• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ålderskrämpor avseende Litiumbatterier

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
En stilla undran till er som haft litiumbatterier under några år: Har dysterkvistarnas (realisternas?) varningar om litiumbatteriernas och dess tillhörande elektroniks begränsningar infriats?
Alltså: Vilka nackdelar finns kvar idag som gör att jag bör vara skeptisk till inköp av två 100 Ah litiumbatterier att ersätta mina två AGM-batterier om vardera 190 Ah i bodelen?
Vore tacksam för råd baserade på egna faktiska erfarenheter.
Hälsningar
Åke
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Hei Clapton. I mitt fall, laddas ju litiumbatterit til 100% med ordinarie fabrikmonterat original-ladning, ÄVEN om generatorn ger endast 13,5V.Orginala 230V laddare ger 14,28V,men den användas sällan. Jag vil int påstå detta fungerar så på alla bilar, men i MITT fall og i MIN bil finnes ingen orsak att invester mycket pengar i nåt mera avanserade grejer. Har ALLTID mer än man behöver av ström, även om min kyl/frys endast använder 12V strøm. Kompressor-skåp . Tycker detta är "hel-max". Alltid ström!!Vist laddar man snabbare med starkare grejer, men är det nödvändigt??? Jag kommer int att åtgärda nåt mer på min anlägning.
 
F

F.d. 1470

Guest
Oavsett hur mycket man skriver och refererar dyker ständigt dessa drop in-historierna upp. Man verkar missa den ytterst viktiga faktorn i Lithium-kalkylen - livslängd. Rätt skött kan man få så många fler cykler. Rätt skyddad kan man slippa helt förstört batteri med en djupurladdning. Just saying - tänker inte upprepa tidigare trådar.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Hei JAndersB

Vad är "rätt skött"?? Man får olika svar på detta beroende vem man frågar. I många hensäenden verkar det som bästa ekonomi att maximera livslängd på batteri, är att investera 30-40 tusen i prylar, för att skydda ett batteri 2 år längre. Är det bra ekonomi?? Drop inhistoria eller ej. Sanning ändå, ock en del utav användandet ock ärfarenheter kring detta ! I Norge kostade mitt Scanbatt
100Ah LIFEPO4 litium m/Bluetooth ock 150BMS exact 7000 spänn. För den summan fick jag oberoende - plenty med strøm - ock en uttalad livslängd ungefär som bilens. DET...... kallar jag en bra investering. Två år har gått, ock detta fungerar fortsatt som när det var nytt. Helnöjd.Var ock en gör vad man vil. Jag ville bara dela mina erfarenheter!!
 
Senast ändrad:

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Det var jag som startade tråden i syfte att få fram de erfarenheter som exempelvis ÄLG1 (med flera) skrivit om men givetvis finns JAndersB:s (med fleras) värdefulla kunnande och erfarenheter att finna och läsa om i andra trådar. Jag beslöt mig den 28 mars 2019 att "chansa på" att beställa ett 200 Ah LiPO4 (enligt länk: Sign in or Register | eBay ).

Då jag ännu inte fått leverans (utlovad till 27 april 2019) kan jag inte ge någon utvärdering, men det kommer. Jag prioriterade att försöka klara mig med ett Li-batteri (inte två eller flera) som ska ersätta mina två 190 Ah gel-batterier.
 
F

F.d. 1470

Guest
Hei JAndersB

Vad är "rätt skött"?? Man får olika svar på detta beroende vem man frågar. I många hensäenden verkar det som bästa ekonomi att maximera livslängd på batteri, är att investera 30-40 tusen i prylar, för att skydda ett batteri 2 år längre. Är det bra ekonomi?? Drop inhistoria eller ej. Sanning ändå, ock en del utav användandet ock ärfarenheter kring detta ! I Norge kostade mitt Scanbatt
100Ah LIFEPO4 litium m/Bluetooth ock 150BMS exact 7000 spänn. För den summan fick jag oberoende - plenty med strøm - ock en uttalad livslängd ungefär som bilens. DET...... kallar jag en bra investering. Två år har gått, ock detta fungerar fortsatt som när det var nytt. Helnöjd.Var ock en gör vad man vil. Jag ville bara dela mina erfarenheter!!

Som jag skrev finns det massor att läsa om detta och en hel del externa länkar som jag lagt upp så tänker inte ta det igen. Använd sökfunktionen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Har samma erfarenhet som Älg1. Om dyrare anläggningar som Janders och eller färdiga dyra anläggningar kommer att vara befogade vet vi kanske om fem-tio år.

