• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag lurad av Santander bank

F

F.d. 5898

Guest
Hej
När jag köpte vår husbil slutet av 2009 hade vi ett kanon bra lån på 2,95% jag har inte riktigt reagerat på vad som hänt med detta sedan dess förutom att det har blivit dyrare och de är fega och inte skriver ut aktuell ränta på avierna.
Alla räntor har gått upp så jag tyckte att det kanske var som det skulle.

jag kollade nu på senaste avi och räknade ut att räntan nu var uppe i dryga 7%
Jag har även kontrollräknat på min första avi och där stämmer det med 2,95%

Jag tittade nu även på Firman jag handlade från och de erbjuder nu lån från 4,95 , men nu vet jag inte om det är samma bank.

Är det så att denna bank ger ett kanonlån och sedan smyghöjjer så att det sedan inte alls är bra ? Eller är det så att ränte läget är så att det skall ligga på 7%

Vad har ni andra för räntor med husbilen som säkerhet och lån på ca 600-650 000
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Hej
Ni pekar på ett problem med dessa finansbolag som ger en låg startränta och senare höjer i "smyg". Själva valde jag ett avtal med Wasa Kredit 2009 som var riktigt bra. Problemet med Wasa är att de inte skriver ut aktuell ränta på sina avier. Vid telefonkontakt med dem är svaret att kunden själv får hålla rätt på höjningar (och sänkningar) då det meddelas via deras utskick vid förändring. Man redovisar däremot kapitalskuld och amortering. Att man inte skriver ut aktuell ränta kan jag bara spekulera i. Mitt hopp har nu stått till MyMoney som HBK samarbetar med. Men de övertar inte befintliga lån. Min årsränta just nu 6.60 %. Kanske vet någon annan här på forumet något finansbolag som kan överta befintligt lån till lägre ränta?
Hälsningar
Lennart
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

En djungel detta med "lockräntor":mad:
Har du fast egendom försök lägga lånen på dessa då är ditt utgångsläge klart bättre.

Men kom ihåg det är Banken som tjänar pengar på utlåning, du som kund skall absolut inte stå med "mössan i handen" och vara tacksam för att de lånar ut!

Kräv samma tillmötesgående som när du handlar livsmedel, nämligen Tack för att du anlitar oss!;)
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Det är väl så att respektive husbilshandlare har ett avtal med någon finansiär, och att handlaren tjänar på ränteskillnaden, tex i kontraktet skrivs att den aktuella räntan ska vara 5,95% på det du köper, handlaren kanske då har i sitt avtal att de har 2% på den finansierade delen (Det du lånar med husbilen som säkerhet).

Finansieringen mellan dig handlaren och finansiären är en förhandlingssak, helt klar är att den räntan som du ska betala är prutbar.

Ofta när handlaren har lite jippon har de en ränta som är kanske 2-3% lägre då, jämfört med helgen därefter.

Lättast att göra en bra affär är troligen på lagerbilar både nya och beg.

//Tommy
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Kanske en uppgift för kommande "upphandlingar" angående HBK-överenskommelser. Vi är många som sitter fast i gamla avtal men har möjligheter till förtidsinlösen. Upp till MyMoneye om de vill överta oss till en lägre ränta
Hälsningar
Lennart.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Hej
När jag köpte vår husbil slutet av 2009 hade vi ett kanon bra lån på 2,95% jag har inte riktigt reagerat på vad som hänt med detta sedan dess förutom att det har blivit dyrare och de är fega och inte skriver ut aktuell ränta på avierna.
Alla räntor har gått upp så jag tyckte att det kanske var som det skulle.

jag kollade nu på senaste avi och räknade ut att räntan nu var uppe i dryga 7%
Jag har även kontrollräknat på min första avi och där stämmer det med 2,95%

Jag tittade nu även på Firman jag handlade från och de erbjuder nu lån från 4,95 , men nu vet jag inte om det är samma bank.

Är det så att denna bank ger ett kanonlån och sedan smyghöjjer så att det sedan inte alls är bra ? Eller är det så att ränte läget är så att det skall ligga på 7%

Vad har ni andra för räntor med husbilen som säkerhet och lån på ca 600-650 000

Hej Mats!

Nej, du är verkligen inte ensam om detta.

Vi har samma erfarenhet av Santander som ni.
De skyller på att utländska långivare höjer räntorna och måste då följa efter!!!

De har endast utländska långivare enl. distriktschefen i Västra Götaland.

Jag har haft en lång diskution med honom, och lyckades förhandla ner räntan med 1%.
Sen när vi fick nästa inbetalning så hade de höjt igen, men inte med 1% utan bara lite.
Efter det så har vi haft det ganska lugnt på räntehöjningsfronten.

Det känns ändå som att Forsbergs i vårat fall borde ta sitt ansvar och göra nåt åt saken.
De hade blivit lovade att hålla räntan i balans och göra som de har gjort.

Och det var det som vi fick som svar när vi frågade ang räntehöjningar.
Det skulle inte vara några problem enl. Forsbergs........

Men det var ju precis vad som hände.:mad:

Forsbergs slutade att ha med Santander att göra och gick över till nuvarande Wasa. Pga dessa höjningar, men det är ju vi som kunder som har verkligen kommit ikläm.

