• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Årsmötesträffen 2019 och vi med olika typer av hörselproblem

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Hej!
Det vore önskvärt att man från festkommiten kan ta hänsyn till oss alla med olika typer av hörselproblem. Det heter att vi alla skall umgås och ha trevligt vid de gemensamma sittningarna.
Som det har varit vid de sista årsmöterna har det varit musik alla kvällarna och bakgrundsmusik under middagarna.
När musiken satt igång så går hälften hem och sätter sig med sina vänner i bilarna. Känner man inte så många blir man kanske ensam kvar vid bordet.

Det är ett krav att det finns en lugn kväll, kanske med kortare uppträdande.

Jag vet att fler håller med om ljudproblemen.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag har också själv lite problem när musiken blir för hög, svårt höra vad folk pratar om.
På en träff med c:a 1 000 personer kan man inte ta hänsyn till alla. Själv har jag ordnat många stora träffar där det varit samma problem, en del har klagat på för hög musik.

Vad skall alla de som vill ha dans var kväll göra om det plötsligt inte blir dans.

Jag kan hålla med att under maten kanske man inte skulle ha musik, det blir lättare att prata med varandra då. När man anmäler sig till träffen vet man om förutsättningarna och utifrån det får man ta ett beslut. Träffen är gratis och att då ställa kvar är att dra det lite för långt.

Detta är min personliga uppfattning
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Tack för synpunkter.
Vi kommer att ha en ljudtekniker på plats alla kvällarna. Han kommer att ha direktiv att inte spela för högt.
Däremot kommer vi att ha underhållning i olika former och musik/dans varje kväll. Ingen tyst kväll.
Vi har inga planer på musik till maten.

Ett gott råd är att ni som är extra ljudkänsliga har med er hörselproppar eller annan utrustning för att själva kunna reglera ljudet. Med över 1000 personer så finns det många viljor.

Vi kommer troligen aldrig att kunna tillgodogöra alla viljor och önskemål, men jag hoppas att det vi erbjuder skall fungera bra för de allra allra flesta.

Vi lyssnar och gör så gott vi kan

Välkomna
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Tack för varningen. Detta är skäl nog att inte närvara.

Hej!

Så kan man ju svara om man inte läser hela inlägget.

Så här står det.
Vi kommer att ha en ljudtekniker på plats alla kvällarna. Han kommer att ha direktiv att inte spela för högt.
Känns lite tråkigt att dömma ut oss 4 månader i förväg. Jag är övertygad om att det kommer att bli bra.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Jag har också själv lite problem när musiken blir för hög, svårt höra vad folk pratar om.
På en träff med c:a 1 000 personer kan man inte ta hänsyn till alla. Själv har jag ordnat många stora träffar där det varit samma problem, en del har klagat på för hög musik.

Vad skall alla de som vill ha dans var kväll göra om det plötsligt inte blir dans.

Jag kan hålla med att under maten kanske man inte skulle ha musik, det blir lättare att prata med varandra då. När man anmäler sig till träffen vet man om förutsättningarna och utifrån det får man ta ett beslut. Träffen är gratis och att då ställa kvar är att dra det lite för långt.

Detta är min personliga uppfattning

Ja för en gångs skull måste jag protestera HÖGLJUTT på påståendet att lite musik spelar ingen alls roll för er som hör normalt eller lite nedsatt hörsel- även om det är mycket lågt. Om det finns ett ljud med högre frekvens så slås allt hörande ut av det och jag blir helt isolerad av det och hör inget alls från mina bordsgrannar så att allt umgänge tillintetgörs. I mitt liv som hörselskadad har jag nästan aldrig kunnat umgås på jämnlikt vis bara för att det finns eller ska vara bakgrundsmusik för att förnöja det normalt hörande.

Det är inte att att ha krav utan är jämlikhet att kunna umgås på lika villkor Eller är årsmötet bara på någras villkor och att de kan besluta enhälligt på ÅRSMÖTET till deras . . . . . . .
Det var lite gnäll från min sida
 
D

Deleted member 11118

Guest
I mellanmjölkens land skall det alltid vara jämlikt. Hur man än vänder och vrider på kan det aldrig vara jämlikt oavsett vad det gäller. Jag tror alla förstår problemet med alla som har hörselskada. Att klaga på ljudet innan man hört hur det blir är väl att ta i, att förutse hur det blir kan ingen. Många människor lägger under ett år ner många hundratals timmar för att skapa något trevligt för medlemmarna. Tyvärr kan man inte tillgodose alla, vilket säkert alla tycker är tråkigt.