Min anläggning inte dyrare, tvärtom. Dessutom, läser man länkat material och originaltillverkares tekniska material är detta inget man behöver vänta på. Dessutom, ta en titt på Teslas laddningsprofiler så vidimeras detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja just Tesla sin husholdning med batteriene og erfaringene folk har med disse gir en brukbar innsikt i levetid. Mesteparten av tiden holder Tesla seg innenfor 20 til 80% ladning, en må aktivt velge for hver enkelt gang å lade mer enn 80% - og da lades det nesten til 100%. Resultatet er at etter mer enn 5 år og opp til en million km og batteriene holder mer enn 90% av hva de gjorde nye.

Enkleste og sikreste måte å drepe lithium batterier på er å lade de til 100% og holde de der med konstant ladning, dette er erfaring fra laptops brukt på kontor og satt i en docking stasjon med konstant strømtilførsel. Ett år og batteriene har under 10% kapasitet igjen.

Men en god BMS burde klare å holde en god husholdning av Tesla sin modell. Selv ville jeg satset på 10 til 90% bruksområde noe som LFP klarer bedre enn de andre lithium batteriene.
 
F

F.d. 1470

Guest
Att BMS klarar av att hantera överhuvudtaget en regelbunden brytning av laddströmmen och dessutom att ligga och pendla mellan, säg 85-90% vid full strömtillgång, så att man inte råkar stå med säg 60% när strömmen bryts, motorn stängs eller solen går ner tvivlar jag på. Och som sagt, helst inte laddning mer när man nått 13,6-13, 8 V beroende på vilket C tal man laddar med.

Dessutom, hur unvika laddning i minus och att BMS drar ström vid långtidsavställning. Att själva batteriet inte laddar ur är ju en väldigt stor fördel som förstörs av BMS.

De länkar jag gett indikerar också tydligt att lithiumbatterier mår absolut bäst av långtidsförvaring vid 30-60% SOC.

Allt ovan viktigt för livslängd, hur når man det med drop in? Batterisäljarna bara intresserade av att det fungerar vid leverans och lite till. Att investera i lithium och sedan kanske få 2000 cykler i stället för 5000 är i alla fall inte jag intresserad av.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Teknisk og teoretisk så er det mulig å konstruere en BMS som løser problemet, Men selv tviler jeg på et slike er installert i drop-in batteriene. Det som trengs er mer enn en spenningsmåler og endel kraftelektronikk og/eller releer. I praksis vil dette kreve en liten dator som sammenligner spenninger og styrer elektronikken. Selve det å alltid ha spenning ut kan løses med en diode, ladespenning inn via et relee parallellt med dioden. Spenningmåling på begge sider av releet og noen linjer kode i styringsdatoren. Det er ikke mange kroner for den nødvendige elektronikken, som selvfølgelig kommuniserer via wifi eller bluetooth. Om en og legger på en spenningmåler for hver celle og aktiv balansering under ladning så er det meste løst.

Men problemet er at dette ikke er en ferdig løsning som produsentene kan kjøpe og putte inn i batterikassen.

Ladning ved kulde kan og løses med noe elektronikk og gjerne en varmeduk som bruker ladestrøm til oppvarming før strømmen slippes inn på cellene. Løst anslag på kostnaden for en slik utvidet BMS er ikke stort over de som brukes i dag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta batteri låter väldigt lovande, jag är nöjd med allt utom priset.
Kommer priserna ner så kan jag tänka mej ett par sådana här som ersättning av min nuvarande batteribank.
De har löst laddning i kyla med lägre spänning om jag förstod deras representant rätt.
Batteriet går t.o.m att skicka med flygfrakt, då det har on/off brytare inbyggd.
Även canbus är inbyggt.
Ser ni pålästa några nackdelar?
(förutom priset)

Batteri SUPER-B EPSILON LITIUM 90Ah
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
När man läser vad som skrivs här, undras man vicka vetanden som krävs för att använda dessa batterier!!

Ok. 2000 syklar i stället för 5000 om man gör "allting rätt" !! Som JAG använder HB'n, håller detta batteri med råga den tid jag har bilen, o må hända långt inn på nästa HB,även om jag gör allting fel.

Laddning i kyla gör man ej, då batteriet står i uti bilen, ock ladning kan man vänta med tills batteriet är uppvärm,om man inte har detta mycket lätta batteri hemma i värmen vinterstid när man inte använder bilen. ?? Dom kommer ju med temperaturmätare, ampéremätare, voltmätare ock syklusmätare samt BMS dessa batterier. Nån särskild strömförlust har jag inte märkt även om batterit har BMS.

När det kommer til Laddning, måste det då vara bäst att låta bli dessa starka laddare, vicka trycker inn 30 - 80 ampére til100%, sedan dessa batterier då INTE ska laddas så mycket. Då blir det väl riktigere om jag för stå rätt, att använda bilens orginala utstyr som jag gör. Om det laddas til 100%,är int det bra heller........ :twitcy:

För meg blir detta på tok för "mycket teori" på grund utav om mitt batteri til Kr. 7000.- ska hålla 13 eller 25 år.

