• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Åretruntdäck

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Detta är en lite äldre tråd, jag vet, men jag vill ändå komma med ett inlägg för att förtydliga.

Jag tänkte att de bästa som kan svara säkert på om Michelin Agilis M+S är ett godkändt vinterdäck är tillverkaren.
Jag mejlade alltså Michelin i Sverige och fick ett tydligt svar: Det är INTE godkänt (se svaret i bif. bild).

Även en länk till Transportstyrelsens sida i ämnet:
https://www.transportstyrelsen.se/g...ch_regler/vinterv_svenska_webb_2016-11-01.pdf
 

Bilagor

  • Michelin_Agilis_Camping.jpg
    Michelin_Agilis_Camping.jpg
    201,1 KB · Visningar: 61

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag kommer inte ihåg var jag läste, kanske vi bilägare, att från den 1 januari 2019 är alla däck med snöflinge och m+s märkning godkända som vinterdäck i Sverige. Blev glad eftersom jag har Continental Vanco four seasons 2 med m+s och snöflinga på min bil. Okey på sommarväg, kanske slits lite snabbt, på vinterväg är det svårt att avgöra har aldrig provat "äkta" vinterdäck men bilen går stadigt och bra med sina drygt 7 ton.

STRO är som skrivits tidigare en intresseorganisation, och de vill nog förhindra att bilisterna övergår till åretrunt däck då det eliminerar 2 däckbyten om året och en uppsättning hjul. SUV som är populärt är ofta försedda med lite grövre däck, lämpligt att ha åretrunt däck på, och om Klimatet blir varmare som våra folkvalda är helt övertygade om, så kanske de som bor i södra delen av landet beställer sina nya bilar med åretrunt däck med m+s och snöflinga.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag visste att jag läst det någon stans, hade dock fel på datum. Jag får undvika vinterväglag till 1 april eller köra olagligt, risken att åka på 1200 kr i böter är nog ganska liten om det inte sker en olycka
 
F

F.d. 940

Guest
Jag köpte 4st Continental VanContact 4 season 225/70r15C 110/112 på Ebay från Tyskland i förra veckan.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Till husbil bör däcken vara märkta CP. De är speciellt gjorda för husbilar .Finns en liten husbil märkt i däcket. En undersökning i Tyskland visade att alla olyckor med däckexplosion på husbilar endast hade C-märkta däck.
C-märkta däck är transportbilsdäck. Maxlast ibland. CP-märkta är för husbil( nästan alltid överlast).
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Till husbil bör däcken vara märkta CP. De är speciellt gjorda för husbilar .Finns en liten husbil märkt i däcket. En undersökning i Tyskland visade att alla olyckor med däckexplosion på husbilar endast hade C-märkta däck.
C-märkta däck är transportbilsdäck. Maxlast ibland. CP-märkta är för husbil( nästan alltid överlast).

Beror på vilket chassi vi talar om.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
På min bil är Continental vanco four seasons 2 monterade från fabrik, ej CP däck dock med bärighet 121/120 dvs avsedd för drygt min bils totalvikt och upp till 170 kmh. Jag kör sällan över 100 så det finns nog marginal
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har C däcken rätt lastindex är det inget problem, CP märkta däck (camping) är styvare tål stillastående längre tid.
Överlast som det skrivs om är en annan sak, det tål inget däck i längden.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Listan indragen.

Transportstyrelsen föreslår
en ändring av definitionen av vinterdäck inför nästa säsong, 2019/2020. Då räcker det inte längre med märkningen M+S utan vinterdäcket måste vara märkt med "alptopp/snöflinga", den så kallade 3PMSF-märkningen.

Syftet med ändringen är att förenkla för bilägaren men det innebär också att många som kör med M+S däck året runt måste skaffa nya vinterdäck, det är dock tillåtet att slita ut sina däck. Övergångsregler gäller till 31 december 2024. Parallellt med ändringen upphör däckbranschorganisationen STRO att ge ut sin lista med godkända vinterdäck. STRO-listan dras in 1 januari 2019.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Till husbil bör däcken vara märkta CP. De är speciellt gjorda för husbilar .Finns en liten husbil märkt i däcket. En undersökning i Tyskland visade att alla olyckor med däckexplosion på husbilar endast hade C-märkta däck.
C-märkta däck är transportbilsdäck. Maxlast ibland. CP-märkta är för husbil( nästan alltid överlast).

Har läst i en husbilstidning (minns inte nu i vilken) att om bilen är typgodkänd med CP-däck får man inte använda andra.
Vet inte hur noga besiktningen är med detta dock....

Editering: Om bilen är typgodkänd med "C-däck".... ska det vara ovan (tidningen Husbilen, nr 2 -18)
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fyller däcken kraven på lastindex bör det inte vara ett problem, har aldrig varit med om att man tittat på annat än mönsterdjup.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Till husbil bör däcken vara märkta CP. De är speciellt gjorda för husbilar .Finns en liten husbil märkt i däcket. En undersökning i Tyskland visade att alla olyckor med däckexplosion på husbilar endast hade C-märkta däck.
C-märkta däck är transportbilsdäck. Maxlast ibland. CP-märkta är för husbil( nästan alltid överlast).

Enl tidningen Husbilen, nr 2 -18 är CP-däcken bättre anpassade till husbilar.
De har bl.a. bättre stabilitet som gör bilen mindre känslig vid kraftig sidvind och hastiga undanmanövrar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har läst i en husbilstidning (minns inte nu i vilken) att om bilen är typgodkänd med CP-däck får man inte använda andra.
Vet inte hur noga besiktningen är med detta dock....

Editering: Om bilen är typgodkänd med "C-däck".... ska det vara ovan (tidningen Husbilen, nr 2 -18)
Det är ju riktigt att CP däck är lämpliga för husbil, men frågan gällde besiktning.
Du hittar inga CP märkta vinterdäck om jag inte har helt fel!
 
F

F.d. 940

Guest
Har läst i en husbilstidning (minns inte nu i vilken) att om bilen är typgodkänd med CP-däck får man inte använda andra.
Vet inte hur noga besiktningen är med detta dock....

Editering: Om bilen är typgodkänd med "C-däck".... ska det vara ovan (tidningen Husbilen, nr 2 -18)

Mycket märkligt då det tidigare inte har funnits CP vinterdäck endast C däck.
 
Toppen