• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det slutvinkat på riktigt?

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Det här har ältats flera gånger genom åren. Jag vet det. Men ändå. Efter två veckor på rull i Hälsingland kan jag ändå inte låta bli att reflektera. Att antalet husbilar ökat är ingen nyhet, men jag kämpar ändå på med mitt vinkande. Är som en reflex. Sista milen hem mellan Älvkarleby och Väddö mötte jag otroligt många husbilar. Upplevde det som fler pb2 än pb1. Men jag vinkade på, men måste nog tillstå att tillbakavinkningarna blev ganska få. Min värld går inte under av den orsaken men under åren som rullat på har jag tyckt det varit ganska trevligt. Men det är klart. Många vinkningar blir det. Ger nog upp snart.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har vinkat även på jobbarbilar och hästsläp tills jag har kommit fram att min koncentration på vägen och körningen gjorde ingen skillnad på vad som var vad. Det tunga beslutet blev att bibehålla väg & körkoncentration och vinka endast i stadskörning och under låg hastighet. Ibland märker jag att någon har lyft upp en hand bakom ratten, men min sena reaktion innebar oftast att jag vinkade till bilen bakom, så nu tittar jag knappt längre på motsatta sidan... Sorry alla HBK-are, ni ligger mig varmt om hjärtat oavsett vilket :yes:
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Efter byte till Plåtis upplever vi att vinkningsfrekvensen har sjunkit markant. Vi vet ju av egen erfarenhet att man försent upptäcker att den mötande skåpbilen i själva verket är en Plåtis och att vinken ej uppfattas av den mötande. En annan sak är att den ökande förekomsten av husbilar lätt leder till armutmattning och att därför vinkandet ransoneras.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
För mig är det slutvinkat, om det inte är en Frankia :msn_wink:. Jag minns början på 80-talet när jag hade windsurfing planka på min personbil. Alla med planka vinkade. Men efter 2 somrar hade det försvunnit. Nyhetens behag har avtagit.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
För min del har vinkningarna definitivt minskat. Vinkar sällan först numera men svarar gärna på en vink om om jag hinner uppfatta den.

Känns lite som att vi husbilister blivit så många nu så den där gemensamhetskänslan ute på vägarna har vattnats ut rejält.
Kan tänka mig att man hejade frisk mellan bilisterna förr också innan vanlig bil blev var mans egendom. :)
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg vinker ikke selv, men jeg vinker gerne tilbage, hvis nogen vinker til mig.
Men ind imellem er det sværte at opdage vinket.

  • Mange vinker ikke
  • En del vinker så sent, at jeg ikke opdager det, før de er kørt forbi
  • Nogen løfter kun en finger eller 2 fra rattet,og dem gider jeg ikke vinke til
  • Andre har en forrude med meget genskin, så man ikke kan se om de vinker
  • Nogen gange har jeg travlt med trafikken, så der får jeg ikke vinket igen.
Og endelig er der nogen som vinker klart og tydeligt med hånden fremme i ruden og i rigtig god tid. og dem vinker jeg rigtig gerne tilbage til.

Så skal jeg vinke til dig, så må du vise mig at du kan lide at vinke ved at gøre det tydeligt og i god tid.
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi vinkar så mycket vi kan, men vad är egentligen en husbil numera? Många bilar för olika ändamål är snarlika, och nu är det vanligt med campingbilar, som kan se ut nästan hur som helst. Plåtisar är ofta svåra att skilja från vanliga hantverkarbilar. Vi gör vårt bästa, men ta det inte personligt ifall vi missar någon ;)
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Vi vinkar ungefär på följande sätt (lite förenklat).
På motorvägar och trefältsvägar vinkar vi som regel inte alls. Man ser som regel inte en vinkning ändå.
På riksvägar i södra Sverige vinkar vi till andra plåtisar och lite extra mot samma fabrikat som vi själva har. Är det dessutom samma färg kan det bli en ljusblink i förväg. Vi vinkar förstås tillbaka om vi ser att någon annan vinkar på oss.
På mer glest trafikerade vägar (mer än en kvart mellan varje husbil man möter) vinkar vi på alla husbilar.
Det handlar nog om gemensamhetskänslan som Roger67 skriver så jag kan tänka mig att de som oftast inte vinkar ändå gör det när man möter en bil av samma fabrikat som man själv har.

/CG
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Vi vinkar gärna men märkt att de faktiskt finns några i en viss grupp som inte vinkar tillbaka... (ej registrerbar kontrollerbar undersökning ) o har tagit till oss av en mötande husbil istället som vinkade som om de gällde livet (vart överraskad o glad). Så ibland vinkar vi som om de gällde livet (dock inte alarmerande vinkade) så ni behöver inte gnälla om det...r utan mer för att väcka o skänka en glädje till oss tokiga människor precis som de gjorde till oss. Tycker de e trevligt. (Kom på de att jag tycker de känns jättetråkigt när jag sätter mig i en a våra vanliga bilar o ingen absolut ingen vill heja )
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På motorvägar vinkar vi som regel inte alls, på övriga vägar vinkar vi.
Undantag kan förekomma, om det är en strid ström av mötande husbilar.

Vi vinkar alltid till de med samma fabrikat som vi själva har.

Jag noterade på försäsongen att det var fler turistbussförare som vinkade till vår Liner än husbilar...….
 
Toppen