frakt. Har varit pa en Belgisk polisstation och visat boken ... dom bara skrattar. Allt > 3.5t maste man ha ett C klart slut.
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Har kopierat just det avsnittet som diskuteras här (ännu en gång).

Svaret bör nyanseras lite: Ett undantag för Svenska körkortsinnehavare finns och gäller för fordon med en totalvikt >3.500kg som är registrerade som Personbil. Där gäller B-kort.
För lätt lastbil med en totalvikt > 3.500kg gäller andra regler.
 

Bilagor

  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    34 KB · Visningar: 104
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Hej 813,

Ja, det bara bekräftar mina farhågor att man kan få problem på kontinenten.
Det hjälper ju föga att man har 'rätten' på sin sida när man står där med 300 kg överlast och polisen vägrar släppa iväg en innan man har lättat bilen.

Och vem skall man kontakta för att överbevisa den franska, belgiska, spanska polisen för att övertyga dom att man har rätt.

Risken är kanske liten men det hjälper ju inte när man står där. Jag är glad att jag har skaffat mig ett C-kort även om det kostade. det är i alla fall småpengar när man ser till vad bilen kostade.

Hoppas i alla fall att alla har lite tur och klarar sig utan problem.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Över 3500 kg utanför Sverige med B-kort

Man måste skilja på övervikt (= överlast) och totalvikt över 3500 kg. Det första kan ge böter för att man överlastat fordonet. Det andra kan ge böter för olovlig körning om man inte har C-kort och det hjälper inte att lasta ur bilen för att få ner vikten. Hur polisen i utlandet kommer att reagera är osäkert.
 
Toppen