• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det slutvinkat på riktigt?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har jag skaffat erfarenheter i ämnet ”slutvinkat på riktigt?”

Valde att utföra testet i Norrland eftersom jag är böjd att tro att här finns den mest vinkbenägna populationen i Sverige. Intet ont om sörlänningar, men fått för mig att ni helt enkelt inte har tid....

Nåväl, nu har vi vinkat från Gävle och runt i Norrland. Just nu sitter vi på en fin liten camping i Tandsjöborg i norra Dalarna. Perfekt, som gjort att samla tankarna och göra en resumé på gjorda erfarenheter.

Startade redan vinka när vi svängde ut på E4:an vid Gävles norra utfart, men konstaterade snabbt att E4 inte ger ett rättvist resultat.

I Nordmaling svängde vi in på de mindre länsvägarna och här satte jag igång ett ivrigt hejande till Carolas förtvivlan. Hon förklarade mitt entusiastiska och glädjefulla vinkande som töntigt, patetiskt och sa t.o.m. att hon skämdes att sitta bredvid.

Måste hålla med om att det var väldigt, väldigt få husbilar som besvarande mina entusiastiska vinkningar, trots att jag ändrat taktik och börjat vinka stort och tydligt redan 3-400 m innan vid skulle mötas.

För att visa mig tillmötesgående och förstående inför Carolas uttalade problem så lovade jag att omedelbart sluta vinka till norska bilister, eftersom jag efter många års vinkade till broderfolket i väst insett att de vill inte vinka, punkt.

Erbjudandet besvarades med en suck från hustrun. Sockrade erbjudandet med att säga att jag slutar omedelbart att vinka till alla utländska bilar. Kändes fel i hjärtat men det var de pris jag måste betala då.

Igår startade jag med de nya förutsättningarna, bara svenska husbilar.

Tog inte ens en timma innan Carola igen berättade att det var pinsamt, väldigt pinsamt att sitta bredvid en clown! Kanske inte de orden man vill höra efter att ha vinkat till 29 husbilar, två (2) hade vinkat tillbaka.

Med ett totalt knusslat självförtroende hade Carola en lätt förhandling med mig, hennes förslag var; ”tycker du koncentrerar dig på plåtisar och struntar i alla andra typer av husbilar.”

Gick med på hennes förslag, bara plåtisar med svenska regskyltar.

Idag har jag helt levt upp till vårt avtal, trots att högerarmen varit på väg upp ett otal gånger, men hejdat den i sista ögonblicket.

Resultatet? Ja, vi har just diskuterat det och jag kommer inte runt att trots att jag börjar vinkandet tidigt, hjälper till med ljustutan så är resultatet bedrövligt...... eller som hustrun uttrycker det, pinsamt!

Hon överrumplade mig med nytt förslag; ”vinka bara till svenska plåtisar som har mörkbrun grundfärg, med kopparfärgade detaljer,”

Med mitt kuvade självförtroende så svarade jag ja direkt ...... men det tog inte många sekunder förrän jag kom på att vi troligen är den enda plåtisen med svenska skyltar som ser ut så!

To late...nu vinkar jag inte mer, kommer aldrig att ställa bilen framför en stor spegel bara för att vinka till mig själv!

NB. En liten fundering. Tänk om det är så att alla andra män som sitter i sina husbilar och vill vinka, blir precis som jag, numera kallade larviga, patetiska, pajaser, osv. av sina äkta hälfter..... att det helt enkelt är en feministisk rörelse, konspiration som vi män helt enkelt missat, när vi suttit där bakom ratten och vinkat till varandra? ;)

...... eller är det helt enkelt så att vi blivit för många för att upprätthålla känslan av att vara en mindre grupp med ett speciellt gemensamt intresse?

TommyD
 
Senast ändrad:

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Hej!
Vi är nya i "husbilsbranchen" och upptäckte efter först turen att många husbilar vi mötte vinkade. Så, nu vinkar vi och som min fru sa från passagerarsätet, "- jag kanske ska vinka också!" Jag tycker det är mycket positivt att vinka. Så fortsätt vinka!
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Klart man ska vinka, Vi vinkar alltid ,kanske för många gånger(budbilar,hästtransporter, mm)men det bjuder vi på
Kollar nu om det sticker ut en markis från bilen , gör det det så vinkar vi
Har även vinkat i privatbilen innan man har acklimatiserat sig efter hemkomsten från semestern.
 

wollf36

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
26543
Medlemskap
2024
Hej,
Nya på detta med husbil och upptäckte vinkningarna, började entusiastiskt vinka tillbaka, märkte efter några dagar att det var lite tunnsått med svarsvinkningarna från vissa husbilar, mest stora husbilar och folk med solbrillor som inte "svarade" på vinken, kanske dom inte ser det bara, hmmm.
Samma är det ju när man åker MC, där vinkar man till varandra som en gemensamhets gest, men där är svarsfrekvensen nästan 100 %!
Känns trevligt med en liten vink ändå även om man inte får en svarsvink, så fortsätt alla att "vifta med handen" när vi möter varandra :-D

Lars K
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag upplever att det på stora vägar typ E4 är betydligt färre som vinkar än vad det var tidigare, också betydligt färre som besvarar vinken. På mindre vägar tycker jag är ungefär som tidigare. Jag inbillar mig också att det allt oftare är framsätespassageraren som sköter vinkandet, och inte föraren.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu har jag skaffat erfarenheter i ämnet ”slutvinkat på riktigt?”