Det är dessutom fritt att anmäla sig till denna träff som dessutom är gratis.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej i tråden ! Har stor hörselnedsättning och därför hörapparater i båda "syltorna" som gamla mor sa, jag kan ta som exempel att när vi skall gå på bio och det är en Svensk film drar jag mig tyvärr att gå p.g.a svårigheter att höra, då är det lite bättre med utländska filmer då det är textat

Men en annan fråga gällande årsmötet samt ev. seminarier, kommer det att finnas "hörselslinga" i lokalerna ?
sedan är det ju som många beskriver att det är hart när omöjligt att tillgodose alla viljor, synd bara att det allt som oftast är vi hörselskadade som drabbas och därför som jag själv blir lite osociala, därför är det tacksamt om det inte är musik under middagen i alla fall själva matintaget, en annan lösning som egentligen inte är optimal är att ha särskilda utrymmen under middagen för oss hörselskadade

Sedan är det ju också ett stort problem med oss seniorer som hör dåligt att ljudnivån brukar stiga för att bordsgrannen ska bli hörd med följd att samtalen blir högljudda, så hur man än gör har man ändan bak

Hälsningar
Hasse
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Det går bra att montera hörselslinga på en mindre del av utrymmet för de som inte hör utan och märka ut platsen. Själv har jag inplantat och skulle inte vilja vara med utan slinga.

En ljud teckniker brukar sällan ha kunskap om hörselnedsättning.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag har efter en arbetsolycka själv en svår hörselskada i form av ljudöverkänslighet där det är vissa frekvenser jag inte tål alls (det skär som en kniv i örat) och musik är ett sådant ljud som innehåller frekvenser jag inte tål.
Nu förstår jag mycket väl att de flesta vill ha musik på träffar och säger inget om det men att det många gånger spelas musik under middagar (dock inte på denna träff) anser jag och många med mig som störande även de som inte har några hörselskador (i mitt fall måste jag lämna lokalen).
Nu är det inget problem i mitt fall då jag väljer att inte närvara vid träffar eller fester då jag ändå större delen av tiden måste hålla mig undan. Då är det bättre att stå för sig själv på någon lugn plats.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag känner att jag har rätten att klaga lite också, först så tycker jag att man alltid skall göra så att så många som möjligt har det trevligt. Och nog fasen är det trevligare med lite musik i bakgrunden vid middagen än allt skrålande i form av röster ifrån alla andra bord, om nu högtalarsystemet är så pass utbyggt att ljudet blir jämt fördelat i hela lokalen annars kan det bli jobbigt för dom som sitter nära högtalarna.

Om jag nu skulle ha problem med ögonen så jag inte klarar av att vistas i ljusa rum, tycker ni det verkar vettigt att jag mer eller mindre kräver eller iallafall har önskemål att det skall vara mörkt i lokalen?

Jag själv är väldigt negativ till alkohol eftersom det gör människor fördummande, tycker ni det är vettigt att jag kräver eller har önskemål om att det skall vara nolltolerans på alkohol i samband med middagen?

Min bättre hälft har nedsatt hörsel, det händer att vi får ta vissa beslut om att man inte kan göra allt på samma sätt som alla andra, som att se svenska filmer utan text på bio. Debattprogram på tv kan vi aldrig titta på tillsammans då min bättre hälft inte klarar av att sortera allt babbel då dom pratar i mun på varandra.

Vi har val att göra i livet och man måste se till att dom allra flesta har det trevligt och det kommer garanterat vara folk som stör sig på det oavsett vad den nu är.

Själv vill jag att det bara spelas technomusik på kvällen och Magnus Uggla eller Winnerbäck till middagen, skulle inte tro att det kommer spelas överhuvudtaget. jaja vet, det blir ingen musik till middagen, men jag hade önskat att det var det iallafall och det hade min bättre hälft också tyckt så hon slapp sortera alla röster från folk som pratar i mun på varandra.

Vi önskar er iallafall en trevlig årsstämma.:)
:mcride:
 
Toppen