Inte kul det här, men jag skall verkligen ta en diskution med Forsbergs, Wasa & Santander.

Får se vad som kommer ut av detta!
Ha det gott!
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Hej
Ni pekar på ett problem med dessa finansbolag som ger en låg startränta och senare höjer i "smyg". Själva valde jag ett avtal med Wasa Kredit 2009 som var riktigt bra. Problemet med Wasa är att de inte skriver ut aktuell ränta på sina avier. Vid telefonkontakt med dem är svaret att kunden själv får hålla rätt på höjningar (och sänkningar) då det meddelas via deras utskick vid förändring. Man redovisar däremot kapitalskuld och amortering. Att man inte skriver ut aktuell ränta kan jag bara spekulera i. Mitt hopp har nu stått till MyMoney som HBK samarbetar med. Men de övertar inte befintliga lån. Min årsränta just nu 6.60 %. Kanske vet någon annan här på forumet något finansbolag som kan överta befintligt lån till lägre ränta?
Hälsningar
Lennart

6,6 % är nog rätt hyggligt för dagen, skulle tro att basräntan för handlaren ligger ca 1 % under detta f.n.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Hej
När jag köpte vår husbil slutet av 2009 hade vi ett kanon bra lån på 2,95% jag har inte riktigt reagerat på vad som hänt med detta sedan dess förutom att det har blivit dyrare och de är fega och inte skriver ut aktuell ränta på avierna.
Alla räntor har gått upp så jag tyckte att det kanske var som det skulle.

jag kollade nu på senaste avi och räknade ut att räntan nu var uppe i dryga 7%
Jag har även kontrollräknat på min första avi och där stämmer det med 2,95%

Jag tittade nu även på Firman jag handlade från och de erbjuder nu lån från 4,95 , men nu vet jag inte om det är samma bank.

Är det så att denna bank ger ett kanonlån och sedan smyghöjjer så att det sedan inte alls är bra ? Eller är det så att ränte läget är så att det skall ligga på 7%

Vad har ni andra för räntor med husbilen som säkerhet och lån på ca 600-650 000

Har samma problem som dig med denna bank, dom höjer hela tiden räntan och man undrar vart det slutar.

//Pelle
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Lite förvånande att HBK valt att samarbeta med MyMoney då de bara tecknar avtal vid nya köp. Merparten av medlemmarna i HBK lär väl sitta på redan tecknade avtal hos Santander, Wasa etc. Kan vi få ett avtal som hjälper oss att förtidsinlösa och placera om våra nuvarande avtal till förmånligare ränta. Eller är det rent av som så att MyMoney liksom andra finansföretag ger en låg startränta för att senare höja till en högre nivå? MyMoney har ju möjlighet att svara direkt här på forumet.
Hälsningar
Lennart
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Samma problem med Santander, men My Money kunde ta över lånet, men på kortare tid och då blev det inte lika intressant.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Har vårat iån på swedbank finans och får löpande info om räntan som nu 2012-02-20 kom det en ränte sänkning från 4,750% till 4,600%
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Oj det var många svar som kommit in , ja då var jag inte helt ute o cyklade när det verkar som om det är lockränta enbart första månaderna för att sedan smyghöja upp till en mycket högre ränta.
 

ottoilmari

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Sv: Är jag lurad av Santander bank

:music-icon:Hej
Jag hade Husbilslånen hos Handelsbanken Finans Från 2002 till 2011 startsumma 425000kr startränta 2,35% vid sista avin ränta 5,30% Fråga Handelsbanken dom tar över o har bilen som säkerhet otmistone jag lyckades få dit alternativet var Standarder .nu är bilen betalt och ingen byte i sikte.:yes:
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Jag var runt till 5 firmor och frågade på priser och låneräntor nu inför köpet i höstas och där sa en handlare till oss att vad ni än väljer och var ni än handlar så ta inte santander då de ger dig låg ränta i ingån men därefter tar igen det genom att systematiskt höja räntan hela tiden efter det. Hade samma problem med VAG finans med lånet på min passat. aldrig gick räntan ner men fes någon i irak så gick räntan upp. tillslut bytte jag mitt "förmånliga" billån mot kontokredit på 90 000kr med 2% lägre ränka. så dåligt va det när jag väl reagerade.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Har lån hos MyMoney och betalar just nu 4.10 %.
Aktuell ränta står på varje ny avisering.
Blev även erbjuden att flytta över ett litet lån
vi hade på personbilen men vi löste det istället.
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Är jag lurad av Santander bank

Här är svaret från MyMoney på min förfrågan om möjligheten att omplacera/flytta över mitt husbilslån. Det tog 3 veckor att få följande svar.
[FONT='Trebuchet MS','sans-serif']Hej Lennart![/font]
[FONT='Trebuchet MS','sans-serif'][/font]
[FONT='Trebuchet MS','sans-serif']Tack för ditt mail![/font]
[FONT='Trebuchet MS','sans-serif']I dagsläget kan vi tyvärr inte ta över befintliga krediter. Däremot hjälper vi dig mer än gärna då det blir dags för dig att byta ut din husbil. Då kommer vi att hitta bästa möjliga villkor till dig.[/font]

[FONT='Trebuchet MS','sans-serif']Välkommen att höra av dig igen![/font]
 
Toppen