Valde att utföra testet i Norrland eftersom jag är böjd att tro att här finns den mest vinkbenägna populationen i Sverige. Intet ont om sörlänningar, men fått för mig att ni helt enkelt inte har tid....

Nåväl, nu har vi vinkat från Gävle och runt i Norrland. Just nu sitter vi på en fin liten camping i Tandsjöborg i norra Dalarna. Perfekt, som gjort att samla tankarna och göra en resumé på gjorda erfarenheter.

Startade redan vinka när vi svängde ut på E4:an vid Gävles norra utfart, men konstaterade snabbt att E4 inte ger ett rättvist resultat.

I Nordmaling svängde vi in på de mindre länsvägarna och här satte jag igång ett ivrigt hejande till Carolas förtvivlan. Hon förklarade mitt entusiastiska och glädjefulla vinkande som töntigt, patetiskt och sa t.o.m. att hon skämdes att sitta bredvid.

Måste hålla med om att det var väldigt, väldigt få husbilar som besvarande mina entusiastiska vinkningar, trots att jag ändrat taktik och börjat vinka stort och tydligt redan 3-400 m innan vid skulle mötas.

För att visa mig tillmötesgående och förstående inför Carolas uttalade problem så lovade jag att omedelbart sluta vinka till norska bilister, eftersom jag efter många års vinkade till broderfolket i väst insett att de vill inte vinka, punkt.

Erbjudandet besvarades med en suck från hustrun. Sockrade erbjudandet med att säga att jag slutar omedelbart att vinka till alla utländska bilar. Kändes fel i hjärtat, är ingen SD’are, men det var de pris jag måste betala då.

Igår startade jag med de nya förutsättningarna, bara svenska husbilar.

Tog inte ens en timma innan Carola igen berättade att det var pinsamt, väldigt pinsamt att sitta bredvid en clown! Kanske inte de orden man vill höra efter att ha vinkat till 29 husbilar, två (2) hade vinkat tillbaka.

Med ett totalt knusslat självförtroende hade Carola en lätt förhandling med mig, hennes förslag var; ”tycker du koncentrerar dig på plåtisar och struntar i alla andra typer av husbilar.”

Gick med på hennes förslag, bara plåtisar med svenska regskyltar.

Idag har jag helt levt upp till vårt avtal, trots att högerarmen varit på väg upp ett otal gånger, men hejdat den i sista ögonblicket.

Resultatet? Ja, vi har just diskuterat det och jag kommer inte runt att trots att jag börjar vinkandet tidigt, hjälper till med ljustutan så är resultatet bedrövligt...... eller som hustrun uttrycker det, pinsamt!

Hon överrumplade mig med nytt förslag; ”vinka bara till svenska plåtisar som har mörkbrun grundfärg, med kopparfärgade detaljer,”

Med mitt kuvade självförtroende så svarade jag ja direkt ...... men det tog inte många sekunder förrän jag kom på att vi troligen är den enda plåtisen med svenska skyltar som ser ut så!

To late...nu vinkar jag inte mer, kommer aldrig att ställa bilen framför en stor spegel bara för att vinka till mig själv!

NB. En liten fundering. Tänk om det är så att alla andra män som sitter i sina husbilar och vill vinka, blir precis som jag, numera kallade larviga, patetiska, pajaser, osv. av sina äkta hälfter..... att det helt enkelt är en feministisk rörelse, konspiration som vi män helt enkelt missat, när vi suttit där bakom ratten och vinkat till varandra? ;)

...... eller är det helt enkelt så att vi blivit för många för att upprätthålla känslan av att vara en mindre grupp med ett speciellt gemensamt intresse?

TommyD


Min bättre hälft påminner om din Carola, iallafall då det gäller det där med att JAG vinkar..
Jag skadade min fot på semester så hon fick ta över chefsrollen över framförandet av husbilen, jag höll på att svimma när hon började vinka till andra husbilar så gladligen...:swoon:
 
F

F.d. 54123

Guest
Varför vinka i trafiken när få hälsar på parkering/ställplats?

Jag har slutat vinka i trafiken då jag numer inte kollar speciellt om det är en husbil eller nåt annat fordon jag möter - fordon som fordon...typ.

Försöker istället hälsa och få kontakt med mina grannar på parkeringar/ställplatser men tyvärr så är det inte många nordiska husbilister som verkar verkar vara bekväma nog att besvara den enkla hälsningen/kontakten. Utomnordiska husbilister är dock alltid lätta att få kontakt med...tack och lov. :)
 

tgliza

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3967
Medlemskap
2024
Naturligtvis är det trevligt att hälsa på varandra !
Men i dagens täta trafik, tycker i alla fall jag, att det i många situationer kan vara direkt olämpligt att lyfta blicken in i en mötande bil för att se om någon besvarar en hälsning.....
 
Toppen