• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

M

MatsFo

Guest
Hej,

Då jag fick min första bil med farthållare, i början på 80-talet tror jag det var, förstod man ganska enkelt att det ökade förbrukningen en del.

Men nu är jag inte lika säker längre. Jag har försökt kolla lite på min egen bil (ej HB) med växlingsrobot. Om man bortser från att accelerera med farthållaren (vilket görs alldeles för snabbt) så verkar den ge lite mindre förbrukning än om jag gasar manuellt.
Största anledningen tror jag är att jag helt enkelt inte kan hålla samma jämna fart hela tiden som farthållaren automatiskt gör.

Någon som har egna erfarenheter eller synpunkter?

/Mats
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Det beror nog lite på hur man kör innan. Kör man perfekt och håller jämn fart och kör riktig ecodriving så kan det kanske dra lite mer om man låter farthållaren ligga och justera hela tiden. Kör man däremot som folk kör mest, utan att planera utan man gasar och bromsar hela tiden i tid och otid, då lär det nog dra betydligt mindre med farthållare. Sen är det en sak som både jag och min mor är rörande överens om, att sen vi skaffade bilar med farthållare så har vi betydligt lättare att hålla gällande hastighetsbegränsning. 110 lugnt och behagligt med farthållare drar nog betydligt mindre än 130 och hetsig körning med mycket upphinnanden och omkörningar utan farthållare.

Sen är det lite frågan om vad man har för farthållare också, på våran husbil sitter det nåt hemmamonterat skräp som för det första vägrar aktiveras över ungefär 100 och för det andra, när man väl lyckas aktivera den, ligger och pumpar med gasen hysteriskt hela tiden. Körde igenom Perstorp härom sistens när jag var och tankade den innan vi ställde av den, och på den långa 50-vägen genom stan tänkte jag att jag skulle testa att koppla in farthållaren. Jag kan säga att var det nån som såg mig så undrade dom nog vad jag höll på med.. "Vroom, vroom, vroom, vroom, vroom..."
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Det låter ju som din farthällare är feljusterad. Farthållaren är ju ett återkopplat regersystem och om förstärkningen i återkopplingskedjan är för hög överkompenserar farthållaren och det blir ganska ryckigt. Har du ingen bruksanvisning där du kan se om det finns någon justeringsmöjlighet för förstärkningen? En pot eller mjukvarumässigt.
// Göte J
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Nä, det finns nån instruktion på hur man använder den, men inte på hur man justerar den. Det sitter en typ 8-polig dipswitch under en lucka på actuatorn, men vad som händer vågar jag mig inte på att testa. Kanske är kanalen till knappen också, för den är visst trådlös. Funderar på att byta ut skiten till nåt modernare och framförallt trådat, men vi får väl se..

Edit: Bara för att jävlas hittade jag precis nu en manual här: http://www.m-sjoberg-ab.se/pdf/Manual/2501311.pdf
Den sparas skyndsamt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Farthållaren är inte ekonomisk när du kör i uppförsbackar eftersom den är inställd att hålla den hastighet den är inställd på.
Du kan känna detta genom att hålla foten lätt vid gasen i en uppförsbacke och då märker du hur gaspedalen trycks ned mot golvet.
Din egen fot är mycket mjukare vid gasgivning uppför en backe därför är farthållaren inte ekonomisk i backe.
Farthållaren är ok när du kör på jämn väg int annars.
Du kan också jämföra bränsleförbrukningen med färddatorn när du har farthållaren på eller inte
Per
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Till cheetah1 ...Jag har eftermonterat PDQ:s fasthållande och den fungera perfekt..det finns manualer till teras farthållare på BDQ.se kanske din är deras produkt.
 
Senast ändrad:
M

MatsFo

Guest
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Farthållaren är inte ekonomisk när du kör i uppförsbackar eftersom den är inställd att hålla den hastighet den är inställd på.
Du kan också jämföra bränsleförbrukningen med färddatorn när du har farthållaren på eller inte
Per

Vad du säger är att det är bättre att sakta ner i en uppförsbacke, och det är möjligt att det är så, men jag är inte helt säker på det. Den farten måste ju ökas på/tas igen sedan när man är uppe för backen sedan.
Men det är just det jag skulle vilja ha reda på om någon vet/har testat eller sett någon annan test någonstans.

