Har tydligen en smart generator i min bil, Iveco, och har problem med att det inte laddar batteriet förrän motorn är uppe i arbetstemperatur och över ca 2000 varv.
När jag startat bilen sjunker batterispänningen till 11,5 volt eller lägre dvs generatorn laddar inte, samtidigt vill mina 2 B2B (Votronic) lådor ha ström för att ladda bodelsbatterierna, max 2*45a men med nästan fulla batterier brukar det bli 20 - 30 A. Dvs om jag kör enbart småsträckor så förflyttas energi från startbatteri till bodelsbatteri utan att generatorn börjar ladda.
Så skall det väl inte vara ? så jag undrar om det är B2B laddarna som skall signalera till generatorn att den måste ladda eller om det är den "smarta" generatorn som skall känna av att startbatteriet behöver ström och därmed börja generera sådan, även om motorn inte är varm mm. Är problemet i bodelen eller chassidelen ? Forsbergs eller Iveco ?
När jag startat bilen sjunker batterispänningen till 11,5 volt eller lägre dvs generatorn laddar inte, samtidigt vill mina 2 B2B (Votronic) lådor ha ström för att ladda bodelsbatterierna, max 2*45a men med nästan fulla batterier brukar det bli 20 - 30 A. Dvs om jag kör enbart småsträckor så förflyttas energi från startbatteri till bodelsbatteri utan att generatorn börjar ladda.
Så skall det väl inte vara ? så jag undrar om det är B2B laddarna som skall signalera till generatorn att den måste ladda eller om det är den "smarta" generatorn som skall känna av att startbatteriet behöver ström och därmed börja generera sådan, även om motorn inte är varm mm. Är problemet i bodelen eller chassidelen ? Forsbergs eller Iveco ?
Senast ändrad: