• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är jag en miljömarodör - eller?

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Hej igen
Är detta ett nytt försök att väcka vår fina avloppstråd nu när höstmörkret sänker sig över de som är så olyckliga att de måste tillbringa vintern i vårt mörka och ogästvänliga land.:D Undrar hur man lever renlärigt nu när mörker och kyla drabbar och de flesta campingar har stängt. Att baxa upp fastfrusna brunslock låter ju inte så kul och att dumpa grått på någon grusväg kan ju leda till iskana så vad gör man? Startvatten kan man ju lämna på vägverkets fina rastplatser men gråvattentömning har de ju inte. Min bil står dock hemma på tomten och huttrar med värmefläkt som håller plusgrader men jag ser fortfarande många husbilar ute på vägarna. Här sker nog litet "olaga dumping" kan man gissa.:) Givetvis aldrig av HBK medlemmar dock.:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Jag har sagt det och säger det igen, att släppa ut gråvattnet vintertid på en vägbana totalt nersmutsad av en blandning av av vintergisslet dubbdäck uppriven asfaltssörja och spolararvätska är nästan en välgärning och i alla fall inget större problem än alla båtars utsläpp av gråvattnet i havet.

Var i Finland en sväng nu under höstlovet. Alla körde dubbdäck på en totalt torr vägbana i +10 grader. Bilen såg ut som f_n efter 5 mil.

Och så hukar jag mig i skyttegraven.....

Tänker inte debattera friktions/dubbdäck igen bara så ni vet. Fortsätter med friktion sedan 15 år och i svåra förhållanden.

Anders
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Undrar vad dom diskuterar neråt kontinenten;)

Troligtvis inte gråvatten eftersom du i nästan varje by hittar en gråvattenstömning som dessutom är väl skyltad.

Men det är klart, dom har ju inte HBK :D
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Jag tror allt att avloppsämnet är lite kärt därnere också. Har själv överfyllt färskvattentanken och blivit ikappsprungen av hollänadre som röd i ansiktet
skrikit om att jag dumpat avloppsvatten. Undrar hur många av utslagsbrunnarna
som fungerar vintertid nere i tyskland? På sommaren är det ju riktigt bra men jag undrar
hur det är vintertid. Det kan ju vara rätt kallt därnere också. Kanske dom får göra som oss och dumpa i diket:)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Jag tror allt att avloppsämnet är lite kärt därnere också. Har själv överfyllt färskvattentanken och blivit ikappsprungen av hollänadre som röd i ansiktet
skrikit om att jag dumpat avloppsvatten. Undrar hur många av utslagsbrunnarna
som fungerar vintertid nere i tyskland? På sommaren är det ju riktigt bra men jag undrar
hur det är vintertid. Det kan ju vara rätt kallt därnere också. Kanske dom får göra som oss och dumpa i diket:)

Har varit på många ställplatser på väg till och från alperna på vintern. Generellt har dom ju mycket mer vinter i södra halvan av Tyskland än vad vi har i södra delen av Sverige. Ställplatserna har nästan alla varit helt öde, avstängda faciliteter och oplogade så de gör nog som vi (måste) tror jag.

Anders
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Typiskt HBK, har ni inget annat att göra än att diskutera gråvatten..., suck!

:-/<rister
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Som nybliven HB ägare tycker jag givetvis det är intressant att dryfta saker som rör min nya hobby. Då är det väl helt OK om det finns trådar man kan hantera frågan i.

Speciellt som jag skall ta hand om både svart och grått vatten. Något jag inte ens visste fanns innan jag blev med HB.

/
marunga
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Är jag en miljömarodör - eller?

Självklart marunga. Om du läser genom tråden ser du att jag är en aning ironisk! =)

:-/<rister
 
Toppen