Jo jag har försökt jämföra med och utan men eftersom i alla fall jag inte kan hålla jämn fart så får jag en tendens till att det drar lite mindre om jag använder farthållaren då jag kollat på färddatorn. Men det är inte helt lätt att göra det på ett "vetenskapligt" sätt för i alla fall för mig är det ganska små skillnader.

Har du jämfört (eller någon annan) och vad har ni fått för resultat?

/Mats
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Farthållare med lite manuell assistans landade på 0.84l/mil genom Tyskland (3.5t, alkov, Multijet 150).
Är det nedförsbacke före stigningen så ökar jag, låt säga från 100km/h till 110-120km/h för att sedan pausa farthållare och långsamt sakta ner till 85-90km/h vid krönet av backen (och sedan hoppas på att det inte blir en till backe i anslutning :D)

Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Min erfarenhet efter många år med farthållare i husbilar stämmer med vad som framförts tidigare i tråden. Men skillnaderna i förbrukning med och utan farthållare blir mindre om bilen är relativt motorstark och alltså inte behöver växla ner så ofta i uppförsbackar.

När jag drar tungt båtsläp efter husbilen i branta uppförsbackar brukar jag koppla ur farthållaren, detta sedan jag brände topplockspackningen på min dåvarande 4WD husbil 1993. I sådana situationer väljer jag växel manuellt och kör på ett inte alltför belastande varvtal.

aake
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Min erfarenhet är att det drar mer bränsle i dom flesta fall men att det absolut skiljer sig mellan vägförhållanden som råder.

Är det kuperat som här uppe i norr med ibland långa sugande backar så drar det otvetydigt mer bränsle när farthållaren laddar det som går uppför backen, vilt kämpande att hålla den inställda hastigheten, jämfört när jag själv förladdar lite innan backen för att sedan tappa lite fart mot toppen.

Ju längre söderut jag kommer, förutsatt att det är platt förståss, så sjunker snittförbrukningen för att sedan när det är riktigt långa sträckor av extremt plan väg slutligen sjunka till en nivå under vad jag själv kan prestera.

Den dagen vi får framåtseende farthållare som ser vad som kommer och kan ladda på lite innan backen, och sedan också tar hänsyn till snittförbrukning i sin beräkning för kommenderat gaspådrag och därmed släpper av lite ibland, ja då kanske vi kan se en farthållare som inte förbrukar mer än en mänsklig (och smart) gasfot.


Älskar dock min farthållare oavsett.... jag tycker det är avslappnande och rofyllt sätt att köra ;)
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Allt beror på om man bromsart bort kraften
eller släpper gasen i tid
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Manuell körning av en förare som är helskärpt på vägen, med maximal framförhållning, känslig högerfot, helt koncentrerad på körningen, kan aldrig en farthållare matcha. Men vem orkar/vill köra bil på det viset.
Ove.G
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Håller med Ove här. Farthållare ger lägre förbrukning - och man kan hålla jamn fart och undvika böter. Då blir det billigare på alla sätt!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Jag åker på ca 1,05L/mil med farthållare 90% av tiden i min 160hk 3500kg Fiat/Rimor 2011, då har jag nästan alltid A/C på också. Jag har svårt att tänka mig att jag kan åka snålare manuellt...

Edit: Marschfart på mellan 100 och 110 km/h på motorväg.
 
Senast ändrad:

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

allt har att jöramed det som sitter mellan
ratten ock ryggstödet
inte farthollare eller utan:twitcy:
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Farthållare är inte med vi cerifieringen så. En ren välgärning av motortillverkaren om den är optimerad för låg förbrukning.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Hej

Det är helt klart att en farthållare ökar förbrukningen totalt sett, mest naturligtvis i kuperad terräng där den försöker hålla samma fart överallt med ibland kraftiga gaspådrag som följd.
Jag har under många år och mil (ca 300 000) jämfört med eller utan farthållare och visst är det skillnad.
Men som alltid är det lätt att manuellt kraftigt höja förbrukningen med oplanerad körning och en farthållare har många andra kvalitéer så att om man bara undviker den i allt för kuperad terrräng så höjer det inte förbrukningen speciellt mycket. Själv anväder jag den ofta.

/Stig
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ökar eller minskar farthållaren förbrukningen på nyare bilar?

Vi kör nästan alltid med farthållaren på. Förra säsongen drog vår Renault dci120 med 3500 kg delintegrerad bil 0,97 l/mil. Brukar hålla marschfart runt 95 där det går.
Ev ökning i förbrukningen torde vara försumbar i vårt fall.
 
Toppen