• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är smart generator smart?

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har tydligen en smart generator i min bil, Iveco, och har problem med att det inte laddar batteriet förrän motorn är uppe i arbetstemperatur och över ca 2000 varv.
När jag startat bilen sjunker batterispänningen till 11,5 volt eller lägre dvs generatorn laddar inte, samtidigt vill mina 2 B2B (Votronic) lådor ha ström för att ladda bodelsbatterierna, max 2*45a men med nästan fulla batterier brukar det bli 20 - 30 A. Dvs om jag kör enbart småsträckor så förflyttas energi från startbatteri till bodelsbatteri utan att generatorn börjar ladda.
Så skall det väl inte vara ? så jag undrar om det är B2B laddarna som skall signalera till generatorn att den måste ladda eller om det är den "smarta" generatorn som skall känna av att startbatteriet behöver ström och därmed börja generera sådan, även om motorn inte är varm mm. Är problemet i bodelen eller chassidelen ? Forsbergs eller Iveco ?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ojjj, med 8 speed automat låda i ECO modus så er normalt turtall under 2000 på vår 2018 modell Iveco Daily lastbil. Har ikke kontrollert batterispenning - ennå.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej ! Jag har också Iveco 2018 jag har hört talas om problem med sk smart generator. Jag frågade Forsbergs om dom kände till problemet det svar jag fick var att Iveco levererar fordonen så dom skall Klara Euro 6 så om man har problem så är det till Iveco man skall vända sig. Jag fick rådet att själv kolla laddningen på bilens instrument.
När jag hade startat motorn och kollade laddningen vid tomgångsvarv ca 800rpm var laddningen nästan 40 amp.
Jag har heller aldrig upplevt att det inte funnits el, trots att jag väldigt sällan är ansluten till landström det är endast när det behövs ström för värme som jag kopplar in el, eller om jag står mer än 3 dygn utan att köra. Solpaneler har jag heller aldrig känt något behov av. Jag kopplar alltid ur konverten när jag inte har behov av 230v .
BBa.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har ställt samma fråga , fått info från Fiatverkstad att det går att programmera bort smatfunktionen på Iveco de skall kolla om detta också är möjligt på Fiatbilarna

Jag har fått veta att smartfunktionen går att koppla ifrån genom att lossa en kontakt till en sensor vid minuspolen, eller det rätta sättet, i Ivecodatorn. Har provat att lossa kontakten och då laddar det fullt hela tiden. Det löser ju i och för sig problemet men om de nu utrustad fordonen med en smartgenerator och B2B laddare så borde man ju kunna använda det.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Vi har en Renault Master med smartgenerator, vilket inte är helt lyckat till husbil. Den laddar mellan 6 och 15 A när bilen går på tomgång eller körs med belastning. Vid motorbroms och utförslöpor med motorbroms så laddar den 30 A

Försökte snabbt googla nu på lösning men finner inget direkt, någon här som har kunskap om just Mastern om hur man kan ”koppla ur” smartfunktionen?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Vi har en Renault Master med smartgenerator, vilket inte är helt lyckat till husbil. Den laddar mellan 6 och 15 A när bilen går på tomgång eller körs med belastning. Vid motorbroms och utförslöpor med motorbroms så laddar den 30 A

Försökte snabbt googla nu på lösning men finner inget direkt, någon här som har kunskap om just Mastern om hur man kan ”koppla ur” smartfunktionen?


Du har ju tur, 6-15 A på tomgång, min laddar inte alls på tomgång. Mitt instrument visar inte hur många A startbatteriet laddas med enbart spänningen, däremot ser jag att bodelsbatterierna laddas med en massa ampere samtidigt som startbatteriet spänning sjunker
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Jag ser också liknande problem vid laddning. Även om jag stänger av funktionen som ger laddning till både bodel och startbatteri vid 230-uppkoppling så tycks start och bodelsbatteri vara ihopkopplade när de laddas från generatorn. Detta ser jag inte så tydligt eller alls när bodelsbatteriet är uppladdad, men när det är mer urladdat (12-12,3V ) så ser det ut som att startbatteriet sjunker i spänning vid generatorladdning av båda (tills de når en gemensam minsta nivå och båda laddas).

Detta har hittills inte varit något stort problem för mig men känns avigt och sliter i onödan på startbatteriet.
 
Toppen