Jag är som tidigare nämnd hel-nöjd som det är med rent batteribyte ock Inga andra "konstigheter"!! Det finnes säkert saker som bättrar på, men jag orkar int så länge jag med detta har en problemfri vardag med nok ström.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kul att du är nöjd.
Jag tror att marknaden kommer få många av dessa LFP i framtiden, hoppas priserna också sjunker då.
En lokal batterisäljare har jag bra rabatt hos, han säger runt 5000 kan jag få ett kinesiskt LFP för.

Jag har inte fått bekräftat av någon att jag kan parallellkoppla de enklare kinesiska LFP, därför tvekar jag än så länge på dem.

Epsilon har haft sina batterier länge i ups'er deras batterier kommunicerar i banken. Där laddas det batteri som behövs, de jobbar mellan 10-90%

Spännande framtid är det i alla fall :)
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
Att BMS klarar av att hantera överhuvudtaget en regelbunden brytning av laddströmmen och dessutom att ligga och pendla mellan, säg 85-90% vid full strömtillgång, så att man inte råkar stå med säg 60% när strömmen bryts, motorn stängs eller solen går ner tvivlar jag på. Och som sagt, helst inte laddning mer när man nått 13,6-13, 8 V beroende på vilket C tal man laddar med.

Dessutom, hur unvika laddning i minus och att BMS drar ström vid långtidsavställning. Att själva batteriet inte laddar ur är ju en väldigt stor fördel som förstörs av BMS.

De länkar jag gett indikerar också tydligt att lithiumbatterier mår absolut bäst av långtidsförvaring vid 30-60% SOC.

Allt ovan viktigt för livslängd, hur når man det med drop in? Batterisäljarna bara intresserade av att det fungerar vid leverans och lite till. Att investera i lithium och sedan kanske få 2000 cykler i stället för 5000 är i alla fall inte jag intresserad av.

Helt klart att du har ett stort intresse och gillar komplicerade lösningar, för oss som tror på försäljarnas lovord och litar på bms ens duglighet, vi har ju alla telefoner som inte lider av strömbrist och som vi inte skänker en tanke hur programmerarna optimerat laddningen.
Anledningen att jag skaffade litiumbatteri är vintercamping med diselvärmare, nu inne på tredje säsongen. Vill man kunna sova gott i vinterkylan bör man nog skaffa en battermonitor då det är närmast omöjligt att avgöra laddningsstatus på batterispänningen.
Att man inte ska ladda i kyla är inget problem när batteriet sitter inne i bodelen.
Har en brytare till solcells regulatorn så att jag undviker att pumpa in underhållsladdning sommartid.
Tiden får utvisa om jag är ute och cyklar men jag känner mig fortfarande trygg.
 
F

F.d. 1470

Guest
Tänker inte lägga mer tid på detta än vad jag redan lagt. Alldeles för många som inte vill eller kan sätta sig in i problematiken och efter varje runda dröjer det inte länge före det är dags för en ny drop in våg.

Och nej, jag gillar inte tekniska lösningar, jag gillar att veta vad jag gör och kunna utnyttja min husbil till att åka snowboard. Däri ingår t. ex., om jag nu bara skall bemöta en "konstighet" ovan, att kunna köra iväg med en frivilligt eller ofrivilligt icke föruppvärmd bodel vintertid.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Tänker inte lägga mer tid på detta än vad jag redan lagt. Alldeles för många som inte vill eller kan sätta sig in i problematiken och efter varje runda dröjer det inte länge före det är dags för en ny drop in våg.

Och nej, jag gillar inte tekniska lösningar, jag gillar att veta vad jag gör och kunna utnyttja min husbil till att åka snowboard. Däri ingår t. ex., om jag nu bara skall bemöta en "konstighet" ovan, att kunna köra iväg med en frivilligt eller ofrivilligt icke föruppvärmd bodel vintertid.
Du som har kunskap,alla säger stoppa laddningen på 13,8.skanbatt säger till 14,2-14,4 när ja frågade,våra batt har inte samma spec säger dom,vill höra din åsikt om det
 
F

F.d. 1470

Guest
Du som har kunskap,alla säger stoppa laddningen på 13,8.skanbatt säger till 14,2-14,4 när ja frågade,våra batt har inte samma spec säger dom,vill höra din åsikt om det

Mitt upplägg bygger på installationer i båt i USA, där man empiriskt har testat fram att jobbar man med intervallet 90-20% SOC cirka, förlänger man livslängden mycket och behovet av BMS är minimalt eller inget alls. Lite som Tesla också gör. När man når 90-95% SOC är ju varierande beroende på batteri. Winstons billiga 90 Ah 12v block ligger då på ca 13,8V vid hyfsad kraftig laddning. Man ser det också på att laddströmmen går ner mot ca 4%.

Vet inte motsvarande för Skanbatt och huruvida deras eventuella BMS stökar till det.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen